Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   26/1/2011, 21:25

Skulle ut å kjøre en tur i går med kjerring og unger, til og med hunden var med Cool
Har nøkkelfri adkomst, og når jeg kom til bilen låste den opp, og alt virket OK.

Da vi var kommet frem var det INGEN av dørene som ville lukke seg opp innenfra. Prøvde å låse, og låse opp, hjalp ikke noe. Skjønte ingen ting, det virket som at ikke dørhendlene inne i bilen fungerte. Kjerringa var skikkelig fornøyd kan du tro...

Til slutt kom det noen som åpnet døren fra utsiden, ikke noe problem, og etter en stund gikk det an å lukke opp fra innsiden.
Det har vært omslag i været, så jeg mistenker at de har vært frosset, men er ikke sikker. Jeg har ikke satt meg inn i låsesystemet på bilen, men har en Golf 3 (jada, VW og sentrallås!!!!), og de er jo et mareritt ved omslag.

Noen som har vært borti dette før, å ikke kunne lukke opp fra innsiden?
Jeg har altså en mistanke om at de var frossen, men er ikke sikker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   26/1/2011, 21:32

Var nok bare frossen ja. Var borti dette på svigers tit. X med key less åpning. Funket fint fra utsiden, og etter noen minutters kjøring virket også håndtakene på innsiden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   26/1/2011, 22:47

Merkelig nokk oplevde også eg dette i dag tidlig.
Sette meg inn i bilen og starta den, og skulle ut igjen for å fylle spylevæske.
Akkurat det same skjedde, kun førardøra.
Ruta i førardøra var selvfølgelig fastfrosen (jævla idiotpatent igjen frå fård med desse stoff/børsteaktige pakningane inntil rutene, og øverst på dørene som trekker vatn som frys til), så eg måtte til å krype i baksetet og komme meg ut venstre bakdør (stod inntil ein høg mur med høgresida).
Køyrte til byen og parkerte i parkeringshus, men det fungerte fortsatt ikkje.
Einaste alternativ då var å sitte i bilen med maks varme på i ein halvtime til ruta hadde smelta laus så eg fekk åpna døra (trangt parkeringshus, kom meg ikkje ut på høgre side, stolpe stengte for venstre bakdør, og ingen andre leige plassar), og då fungerte det selvfølgelig å åpne døra frå innsida også.
Fa&%&/€%&€&%ens jæv/&%/(%/&%(la møkkabil altså! Er så dritt forbanna møkkalei alle småfeil som poppar opp og forsvinn nesten daglig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   27/1/2011, 00:12

En halvtime på tomgang etter å ha kjørt til byn, før du fikk ruten opp??? Anbefaler at du skrur opp tempen og viftefarten litt neste gang. Bilen jeg opplevde dette med hadde stått i et fuktig og kaldt råtahol i 2 dager, men likevel fått tint opp hele låsesystemet inne i døren etter 5 - 10 min. Få sprayet litt silikon på listene dine du. Har aldri hatt problemer på min egen bil. Og den blir også vasket hele vinteren i alle slags minusgrader.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   27/1/2011, 12:25

Skal noen mer til før jeg kaller bilen for noe dritt;)

Men det jeg synes var så rart var at samtlige dører ikke åpnet seg. Når jeg dro ut hendelen ikke kjente jeg ingen motstand, dette tyder nok på at det var frost....

Jævli skøy var det ikke å ikke komme seg ut når de vi skulle besøke var Volvo-folk, tro om jeg fikk høre det....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   27/1/2011, 15:45

Volvo folkene jeg kjenner har heldivis hatt en del feil med sine V70 og XC70. (varsel lamper +++) Så de sier ikke så mye til meg. Dessuten har jo Volvo blitt en Kina- bil, så de ligger ganske lavt for tiden Wink faktisk et par som vurderer Mondeo etter at jeg kjøpte.
Synes også det var litt rart med ingen motstand når låsen var fryst, men fikset seg ganske greit for meg. Men kan gjerne nevnes ved service, så de muligens kan smøre opp deler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 660
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   27/1/2011, 18:06

Mener det er noen av 2007-2008 mod som har dette problemet. Er noe smøring av spesielle punkter i låsekassa som skal fikse det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   27/1/2011, 20:09

Frankeren skrev:
En halvtime på tomgang etter å ha kjørt til byn, før du fikk ruten opp??? Anbefaler at du skrur opp tempen og viftefarten litt neste gang. Bilen jeg opplevde dette med hadde stått i et fuktig og kaldt råtahol i 2 dager, men likevel fått tint opp hele låsesystemet inne i døren etter 5 - 10 min. Få sprayet litt silikon på listene dine du. Har aldri hatt problemer på min egen bil. Og den blir også vasket hele vinteren i alle slags minusgrader.

Det var ikkje dørpakningane det var noke gale med, kom meg inn, og inn igjen etter å ha gått ut venstre bakdør.
Og det er ikkje akkurat så lett, eller lurt for den saks skyld å smøre glaspakingar, korleis blir ruta då sjåande ut.
Ikkje stod eg berre på tomgang heller.
Stod med alt av varme på maks i sikkert ein halvtime skreiv eg, i tillegg hadde det selvfølgelig vore på maks det meste av turen til byen også (holdt på å renne vekk sjølv i varmen).
Også med meg var det ingen motstand i handtaket på innsida, på utsida var alt normalt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   28/1/2011, 09:33

Var ikke gummilitstene jeg heller snakket om. Smøring av låsesystemet går supert. Har selv brukt silicone spray i hårlistene rundt ruten. Ser ikke antydning til gris på ruten. Men kommer jo selvfølgelig ann på kor nøye man er og hvordan det gjøres.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   28/1/2011, 10:37

Har aldri opplevet dette selv på Mondeoen, men frosne dørlåser er visst et velkjent problem for VW, hvis det er en trøst, bl.a. på Passat.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   28/1/2011, 11:04

For fyrste gong opplevde eg det på min Mondeo (07-mod) i dag. Og det var ikkje ein gong særleg kaldt, maks 2-3 minus. Men det er ekstremt fuktig luft her nede.

Heldigvis fungerte glaset, så det var berre å opna det og opna frå utsida.

Men veldig merkjeleg. Har hatt bilen i 15 - 20 minus og aldri problem med at det ikkje går an å opna dørene frå innsida.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   28/1/2011, 15:06

Tro om dette er noe jeg kan ta på garantien?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   28/1/2011, 20:46

Det kan jo ikkje vere låsen som er frosen heller, når det går ann å åpne døra frå utsida.
Det er vel heller noke med overføringskoplinga frå handtaket innvendig til sjølve dørlåsen....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   4/2/2011, 10:16

Skjedde i dag igjen. Vært omslag fra mildvær til 2-3 minus. Heldigvis var det mulig å gå opp vinduet, så jeg kom meg ut... Dermed ser det ikke ut som at det er selve dørlåsen som er problemet, men en plass mellom hendelen inne i bilen og låsen...

Dette er ikke holdbart, skal ta det opp med forhandler...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   4/2/2011, 21:48

Det er nok mest trolig låsehendelen inne i låsekassen som er frosset fast og ikke slippes løs når du drar i håndtaket. Smøring og atter smøring med en feit olje som ikke tørker ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   9/2/2012, 11:16

Opplevd dette en gang, da jeg skulle ut av bilen på service hos ford, de feilsøkte og fant ingen feil. Ingen dører virket innenfra. Det et en gang det har skjedd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krollbox

Antall Innlegg : 2
Registration date : 24.01.2012

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   22/2/2012, 18:20

Hadde det samme med at dørene ikke kunne åpnes innenfra når det var blitt kaldt på min Titanium X 2008 modell.

Dette var visstnok wirene fra håndtaket og bak til låsemekanismen som var problemet.
Det kom vann inn i wirestrømpene, og når det ble kaldt så frøs det, og dermed fikk jeg da ikke åpnet dørene.
Måtte få ned vinduet og ta i det utvendige håndtaket for å få åpnet dørene foran.

Bilen var da snart 4 år og rundet over 100k men dette tok de på reklamasjon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.   

Til Toppen Go down

Dørlåsene frosset? Kom meg ikke ut av bilen.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problem med a6, vil ikke start, mulig rele ?
» 1984 Suzuki FZ50, "tar ikke gassen"..
» VW Polo 82 går ikke uten chock
» Forumnavnet "Ikke Bike"?
» hjælp