Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Antiskrens - ESP - på Mondeo mark IV

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Antiskrens - ESP - på Mondeo mark IV   19/1/2011, 15:22

Jeg hadde en nov 2007 Mondeo som jeg byttet med juli 2010 Mondeo. På disse to bilene merker jeg stor forskjell på hvordan ESP, antispinn og antiskrens fungerer:

2007-modellen: Kraftig antispinn gjorde at jeg hadde vanskelig for å komme opp bratte bakker, og jeg slo ofte av ESP med en trykknapp på dash-bordet. Det var lettere å komme opp uten ESP. Når sladden kom i svinger tok bilen seg elegant inn og bremset ned fart og utslag i svingen ganske elegant. Håndbrekk-sladd var umulig å foreta uten å sla av ESP.

2010-modellen: Antispinn er langtfra så kraftig og jeg har ennå tilgode å få det særlig lettere opp bakker ved å slå av ESP som gjøres via noen knapper på rattkontrollen. Når sladden kom i svinger virker det som om ESPen tar senere og man beholder mer fart gjennom svingen og bilen gjør kraftigere utslag i svingen. Det er ikke så elegant, men morsommere, men antagelig mer farlig. Håndbrekk-sladd kan utføres med ESP, men gjøres lettere uten ESP.

Jeg regner det for helt sikkert at forskjellen på oppførselen på disse bilene er en programmeringsforskjell av ESP, selv om min nye 2010 er en Econetic med stivere fjæring og noe senket understell. Siden jeg antar 2007-modellen hadde en tryggere oppførsel ville jeg egentlig helst ha denne på bilen jeg nå har.

Kan dette endres ? Kan jeg gjøre noe med det selv i menyen ? Kanskje noen har erfaringer med dette ved overgang til den nye Mondeo 2011-modellen ?

Her er en artikkel om ESP:
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7466503
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil

Antiskrens - ESP - på Mondeo mark IV
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» elektromotor til førersete mondeo
» Retro felger selges