|
| Av | Innlegg |
|---|
mondeo04
Antall Innlegg: 39 Registration date: 13.06.2010
 | Tema: klakking i forstilling 31/12/2010, 14:22 | |
| har i det siste opplevd en mer og mer merkbar klakking fremme i forstilling,på førerside. Har tidligere vært eier av passat 2000 modell,og det var det bare en ting å gjøre når klakkinga begynnte,det var å skifte alle deler i forstilling.
Har ikke rukket å skrudd mer på mondeoen min enda enn å legge om til vinterhjul,noen som har noen tips på hvilke stag som er svakhet og som kakkler kun ved kjøring over bittesmå ujevnheter i veien på mondeo 04?
thomas |
|
 | |
Frankeren MondeoGeek

Antall Innlegg: 583 Age: 29 Location: Bergen Registration date: 18.03.2010
 | Tema: Re: klakking i forstilling 31/12/2010, 16:23 | |
| Høres ut som stab stag linken som er utslitt. Et lite stag med kulebolter som sitter mellom stabilisator staget og støtdemperen. festet med en mutter på hver ende. Dette er helt vanlig greie på mondeo. Stabstag linken koster ca 6-700 kr og er som oftest byttet på 5 min. Bare å jekke opp bilen og ta av hjulet. da ser du linken med en gang. det finnes to typer, stabstag, i plast og i metall. Egentlig det samme hva du benytter, men mener plaststag er montert som orginalt. gi gjerne oppdatering om hva du finner ut. Når disse er utslitt kan man Som oftest høre en klakkelyd når man tar tak i taket på bilen og bilen "rugges" fra side til side. |
|
 | |
mondeo04
 | Tema: Re: klakking i forstilling 1/1/2011, 17:47 | |
| mekonomen 700kr vs biltema til 150kr? vet det kansje er dritt på biltema,men kansje greit å gi de en sjanse,når de er så lette å skifte.
Noen som har erfaring med forstillings deler fra biltema? |
|
 | |
Frankeren MondeoGeek

| Tema: Re: klakking i forstilling 2/1/2011, 00:00 | |
| Joda, delene fra biltema kan gjerne prøves! De byttes jo super enkelt.  du kan jo bytte 5 ganger før prisen overgår mekonomen  |
|
 | |
mondeo04
 | Tema: Re: klakking i forstilling 2/1/2011, 13:05 | |
| Håper det er de stab stagene som har tatt kveld da,og ikke foringer og bærebru eler noe,blir fort litt mer arbeid da.  Kommer tilbake med info i morra,når de er skifta. |
|
 | |
mondeo04
 | Tema: Re: klakking i forstilling 2/1/2011, 20:03 | |
| tror jeg blir gal av bilen her,før jeg rekker å komme meg på butikk for å handle deler til forstilling,så har det oppstått en lyd i bakhjulet også.
Kjørte over "vaskebrett" i snøfyllte trøndelag,kom øverst i bakken,da begynnte det å å smelle over hver en minste ujevnhet i veien på venstre bakhjul.
Noen ide om hva dette kan være fornoe da? tror det kommer en fin velholdt mondeo mk3 2004 modell på finn.no snart.. |
|
 | |
Titanium x 2009 SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 346 Registration date: 26.02.2008
 | Tema: Re: klakking i forstilling 2/1/2011, 21:41 | |
| Sitter slike lenkearmer bak også, ikke unormalt at de også må byttes. |
|
 | |
mondeo04
 | Tema: Re: klakking i forstilling 2/1/2011, 22:03 | |
| ok,men blir de plutselig utslitt da tro,har ikke vært antydning til lyd tidligere,og nå bråker det noe helt sykt,smeller som bare det.. Var av med hjulet isted,men så ikke noe sånn med første øyekast. Når jeg tar tak i takrailen og rugger bilen fra side til side,så hører jeg en lyd,som om det er slakk i noe..
|
|
 | |
Frankeren MondeoGeek

| Tema: Re: klakking i forstilling 3/1/2011, 04:24 | |
| Skift alle stabstag linjene du, og prøv igjen  eventuelt har jeg også vært med på å bytte en del stabilisator stag forundre. (disse gummiforingene der stabstaget står festet i karrosseriet). Enkel jobb det også. Men start med linkene du  |
|
 | |
mondeo04
 | Tema: Re: klakking i forstilling 4/1/2011, 15:11 | |
| var på verksted og henta inn pris på jobben idag,bare for å slippe å skifte deler som funker. Det var det fremre staget på bakhjulet,foringa hadde sluppet. Skal gjøre et forsøk på å få skifta det idag..  |
|
 | |
tdcipower
Antall Innlegg: 10 Registration date: 13.11.2009
 | Tema: Re: klakking i forstilling 4/1/2011, 18:35 | |
| Det er unødvendig å bytte alle deler for å få bukt med ulydene... Jekk opp eller kjør bilen på bukk (GDS-hallen?) og bruk spett, skrujern eller noe slikt hvor du får litt kraft og bryt litt på de forskjellig delene, så ser du fort hvor det er slark...  |
|
 | |
Frankeren MondeoGeek

| Tema: Re: klakking i forstilling 4/1/2011, 19:59 | |
| Var ingen skakk i forhjuls opphenget?? |
|
 | |
mondeo04
 | Tema: Re: klakking i forstilling 6/1/2011, 22:12 | |
| jaja,skifta staget i bakstilling no,like ille enda,er vel den foringa som er skrudd i karroseri fra den jevelen som holder hele bakstilinga tror jeg.. leverer på verksted for å få skifta foring,orker ikke prakkes selv..  lyden i forstillinga var stab staget,skifta det idag..  smeller så jævlig i bakhjulet at jeg nesten ike tør å kjøre til verkste..  |
|
 | |
|