Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
ALHansen

Antall Innlegg : 12
Registration date : 11.11.2010

PosteTema: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   21/12/2010, 20:16

Hei,

Jeg har en 2004 mod Mondeo 2.0 TDCi Duratorq (130 000 km) som nekter å starte dersom gradestokken viser mer en -10 grader. Hjelper ikke med dobbel gløding. Har snakket med Ford, men dem kan ikke gi meg noe svar på hva dette kan være. Jeg tenkte først vann i dieselfilteret og eller defekte glødeplugger, men filteret ble byttet for 1 uke siden (140 000km service/års service) og glødepluggene skulle holde minst 300 000km i følge dem på Ford (noe jeg finner merkelig, men dem bør jo ha peiling).

For å få start på bilen i lave temperaturer må jeg frem med en gammel Defa coupe varmer under panseret og la den varme i 1-2 timer. Da starter motoren på ca tredje forsøket. Meget upratisk å stå opp 2 timer før jeg skal på jobb nå i kulden får og sette bilen på varming (for øyeblikket har vi hatt temperatur på -18 til -20 grader om natten).

Håper noe her kan gi meg tips til hva dette kan være. Ford har ikke tid til å ”se” på dette før på nyåret…

2009 Ford Mondeo Titanium X, 2.0TDCi, 140HK, AUT, DELSKINN
2004 Ford Mondeo 2,0 TDCI GHIA X,130HK, AUT, DVD, SKINN
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.playboy.com
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 666
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   21/12/2010, 22:36

ALHansen skrev:
Hei,

Jeg har en 2004 mod Mondeo 2.0 TDCi Duratorq (130 000 km) som nekter å starte dersom gradestokken viser mer en -10 grader. Hjelper ikke med dobbel gløding. Har snakket med Ford, men dem kan ikke gi meg noe svar på hva dette kan være. Jeg tenkte først vann i dieselfilteret og eller defekte glødeplugger, men filteret ble byttet for 1 uke siden (140 000km service/års service) og glødepluggene skulle holde minst 300 000km i følge dem på Ford (noe jeg finner merkelig, men dem bør jo ha peiling).

For å få start på bilen i lave temperaturer må jeg frem med en gammel Defa coupe varmer under panseret og la den varme i 1-2 timer. Da starter motoren på ca tredje forsøket. Meget upratisk å stå opp 2 timer før jeg skal på jobb nå i kulden får og sette bilen på varming (for øyeblikket har vi hatt temperatur på -18 til -20 grader om natten).

Håper noe her kan gi meg tips til hva dette kan være. Ford har ikke tid til å ”se” på dette før på nyåret…

Bare tull det med glødepluggene. Mest sannsynlig det som er feilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ALHansen

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   21/12/2010, 23:41

Det er det jeg også tror kan være årsaken. Var ute i kveld for å sjekke glødepluggene, men det var ikke noe enkel affære. Trangere plassering har jeg ikke sett før (ikke det at jeg har sett så mange før, men noen enklere har jeg vært med på). Bak noe som ser ut som innsugsmanifoilen ligger dem. Med tanke på lengen på disse glødepluggene ser jeg ingen annen måte at innsugsmanifoilen må demonteres for at man skal komme til. Da trenger man jo fort pakninger i tilegg (og ikke minst riktig Nm på skurene). Møkk!

Håpet på en rask tur på Mekonomen i morgen og en ”enkel” jobb jeg, men det ser ikke slik ut…

(Røde piler viser plassering)

Sist endret av ALHansen den 21/12/2010, 23:45, endret 1 gang (Reason for editing : Fikk ikke opp bildene.)
Til Toppen Go down
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   22/12/2010, 06:25

Innsuget må ut ja.
Er mye lettere en du tror. 2 stk 8mm skruer på egr ventilen så 9-10stk 10mm skruer på selve innsuget + vakum dingsen som sitter midt på innsuget.
5min jobb med luftverktøy, litt lenger med vanlig skralle.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ALHansen

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   22/12/2010, 17:47

Da var glødepluggene byttet. Var en mye enklere jobb en hva jeg først hadde forventet (JIPPI). Nå gjenstår det bare å få sjekket dette i morgen (er ca -20 i Fredrikstad om natten nå).

Kjørte 12V (fra et bilbatteri) på glødepluggene jeg skudde ut. Ingen av dem glødet... :-) Er kanskje ikke så veldig merkelig at bilen ikke ville starte i -10 grader... :-)

Men, når jeg nå holdt på oppdaget jeg at vakumslagen til EGR ventilen ikke satt på EGR ventilen, men var tredd innpå en skrue i motorrommet (altså var slangen blindet). Hva kan årsaken til det være? Jeg satt den på plass igjen på EGR ventilen jeg, men har ikke kjørt med bilen etterpå. Rart dem ikke sa noe om dette på servicen jeg hadde for 1 uke siden...

Til Toppen Go down
Siberiantiger

Antall Innlegg : 6
Registration date : 05.11.2007

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   27/12/2010, 22:37

Hei!

Så kjekt å se at andre også sliter med det samme som meg Wink (egentlig unner jeg ingen slike problemer, men godt å være flere om det når det først oppstår)

Jeg har en Mondeo 2.0 TDCi 2004 modell (stasjonsvogn) som også sliter med start under -12 grader. Men fikk start etter å få starthjelp fra en annen bil (men batteriet var ikke dårlig / utladet). Starter lett når det ikke er så kaldt.. Nytt batteri kjøpt tidlig i år.. Varta Blue Dynamic 80A

Bilen har gått rett under 170000km

Har også meget nylig skiftet diesel filter og tenkte at det var frosset..

Vil svært gjerne vite hvordan det gikk etter at du skiftet glødeplugger!

Med det samme.. hvor ligger denne slangen til EGR ventilen? (Vil gjerne sjekke dette selv) fint om du har bilde for jeg er ikke mekaniker)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ALHansen

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   28/12/2010, 08:12

Hei,

Etter at jeg byttet glødepluggene starter bilen lett som bare det i -20 grader. Å bytte disse glødepluggende er kanskje den beste inversteringen jeg har gjort. Very Happy

Betalte 620kr for alle fire på Mekonomen. Var først skeptisk til å bytte disse selv siden dem ligger "gjemt" bak innsugsmanifoilen, men det var ikke mye jobb i hele tatt. Smile

[img][/img]

(Se vedlagte bilde for EGR ventil)

Den røde pilen på venstre siden viser EGR ventilen og hvor vakumslagen normalt sett skal sitte. Den rosa pilen viser hvor denne var festet/blindet på bilen min. Very Happy

Håper dette var til hjelp! santa

Til Toppen Go down
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   28/12/2010, 09:50

Den slangen er blendet pga motorfusk
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   28/12/2010, 10:05

Var borti dette tidligere en gang da jeg rengjorde en EGR ventil pga mye soting og rykking på lavt turtall..(2004 mod) Da fusket motoren når slangen ble festet mot en skrue, men gikk fint når den var tilbake på EGR ventilen. Alt var som nytt når ventilen var rengjort. Ikke problemer siden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP   

Til Toppen Go down

2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Automat choke på Daelim 50Scooter
» V70 som kødder
» Problem med a6, vil ikke start, mulig rele ?
» Gnist problem volvo
» starter til pajero 2,3 85modell