Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

fjærbutte foran på 2001 trend bensin

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
balltus12

Antall Innlegg : 18
Registration date : 18.12.2010

PosteTema: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   19/12/2010, 20:47

Hei på dere. Noen som vet om man bør bytte begge fjærene foran dersom den ene fjæra ryker? Høyre fjær røyk hos meg på tirsdag. Mad
Og dersom man bare bytter den ene blir vel dette galt for kjøringen??? Sad
hva mener dere?? jeg er faktisk ikke sikker Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   19/12/2010, 21:45

Bytt begge når du først bytter!! Fjæren mister over tid sin spenst, og det kan resultere i ulik stivnet på høyre og venstre side. Ikke spesielt bra!!!! Byttet selv begge bakfjærene på min mk3 2001 mod Stv. Der var det bare enorm forskjeld på nye og gamle. Hadde aldri drømt om at fjærene kunne bli så slitne som mine tydeligvis var blitt. Bakfjærene var byttet på ca en time ved hjelp av et sett Biltema fjærklemme og en garage jekk. ingenting mer. Forfjær jobben kan være litt mer jobbigt, og kanskje like greit å levere inn, og be de i samme omgang sjekke om andre ting kan byttes når delene først er ute.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
balltus12

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   20/12/2010, 00:42

ok. Jeg har bruktbilgaranti på Ford. De har bare byttet på den ene siden. Skal jeg klage på dette? hva mener dere. Vet de også byttet toppen av fjærbeinet. den gummien helt i toppen.
Skulle de ha byttet på begge sider? ps bilen har bare gått 88000.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   20/12/2010, 11:07

Hadde du satt bilen inn for reperasjon uten garanti, ville de nok byttet begge fjærene samtidig. HvoRfor de bare bytter en på garanti skjønner jeg ikke, når de ellers bare anbefaler parvis bytte av fjær. Så Ville tatt en kjapp tlf til NAF og hørt hva de mente. Kan også svare seg å legge ut 1900,- for en NAF garantiutløps test. Da tar de en grundig gjennomgang av bilen. (ca 1,5 timer).Hvis fjærene forran er ugjevn stivhet på, kan det igjen slite unødvendig på andre deler i hjulopphenget. Fjærbeinslageret er like greit å bytte når man alikevel har fjæren ute, men absolutt ikke nødvendig om lageret fungerer fint uten ulyder og "knepping". Hold meg oppdatert Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
balltus12

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   20/12/2010, 13:09

ok skal sjekke med naf og andre verksteder(ford) skal gi tilbakemelding i løpet av par dager. Kan være at ford vil spare penger,men den godta ikke jeg!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
balltus12

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   21/12/2010, 11:34

Hei i gjen. Har vært i kontakt med ford merkeverksted.(ikke der jeg kjøpte bilen )
De mener det er riktig å bytte bare den ene fjæra dersom den andre har stivheten sin og ikke er skadet. De anbefaler heller ikke å bytte begge dersom det ikke er nødvendig.
Men dersom støtdemperen er defekt da bytter de på begge. I alle fall det dem sier til meg.
De sier også at litt forskjell på spennet i fjæra vil gå seg til veldig raskt i forhold til hverandre.. Jeg spurte også om dette gikk ut over foringene,men det ville det ikke gjøre.

Men jeg håper venstre fjæra ryker innen for garantien. Det hadde jo vært best! Rolling Eyes Smile
Jeg får jo ikke gjort så mye med dette jeg,da jeg må stole på verksmesteren Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   21/12/2010, 12:29

Okei. Den gang jeg hadde min 2001 model inne, og nederste ringen på min høyre forfjær var knekt, fikk jeg beskjed om at de bare byttet parvis. (Kverneland bil Bergen) Og det er da det som er det normale har jeg forstått. Den gang var det bare et verksted som ville ta den ene fjæren for meg, og det var en som drev for seg selv i en liten garasje i et smug bak en gammel bensinstasjon Razz men fikk tatt begge et annetsted. Her er svaret jeg fikk: "Fjærer skal alltid skiftes parvis, støtdemperene trenger du ikke å skifte men jeg vil anbefale skifting av dempere også når hjulopphenget alikevel er tatt ut".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
balltus12

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   21/12/2010, 13:00

tror det går litt på penger der borte på mysen . skjønner det at de skal spare,men syntes det er litt merkelig da jeg har garanti ut hele februar. Men jeg får jo ikke gjort noe med det jeg.... pale må jo stole på dem,men jeg tviler litt på dem ja
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   21/12/2010, 23:50

Jeg ville spandert på en garantiutløpstest før garantien går ut! Det skal ikke mange delene byttene til før det svarer seg å ha lagt ut 1900,- på den testen! Kanskje du da får en annen liste fra NAF på deler ford må bytte på garanti. Vet jo heller ikke hva de sier om en ny og en gammel fjær....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ro0ck666

Antall Innlegg : 10
Registration date : 21.10.2010

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   4/4/2011, 02:34

Jeg skiftet også en fjær, ble aldri no problemer etter det. Det er 2 år siden
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   4/4/2011, 09:00

Går nok som oftest bra å bytte en fjær. Men om stivheten blir skjev mellom hjulene påvirker dette både styring og Kjøreegenskaper. Jeg byttet fjærer bak på min 2001 Stv i fjor før jeg byttet inn, og der var forskjellen på ny og gammel fjær så stor at eg aldri hadde trodd det var mulig!! På verksteder om du kommer inn og vil bytte fjær, annbefaler de som oftest alltid å bytte fjærer parvis. Og bytter man fjærer er det ofte like greit å bytte andre ting som alikevel er av. Som for eksempel drivknute mansjetter ++.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ro0ck666

Antall Innlegg : 10
Registration date : 21.10.2010

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   5/4/2011, 05:20

Jo, men er det lenge siden den andre fjæra var bytta blir det jo flere grader forskjell.. Sliter både på hjul å på bilen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: fjærbutte foran på 2001 trend bensin   

Til Toppen Go down

fjærbutte foran på 2001 trend bensin
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bygge om K2500 pickup fra diesel til bensin
» bensin/blyerstatning?