Har vært litt usikker på dekkvalget på min Mondeo MK4. Valgte Nokian Hakapelita piggfritt. Jeg bor på Jessheim og kjører mest på bare veier. Her er det et fenomen her som jeg ikke er vant med fra tidligere (har bodd i Oslo), nemmelig at det er mye tåke/frostrøyk som "setter" seg i asfalten når det er 10-15 minus og kaldere. Veien ser bar ut, men det er stygglatt - spesielt i kryss og rundkjøringer.
Gjorde et eksperiment i går. Jeg fikk låne en mk2 Mondeo med pigger. Jeg kjørte den i samme testløype som min mk4. Med pigg fikk jeg bedre veigrep i akselerasjon og (uten at jeg kunne måle det) noe bedre rettningsstabilitet ved svinger. Men jeg bremset vesentlig bedre med mk4 piggfritt.
Så det jeg lurer på er da: Har ABS blitt så mye bedre på mk4 at det mer enn utjevner forskjellene i pigg vs piggfritt? Ville pigg gitt meg ennå bedre bremselengder, samt grep under akselerasjon?
Og et bonusspørsmål: Min Mondeo er impotert fra Tyskland. Kan det være at ESP er tilpasset Tysk klima? At det er grunnen til at jeg spinner mer med mk4 enn mk2?