Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Bremselengder mk2 vs mk4

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Bremselengder mk2 vs mk4   16/12/2010, 17:38

Har vært litt usikker på dekkvalget på min Mondeo MK4. Valgte Nokian Hakapelita piggfritt. Jeg bor på Jessheim og kjører mest på bare veier. Her er det et fenomen her som jeg ikke er vant med fra tidligere (har bodd i Oslo), nemmelig at det er mye tåke/frostrøyk som "setter" seg i asfalten når det er 10-15 minus og kaldere. Veien ser bar ut, men det er stygglatt - spesielt i kryss og rundkjøringer.

Gjorde et eksperiment i går. Jeg fikk låne en mk2 Mondeo med pigger. Jeg kjørte den i samme testløype som min mk4. Med pigg fikk jeg bedre veigrep i akselerasjon og (uten at jeg kunne måle det) noe bedre rettningsstabilitet ved svinger. Men jeg bremset vesentlig bedre med mk4 piggfritt.

Så det jeg lurer på er da: Har ABS blitt så mye bedre på mk4 at det mer enn utjevner forskjellene i pigg vs piggfritt? Ville pigg gitt meg ennå bedre bremselengder, samt grep under akselerasjon?

Og et bonusspørsmål: Min Mondeo er impotert fra Tyskland. Kan det være at ESP er tilpasset Tysk klima? At det er grunnen til at jeg spinner mer med mk4 enn mk2?

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Bremselengder mk2 vs mk4   17/12/2010, 07:58

Kjenner til den strekningen der stygglatt til tider.
Mangler noen fakta på dekkdimensjon som kan utgjøre noe, men den største forskjellen ligger jo i differansen pigg/uten pigg. Min opplevelse er at på holka er det bare pigg som gjelder (min 8 sessong på piggfritt) og sliter litt med å se at du skal bremse bedre med piggfritt på is. Tar man piggene ut av et piggdekk vil det piggfrie (gumminblanding, lameller mv) gi deg bedre bremseeffekt på is. Kan det være at piggdekkene var godt brukte eller at piggene som var igjen i hovedsak satt i ytterkant av dekkene? Piggdekk er nomalt litt stivere og slik sett kan man oppleve mindre vandring over dekksidene og føles mer stabilt. Blir alikevel vanskelig å sammenligne 2 ulike biler med 2 ulike dekk.
Tror at pigg på MK4 ville gitt deg en totalt bedre opplevelse på holka en piggfritt og bedre totalt en Mk2 med pigg. ABS har vel blitt optimalisert på MK4 vs Mk2 men noen egen variant for Tyskland tror jeg ikke det finnes. Under/overstyring på en bil bryr seg ikke om hviklet land det er i.- Tror jeg..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

PosteTema: Re: Bremselengder mk2 vs mk4   19/12/2010, 21:38

Tror det skal være rimelig nye dekk på mk2'en. Nå har det vært noen litt varmere dager og noe snø, så de litt spesielle forholdene har gitt seg. Bilen oppfører seg mer som forventet. Inntil videre tror jeg at jeg slår meg til ro med piggfritt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

PosteTema: Re: Bremselengder mk2 vs mk4   28/12/2010, 20:39

Endte med å bytte til piggdekk. Oppførselen er noe bedre enn med piggfritt. Men noen revolusjon er det ikke. Nokian Hakka 7 forresten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Bremselengder mk2 vs mk4   

Til Toppen Go down

Bremselengder mk2 vs mk4
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1