Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Treg motor i kulden

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
BirgerKing

Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.11.2010

PosteTema: Treg motor i kulden   28/11/2010, 11:21

Jeg kjører en 2008-modell Ford Mondeo 2,0 Diesel 140hk. Iløpet av kuldeperioden vi er inne i, har jeg opplevd flere ganger at motoren virker treg etter oppstart. Jeg tråkker gasspedalen inn, men får ikke "svar", som om jeg har 70hk, ikke 140. Etter noen minutters kjøring, er motoren normal igjen. Jeg er ikke fryktelig bekymret, men burde jeg være det? Noen som har lignende erfaringer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Alex Mondeo

Antall Innlegg : 3
Registration date : 17.12.2014

PosteTema: Re: Treg motor i kulden   19/12/2014, 18:28

Ja, men usikker på hva det er så setter pris på hvis noen har ideer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Treg motor i kulden   10/1/2016, 17:30

Dette var jo en veldig gammel start på tråd... Er litt vantro når jeg leser det, men jeg legger nå inn et svar lell. Trodde kanskje dette var "common knowledge", evt så tolker jeg trådstarter feil. Men det er nå en gang slik at motorer trenger noen minutter på å bli varme nok til at eksplosjonene av drivstoffet blir effektive. Holder metallet i motoren under null grader, så tar det jo noen minutter før det blir varme i blokka. Kald motor i kuldegrader blir jo litt ruskete i gangen de først 30 sek iallfal. Gjelder mest dieselmotorer kanskje. Da blir det også sånn at man ikke helt får den store responsen når man trykker gassen i bånn. Dette bør du vel heller ikke gjøre. Jeg kjører alltid ganske soft med kald bil, da med god motorhelse i tankene. Etter noen minutter så har man bra skyv. Best er det selvsagt å ha varm motor viss man har en sportslig kjørestil. Kjører du sporty med kald motor, så tror jeg man havner kjappere på verksted. Dette har visst med å gjøre at topplokk og motorblokk utvider seg ulikt i starten, og kjører du kald motor hardt ofte så blir topp-pakninga forholdsvis kjapt ødelagt. Fikk høre dette av far min en gang kjørte litt vel aktivt med kald traktormotor i min ungdom på hjemgården.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Treg motor i kulden   

Til Toppen Go down

Treg motor i kulden
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Motor Og Syrebad
» vw boble motor