Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ja eller nei til tectyl?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mortenk

Antall Innlegg : 18
Registration date : 18.07.2010

PosteTema: Ja eller nei til tectyl?   26/11/2010, 19:04

Da kom nybilen!
Men jeg likte dårlig det jeg så da bilen var heist opp på bukken...
Så ikke rustbeskyttelse noe sted under bilen - bart metall og lakk der.

Ifølge selgeren på Kverneland bil i Trondheim trenger jeg ikke rustbeskyttelse da det er så god rustgaranti på bilen. Han kunne fortelle at bilen kom til å bli sjekket for rust på hver service, og ble det oppdaget rust ville det bli fikset kostnadsfritt.
Slår meg ikke helt til ro med det - jeg vil jo heller slippe at bilen ruster enn å få den reparerert når rusten er et faktum...

Hva sier menigheten?
(ca 4000 kroner for tectyl er jo mindre enn 1% av bilens kostnad...)

Bilen er forøvrig 2011-modell. 140 hk, ivdc, adaptive xenon, aktiv førerhjelp, 18" på sommerhjulene, nøkkelfri adgang, premium sound, DAB, tonede ruter, hengerfeste, p-sensor, dark micastone farge ++
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   26/11/2010, 22:39

Har lurt på det samme i mange år. Min forrige Mondeo mk3 ble aldri understells behandlet, men tålte dette forholdsvis bra tilogmed her i Bergen. Men har lyst å behandle min nye bil. Så forleden en reklame fra Mathisen Auto her i Bergen (de ligger under Røhne og selmer) de leverer bilen ferdig tectylert. Så tror ikke dette er dumt da. Men har hørt masse forskjellige begrunnelser fra alle kanter, så blir jo litt i tvil om hva en skal gjøre da. Vet sannelig ikke. Vet ikke om noen i det heletatt vet, når ikke ford Norge kan gi ett og samme svar en gang. Men at det norske klima og saltbruk er større og værre enn i resten av Europa er vel ganske sikkert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

Antall Innlegg : 40
Registration date : 26.08.2009

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   27/11/2010, 09:43

Hei.
Jeg har fått beskjed om IKKE å understellbehandle bilen, garantien utgår pga Ford ikke får utført garantikontrollen og de sier at dagens fabrikkbehandling av karrosseriet er mer enn bra nok.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   27/11/2010, 17:06

Hei,

Fabrikkbehandlingen holder i lange baner. Har ikke Tectylbehandlet noen av bilene mine siden 1988. Aldri hatt rustskader.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   27/11/2010, 22:47

Vittig, jeg ble fortalt av selger ved kjøp at jeg burde gjøre det i løpet av bilens 3 første leveår. (Kjøpte ny Mondeo i 2009). På bilens 1. service, etter et år, stod det at de anbefalte Tectyl-behandling i kommentarfeltet.

Bilen er nå behandlet hos Tuff Cote Dinol
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   28/11/2010, 04:49

sebulba skrev:
Hei.
Jeg har fått beskjed om IKKE å understellbehandle bilen, garantien utgår pga Ford ikke får utført garantikontrollen og de sier at dagens fabrikkbehandling av karrosseriet er mer enn bra nok.

Merkelig. Eg fekk dette gjort gjennom forhandlar når min var ny, så dåhar dei eit problem om noke skjer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   3/12/2010, 19:19

Fikk beskjed fra Kverneland bil Åsane, at de ville anbefale å tectylere bilen. Spesielt på Vestlandet med mye salting og fuktigere klima enn ellers i landet. Det var ikke så mye vanskeligere å kontrollere bilen etter tectylering. Så får vel tenke på det da... Siden også Røhne og selmer leverer nybiler ferdig tectylert her.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   4/12/2010, 08:11

galvanisering av bunnplata og alle hulrom fyllt med voks + litt harpiks her og der gjør at det skal mye til å få rust. En fordel med tectyl er jo mindre støy. Er til og med eget firma som vinkler tectyl behandlingen som støy kur, med anti rust som sekundær effekt. Har ikke sett antydning til brunt siden 2000 på mine blå ovaler
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   4/12/2010, 23:38

Her i Bergen kjører vi i saltlake på veiene fra slutten av oktober til begynnelsen av April om vi er heldige. + at vi har et rimelig fuktig klima på denne siden av fjellene. Dette hjelper nok på for å få i gang nedbrytingen av bilen, så kan godt tenke meg at Vestlandsbiler bør beskyttes. Lydisolering er jo heller ingen uønsket effekt Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kennetm

Antall Innlegg : 6
Registration date : 07.06.2010

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   15/12/2010, 12:08

Kjøpte Mondeo i mars iår i Oslo. De opplyste at nye biler som ble sendt til Bergensområdet ble tektylbehandlet før de ble sendt vestover. Hvorfor det ble gjort, visste de ikke. Men det var et ønske forhandlerne der hadde. Ellers mente de at fabrikktektylen ville holde i 2-3 år.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   15/12/2010, 19:36

kennetm skrev:
Kjøpte Mondeo i mars iår i Oslo. De opplyste at nye biler som ble sendt til Bergensområdet ble tektylbehandlet før de ble sendt vestover. Hvorfor det ble gjort, visste de ikke. Men det var et ønske forhandlerne der hadde. Ellers mente de at fabrikktektylen ville holde i 2-3 år.

Tvilar på det stemmer. Det må i tilfelle vere ein enkel forhandlar eller noke slikt.
Min vart køyrt direkte til mercansol-behandling når den kom til bergen, men det var etter eige ønske om understellsbehandling.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   15/12/2010, 19:48

Kan ikke være annet en positivt å tectylbehandle en nybil.

Så sant de ikke gjør som i gammledager da de boret hull over allt for å komme til i hulrom.
Bilen så ut som en tesil etterpå, og det rustet rundt alle proppene de brukte for å tette hullene. Very Happy

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kim

Antall Innlegg : 5
Registration date : 22.07.2009

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   13/2/2011, 12:43

Jeg undersøkte garanti med ford norge i forhold til tectylering. De hadde ingen betenkeligheter med dette. Mange forhandlere tectylerer nybiler før overlevering til kunde, etter ønske.
Selv har jeg fulltectylert bilen under og i dørene, er storfornøyd. Dessuten får man en annen liten bonus: Støydemping. Kjør på, folkens :-)
Titanium S
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AN

Antall Innlegg : 20
Registration date : 25.03.2009

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   15/6/2011, 15:43

Da jeg kjøpte Mondeoen hos Kverneland i 2009 sa selgeren (Fjøsanger) at det ikke var nødvendig med noe rustbehandling. I år stod det i serviceheftet etter servicen at de anbefalte understellsbehandling. Snakk om kuvending.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jarl

Antall Innlegg : 2
Registration date : 03.07.2013

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   3/7/2013, 15:38

Gammel tråd, men siden jeg tok en nøye titt under fruens Mondeo her forleden, skriver jeg mitt første innlegg her på foumet Very Happy 
Jeg syns det er penere uten tectyl, men man må kanskje være mer nøye med underspyling om vinteren.
Jeg plukket bort innerskjermene på bilen, og fant litt gammel guffe bak der, men etter litt vask så ble det ganske fint der. Dette er en bil som har gått 100k på østlandet, og det er salt nok her! Jeg syns det ser ut som om den originale behandlingen holder fint.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ja eller nei til tectyl?   

Til Toppen Go down

Ja eller nei til tectyl?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» ØK: Poletta eller lignende vogn
» Elektromotor m/gear eller kun gear