Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ettermontert Xenon - Mondeo 04

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
ALHansen

Antall Innlegg : 12
Registration date : 11.11.2010

PosteTema: Ettermontert Xenon - Mondeo 04   11/11/2010, 22:46

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en Mondeo med Xenonlys. Jeg var overbevist om at dette var originalt (da selger brukte dette i sine salgsargumenter), men har nå funnet ut at dette er ettermontert av tidligere eier. Det jeg nå lurer på er (har lest i 4 timer snart uten å bli klok på dette) jeg fant følgende informasjon om lykter med mer og montering av Xenon.

For å finne ut hvilken lyskilde en lykt er godkjent for, så er det bare å se på lykteglasset, eller bakpå for å finne følgende:

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys har en av følgende koder: HCR eller HC/R
- En lykt godkjent for xenon i både nærlys og fjernlys har en av følgende kode: DCR eller DC/R
- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys har en av følgende: DCHR eller DC/HR
- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR
- En fjernlykt godkjent for halogen: HR
- Et nærlys godkjent for halogen: HC
- En fjernlykt godkjent for xenon: DR
- Et nærlys godkjent for xenon: DC

Jeg har vært ute og sjekket hva som står på lyktene i min bil (med reflektor lamper/ ikke linse). På min lykt står det = 00DC - 04HR – 04HC. Vil da dette i praksis bety at det er lov å montere Xenon som nærlys? Jeg la også merke til at pærene er 8000k. Er da dette lovlig? Jeg har tenkt å bytte dem siden jeg ikke liker fargen (er får blå etter min smak), men gidder ikke bruke 1000kr unødvendig på nye pærer før dem gamle ryker.

Håper noen kan svare meg på dette!

2009 Ford Mondeo Titanium X, 2.0TDCi, 140HK, AUT, DELSKINN
2004 Ford Mondeo 2,0 TDCI GHIA X,130HK, AUT, DVD, SKINN
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.playboy.com
svebugg

Antall Innlegg : 9
Registration date : 17.04.2010

PosteTema: Re: Ettermontert Xenon - Mondeo 04   6/12/2010, 22:31

Hei !

Ettermontering av xennon i nærlys er ikke lov, dette fordi det er stag som går på lenkearmen som registrerer ujevnheter i vegbanen, dette staget går til en giver som igjen gir signal til en motor på lykten, som da hever og senker seg, dette kalles automatisk nivåregulering av lysene, dette får du ikke når du ettermonterer og du vil derfor blende motgående trafikk, du vil også få mangel på EU. Når det gjelder xennon i fjærnlys er dette ikke lov uansett, det leveres heller ingen biler med orginal xennon på fjærnlys, det nærmeste du kommer er Bixennon, et system som gjør at hoved lyktene hever seg og hjelper halogenlysene i fjærnlysene.

Blei du klokere ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Ettermontert Xenon - Mondeo 04   7/12/2010, 10:03

Ikke for å kverulere, men min bil med Bi-Xenon har da xenon fjernlys!?! Riktignok lyser to halogenlamper også, men halogen gir jo mye mindre lys enn xenonlampene.

Fra http://naf.no/no/Eie-Bil/Lysbruk-for-personbiler/

"...Lysutbyttet på xenonpærer er mange ganger bedre enn ved bruk av vanlige halogenpærer. Da dette lyset er så kraftig, er det krav til lyktespyler og automatisk høyderegulering av lyktene.
Xenonlys finnes først og fremst på nærlys, men blir stadig mer vanlig også som fjernlys. Når xenonlys anvendes både på bilens nær- og fjernlys, kalles lyset for Bi-xenon. ...

...Sett for ettermontering av xenonlys er å få kjøpt, men for at disse skal være lovlig å bruke på nærlys må de samtidig være utstyrt med lyktespylere og automatisk høyderegulering av lyktene."
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ettermontert Xenon - Mondeo 04   

Til Toppen Go down

Ettermontert Xenon - Mondeo 04
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» xenon kit h1 og h7 6000k