Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Bakvendtland!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Bakvendtland!   3/10/2007, 08:36

Nå har staten satt opp dieselavgiften 20 øre!
http://www.bt.no/innenriks/article419090.ece

"..for å stimulere kjøp av miljøvennlige biler"

Ja, gi meg en stasjonsvogn som går på strøm/ren hydrogen og går mer en 20 mil så kjøper jeg den jeg!! Og det må jo dessuten være mulig å fylle den opp igjen innen 20 mil...helst på kortere tid enn en time...
Problemet er jo at de finnes ikke...ihvertfall ikke til en familievennlig pris!!!
Det er jo hyggelig at de satte ned engangsavgiften på dieselbilene i år, men hva hjelper det når de tar det igjen i dieselprisen....dette er jo å friste med sjokolade, for så å gi de en planke å tygge på!

Det eneste virkelig miljøvennlige bilene som finnes i norge er jo Think e.l. og prøv å stappe en familie på 4 inn i den og reis på hyttetur, eller på besøk til familien din på vestlandet!

DusteNorge!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 08:57

Regnet med at noe slikt ville skje når jeg bestilte meg diesel bil ja.....j****politikere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 08:57

poskare skrev:

Ja, gi meg en stasjonsvogn som går på strøm/ren hydrogen og går mer en 20 mil så kjøper jeg den jeg!! Og det må jo dessuten være mulig å fylle den opp igjen innen 20 mil...helst på kortere tid enn en time...
Problemet er jo at de finnes ikke...ihvertfall ikke til en familievennlig pris!!!
Det er jo hyggelig at de satte ned engangsavgiften på dieselbilene i år, men hva hjelper det når de tar det igjen i dieselprisen....dette er jo å friste med sjokolade, for så å gi de en planke å tygge på!

Det eneste virkelig miljøvennlige bilene som finnes i norge er jo Think e.l. og prøv å stappe en familie på 4 inn i den og reis på hyttetur, eller på besøk til familien din på vestlandet!

DusteNorge!!

Utrolig.....
Jeg er evig fasinert av politikere.. ikke en eneste de ting de ikke har svar og løsninger på, og løsningen er den samme -skatter og avgifter er ALLTID medisinen, samme hva slags 'problem' vi snakker om..
Og oftest finnes det ikke muligheter til å benytte seg av de gode alternativene.. selv måtte jeg forlenget arbeidsdagen med mange timer dersom jeg skulle reise kollektivt som de har gnålt om de siste åra..
Og nå slår de til igjen, OPP med avgiftene!.. 'velg miljøvennlige alternativer'!... ja, men hvor da, og med hva da?? -blir så dumt så en kan gråte..

Bilen har vært ei mjælkeku for staten i alle år, og hadde pengene blitt brukt til det de skulle hadde vi kanskje hatt en helt annen utbygging både kollektivt og drivstoffmessig... men når penger går f.eks. til koran-terror-skoler i Iran el.l. så kan man ikke forvente annet.. Evil or Very Mad
Litt offtopic til slutt, men det er alltid en sammenheng...
Trodde jeg var flink jeg nå som kjøpte min første diesel -med PF og greier.. Dustenorge er ordet!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 09:45

Det var vel ikke akkurat noen bombe. Er overrasket over at de ikke var mer grådige.
De har vært veldig kreative i alle år med å luke til seg avgifter på de mest besynnerlige ting.
Før fant småbarnsfamilier ut at skramlende og bråkete kassebiler med bakseter var praktiske. Straff: personbilavgift.
Bensinbiler blir kastet og miljøvenlige dieselbiler med euro4 motorer og DPF blir innkjøpt. Straff: høyere dieselpriser.
Komfort med automatgir. Straff: co2 avgifter.

Det blir som James Bond. Man lurer på alle de nye gadgets som skal vises når en ny film blir satt opp.
Samme blir det med bilavgiftene hvert år når statsbudsjettet skal vises.

Tør nesten ikke å nevne det i tilfelle der sitter en rådgiver fra avgiftsklubben og skummer alt som har med bil å gjøre....men tror takboksen må til pers neste gang.

Sist endret av den 3/10/2007, 23:05, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

Antall Innlegg : 30

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 10:03

poskare skrev:

Overasker meg ikke stort at de setter opp denne avgiften men om jeg forstår dette rett så vil man ikke øke årsavgiften (utover "vanlig" )for Diesel og Bensin biler?? Men "bare" redusere den for såkalte miljøvennlige biler. Dette er i såfall en positiv overaskelse i forhold til hva jeg fryktet.

Problemet til regjeringen er at de ikke har peiling på hva som er hva. I fjor berget de klimaet ved å få folk til å kjøpe diesel fremfor bensin så fant de ut at oooops dette var kanskje ikke løsningen la oss tenke "nytt" study . En smarting fikk da en glimrende ide jocolor la oss sette opp diesel avgiften og dermed presse folk til å kjøpe miljøvennlige biler cheers Desverre er idag det eneste alternativet for folk flest de såkalte Hybridbilene og disse er som regel for små for iallefall småbarnsfamilier. Relativt dyre er de vel også? Såkalt biodrivstoff er det jo nå stor diskusjon om hvor bra de virkelig er for miljøet http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article2008838.ece og elbiler er jo ikke et alternativ for de aller fleste grunnet kort rekkevidde. Så panikken forsetter og som bilkjøpere må vi nok regne med turbelente tider så lenge politikerene ikke klare å enes om den langsiktige løsningen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pappa75
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 10:10

Det mest spennende med tanke på avgiftsendringene i denne årlige episoden av hotell ap/sv-regjering, blir jo årsavgiften... De har jo klart signalisert at de ønsker en differensiering basert på utslipp, og hvor de farlige dieselbilene (som ikke var sååå farlige i fjor) vil få en større smell enn bensinbiler, dog med en liten "belønning" dersom de har dpf.

For de av oss som har bestilt Fords 2.0 tdci med automat i tillegg, så vil vi få en smell pga mer co2 enn manuell. Spørsmålet er jo nå hvor stor denne smellen vil bli.

I tillegg har NAF prøvd å flagge ovenfor ap'ene at en slik differensiering ikke må få tilbakevirkende kraft, men gjelde for biler registrert første gang etter 1.1.2008. Hvis dette blir vedtatt så stiger spenningen enda mer for min del med tanke på om jeg får bil i år eller ikke...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 10:25

pappa75 skrev:

For de av oss som har bestilt Fords 2.0 tdci med automat i tillegg, så vil vi få en smell pga mer co2 enn manuell. Spørsmålet er jo nå hvor stor denne smellen vil bli.

I tillegg har NAF prøvd å flagge ovenfor ap'ene at en slik differensiering ikke må få tilbakevirkende kraft, men gjelde for biler registrert første gang etter 1.1.2008. Hvis dette blir vedtatt så stiger spenningen enda mer for min del med tanke på om jeg får bil i år eller ikke...

Mer-prisen på auto jeg betalte er 32k, så skulle vel tro det ligger en god slump avgiftsdineros der allerede?... -men selvsagt klarer de nok å få til enda mer..

Det er velkjent at de som liker automat får en avslappet og sindig kjørestil med det, og dermed minkes ulykkesrisikoen.. men hva betyr vel det når det er en mulighet til å fylle opp pengesekken? Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 13:12

Får jo bare registrere at politikere er som de alltid har vært - store i kjeften og gode til å sope inn penger fra folk på den ene eller den andre måten. Slik er det bare. Det er imidlertid synd og skam at det skal være så lite konsekvent.

Får bare trøste meg med at jeg har valgt en bil som går på ca 0,5 liter/mil og har manuelt gir som vanskelig kan straffes etter hva jeg kan forstå. Min miljøsamvittighet redder jeg ved at jeg kjører Think til og fra jobb ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 14:06

hhf skrev:
Min miljøsamvittighet redder jeg ved at jeg kjører Think til og fra jobb ...

Stakkars deg.. men vi skal jo ikke bare ha det gøy lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 14:25

Think'en er ikke så dum den og jeg gliser nok minst like bredt i den som i Forden når jeg suser forbi køen på vei til Oslo i kollektivfeltet ...

PS! Og der var mitt innlegg nr 100 inne - skremmende ... Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pappa75
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 14:34

jora skrev:

Mer-prisen på auto jeg betalte er 32k, så skulle vel tro det ligger en god slump avgiftsdineros der allerede?... -men selvsagt klarer de nok å få til enda mer..

Avgiftsbiten av dette er vel rett i underkant av 30 kkr. Mener å huske fra prislisten at forskjellen på en 2.0 tdci a6 og m6 var ca 2000,- mens avgiftene utgjør resten av forskjellen på 32000 kr. pale
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 14:46

pappa75 skrev:

Avgiftsbiten av dette er vel rett i underkant av 30 kkr. Mener å huske fra prislisten at forskjellen på en 2.0 tdci a6 og m6 var ca 2000,- mens avgiftene utgjør resten av forskjellen på 32000 kr. pale

I svarte..!.. var værre enn jeg trodde!.. Shocked .. nesten så jeg angrer på autovalget... nei! det skal de ikke klare å få meg til å gjøre!.. Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 20:53

kikker skrev:
Det var vel ikke akkurat noen bombe. Er overrasket over at de ikke var mer grådige.
Jeg blir meget overrasket dersom statsbudsjettet som legges frem på fredag ikke går ut over de som nå har valgt eller skal velge dieselbiler. Kun 20 øre/liter ekstra i avgift på diesel blir en bombe for meg. Jeg hadde trodd at diesel og bensin kom til å få samme pris. Hørte om en raport som gikk inn for det - 1 liter diesel ga like mye CO2 som bensin var visstnok argumentasjonen.

Dessuten regner jeg med ytterligere progressive avgifter for biler som slipper ut mer enn 140 g CO2/km. Jeg har bestilt bil med DPF som slipper ut 156 g CO2/km. Jeg regner med ekstra årsavgift for biler uten DPF.

Hvis jeg tar mye feil blir jeg glad Exclamation Vi får se på fredag.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Bakvendtland!   3/10/2007, 21:15

Vil bare si at folk som har gitt sin stemme til AP, SV eller SP ikke har NOE de skulle sagt!!!! Ingenting kan de klage på ang dieselavgifter!

Kommer aldri til å gi min stemme til noen av disse partiene. Er forbannet over at de innfører avgifter på det som er blitt oppfordret til å kjøpe pga miljøet i 10-15 år nå.

Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Bakvendtland!   4/10/2007, 12:55

Dette visste man ville komme. Staten skal ha inn X antall avgiftskroner i fra drivstoff i året. Når da flere og flere velger å bytte til diselbil og man får mindre avgifter inn fra bensin brukerne så må man skru opp på disel brukerne. Trenger ikke være Einstein for å se den komme ;-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Bakvendtland!   5/10/2007, 10:52

Jeg har sittet og sett på Kristin legge frem statsbudsjettet nå. Jeg er meget overrasket over at årsavgiften bare går opp med 100 kroner i året for biler uten DPF. Alle andre biler med DPF og bensinbiler får redusert årsavgift på 330 kr. Og så går jo dieselavgiften opp med 20 øre/liter. Hvis man kjører dieselbil med DPF og kjører under ca 30000 km/år slår dette statsbudsjettet positivt ut.

Det her er vel ikke noe å kritisere regjeringen for. Kun bagateller etter mitt syn.

Jeg er fornøyd med at det skjer en avgiftsomlegging, men er egentlig skuffet over at de ikke kunne ha avgiftsbelagt biler uten DPF enda mer. Jeg synes nemlig alle burde kjøpt biler med DPF nå. Fra 2009 er det vel ventet at utslippskravene til nye dieselbiler i EU blir strengere enn dagens krav - da må antagelig alle biler ha DPF. Slik det nå ligger an var det kanskje ikke så smart å bestille Ford Mondeo 2008-modell med DPF (130 hk) som jeg har gjort. Siden DPF fører til litt økt drivstofforbruk og dermed også litt høyere nybilavgift (rettet noen timer etter opprinnelig innlegg). Kanskje ville totalavgiftene blitt litt mindre om Ford hadde fjernet DPF fra Ford Mondeo. Jeg håper jo at Ford ikke gjør det da.

Min konklusjon: Avgiftsomleggingen er ikke stor nok til at det lønner seg å være miljøvennlig.

Sist endret av den 5/10/2007, 18:30, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Bakvendtland!   5/10/2007, 11:24

Her er en annen godbit fra Dagbla:

"Om budsjettet blir vedtatt, mangler Statens vegvesen 900 millioner kroner for å holde dagens standard på veiene til neste år. Den store økningen i tungtransporttrafikken forsterker behovet for økt satsning på drift og vedlikehold ytterligere, sier vegdirektør Kjell Bjørvig."

Med tanke på at veiene burde i høy grad OPPgraderes, og ikke bare vedlikeholdes, er dette skremmende lesing... Rolling Eyes -får håpe på revidert..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Bakvendtland!   7/10/2007, 10:49

En liten (men ikke ubetydelig) detalj som jeg oppdaget nå, er at ettermonterte DPF ikke blir oppfattet på lik linje med fabrikkmonterte. Ergo vil man ikke få årsavgiftsreduksjon om man setter inn et i ettertid. Argumentet er at det ikke er noen sikkerhet for miljøeffekten på disse i motsetning til de fabrikkmonterte.

Jeg må jo innrømme dette overrasker meg litt - mine aktuelle Fordforhandlere tenkte ihvertfall ikke i de baner når vi diskuterte dette temaet. Det var bare snakk om hva det kostet å få det inn i ettertid og ingenting om effekten i de.

Foreløpig har jo ikke det økonomiske noen betydning med den minimale reduksjonen, men hvem vet hva som kan skje senere...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

Antall Innlegg : 30

PosteTema: Re: Bakvendtland!   8/10/2007, 15:49

[quote="Erling"]skuffet over at de ikke kunne ha avgiftsbelagt biler uten DPF enda mer. Jeg synes nemlig alle burde kjøpt biler med DPF nå. /quote]

Jeg kjøpte selv en 1,8 L uten DPF etter å ha ventet "for lenge" på 2,0 L m/DPF tenkte å evt. ettermontere DPF men til min store overraskelse er dette tydeligvis ingen poeng i iallfall ikke om man tenker avgifter. Sannsynligvis gjør jeg dog dette allikavel. Litt spesielt synes jeg også det er at jeg må kjøpe en bil med større motor og mer Co2 utslipp for å få en "miljøgevinst" på årsavgiften, det er også etter min mening slik at har man kjøpt et lovlig produkt i 2007 så kan man ikke straffes for dette i 2008 derfor mener jeg denne endringen dog marginal er helt forkastelig og samtidig total meningsløs. Slik jeg forstår det så vil forsatt biler uten DPF selges neste år så om man ønsket å stoppe salget før det blir stoppet med lov så burde man kanskje heller økt nybilavgifen saftig for biler uten DPF. Så får vi håpe at man kan få dokumentert effekten også ved ettermonterting av DPF slik at oss andre kan føle oss litt mer miljøvennlige.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199

PosteTema: Re: Bakvendtland!   8/10/2007, 16:00

Helt enig.. Det begynner å bli en farse.
Det siste nye i DPF debatten er at noen nye studier viser til at DPF gir fra seg nanopartikler som er vel så skadelig som selve partiklene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

Antall Innlegg : 282

PosteTema: Re: Bakvendtland!   8/10/2007, 20:20

...overrasker meg ikke, og når de har klart å filtrere ut nanopartiklene, så finner de kvarke-partikler....and the story goes on.... Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Bakvendtland!   

Til Toppen Go down

Bakvendtland!
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1