Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ekstrem slitasje?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Ekstrem slitasje?   31/10/2010, 11:50

Nå har jeg pakket vekk sommerdekkene, men under "end of season" ritualet (vask av dekk og felg, og polering av sistnevnte) oppdaget jeg at framdekkene var slitt ned til 3 mm Shocked - mens bakdekkene har 6mm.

Så langt har vi bare kjørt 38.000 km, og sommerdekkene har gått tre sesonger. Jeg synes dette gikk vel kvikt nedover Mad . Vi har Goodyear 235/45 på 17".

Bør vi skifte hele settet, eller holder det med de mest slitte - fordekkene? Det dreier seg jo om en god del penger, dette, og jeg er ikke så velvillig innstilt til Goodyear etter denne slitasjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   31/10/2010, 12:11

vår 2008 mod har kjørt 42' og vi har allerede byttet de gamle fordekkene i 2009. Fikk en deal den gang med selger da de var enige i at dekkene ikke skulle vært nedslitt etter bare en sessong. Dekkene var Continental sport2 (235/40 R18) Har nå Continental Sport3 samme dim og de er mye mer holdbar, mindre støy, sporer ikke (noe som var et kjempeproblem med sport 2 dekkene).

Er spent på å se hvilke dekk vi får på nybilen...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   31/10/2010, 13:51

Pleier kun å bytte 2 og 2 dekk. Plasserer de mest slitte forran. For så å flytte de jeg hadde bak, fram ved nykjøp av dekk og plassere disse nye bak. Fungerer veldig fint! Og slipper da unna med to dekk å bytte. Hadde konti sport 3 på sist, men syntes disse sporet mye på min bil, og ble slitt mye, i forhold til dem jeg har på nå. En del mer støy var det også. Dette var i følge leverandør helt normalt på såkalte autobahn dekk. Kjører nå på noen Duro DP 8000, og er meget fornøyd. Kjører ca 20,000 i året. Men husk å kjør med litt høyere dekktrykk en tabellers anbefaling. Kjører selv med høyere trykk forran enn bak pga. Vekten av motor, girkasse og drivverk ligger forran. Og bakdelen av bilen er nesten tom. Kjører med 2,8 forran og 2,5 bak. Etter denne sessongen er mine sommerdekk helt gjevne slitt ca 2 mm fra ny i vår. I vinterhalvåret er det enda viktigere å pumpe litt mer luft inn, da luften ut fra kompressoren på bensinstasjonene er +- 20grader pga trykk og kompresjon, og trykket vil da synke ytterligere når luften kjølner til omgivelses temperatur. Hvor mye du vil putte på ekstra er bare en smaksak. Ved ekstreme situasjoner kan man slippe ut en god del luft av dekkene for å få bedre grep og friksjon mot underlaget.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   31/10/2010, 17:59

Frankeren skrev:
Pleier kun å bytte 2 og 2 dekk. Plasserer de mest slitte forran. For så å flytte de jeg hadde bak, fram ved nykjøp av dekk og plassere disse nye bak. Fungerer veldig fint!
Med tanke på at det ligger mest vekt foran i bilen og at enda mer vekt legger seg på framhjulene ved oppbremsing synes jeg det høres mest logisk ut å sette de beste dekkene foran. Fremkommeligheten (aktuelt med vinterdekk) er jo også bedre med gode dekk foran siden Mondeo har forhjulsdrift.

Mulig det er noe jeg ikke har forstått. Men da håper jeg at du kan forklare hvorfor de beste dekkene settes bak Exclamation
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   31/10/2010, 18:03

Erling skrev:
Frankeren skrev:
Pleier kun å bytte 2 og 2 dekk. Plasserer de mest slitte forran. For så å flytte de jeg hadde bak, fram ved nykjøp av dekk og plassere disse nye bak. Fungerer veldig fint!
Med tanke på at det ligger mest vekt foran i bilen og at enda mer vekt legger seg på framhjulene ved oppbremsing synes jeg det høres mest logisk ut å sette de beste dekkene foran. Fremkommeligheten (aktuelt med vinterdekk) er jo også bedre med gode dekk foran siden Mondeo har forhjulsdrift.

Mulig det er noe jeg ikke har forstått. Men da håper jeg at du kan forklare hvorfor de beste dekkene settes bak Exclamation

jeg bruker også de beste dekka fremme
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   1/11/2010, 03:16

Har aldri hatt problemer med å bruke dekkene slik med å sette de nye bak, og sette dem fram når man må bytte framdekkene. Man bytter dem jo uansett ut før 3mm blir nådd om vinteren. Fordelen med å sette slitte dekk forran er at to og to dekk blir utslitt sammen i stedet for alle fire samtidig etter et par år. Leste en test der man ikke kunne si hva som var best med gode dekk framme eller bak på grunn av at slitte dekk bak fortere ville slippe bilen fortere ut i sladd. Og faktisk, jo mer vekt man har over hjulene, jo bedre grep har man med lite mønster. Derfor lastebiler har andre mm krav til mønster dybden enn personbiler. Men alt bunner jo til slutt ut i kjørestilen og smaksak med dekkene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   1/11/2010, 07:13

Det er bekreftet av NAF i en grundg test at de beste dekken skal foran. Dekkparet skal sørge for grep under aksellerasjon, nedbremsing og styring, noen ganger også samtidig.. Litt av en oppgave! Argumentet med at bilen blir skummel om den slipper bak dekkes vel opp av om bilen mister grepet og styringen foran. Til slutt har jo disse bilene ESP som redder sleng på rumpa...Oppsummert sammen med sunn fornuft blir valget enkelt beste dekkene alltid foran. Forøvrig er 1 mm kravet for både lastebil og MC. Mc er vel ikke akuurat kjent for å veie mye. Her er det vel bare noen regler som ikke er helt oppdatert
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   1/11/2010, 12:36

1 mm på mc er grunnet ut i at dekkene på mc drenerer vann bedre pga krummingen på dekkene. Smal veikontakt, og kort vei for vannet vekk fra dekket. Lastebilen har tyngden.
ESP har bilene mot sleng på rumpa ja, men de har også ABS for styring under bremsing, TC for grep og framkommelighet osv, så hjelpemidler har vi i alle bauger og kanter. Ka folk kjører må være opp til de selv, og hva de har gode erfaringer med. Begynnelsen i denne kjeden var bare et spørsmål om tips til hva å gjøre. Jeg har i alle år kjørt dekkene ut i front, for så å sette de nye på bak. går som en rullering da.
(Voldsom kjørestil om du skal Aksellerer og bremse og svinge samtidig Razz )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   2/11/2010, 07:59

Poenget er vel at har du ikke styring har du ikke kontroll eller mulighet til å rette opp.
Du skjønte sikkert at kombinasjonen aksellerasjon/sving, brems/sving er normalt men selvfølgelig bremser man ikke samtidig med aksellerasjon. (med mindre man kjører hæl/tå for å sette opp bilen før en sving, her snakker vi rally)
Elektroniske hjelpemidler for bedre fremkommelighet er jo kun "komfortdetaljer", det viktigste er jo tross alt 1. Å kunne opprettholde styring 2. Å få stoppet i tide .
Hvis valgene var kraftig understyring (tverrstilte hjul, bilen går rett frem) og en liten sleng på rumpa vil jeg velge det siste. Har man styring kan man også korrigere for bakslengen. Du får ikke bot for å kjøre med de dårlige dekken foran men håper jeg ikke møter deg i en sving der du har mistet kontrollen på framvogna. På et tidspunkt oppheves marktrykket på fronthjulene og sklir det da, så skal du være svært erfaren for å rette opp bilen. De færreste har den erfaringen. Værre og værre blir det når man til og med får bilen lukeparkert av elektronikken
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   2/11/2010, 15:48

Tror nok ikke tå-hel kjøring med framhjulsdrevet mondeo er noe å øve seg inn på.
Men uansett skal det jævelig mye til for at det skal gå galt om man setter de mest slitte forran og nye bak. (snakker ikke her om helt utslitte) Man må jo selvfølgelig holde seg innenfor minstekravene til mønsterdybde uansett. Alternativet er jo bare å flytte dekkene fram og tilbake for hver sessong da fordekkene slites mest, og kjøpe 4 nye dekk etter noen år. Da har man etterhvert 4 like dårlige dekk, i stedet for 2 dårlige og 2 nye.
Sett de mest slitte bak, og bytt om neste sessong for så å kjøpe fire nye. Eller sett de gamle fram ved kjøp av to nye, og putt disse bak. Eneste forskjelden på sikt er bytte av 4 dekk samtidig, eller bytte av to og to.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   11/11/2010, 17:21

Skulle vel sette en verdig slutt på debatten http://www.rb.no/bil/article5377888.ece
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   11/11/2010, 18:29

biggame skrev:
Skulle vel sette en verdig slutt på debatten http://www.rb.no/bil/article5377888.ece

er vel ingen som er uenig i det - beste dekk fremme. det samme gjelder for terrengsykler...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ekstrem slitasje?   

Til Toppen Go down

Ekstrem slitasje?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gjelder bil men : Varsellampe ABS lyser