Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
gfu

Antall Innlegg : 3
Registration date : 17.09.2010

PosteTema: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   18/9/2010, 00:18

Hei !

Jeg har en S-MAX 2008 modell med en Blaupunkt DVD NX navigasjonsenhet. Har lagt merke til at jeg ikke lenger får inn trafikkmeldinger via TMC fra NRK. Dette har fungert helt fint frem til i sommer. Når jeg trykker på Traffic knappen og så velger "Vis alle meldinger" får jeg opp en mørkeblå rute på topp som har teksten "Ingen informasjon tilgjengelig". Jeg har sett denne tidligere også men den har forsvunnet etter noen minutter når den har lest inn meldinger.
Sendte en mail til NRK Trafikk for å høre om TMC nettet var nede i Stavanger området der jeg bor. Det var det ikke. De tilbudte seg at de kunne sende ut et testsignal men vi har ikke avtalt tid for det ennå.
Jeg hadde bilen på service i starten av august. Spurte da om det var noen ny software til bilen men de sa nei. Mener likevel at det var i dette tidsrommet trafikkmeldingene forsvant. Jeg skal ta en telefon og verifisere en gang til om det ble lagt inn noen oppdatering av navi-enheten eller ikke. Vil vel tro dette gjelder min navi og ikke TMC-nettet i Stavanger generelt.

Er det andre som har erfart tilsvarende? Alt annet ser ut til å fungere som før.

I servicemenyen henter jeg ut følgende versjonsdata:
Main_Ver_SW: 0433_080310
Reg_Version: DI_SWNAVI6.4C1P7.3
Nav_Ver_SW: NO967VF_6.4C1P7.3

G
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   18/9/2010, 08:17

jeg har erfart det samme. sluttet å virke fra samme tidspkt du nevner. Det som er litt merkelig er at TMC virker i utlandet. Mao ikke noe feil med Navi/TMC. Det tyder på at NRK har gjort noe med sine sendinger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   18/9/2010, 08:22

Hmm, ikkje lenge sidan eg hadde trafikkmeldingar på min på strekninga Bergen - Voss.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   18/9/2010, 17:56

Jeg har sjekket litt rundt på nettet og fant dette på et TMC forum som kanskje er svaret på problemet:

Saken er som følger:
Det norske TMC-biblioteket ble fjernet fra RNS-E og til og med siste versjon av MMI 3G da produsentene av disse enhetene (Becker og en til) trodde vi ikke brukte TMC i Norge.

Det betyr faktisk at de som har en tidlig produsert enhet av MMI 3G har fungerende TMC, men de som har en helt nyprodusert bil/MMI faktisk vil oppleve at TMC ikke fungerer. Det samme gjelder siste oppdatering av RNS-E, der også er nå TMC borte.

For MMI 2G har det norske TMC-biblioteket aldri vært med.
Personen i Møller, som var veldig hyggelig, var omtrent like fortvilet som oss over situasjonen - de har tross alt stadig flere kunder som lurer på hva som er "galt" med radioene sine siden de ikke mottar TMC-meldinger. Han har brukt mye tid på å få tak i de rette personene i Tyskland, men det har han nå klart.

Han mener derfor at dette vil bli løst ved neste kartoppdatering - men altså først fra 2011-kartene. Dette vil da gjelde både RNS-E, MMI 2G og MMI 3G. For de som har RNS-E og MMI 3G med fungerende TMC, så bør de da vurdere å ikke oppgradere til siste 2010-kart da de da vil miste TMC.

Så vi må altså vente i nesten et år før vi kan håpe å få (tilbake) TMC, og han i Møller beklager voldsomt dette, og er som sagt veldig fortvilet over situasjonen. Han var svært enig i min uttalelse om at det både er relativt klønete å fjerne norske TMC-data for å spare ørlitegranne plass, og at ingen av de ansvarlige har giddet å undersøke litt nærmere hvordan det står til med TMC i Norge.

Jeg kjøpte ny kart DVD for 2010 i sommer, og det kan tyde på at Teleatlas har tatt bort muligheten for TMC i Norge, kort og godt fordi de ikke trodde Norge ville få TMC.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   18/9/2010, 18:36

jethores skrev:
Jeg kjøpte ny kart DVD for 2010 i sommer, og det kan tyde på at Teleatlas har tatt bort muligheten for TMC i Norge, kort og godt fordi de ikke trodde Norge ville få TMC.

Då ville eg rett og slett reklamert og krevd pengane tilbake, eller ein god rabatt.
Det er jo ikkje akkurat gratis med ny kart-dvd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gfu

Antall Innlegg : 3
Registration date : 17.09.2010

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   18/9/2010, 20:27

Det med at Teleatlas hadde fjerna støtte for TMC fra de nye 2010 kartene bekrefta de fra NRK Trafikk også. De sa vel ikke spesifikt Teleatlas men en av produsentene. De jobber med å få lagt inn støtte for TMC igjen.

Var imidlertid en tur med bilen tidligere i dag og da ramla det plutselig inn en trafikkmelding. Senere på ettermiddagen fikk jeg meldingen "Ingen informasjon tilgjengelig" igjen. Det kan jo da virke som om det kan være TCM tjenesten som faller ut.
Noen som vet hvordan TCM-mottaket fungerer? Er det en separat tuner som tar i mot dette? Du mottar jo meldinger selv om du hører på en annen kanal enn P1.

G
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   19/9/2010, 09:48

Nå har jeg ikke betalt for 2010 plata. Fikk den gratis av RS lillestrøm. Ikke mye å klage på da. Jeg fikk også inne en TMC melding igår, da jeg passerte Gjelleråsen i Nittedal. Det viste seg å være en TMC melding fra Sverige.

Sjekket sidene til Telatlas. Der står det at DVD navi for Europa, at TMC ikke er mulig i Norge. Så da er jo det avklart. Gleder meg til 2011 DVD kommer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   20/9/2010, 08:53

Dette var da klønete. TMC fungerer fortsatt flott hos meg heldigvis, men hvis det blir bytte til 2011-Mondeo må man altså passe på at man har 2011-kart.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeomann

Antall Innlegg : 20
Registration date : 09.06.2011

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   8/7/2011, 22:09

Oppklarende. Merket for første gang at jeg ikke mottok TMC-meldinger i dag, og har nettopp byttet fra 2008 til 2010 kart - og her er vel løsningen / problemet... Har da valget mellom (enda mer) utdatert kart eller TMC?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   9/7/2011, 23:21

TMC funker hos meg. Very Happy Regner med at jeg har 2011-kart, men har ikke sjekket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX   

Til Toppen Go down

Mottar ikke trafikkmeldinger via TMC - Blaupunkt DVD NX
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problem med a6, vil ikke start, mulig rele ?
» 1984 Suzuki FZ50, "tar ikke gassen"..
» VW Polo 82 går ikke uten chock
» Forumnavnet "Ikke Bike"?
» hjælp