Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

blackout

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: blackout   13/9/2010, 10:52

Noen som har opplevd blackout på all instrumentering under kjøring?? Fikk dette her i helgen. alt ble svart, turteller og spedometer gikk til null og etter noen sekunder lyste instrumentene opp igjen som om man akkurat har satt på tenningen. Alle kontroll lamper osv lyste i noen sekunder, for deretter å slukke. så spratt turteller og spedometer opp på turtall og fart igjen. Jeg kjørte mens dette skjedde, og merket absolutt ingenting på bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
baldrick

Antall Innlegg : 27
Registration date : 11.10.2010

PosteTema: Re: blackout   8/11/2010, 08:08

Jeg fikk akkurat en telefon fra kona som hadde opplevd akkurat det samme på veg til jobb idag. Hun skulle ta på fjernlysa men istedet ble alt helt svart, både inn og utvendig.

Min er en 08 mod registrert i 07 og har Xenon.

Noen andre som også har opplevd dette eller enda bedre, noen som vet hva dette kommer av og hva som må gjøres for å få det fikset?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: blackout   8/11/2010, 09:16

Hos meg viste det seg mest sannsynlig å være for lav spenning på batteriet. (kan gjerne stemme for din del også det i og med at det var akkurat når hun tennte langlysene og dermed krever mer strøm) Men det var bare i instrumentene mine som slukket, ikke navi mener jeg å huske. Har fått byttet batteri på garanti nå, og fått oppdatert en del SW, så nå har jeg ikke hatt det problemet siden. Greit å ha tipptopp batteri med tanke på den årstiden som kommer nå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: blackout   8/11/2010, 09:49

Dette har vært ett av mange elektriske symptomer i vår bil. Etter flere runder inn og ut fra verksted viser det seg at det er kortslutninger her og der samt strøm i jord feil etter hva jeg husker de kalte det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
baldrick

PosteTema: Re: blackout   11/12/2010, 20:28

Trodde dette problemet var fikset ved forrige besøk på verksted men idag skjedde det igjen Sad

Det kan muligens se ut til at det har sammenheng med været å gjør, også idag har det regnet en god del
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: blackout   12/12/2010, 03:45

Har ikke hatt den blackouten siden sist. Nytt batteri gjorde susen for meg ser det ut. Du kan selv kontrollere batterispenningen på bilen din på "test menyen" i infoskjermen. Bør jo ligge rundt 12v da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
baldrick

PosteTema: Re: blackout   12/12/2010, 10:45

Det er ca 1 Mnd siden sist, men igår var første gang med regn på lenge og det skjedde to ganger, ene gang stoppet nesten bilen opp. Kan være tilfeldigheter dette med været men jeg lurer litt på om det kan ha sammenheng. Dersom det kommer inn vann ett sted og det blir kortslutning så ville det vært en forklaring ihvertfall. Kan ikke helt forstå det kan være batteri når det har fungert uten problem i ned mot 15 minus, men vet jo ikke sikkert
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
baldrick

PosteTema: Re: blackout   12/12/2010, 22:49

Så fikk jeg for første gang oppleve dette fenomenet selv også tidligere idag. Denne gang koblet ikke lyset helt vekk men instrumentbelysning restartet og enda værre, enten så "harket" motoren eller så bremset den av seg selv, noe skjedde ihvertfall som føltes som oppbremsing Sad

Ikke noe kjekt dette her da det jo potensielt kan være livsfarlig... skal ringe til Ford imorgen og be de ta den inn kjappest mulig, viss de ikke finner feil denne gang heller får jeg ta meg en prat med forhandler jeg kjøpte bilen og høre hva jeg skal gjør for slik det er nå tørr vi knapt nok kjøre bilen på glatte og mørke veger Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
baldrick

PosteTema: Re: blackout   3/1/2011, 18:07

Liten oppdatering her.. Ford lokalt kjente ikke til at dette var "vanlig" feil men i Bergen bekreftet de at dette var ett fenomen de hadde vært borti før og referete også til at der var en prosedyre fra sentralt hold på denne feilen, mener de sa at sikringsboks + batteri ble byttet.

Nå har bilen min vært inne i 2 uker (!) hos Ford og får den sannsynligvis igjen imorgen, skal bli spennende å få høre hva de har gjort iløpet av hele denne tida Smile Vi måtte ut med reservenøkkel idag, så jeg tror bl.a. de har byttet hjerne og måtte ha reservenøkkel for å programere startsperra. Det skal også sies at de skulle se på problem med timer på webasto samtidig, men ting har virkelig tatt tid!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
baldrick

PosteTema: Re: blackout   7/1/2011, 10:07

Kort oppsummert så ble styreenhet/hjernen/sikringsbokser byttet så får vi håpe dette hjelper. Bilen er akkurat over 3 år og vi kjøpte bilen hos en "ikke Ford forhandler" så Ford ville derfor ikke dekke dette på garranti og sendte med en regning på nesten 12.000 kr! (regning har vi forsåvidt ingen planer om å betale selv og er sendt videre til forhandler vi kjøpte bilen hos da vi har bruktbilgarranti)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: blackout   7/1/2011, 12:02

baldrick skrev:
Kort oppsummert så ble styreenhet/hjernen/sikringsbokser byttet så får vi håpe dette hjelper. Bilen er akkurat over 3 år og vi kjøpte bilen hos en "ikke Ford forhandler" så Ford ville derfor ikke dekke dette på garranti og sendte med en regning på nesten 12.000 kr! (regning har vi forsåvidt ingen planer om å betale selv og er sendt videre til forhandler vi kjøpte bilen hos da vi har bruktbilgarranti)

Dette er jo ein feil som klart går under 5 års reklamasjonsrett, så denne må du berre nekte å betale, sjølv om forhandlar du kjøpte med ikkje vil ta rekninga heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
baldrick

PosteTema: Re: blackout   7/1/2011, 12:12

Det som Ford hevder er at 5 års reklmasjonsrett går mot forhandler JEG kjøpte bilen og ikke hvor den ble kjøpt som ny. Jeg har aldri hørt noe slikt før men tenker uansett at dette får bli opp til forhandlerne å bli enig om. Jeg kommer ihvertfall ikke til å betale noe da jeg både har bruktbilgarranti og kjøpsloven på min side Smile

Det hele er også litt rart da Kverneland i Bergen har sagt at denne feilen er en kjent sak som Ford selv har gått ut med info om til forhandlerne og har en egen "reklamasjonssak" på som uavhengig av garanti og kjøpslov såvidt jeg forsto skulle bli fikset kostnadsfritt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: blackout   

Til Toppen Go down

blackout
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1