Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

xenon fjernlys

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
jallis

Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.07.2012

PosteTema: Re: xenon fjernlys   3/7/2012, 02:50

poenget er at en h1 sokkel er en h1 sokkel om det er på ei halogen pære eller xenon pære da man får xenon h1 så ser ikke poenget med denne pæreholderen....

det gjaldt fult lys da jeg var nedpå å hørte om hvordan dette var med regler o.s.v men da han begynte og ramse lover så droppa jeg forsøket på å få det lovelig den gang..... men helt klart enig med deg at i fult lys har det ikke noe og si da de skal av da man møter andre o.s.v
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Steffen A

Antall Innlegg : 10
Registration date : 09.08.2012

PosteTema: Re: xenon fjernlys   13/8/2012, 09:32

Heisann!

Mye spekuleringer og mange "jeg veit" svar. Smile

Uansett, å montere xenon kit på hvilken som helst biltype når bilen ikke har linse reflektor,
er å be om feil lysbilde.

Enkelt forklart. Ta en lommelykt med vanlig "gammeldags" reflektor og original pære,
den lyser bra men du vil ha bedre lys. Det hjelper ikke da å sette inn en pære som er nesten
dobbelt så lang (xenonpærer er lengere enn halogen) og med "90%" mer lys i. Den tilpassede reflektoren i lommelykta tilpasser seg ikke den nye pæra og du vil få et helt annet lysbilde enn hva du hadde. Ikke bedre, men mest sannsynlig et "rart" spredt lys.

Det ser finere ut ja, men aldri i verden får du et mye bedre lys.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: xenon fjernlys   13/8/2012, 17:20

Steffen A skrev:

For ikkje å snakke om ALLE møtande bilistar som ser stjerner og planetar på grunn av dette faenskapet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Steffen A

Antall Innlegg : 10
Registration date : 09.08.2012

PosteTema: Re: xenon fjernlys   15/8/2012, 10:42

Inbreak skrev:
Steffen A skrev:

For ikkje å snakke om ALLE møtande bilistar som ser stjerner og planetar på grunn av dette faenskapet.

På fjernlys er det jo det samme hva folk har, (så lenge de faktisk klarer å huske å blende da.)
Men som du også har erfart skjønner jeg, xenon kit på nærlys uten automatisk justering blir litt som å "follow the white light".

Skal du ha bedre lys enn originalt, ja da må du ha linse reflektor og enda bedre med xenon.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: xenon fjernlys   22/11/2012, 20:51

Eg monterte 35w 4300K i fjernlysan på min 02 Mondeo ,ble ikke bra fjernlysan nei,meget lyst rett fremfor bilen men de originale halogen pæran lyste mye lenger. Ble til at jeg monterte 1000m med Xenon kitt i. Det ble en helt annen verden. Vurderer og prøv kitt i originale fjernlysan (50w4300k med cambus) på min 2011 mondeo da eg ser at det blir litt jobb med og monter 1000m med bryter inni bilen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Audun_W

Antall Innlegg : 6
Registration date : 05.02.2013

PosteTema: Re: xenon fjernlys   8/2/2013, 08:23

Som fersking på forumet må jeg si det ikke overrasker meg at det diskuteres ettermontering av xenon.. Det skjer i alle mulige (og umulige) bilforum..

Det er mange som sier at det er lov å montere xenon i fjernlysene - DET ER FEIL!

E-merkinga på absolutt alle lamper sier noe om hvilken pæretype som skal benyttes i henholdsvis nær- og fjernlys. På lampene til f.eks Mondeo med BiXenon står det at det benyttes xenonpære i nær-/fjernlys og halogenpære i "hjelpe-fjernlys".

Dvs. at dersom man skifter ut halogenpæra med xenonpære faller E-merkinga bort, og lampa er ikke lenger godkjent!

Om SVV sier noe på dette er en helt annen sak. Har selv vært på teknisk kontroll og EU med ettermonterte xenon i fjernlys på min forrige bil, og det har aldri blitt kommentert. Lovlig er det dog ikke.. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: xenon fjernlys   

Til Toppen Go down

xenon fjernlys
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» xenon kit h1 og h7 6000k
» h7 xenon kit