Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

xenon fjernlys

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
kimster

Antall Innlegg : 34
Registration date : 01.06.2010

PosteTema: xenon fjernlys   12/9/2010, 20:57

Er det noen som har montert uoriginal xenon i fjernlyset på mondeo? har bixenon men det er halogen på selve fjernlys delen, kunne tenkt meg å montere sånt xenon kit der istedet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: xenon fjernlys   12/9/2010, 21:36

kimster skrev:
Er det noen som har montert uoriginal xenon i fjernlyset på mondeo? har bixenon men det er halogen på selve fjernlys delen, kunne tenkt meg å montere sånt xenon kit der istedet.

Det kan ikkje stemme. Har du bixenon har du xenon både på nær og fjernlys.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 652
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: xenon fjernlys   13/9/2010, 06:23

Inbreak skrev:
kimster skrev:

Det stemmer ikke, bi-xenon er bare nærlysene som hever seg når du skrur på fjærnlys. (for å gi bedre fjærnlys)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: xenon fjernlys   13/9/2010, 08:02

Titanium x 2009 skrev:
Inbreak skrev:
kimster skrev:

Det stemmer ikke, bi-xenon er bare nærlysene som hever seg når du skrur på fjærnlys. (for å gi bedre fjærnlys)

Inbreak har rett. Med BiXenon har du Xenon på både nær- og fjernlys, og det er ingen halogenpærer i lysene. I nærlysmodus felles det ned en skjerm som blokkerer for den øvre delen av lysstrålen. I fjernlysmodus løftes skjermen bort, og det lyser på full pupp.

Bare å Google BiXenon, så finner du forklaringer på hvordan det fungerer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: xenon fjernlys   13/9/2010, 11:18

Det lyser nå i en halogenpære i en egen reflektor når fjernlysene slås på. Det jeg lurer på er om noen har montert et sånn xenonkit der som den halogenpæren står. Xenon lyser også når fjernlysene er på. Vet at Volvo og Subaru har bixenon hvor xenon og halogen lyser ilag, hvor xenonlyset løftes lenger opp. Forrige modell v70 vippes faktisk hele reflektoren litt når langlysene slås på. Subaru har visst denne kappen foran pæra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: xenon fjernlys   14/9/2010, 08:14

kimster skrev:
Det lyser nå i en halogenpære i en egen reflektor når fjernlysene slås på. Det jeg lurer på er om noen har montert et sånn xenonkit der som den halogenpæren står. Xenon lyser også når fjernlysene er på. ....
Sjekket lyktene på tralla i går, og det er jo som du sier.. Embarassed. To halogenpærer trår til og supplerer Xenonlampene på fjernlys. Tror nok Xenonlampene står for det meste av lyset, og at halogenpærene supplerer lysbildet, f.eks. ut til sidene. Ikke godt å si hvordan det vil fungere med Xenon-innsatser.

Hos meg har forresten ikke en eneste pære tatt kvelden, verken utvendig eller innvendig, på nesten tre år og 75' km! Very Happy Det har jeg aldri opplevet med andre biler jeg har hatt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: xenon fjernlys   14/9/2010, 09:12

Har sett en volvo med xenonkit i fjernlysene og det var ett sinnsykt lys i den. Mine hella luminator på den forrige bilen kunne ikke måle seg mot volvoen, og hella lyktene er meget gode.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: xenon fjernlys   14/9/2010, 21:16

Separat xenon pære for nærlys og fjernlys eller vippepære, så er det uansett xenon på begge delar.

Ser uansett ikkje vitsen med å sette inn meir xenon.
For det første blir det eit helvete for alle andre bilistar. Og det er vel virkelig eit påbud med spyling av lykter OG automatisk nivåjustering på xenon. Så der er MASSE ulovlige xenonoppgraderingar ute og går.
For det andre lurer ein berre seg sjølv. Ein "trur" ein ser bedre, men i realiteten blir det motsatt. Akkurat som alle tullingar som køyrer med lys og tåkelys heile tida og trur dei ser bedre. I realiteten ser du bedre rett framfor bilen, og det medfører at du ser dårligare lenger framme. Og alle andre bilistar blir blenda. Det værste eg veit er alle råne-BMW-jævlar som har begynt å installere xenon i tåkelysa. Berre synd det ikkje er vits å blinke eller noke til dei mange møtande bilar i kø og bil framfor. Skulle med glede smelt eit balltre over fingrane på kvar ein om eg hadde kleppa av dei. På tide det blir meir lyskontroll langs vegane med saftige bøter.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: xenon fjernlys   14/9/2010, 22:59

Sitat :
Separat xenon pære for nærlys og fjernlys eller vippepære, så er det uansett xenon på begge delar.
Funker rått med dobbelt sett xenon på fjernlys!
Sitat :
Ser uansett ikkje vitsen med å sette inn meir xenon.
Du får mere lys foran bilen.
Sitat :
For det første blir det eit helvete for alle andre bilistar.
fjernlys brukes når du ikke har andre kjøretøy foran deg.
Sitat :
Så der er MASSE ulovlige xenonoppgraderingar ute og går.
er vel ulovlig å kjøre over fartsgrensa å men det gjør vel aldri du.
Sitat :
For det andre lurer ein berre seg sjølv. Ein "trur" ein ser bedre, men i realiteten blir det motsatt.
så da burde jeg satse på mindre lys eller...?
Sitat :
Akkurat som alle tullingar som køyrer med lys og tåkelys heile tida og trur dei ser bedre. I realiteten ser du bedre rett framfor bilen, og det medfører at du ser dårligare lenger framme. Og alle andre bilistar blir blenda.
helt enig med deg!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: xenon fjernlys   14/9/2010, 23:19

http://svpett.webs.com/apps/photos/photo?photoid=21628365

Reknar med det er "main beam" referert til på denne linken som skal skiftast ut?

Forøverig er vel bixenon på Mondeo testa til "veldig bra" i ein eller annen test, og synst sjølv dei er meir enn gode nokk.

Den som påstår den ikkje køyrer for fort noken gang lyg så den trur seg sjølv. Smile Det åleine skadar INGEN i utgangspunktet. Ulovlige og blendande lys derimot.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: xenon fjernlys   15/9/2010, 07:09

Ja det er den main beam pæra... Joda lyset er godt men spør du meg er det et spørsmål om sikkerhet da jeg ferdes i et område med masse elg og rein og 4 mil mellom hvert hus og lyktestolpe. Fjernlys skulle det ikke vært noe restriksjoner på, men dette med å ettermontere xenon i nærlys og spesielt gamle biler med sånne lykter hvor optikken ligger i glasset er jeg ikke noe tilhenger av da disse blender noe vanvittig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frozen White Titanium S

Antall Innlegg : 14
Registration date : 21.05.2009

PosteTema: Re: xenon fjernlys   15/9/2010, 22:59

Har montert 50w xenon der hvor halogen pæra står og æ kan love dere at det ble lys. angrer ikke på dette. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: xenon fjernlys   15/9/2010, 23:35

Frozen White Titanium S skrev:
Har montert 50w xenon der hvor halogen pæra står og æ kan love dere at det ble lys. angrer ikke på dette. Very Happy

Hvordan gjør man det, er det en enkel jobb eller må innsatsen modifiseres?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: xenon fjernlys   16/9/2010, 08:24

Sitat :
Har montert 50w xenon der hvor halogen pæra står og æ kan love dere at det ble lys. angrer ikke på dette.
Hvor fikk du tak i det xenonkitet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frozen White Titanium S

PosteTema: Re: xenon fjernlys   17/9/2010, 17:21

HmmTja skrev:
Frozen White Titanium S skrev:

Hvordan gjør man det, er det en enkel jobb eller må innsatsen modifiseres?

Du må ta av hovedlykta for å komme til bak der hvor lyspærene sitter. Når det er gjort er det bare bytte halogen mot xenonpæra. Men du må ha en annen pæresokkel for å holde xenonpæra på plass. Jeg fikk tak i pæreholder hos xenonkungen.se
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frozen White Titanium S

PosteTema: Re: xenon fjernlys   17/9/2010, 17:23

kimster skrev:
Sitat :
Har montert 50w xenon der hvor halogen pæra står og æ kan love dere at det ble lys. angrer ikke på dette.
Hvor fikk du tak i det xenonkitet?

Bestilte det via nettet. Finnes mange leverandører så det er bare å velge.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: xenon fjernlys   17/9/2010, 18:24

Er det sånn canbus lysovervåking på mondeoen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frozen White Titanium S

PosteTema: Re: xenon fjernlys   18/9/2010, 23:32

kimster skrev:
Er det sånn canbus lysovervåking på mondeoen?

Har ikke ikke vært borti det, men det tror jeg ikke den har. jeg har no brukt xenon med canbus bare for sikkhets skyld.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: xenon fjernlys   5/10/2010, 19:05

åssen funker denne pæresokkelen? fulgte ikke noe bruksanvisning med ..... scratch
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frozen White Titanium S

PosteTema: Re: xenon fjernlys   5/10/2010, 23:12

kimster skrev:
åssen funker denne pæresokkelen? fulgte ikke noe bruksanvisning med ..... scratch

Du må bare ta bort den orginale med pæra som stå i lykta og erstatte den med den pæreholderen som er tilpasset xenonpæra. Deretter er det bare å stramme vingemuttera til som er festemekanismen på pæreholderen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titaniums

Antall Innlegg : 27
Registration date : 29.06.2010

PosteTema: Re: xenon fjernlys   11/1/2011, 22:11

er d noen her som veit kor go plas d bak neder grill på en ford mondeo (2009) titaniums me styling og evt noe å feste ektralysan i (tusenmetringa)

Hilsen Titanium S
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
solifer

Antall Innlegg : 29
Registration date : 02.10.2008

PosteTema: Re: xenon fjernlys   22/11/2011, 22:04

Er vel ikke ulovlig å montere xenon i fjernlysene? Eneste er vel at det blir for mye lysstyrke slik det kan bli hvis en montere tusenmetrer på bilen... :/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titaniums

PosteTema: Re: xenon fjernlys   23/11/2011, 20:33

Det er lov og montere xenon i fjernlys da de ikke er påslått når du møter en bil nært hold...
det kan bli litt for mye LUX muligens...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jallis

Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.07.2012

PosteTema: Re: xenon fjernlys   2/7/2012, 16:02

Xenon som er etter montert er på ingen måte lovelig da dette ska være montert fra fabrikk med godkjenninger i alle retninger (i følge hva jeg fant ut via BT da jeg prøvde og få dette lovelig på min gamle bil)

Den pæresokkel'en dere snakker om må nå bare værre tull å fanteri, det sitter en vanlig halogen pære sier dere i fult lyset, altså en H1/H3 eller H7 pære, kjøper du et xenon kit på eks bilxtra spør de hva slags pære du skal ha eks H7 og H7 halogen og H7 xenon passer om hverandre i pæresokelen i lykta da H7 er og blir H7, H7 definerer tross alt sokkel og hva slags pære som sitter på sokkelen...

så hvis man bestiller riktig pære burde det ikke værre noe problem bare å få plassert den ekstra balasten som kan bli hue bry....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titaniums

PosteTema: Re: xenon fjernlys   3/7/2012, 00:37

Til Jallis...

De pæreholderne får du kjøpt hos Dybvik Trading evt, og det sitter en H1 pære i fjernlyset i hovedlykta...
Det må jo være xenon i nærlys du har prøvd deg på da??

Men i fjernlys har det absoluuut ingen ting og si..

ballaste plasser du enten inni lykta. Da passer det best med en slim ballast. eller du kan lage hull i lyktedekslet og plassere ballasten under lykta.. Det er ingen hokuspokus.... gjort på maks 30 - 40 min.

Dette er med forbehold at du har xenon i nærlysan da.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: xenon fjernlys   

Til Toppen Go down

xenon fjernlys
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» xenon kit h1 og h7 6000k
» h7 xenon kit