Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Feil på antispinn/ESP

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
psv021

Antall Innlegg : 13
Registration date : 05.08.2010

PosteTema: Feil på antispinn/ESP   3/9/2010, 23:13

Opplevde noe skummelt her om dagen. Under vanlig kjøring, tørr fin vei, 60 km/t rett frem, kom det et "dunk" i bilen på høyre fremdekk (som om jeg hadde sparket svakt i bremsene) og antispinnlyset slo seg på. Lyste konstant. Ingen reaksjon på ESP-knappen, så jeg stanset, restartet bilen (godt gammelt Windows-triks selvsagt) og alt fungerte fint (ingen lys, ingen uregelmessigheter). Etter 200 m smalt det igjen, denne gangen betraktelig verre, motoren stanset, jeg trillet inn på en parkeringsplass og ringte Ford Assistanse. De mente det var en røket reim (men ingen reimer synlig under panseret var røket...). Sannsynligvis ble motoren kvelt av "sparket", i ca 60 km/t.

Men de sendte jo NAF, som kjapt konkluderte med at siden ingen varsellys lyste er det ingenting feil med bilen. Forhandler tok det heller ikke spesielt alvorlig og ga meg en time på verksted neste uke. Siden da har jeg kjørt med ESP avslått, har ikke hatt problemer.

Det jeg TROR skjer, er at ESP'en plutselig tolker at jeg spinner og skal "rette opp". Røsket i bilen var så kraftig at dersom dette hadde skjedd på vinterføre hadde jeg nok gått i grøften. Og jeg fikk absolutt ingen forvarsler om at noe var på vei. Hadde det i alle fall vært litt fusking i forkant.

Min Mondeo ble kjøpt ny rett før jul, gått ca 12.000 km. Ny bil, med andre ord. Ikke hatt noen skader på den eller lignende. Jeg er ikke fornøyd med dette! Det er ikke artig å ligge i 90 km/t med biler imot og "vente" på en usymmetrisk bråbrems på det ene hjulet... Jeg putter ikke min høygravide samboer i bilen nå, for å si det slik...

Håper de finner ut av dette... Noen andre som har opplevd noe slikt??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   4/9/2010, 11:37

Har ikkje hatt dette problemet, heldigvis. Men har ved fleire anledningar hatt problem med at lyset for antispinn ikkje går av når eg har starta bilen, og det har ikkje gått vekk igjen før etter eg har sett frå meg bilen og latt den vere av ei god stund.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   6/9/2010, 13:59

wow, dette hørtes ille ut. Du kan ikke pushe på Ford-forhandleren for å få deg inn raskere?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psv021

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   7/9/2010, 22:28

Hatt bilen inne i dag - de fant en logget feil på ESP'en, men de mente årsaken var en feil på "en føler". Den gjorde at motoren stanset i fart. At det lyste på ESP var en følgefeil. Altså en virkning, ikke en årsak. Det forklarer ikke hvorfor bråbremsen ikke var symmetrisk, men jeg satser på at dette er OK nå.

Hvis dette skjer på vinterføre går jeg rett i fjellet... Har forsøkt å gjenskape dette flere ganger nå, men det er vanskelig når jeg ikke gjorde noe spesielt eller uvanlig. Kanskje en helt spesiell kombinasjon av "parkere i solen i nøyaktig 7 timer ved X graders temperatur etter en kald natt og så kjøre i 3. gir 1 km" eller noe slikt som selvsagt er helt umulig å gjenskape...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   8/9/2010, 08:17

psv021 skrev:
men de mente årsaken var en feil på "en føler".

Sensorfeil ja, kjenner godt til det "problemet" frå kopimaskinene eg skrur på.
Nå er det nokk litt forskjell på fotosensorar i kopimaskinene og diverse sensorar i ein bil, men det er i 99,9% av tilfellene ein eller annen feil på andre ting eller andre plassar som framprovoserar "sensorfeil", alternativt elektronikkfeil som ligg til grunn for alt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   8/9/2010, 12:09

Blir det en sensorfeil på dette systemet, og ABS sensoren ikke oppfatter abs kransen på navet, tar sensoren dette som en stopp eller "skrens" av et hjul, som du har nevnt øverst. ESPen vil da hugge inn bremsene på andre hjul for å rette bilens "skrens" opp igjen. Så synes dette høres logisk ut egentlig da. En ABS føler kan feile, eller det skjer nokke mellom ABS føler og ABS kransen. Denne føleren ligger og "teller tenner" på et "tannhjul". Men byttet de / undersøkte den føleren som hadde logget feil??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psv021

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   8/9/2010, 20:58

Ja, de byttet føleren som var gått av nett. Dermed er alt OK helt til neste føler feiler, og jeg får en bråbrems på høyre fremhjul... Skulle likt å vite om noen ulykker har vært forårsaket av noe slikt som dette. Det kan jo ikke bare være et Ford-problem dette.

Noen av disse typiske "den ene bilen kom over i feil kjørebane"-ulykkene? Dette kunne fint ha skjedd meg dersom dette hadde skjedd på vinterføre...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 89
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   20/10/2010, 22:17

Frankeren skrev:
Denne føleren ligger og "teller tenner" på et "tannhjul".

Det var før i tia det gitt. På 1990 tallet... Very Happy
Idag er dette styrt på en litt annen måte, bla annet med magneter i hjullager, men prinsippet er jo det samme.

Frankeren skrev:
Men byttet de / undersøkte den føleren som hadde logget feil??

Feilen her høres ut som var på motoren?

psv021 skrev:
de mente årsaken var en feil på "en føler". Den gjorde at motoren stanset i fart.

Uansett om motoren dør ut vil ikke ESP slå inn, så jeg tviler på at en nødmodus i motor er årsaken her.
Men får jo håpe bilen din er iorden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Feil på antispinn/ESP   

Til Toppen Go down

Feil på antispinn/ESP
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» NULL lyd fra subwoofer
» Lesing av feilkoder Chevrolet Blazer (muligens andre og?)
» Lynvinge`s 93 Chevrolet Blazer 4.3 v6 4x4 automat
» Starterproblem
» nivåregulering mercedes 124 300tdt