Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
cinquedas

Antall Innlegg : 24
Registration date : 12.08.2010

PosteTema: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 08:03

Har satt på nye felger og dekk nå på bilen, blei noen 19" med 235/35 dekk, samme dim som var på de tidligere 17" som var på.
Men nå rister rattet/bilen ved enkelte hastigheter og bilen det har blitt tyngre å svinge(det siste i følge dama, har ikke merka noe selv).
De forrige dekka blei veldig slitt i ytterkant, så har uansett tenkt å ta en forstillingskontroll asap.
I tillegg må de sies at de nye felgene hadde litt anderledes innpress en de gamle, så de er lengre utifra bilen nå en før.

Hva trur dere er grunnen til risting?

Dekka/felgene i seg selv som har kommet lengre ut?
Forstillinga som må rettes(skal gjøres)?
Dårlig jobb av de som bytta dekk/felg?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 10:15

Risting ved enkelte hastigheter, typisk 70-100 gjerne, er typisk ved ubalanse i dekka, mest sannsynlig dårlig jobb av dei som la om. Kanskje er ikkje maskina rett justert?

Men, er det uoriginale felgar (ikkje Ford), trengst det vanligvis alltid spacer på felgane. Du har vel dette? Skal det vere på og du ikkje har det, kan det føre til vibrasjon. På bremseskivene framme er det også ei eller fleire skiver på boltane. Ved originalfelgar er ikkje desse i vegen, då det er utfresa ein kon på innsida av felgen. Men ved uoriginale felgar er det gjerne ikkje det. Då er det veldig viktig å fjerne desse, slik at du får felgen heilt inntil, og ikkje skrur bremseskivene skeive.

Sliting på ytterkant av dekka vil nokk vere eit større problem til breiare sporvidde bilen har, og Mondeo har jo litt brei i forhold til normalt. Er det endå mindre innpress på felgane enn originalt (hjula står lenger ut mot karosseriet) blir dette endå værre. På dårlige norske veiar med masse nedslitte hjulspor vil dette slite godt på ytterkant av dekka då dei har ein tendens til å klatre i sporbana heile tida. Tips her kan vere å ha maks lufttrykk i dekka heile tida, 2,5 framme, og 2,8 bak. Har dette sjølv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 11:12

Riktig som nevnt tidligere. biler med bred sporvidde og stor bredde dimensjon vil slite mer enn normalt på ytterkant av dekkene. og enda værre vil det bli med lite innpress. men spørs jo veldig mye på hvilket innpress i forhold til orginalt / bergegnet. Og jo lavere profil på dekket vil også slite mer, da dekksidene ikke vil "gi etter" for variasjoner i hjulsporene sideveis. Selv pleier jeg å ha høyere dekktrykk framme enn bak, da jeg vanligvis kjører med passe tom bil. motor, girkasse og drivverk ligger framme over forhjulene og tynger disse ned. på min egen kjører jeg med 2,7 - 2,8 framme og 2,5 bak. har veldig gjevn slitasje på mine dekk. gikk ned på uorginale felger og dekk til 225/45-17. De gamle orginale ligger i garasjen og er 235/45-17. (ghia felger = for mange eiker å vaske mellom Razz )
Dekkene jeg har nå har ingen tendens til å klatre. selv på dårlig og sporete vei kan jeg slippe rattet og bilen fortsetter beint fram.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cinquedas

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 11:53

Så jeg er kjørt med andre ord...:/

Åssen vet jeg hvor store spacere jeg skal ha da? Ekke det skiver som fórer ut dekka enda mer..?
Skal sjekke om det er skiver på boltene på fordekka...

Faktisk så syns jeg bilen sporer mindre nå, enn med de andre felgene. Ser at dekka jeg har på nå har rundere ytterkant enn de andre.

Hmm..var noe dritt det her...er det noe mer enn dekka som blir fortere slitt av å ha lavere innpress og dermed bredere sporvidde da...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 12:20

cinquedas skrev:
Så jeg er kjørt med andre ord...:/

Åssen vet jeg hvor store spacere jeg skal ha da? Ekke det skiver som fórer ut dekka enda mer..?
Skal sjekke om det er skiver på boltene på fordekka...

Faktisk så syns jeg bilen sporer mindre nå, enn med de andre felgene. Ser at dekka jeg har på nå har rundere ytterkant enn de andre.

Hmm..var noe dritt det her...er det noe mer enn dekka som blir fortere slitt av å ha lavere innpress og dermed bredere sporvidde da...?

Spacer til felgane skal følge med. Og har du lagt om sjølv skal / bør dei også vere på (var berre tips til ei mulighet). Men ein skal vel ikkje alltid ta for gitt at sjølv fagfolk gjer jobben sin. Razz

Mindre innpress på felgane treng ikkje gi meir sporing. Som du seier med rundare kant på dekka, er det selvfølgelig ein fordel. Det gir nokk normalt mindre sporing, men det er veldig forskjellig frå dekk til dekk også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cinquedas

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 13:00

Mulig jeg misforstår...du mener ikke sentreringsringer da...? for det blei satt på.
Spacere som gjør at hjulet kommer enda lengre ut fra bilen kan jeg ikke skjønne annet enn at det gjør det vondt verre.
Spacere er vel skiver som man setter på for at det skal se ut som man har bredere dekk feks..(gjorde det på en tidligere bil:p)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 13:20

Spacere på en mondeo mk4 vil gjøre vondt værre. Da får du enda større sporvidde. De skivene på hjulboltene er nok helt sikkert tatt av, ellers får man ikke felgen til å ligge helt inntil skivene. Kan jo alltid ta en hjulstillings kontroll. Da slipper du i allefall å legge ut nye penger på dekk om stillingen er skjev. En hjulstilling bør koste rundt 1200,-
Men ristingen kan nok være dårlig avbalansering på hjulverkstedet.
Vet i allefall at mondeo med 18" og conti sport contact 3 dekk, sporer noe helt jævelig (i allefall i forhold til hva min gjør)
Jo lavere dekkprofil man har, jo mindre "demping" blir det i dekket ved hull og ugjevnheter i veien. Så foringer, støtdempere og stag får nok litt mer juling enn normalt.
Og jo lavere dekkprofil, og jo breiere felg, jo svakere er felgens innside, så kjør veldig forsiktig her i landet. skal ikke mye til å få 18"-19" skjeve på innsiden.
Synes selv at smertegrensen for å ha greitnok utseende, gode kjøreegenskaper og komfort går ved 17"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 13:24

cinquedas skrev:
Mulig jeg misforstår...du mener ikke sentreringsringer da...? for det blei satt på.
Spacere som gjør at hjulet kommer enda lengre ut fra bilen kan jeg ikke skjønne annet enn at det gjør det vondt verre.
Spacere er vel skiver som man setter på for at det skal se ut som man har bredere dekk feks..(gjorde det på en tidligere bil:p)

Sentreringsring ja, eller spacer. Mi erfaring er at desse blir brukt ein del om kvarandre.
Men så lenge sentreringsringen er på er det i orden. Berre husk å ta dei av igjen om dei set fast på bremseskiva når du byttar igjen. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 13:27

Frankeren skrev:
De skivene på hjulboltene er nok helt sikkert tatt av, ellers får man ikke felgen til å ligge helt inntil skivene.

Har andre gjort jobben skal ein ikkje nødvendigvis ta for gitt at dei har tatt dei av.
Fagfolk skal vel vanligvis gjere ting fortast mulig, og kan fort oversjå eller gløyme skivene, eller dei rett og slett ikkje veit om dei.
Hive på nytt dekk og dra til med pistolen, så merkar ein ikkje nødvendigvis at noke er gale før ein begynner å køyre, eller endå værre, når bremseskivene har blitt skeive og gir kast i bremsinga. Blir dyr nokk reparasjon det...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 666
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 18:38

Er litt forskjell på senterringer og spacere da!

Ringer brukes for å få uorginale felger i senter på navet, og de bygger ikke felgen utover.

Spacere er for å bygge hele felgen ut fra navet om felgen har feil innpress/ bygger for langt inn.

Låseskiven som sitter utenpå bremseskivene MÅ fjernes ved bruk av uorginale felger, på orginale er det frest ut spor i felgene til skivene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cinquedas

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 19:35

Nå har ikke jeg tatt av noen dekk ennå og kikka, men du ville vel sett et mellomrom mellom navet og felgen om det var noe som var i veien? Felgen er klin inntil navet hele veien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 20:25

cinquedas skrev:
Nå har ikke jeg tatt av noen dekk ennå og kikka, men du ville vel sett et mellomrom mellom navet og felgen om det var noe som var i veien? Felgen er klin inntil navet hele veien.

Dei 2-3 skivene som er på boltane (mest sannsynlig berre framme), er berre tynne "blikk"skiver, så det er ikkje masse dei bygger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 22:31

Men du ville sett det om de lå i mellom. Det er type taggete låseringer. Ligger felgen klin inntil og ingen glipe kan sees noen steder rundt navet, skal du være rimelig sikker på at de er tatt av. Men er ikke noe problem å gå tilbake til dekkbutikken og be de avballansere på nytt!! ville gjort det, og da kan du samtidig undersøke at disse låseskivene er borte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Norum

Antall Innlegg : 41
Registration date : 08.04.2010

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   1/9/2010, 22:36

Hva er ET på de nye feltene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cinquedas

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 13:28

Har ikke sjekka ET, skal høre med de, men det har vel ikke så mye å si når det ikke er store forskjellen.

Men faktisk så hadde de glemt de skivene, var 2 stk på hvert forhjul.
Tok av disse og avbalanserte på nytt. Syns det blei bedre, men vil uansett nå kjenne vibrering enten de er eller ikke:P

Kjørte med de skivene i 3 dager, hva kan evnt skje pga dette da...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 15:53

cinquedas skrev:
Har ikke sjekka ET, skal høre med de, men det har vel ikke så mye å si når det ikke er store forskjellen.

Men faktisk så hadde de glemt de skivene, var 2 stk på hvert forhjul.
Tok av disse og avbalanserte på nytt. Syns det blei bedre, men vil uansett nå kjenne vibrering enten de er eller ikke:P

Kjørte med de skivene i 3 dager, hva kan evnt skje pga dette da...?

Når mutrane blir teita til på boltane, vil rett og slett bremseskiva kunne bli skrudd skeiv, då den blir skrudd mot felgen.
Du vil då kunne merke vibrering ved bremsing, men det går normalt litt tid før det skjer, og skaden er eit faktum.
Det einaste som då hjelper er å bytte skiver, og det blir vel dyrt nokk.
Uansett KAN skaden vere skedd, så eg ville sikra meg ein skriftlig erkjenning frå den ansvarlige, i tilfelle problem skulle oppstå etter kvart.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cinquedas

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 16:06

Kan ikke skjønne at de skivene der kan gjøre at skivene blir skeive men...eneste er jo at ikke felgene kommer 100% inntil, men 99,9% istede. De klaffene på skivene som låser gir jo etter nå du klemmer på de med litt styrke, og vil derfor ikke bygge mer enn en vanlig skive..

Men skal høre litt med noen bilfolk, gidder jo ikke at andre skal kødde te bilen når vi først har handla bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 17:19

cinquedas skrev:
Kan ikke skjønne at de skivene der kan gjøre at skivene blir skeive men...eneste er jo at ikke felgene kommer 100% inntil, men 99,9% istede. De klaffene på skivene som låser gir jo etter nå du klemmer på de med litt styrke, og vil derfor ikke bygge mer enn en vanlig skive..

Men skal høre litt med noen bilfolk, gidder jo ikke at andre skal kødde te bilen når vi først har handla bil.

Har ingen erfaring med det sjølv, med vidareformidlar berre kva svigerfar som jobbar på verksted sa angåande skivene.
Det var ikkje få gangar dei har bytta bremseskiver pga. desse skivene ikkje har blitt fjerna.
Kunne lett gjort den same brølaren sjølv, men oppdaga dei heldigvis før eg skrudde på nye dekk. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 19:52

Jeg har lært the hard way. På min forrige MK3 satt jeg på uorginale felger uten å ta av klips. Resultatet ble som det sies over, kast i skivene. Måtte bytte. Du merker kastet når du bremser. Ifølge det som ble sagt den gangen, dras skivene noen få mm ut av stilling. Dermed er skaden et faktum.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 21:19

Kast i Ford skiver er vel ikke akkurat noe nytt fenomen. Så Ford har nok byttet enorme mengder av skjeve skiver. Fords bremseskiver er elendige selv uten at man har glemt låseskivene. Eneste skivene jeg har på min bil framover blir brembo. Har skiftet skiver på samme forden 2 ganger på 56000km. Satt på brembo, og siden hadde jeg ikke problemer. den bilen er nå byttet inn (gått 253000km), og håper bare skivene på min nåværende bil ikke er fords. Kan godt være at skivene kan bli skjeve av at låseskivene ikke blir tatt av, men kan ikke helt skjønne hvordan. Hjulboltene er jo festet i bak-kant av navplaten, og bremseskiven henger jo bare på boltene og navet i press mellom felg og "navplaten".. men men.. muligmulig
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 22:38

Frankeren skrev:
Kast i Ford skiver er vel ikke akkurat noe nytt fenomen. Så Ford har nok byttet enorme mengder av skjeve skiver. Fords bremseskiver er elendige selv uten at man har glemt låseskivene. Eneste skivene jeg har på min bil framover blir brembo. Har skiftet skiver på samme forden 2 ganger på 56000km. Satt på brembo, og siden hadde jeg ikke problemer. den bilen er nå byttet inn (gått 253000km), og håper bare skivene på min nåværende bil ikke er fords. Kan godt være at skivene kan bli skjeve av at låseskivene ikke blir tatt av, men kan ikke helt skjønne hvordan. Hjulboltene er jo festet i bak-kant av navplaten, og bremseskiven henger jo bare på boltene og navet i press mellom felg og "navplaten".. men men.. muligmulig

Skeive bremseskiver er nok (dessverre) ikkje berre Ford sin feil, utrulig nokk.
Det er vel også meir eit problem pga. norske forhold.
Masse "smale" svingete vegar, med aktiv bruk av bremser.
Når det då ofte er masse regn, og påfølgande vatn på vegane, varme bremseskiver som plutselig får masse kaldt vatn på seg, då har du også fort bremseskiver med kast i.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   2/9/2010, 23:03

Må bare si det at jeg har kjørt mye med varme bremseskiver, tiogmed framprovosert varme bremser ved nedstigninger fra fjellet, da jeg visste at de uansett måtte byttes. (mk3) men det merkelige er det at jeg aldri har fått problemer med varig kast i skivene på annet enn fords egne bremseskiver. (og da har jeg hatt lengre kjørelengde på uorginale/brembo) Bremboskivene jeg framprovoserte varm ned Lovisberget i Aurlandsdalen, hadde en liten anntydning til kast i bunn av bakken, men da var skivene blå, og røyken var synlig ut forskjermene. Men disse bremsene var helt uten kast da jeg annkom Gudvangen.
Bremseskivene på min mk4 er byttet forran en gang siden den var ny (2008) pga kast, og har nå brembo skiver. i dag har bilen passert 132000km. Vet ikke om fords "orginalmerke" fortsatt er Motorcraft, men de har aldri holdt lenge på mine mondeoer fra den første jeg hadde mk1 fra 95. Er i allefall meget fornøyd med de skivene jeg har nå og kommer nok til å holde meg til det bremsemerket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven

Antall Innlegg : 200
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   3/9/2010, 08:38

Inbreak skrev:
Frankeren skrev:

Skeive bremseskiver er nok (dessverre) ikkje berre Ford sin feil, utrulig nokk.
Det er vel også meir eit problem pga. norske forhold.
Masse "smale" svingete vegar, med aktiv bruk av bremser.
Når det då ofte er masse regn, og påfølgande vatn på vegane, varme bremseskiver som plutselig får masse kaldt vatn på seg, då har du også fort bremseskiver med kast i.....

Det er ikke bare Ford som sliter med skjeve bremseskiver i kombinasjon med uoriginale felger. Svogeren min er BMW-mekaniker og der er det akkurat det samme, også på nyere Bmwer. Om det er noen klips som kan fjernes på Bmw aner jeg ikke, men jeg kan bekrefte at uoriginale felger ofte fører til kast i skivene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   3/9/2010, 11:07

Godt mulig tyske bilmerker benytter seg av samme leverandør av bremsedeler (som jeg vet at de fleste tyske leverer bilen ut fra fabrikk med samme oljeleverandør i motor. (Fuchs), i og med at jeg ser det er flere bilmerker som sliter med det samme. Men har bare merket meg en forbedring ved å bytte bort fra Orginalskivene. Fikk også i dag vite at kverneland bil også som oftest byttet til Brembo skiver ved bytte på garanti.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   3/9/2010, 13:58

Frankeren skrev:
Godt mulig tyske bilmerker benytter seg av samme leverandør av bremsedeler (som jeg vet at de fleste tyske leverer bilen ut fra fabrikk med samme oljeleverandør i motor. (Fuchs), i og med at jeg ser det er flere bilmerker som sliter med det samme. Men har bare merket meg en forbedring ved å bytte bort fra Orginalskivene. Fikk også i dag vite at kverneland bil også som oftest byttet til Brembo skiver ved bytte på garanti.

Hadde en BMW TDI 2003 mod.. Kjøpte 18" M5 replica felger før jeg solgte den. Snakket med kjøper 1 år etter. Sprekt bremseskive pga. uorginal felg. ifg. verksted.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?   

Til Toppen Go down

Nye felger/dekk= risting+tyngre på rattet..?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Felger / dekk 16"
» Felger/Dekk: 18x8,5/9,5" ET35 Ultralite Hikari
» mustang felger og dekk
» Felger m/dekk til Audi 100 89 mod.
» Dekk størrelsa å anna info om dekk