Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?   21/8/2010, 09:00

Hei,

Har en 2009 Titanium X 140HK diesel automat og dieselvarmer. På 13mnd har den gått 13.000km, ikke spesielt mye med andre ord. Til vinteren har det seg slik at vi er 'nødt' til å ha to biler. Jeg har 20km til jobb, og kona har ca 3km. Utfordringen til kona er at barnehagen hun jobber i (og barna våre går i) er plassert på toppen av 'Galhøpiggen' slik at det er urealistisk å komme seg opp dit på fast basis med annen transport enn bil. Den siste kilometeren består av en kraftig stigning.

Onde A: Jeg bruker Mondeoen til jobb 5 dager i uken og ondet består i mer kjøring og dermed økt kilometerstand (verditap)

Onde B: Kona bruker Mondoen til jobb 3 dager i uken og ondet består i småkjøring som medfører at motoren ikke blir ordentlig varm. Dette går vel ut over partikkelfilter osv. I instruksjonsboka regnes faktisk turer på under 16km som sterkt belastende i likhet med tomgangskjøring og kjøring med campingsvogn. Muligens er det også en noe større sjanse til å få en dør i siden under parkeringen.

Hvilket alternativ hadde dere valgt, og hvorfor? Fint med en begrunnelse :-) Blir takknemlig for innspill
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFan
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 139
Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?   22/8/2010, 00:53

Spørs om du har traffikert vei til jobben! Smile
Evt. kjøpe 2 biler hvis dere har råd (Ford Fiesta, Audi A1 som kommer eller noe lignende i basis versjon)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?   22/8/2010, 14:42

Onde A.

Jeg er mann og identifiserer meg mest med deg. Du får en daglig god kjøreopplevelse og kan dra humøret opp hos de utslitte andre medlemmene i familien.

Mer seriøst: det året som har gått teller som "lav km.", og mer kjøring til vinteren gir bare en mer gjennomsnittlig kilometerstand på bilen når året er omme.

I juni kjørte jeg med en Mondeo diesel drosje som var gått 569.000 km (eller var det 469.000 km). Eieren hadde bare byttet slitedeler, ellers gikk den som en klokke. Varmkjøring sliter omtrent ikke på motoren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?   22/8/2010, 19:16

Vi har 2 biler. Bil nr 2 brukes mest til småkjøring i distriktet, mens Mondeoen brukes fortrinnsvis på litt lengre turer. Ikke misforstå meg, bilen er jo til for å brukes.

Joda, året som er gått er jo én ting, men vi kommer til å fortsette å ha to biler fremover. Bil nr 2 er 20 år gammel og har passert 337.000km. Den ble EU-godkjent i juni i år, så jeg planlegger å kvitte meg med den om 2 år.

Mondeoen kjøpte jeg ny og bør derfor av økonomiske grunner ha den så lenge som mulig
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFan
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 139
Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?   22/8/2010, 20:07

Da hadde jeg gått for onde A! Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?   

Til Toppen Go down

Valg mellom 2 onder - hva ville du ha gjort?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Mellom aksel FORD HASTER
» Valg av høytrykksvasker
» Bakdemper, valg av merke.
» Mellomaksling
» 1939 Ford 10 m