Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Min nye Mondeo

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Min nye Mondeo   13/6/2010, 15:32

Jeg er førstegangskjøper på bil og slo like godt til med et dyrere kjøp av en Mondeo mk4 stasjonsvogn 2008. Prøvekjørte også Avensis og Passat og er trygg på at Mondeo var det beste valget. Når det er sagt så har bilen noen småting som jeg gjerne skulle ha fiksa på. Sånn er det nok med de fleste biler tror jeg. Jeg fikk ordna nye felger og dekk i bilhandelen og kjører med 16 tommer og Good Year Optigrip. Funker bra! Ble gjort pga at Mondeoen har noe stiv fjæring, og 205/55 har mer demping i selve dekket en lavprofil på 17-felg. Optigrip ska også være best på vått føre. Men den stive fjæringa er fin når man kjører aggressivt/sportslig. Bilen er sjef på f.eks Dovreplatået .
Bilen har egentlig bare noen småfeil som ikke er av stor betydning, men er nå til tider litt irriterende likevel. Her er "feilene":

• Gniksing i B-stolpen. Tror dette ligger i beltemekanismen som kan heves og senkes. Lyden forsvinner en stund hvis jeg flytter mekanisken i en annen posisjon når det gnikser som mest.
  • Vibrasjoner/dirring inne i dashbordet eller fra lufteventilene. Vanskelig å høre nøyaktig hvor det kommer fra når man kjører. Dette har nok litt sammenheng med den stive fjæringa som resulterer i kraftigere vibrasjoner i chassis som forplanter seg videre. Lyden dukker opp på såkalte normale dårlig vedlikeholdte norske veier, noe det etterhvert finns ganske mye av. Vaskebrett på vinterføre fremkaller også selvsagt samme type vibrasjonslyd. Forhandler mente kanskje det var ledninger inni dashbordet som ligger inntil et sted og vibrerer. Har selv en mistanke om at det er komponenter i selve dashbordet som lager lyd. Muligens vifta for lufteanlegget....
  • Kløtsjen hakker litt til tider. Dette er ikke konsekvent, og man unngår det en del ved svært nøye kløtsjbruk. Mulig jeg ikke er vant til en så ny bil. En annen ting med kløtsjen/drivverket er at den av og til "slår" når man gir gass. Dette hender noen ganger på flatmark. Jeg har lurt på om kløtsjen sku ha vært justert, dvs forandre litt på vandringen på pedalen..
Garantien er ennå ikke utgått, så burde nok hatt bilen inn til en
justering. Bilen ska uansett inn til en garantiservice i forbindelse med
defekt aux-inngang på stereoen. Så bør vel kanskje spørre om en utvidet service.
Bilen er ellers ganske stille og rolig, og motoren er en av bilens sterkeste sider. Veldig stille, og stiller opp med en gang man trør hardt i gasspedalen, selv i femte og sjette gir.

Merker jeg har blitt litt geek av å kjøre så ny bil, og innlegget bærer nok litt preg av det. Noen banale ting som enkelte fnyser av . Men regner med noen har samme småproblemer med sin Mondeo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   13/6/2010, 18:45

Du har sikkert tenkt på det, men for å ikke gjøre samme feilen som meg. Har du sjekket ut at ikke dirre/vibrasjon lyd kommer fra brilleholder i taket?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
JEH

Antall Innlegg : 18
Registration date : 14.10.2008

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   13/6/2010, 21:39

Forferdelig irriterende med vibrasjonslyd fra brilleholderen i taket. Noen som har gjort noe lurt for å bli kvitt problemet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   13/6/2010, 22:09

Først man må gjøre er å tømme bilen for alt som ikke hører hjemme. Sidelommer, hanskerom osv. Så tar man en ny tur og lytter. Som regel er det egne ting som ligger å skrangler. Faktisk innom samme tema i dag med rasle/skrangle lyd som har irritert i lang tid. Hørtes ut som om det kom fra B-stolpen eller døra bak (mistenke rulla til gardinene). Åpnet døra gikk over alle koblinger. Alt satt bom fast. Ny lyttetur og lyden var der fortsatt. VEd en tilfeldighet tok jeg opp sitteputa til høyre bak og gjett hva som lå under isolasjonen....en M (den med nøtter). Der har den ligget å skranglet å rulla i lang tid. HAr ingen ide hvor den kan komme fra da ungene har spisenekt i baksetet. Saken ble løst med uvanlig utfall
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   14/6/2010, 01:42

Hvis dere mener det er selve brilleholderen (uten briller i) som bråker og styrer så tror jeg nok ikke det. Mulig dere har et sånt problem. Jeg mener bestemt å mene at lydene kommer innenfra dashbordet...eller bak stereoanlegget/lufteanlegget for å være mer presis. Lydene var der under prøvekjøring før jeg kjøpte, men jeg trodde det var et fenomen som kun vedvarte ved kjøring på vaskebrett om vinteren. Men vi har jo vaskebrett på sommeren også, for pokker! Standarden på norske veier er  jo helt komisk. Nesten så man burde stemme Siv Jensen og få henne til å svi av alle de oljemilliardene ho sier ho vil bruke på norsk vei. Og så heller tåle inflasjonsmonsteret som kommer i kjølvannet
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   14/6/2010, 12:11

Jeg har samme problem. Lyden kommer fra innsiden av dashbordet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   14/6/2010, 12:16

Eg hadde dirring i brilleholderen, spesielt når eg vrengte opp volumet på stereoen, men det forsvant da jeg tok ut brillene.., heldigvis Very Happy ellers har jeg bare litt gnisselyder fra kontakt mellom skinnseter og belteholder. Ingen andre vibrasjonslyder, mulig alt dette er ryddet opp i før eg fikk bilen, men så er altså min 2008 gått 125000km. og kjennes akkurat som en ny en. È bare helt sinnsykt fornøyd med den bilen.. men merket stor forskjeld på sporing på 18 og 17 tommer felger. min sporer ingenting med 17, svigerfars sporer masse med 18 tommer (på veldig sporet vei). Disse to har samme type dekk. Conti sport contakt 3 mener eg.. eneste eg kunne tenke meg å få montert, var denne bakluke spoileren.. Fikk påsatt 4 stk. skvettlapper ved kjøpet, og synes faktisk bilen blir finere med dem sett bakfra. Bilen ser ikke ut til å "gå på stylter" men ligge lavere mot veien da du ser mindre av bakhjulene. Senking har aldri vært aktuelt, skal da være behagelig å kjøre, også her på norsk veistandard...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ske

Antall Innlegg : 1
Registration date : 08.02.2011

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   20/4/2011, 23:00

Heisann alle sammen :-)
Jeg har hatt samme irriterende problem som dere - en infernalsk, halvdemonisk vibrasjons-/ristlyd fra inni dashbordet et sted. Mildt sagt irriterende.
Leverte bilen på service idag, og bad de sjekke om de fant ut hva det kunne være for noe.
Feilen fant de rimelig raskt - en slange som går fra høyre del av motoren (ca i høyde med plastdekselet som dekker motoren) og inn i torpedoveggen.
Denne begynner å riste i takt med motorens egenfrekvens/resonnans og dette forplanter seg innover i systemet....
Løsningen de valgte, var å legge på en dempende tape på slangen, og deretter skyve denne innover i torpedoveggen.
Resultat: EN HELT VIBRASJONSFRI TUR HJEM FRA SVERIGE!!!

mvh
Skjalg
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   20/4/2011, 23:55

Fikk faktisk ordna problemet mitt jeg også da det skulle fikses en annen feil. AUX-inngangen på stereoen forvrengte lyden, så enden på visa der var å sette inn en annen bilstereo. Det var da mekanikeren fant ut at bilstereoen var litt løs i bakkant og hadde ligget og dirra. Forholdsvis stille bilturer nå ja, bortsett fra på ille vaskebrett på vinterstid. Men da tror jeg ikke det er så mange biler som er tyste...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
esten
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 66
Registration date : 06.02.2011

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   24/4/2011, 20:39

Kjørte fra påskeferie i dag, å HATER den fordømte klakkingen i B-stolpen.. Hådde åpnet b-stolpen for en stund siden, man fant ingenting der inne som lagde samme lyden.. Noen ganger er det helt stille, å andre ganger klakker det som fanden... LIKER IKKE Crying or Very sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   24/4/2011, 23:00

Ford har en service melding på lyden i b-stolpen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
esten
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 66
Registration date : 06.02.2011

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   25/4/2011, 09:05

Den har ikke jeg sett?? Skal ikke den komme opp fordEtis?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   25/4/2011, 09:51

En teknisk service melding -TSM, ikke en kampanje som kommer opp bare på din bil.

Det er en melding med tips på ting du kan gjøre for å få vekk lyden.

Ikke alltid det hjelper:

http://www.norwegianmondeoclub.com/t454-knirkelyd
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Min nye Mondeo   

Til Toppen Go down

Min nye Mondeo
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-