Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Luftlekkasje 20"

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
b0
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 98
Registration date : 10.01.2008

PosteTema: Luftlekkasje 20"   2/6/2010, 15:18

Hei!

Har 20" MS-design felger på bilen, og har nå fått problemer med det ene hjulet. Det sviker luft nå og da, men ikke kontinuerlig. Jeg har levert det inn til Kverneland bil, og de har lagt det i vannbad, men ser ingen lekkasjer.

Jeg legger deretter på hjulet på bilen og kjører alt fra 3-7 dager før jeg ser at dekket har mindre luft. Jeg fyller det opp igjen, og det kan holde seg slik i flere dager før det på nytt slipper ut luft.

Noen som kan ha en formening om hva som er galt?

mvh
Bjørn
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 119
Registration date : 03.04.2010

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   2/6/2010, 16:06

hadde dette problemet jeg og for noen år tilbake hva som var feil må gudene vite! ble ikke bedre før jeg kjøpte nytt dekk!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
b0
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   3/6/2010, 09:11

Dekket er helt nytt, kjøpt i år. Og så lenge jeg ikke klarer å påpeke feil på det (ingen lekkasjer i vannbad) blir det vanskelig å få leverandør til å omlevere dekket.
Eneste utvei blir kanskje å kjøpe nytt dekk, men det kan jo å være et eller annet galt med felgen, og da er det dumt å bruke penger på nytt dekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   11/6/2010, 15:09

Prøvd å bytte ventil? En billig og kjapp løsning om det er den som ligger å fusker...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
b0
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   16/6/2010, 11:49

Hei

Jupp, har byttet ventil 2 ganger, samme problemet.
Har kjøpt meg kompressor 12v nå som som fungerer som reserveluft, og samtidig bestilt meg nytt dekk..
Lite sugen på å bla opp 4.000 for ny felg når de ikke finner feil på den.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   16/6/2010, 14:39

I vannbad står vel ikkje dekket under trykk av vekta av bilen vel? Dermed vil lekkasjen berre vere til stede når vekta av bilen trykker på dekket. Det kan også vere berre når dekket står i ein bestemt posisjon i tillegg.
Kjøp deg ei flaske med skum for sjekk av luftlekkasje, eller bland ut litt zalo med vatn og sprut på felgkanten. Finn du ingenting flyttar du bilen litt og sjekkar igjen. Er det lekkasje SKAL du kunne finne feilen ein eller annen plass. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   16/6/2010, 23:54

Prøv å "tøm" dekket for luft.... litt mer luft må du ha i enn at du kjører på felgen, men lite luft i. Kjør et stykke, stille og rolig så dekket "setter" seg på nytt mot felgen. Fyll så dekket opp igjen til anbefalt mengde ++. jeg kjører sjøl med 2,7- 2,8 forran og 2,6 bak. uten last, og 2,9 bak ved fullastet bil. 235/55-17.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
b0
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   17/6/2010, 18:16

Inbreak skrev:
I vannbad står vel ikkje dekket under trykk av vekta av bilen vel? Dermed vil lekkasjen berre vere til stede når vekta av bilen trykker på dekket. Det kan også vere berre når dekket står i ein bestemt posisjon i tillegg.
Kjøp deg ei flaske med skum for sjekk av luftlekkasje, eller bland ut litt zalo med vatn og sprut på felgkanten. Finn du ingenting flyttar du bilen litt og sjekkar igjen. Er det lekkasje SKAL du kunne finne feilen ein eller annen plass. Smile

Du har et poeng der, og det har jeg også poengtert til forhandleren min, men de sender hjulet i retur og sier at de ikke finner feil. Jeg har nå kjørt i 5 dager uten at dekket har mindre luft, så går egentlig bare å venter på at det blir flatt igjen. Har et nytt dekk liggende, så da leverer jeg det inn på nytt igjen.

Men du, hva tror du er galt da, er det dekket eller felgen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   17/6/2010, 19:36

Er ingen ekspert, men det kan vel kanskje vere ein usynlig skade (dvs. hol) i dekket for det blotte auge (enten frå feilproduksjon eller fysisk skade på dekket), som av ein eller annen merkelig grunn kun gir lekkasje når dekket står i rett posisjon når bilen står parkert. Hadde sjølv lekkasje frå eit piggdekk ein gang. Når eg hadde hjulet av bilen og sjekka fann eg ingen lekkasje. Etter kvart fann eg ut at det var lekkasje under ein enkelt pigg, og det var lekkasje frå denne KUN når piggen stod mellom 10 grader fram og rett ned i forhold til senter av felgen. Ikkje heilt samanliknbart, men prinsippet kan vere liknande. Alternativt kan det vere skade på dekkanten som går mot felgen, eller felgkanten som går mot dekket, som også gir lekkasje kun når dekket står i rett posisjon. Er det felgen vil jo dette også gi same problem med nytt dekk også. Eg ville i alle fall testa godt med såpevatn når dekket står i forskjellig posisjon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Luftlekkasje 20"   

Til Toppen Go down

Luftlekkasje 20"
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 19" felger selges billig. 5-112
» Audi rs4II felger 19"