Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   3/5/2010, 10:47

De første MK4-Mondeoene nærmer seg 3-årsmerket der nybilgarantien utløper. Mitt eksemplar har et halvår igjen, og jeg vurderer å bytte den mot en ny bil.

Er veldig fornøyd med Mondeoen så langt, og kunne godt tenke meg å bytte til en 2011-modell med omtrent samme spec. Noen som vet hva som endres på 2011-modellene kontra 2008? Eneste jeg kan sette fingeren på om jeg skal være pirkete er at den innvendige støyen (mest hjulstøy) kunne vært enda lavere. Noen som vet om dette er forbedret nå?

Ellers synes jeg Mondeo er en flott pakke utstyr til en bra pris. Det blir vanskelig å miste noe av dette utstyret i en ny bil, synes jeg, når man først har vendt seg til det. Plassforhold og kjøreegenskaper er også prima, og jeg har ikke hatt noen feil av betydning på bilen.

Skulle det bli noe annet enn Mondeo, måtte det være en annen stor stasjonsvogn, kanskje Superb (2.0 TDCI med 4X4?), eller Insignia. Eller kommer det en helt ny Passat til høsten? MB/BMW/Audi koster mer enn jeg gidder å bruke.

Noen som vet hvordan 2010-2011 Mondeoer er/blir, ev. går i samme tanker som jeg?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   3/5/2010, 12:58

Bytte bil er vel aldri en god ting fra et økonomisk perspektiv. Den nye modellen er vel ingen revolusjon, men garantert er småtteriet fikset opp i og skulle ikke forundre meg om hjulstøyen er bedret, enten ved bedre isolasjon eller ved bruk av mykere chassidemping mot karosseri. Noen små endringer har vi sett på eksteriør og det kommer sikkert en drøss nye initeriør detaljer og utstyrvalg. Kan også hende kjøremessig at opplevelsen er enda bedre (om mulig).
Når det er sagt mistet Mazda et salg til meg etter å ha testet den nye Mazda 6 som var en kandidat til min Mondeo. Etter en rask tur opp fra Oslo til Gardermoen og tilbake med en merkbar støyterskel på 40 km/t fra dekkene kunne jeg bar eikke leve med dette. Merkelig med en bilmerke som i 15 år har fått pepper for hjulstøy.
Det mest fornuftige valget er vel å beholde din bil nå selv om den går ut av garanti. For meg gr den bare over i kjøpsloven med nye 2 år (med litt mer innsats en garanti), kan sørge for et kostnadsfritt bilhold forruten vedlikehold og service.
Følelesen av å handle ny bil kan man ikke sette en prislapp på dog. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hypnotic
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 109
Registration date : 15.11.2008

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   3/5/2010, 13:14

Jeg vet om eiere av MK3 som ble tilbudt å kjøpe ekstra garantitid da de opprinnelige tre år nærmet seg slutten. Sjekk med forhandler.

Er forøvrig enig i at man ikke bør ha en MK4 uten garanti å falle tilbake på når rare ting skjer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   3/5/2010, 14:06

Det er vel lite ølonomisk å bytte allereide, i og med at reklamasjonsretten er gyldig til bilen er 5 år gammal, og strengt tatt ikkje gir spesielt dårligare rettar enn garantien. Ved eventuelt kjøp av forlenga garanti er det viktig å sjekke om denne garantien faktisk gir bedre dekning enn det forbrukarkjøpslova allereide gir. Gjer den ikkje det er den per definisjon ulovlig, og det er jo pengar ut glaset.

Litt forskjellige småoppdateringar har det nokk vore sidan du fekk din. Men det er vel først no det skjer litt meir. Ein minimal facelift kjem vel på bilar som blir prodisert no, eller innen kort tid. Litt oppdatering på motorfronten har det også blirr nettopp, og automatkassa er endelig bytta ut med Powershift.

Ellers kjem det ny Passat i desember ja, men det går vel litt tid før stasjonsvogna kjem, og det blir vel lang leveringstid til å begynne med.
Superb kjem forøverig tilgjengelig med både 4x4 og DSG kombinasjon på 140 HK diesel før nyttår, noke som gjer den veldig interessant, men er det eit utstyr ein vil ha, noke eg vil, så har ikkje Skoda tilgjengelig adaptiv cruice, foreløpig i alle fall. Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   3/5/2010, 16:00

Spørsmålet er vel om man skal bytte inn eller selge privat.
Ved privatsalg er det absolut en fordel å ha noe nybilgaranti igjen, både for selger og kjøper.

Jeg hadde 8 mnd. igjen når jeg solgte, noe jeg fikk positiv tilbakemelding på av dem som kontaktet meg.
Han som kjøpte min bil ringte noen dager etter han hadde hentet den, og lurte på skurring fra den høyre høytaleren. Ba ham ringe sin lokale forhandler. Har ikke hørt noe siden, så da regner med at det er fikset..Deilig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFan
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 139
Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   3/5/2010, 21:52

Facelift med bla. LED-lys ny grill, nytt interiør.. osv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   4/5/2010, 00:09

FordFan skrev:
Facelift med bla. LED-lys ny grill, nytt interiør.. osv.

Blir som å sende kjerringa til botox behandling, fettsuging og brystoperasjon - sjela er den samme.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   4/5/2010, 07:20

Ikke enig Hmmtja. Da får kjerringa en nyfunnet selvtillit og begynner å se på deg som noe man kan få vrakpant for. Hun begynner da å se etter nyere modeller der ute....he, he
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?   

Til Toppen Go down

Garantitiden snart over, bytte Mondeoen mot en ny?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bytte glødeplugger på V70
» Håper dette bare er en dårlig drøm jeg har, og at jeg snart våkner fra marerittet??
» Bytte turbo. Skifte kun innmat eller hele røkla?
» Trøbbel me japsn
» Min Bmw 518i E34