Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ettermontere cruise control

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
henrikd

Antall Innlegg : 16
Registration date : 22.04.2009

PosteTema: Ettermontere cruise control   21/3/2010, 21:23

Jeg er en av de som trodde min nye Mondeo hadde cruise som standard, men der tok jeg feil. Utrolig irriterende.

Ford forhandler hevder det ikke lar seg gjøre å ettermontere cruise. Nå ser jeg imidlertid at det hevdes andre steder at det er fullt mulig å ettermontere hvis man kjøper nytt ratt, knapper og foretar en omprogramering.

Noen som kan bekrefte at dette er mulig og forslag til verksted i Oslo/omegn som evt er villig til å ta jobben ?

Krysser fingrene for at dette lar seg gjøre!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
siggen

Registration date : 09.12.2009

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/4/2010, 09:45

Dette lar seg gjøre, har nettopp gjort dette påmin mondeo.
Man må kjøpe ratt som er beregnet for cruise controll,da kommer rattkringle ferdig med brytere,bare å flytte over airbag.
Sette inn en 5A sikring i sikringsboks i motorrom, også foreta en modul omprogrammering til cruise control.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/4/2010, 15:04

siggen skrev:
Dette lar seg gjøre, har nettopp gjort dette påmin mondeo.
Man må kjøpe ratt som er beregnet for cruise controll,da kommer rattkringle ferdig med brytere,bare å flytte over airbag.
Sette inn en 5A sikring i sikringsboks i motorrom, også foreta en modul omprogrammering til cruise control.
Hva koster dette? Høres dyrt ut Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
siggen

Registration date : 09.12.2009

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/4/2010, 15:44

Rattet koster 2110,- pluss montering og programmering. Jobber på ford verksted ,så monterte dette selv.
Men tenker ca 1 time i arbeid.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/4/2010, 20:05

siggen skrev:
Rattet koster 2110,- pluss montering og programmering. Jobber på ford verksted ,så monterte dette selv.
Men tenker ca 1 time i arbeid.
Ja, det er jo ike så høggende galt!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ken571

Antall Innlegg : 2
Registration date : 12.12.2012

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   12/12/2012, 00:23

Hei...

Jeg slenger inn ett spørsmål i denne tråden, selv om den er gammel.

Att Siggen: Er det samme prosedyre på S-Max? Har nettopp kjøpt en 2008 modell, som ikke har CC :-( Finner brukt ratt med CC-brytere for rundt 1000,-. Er det kurrant å gjøre jobben selv? Eller er det vanskelig siden airbagen må flyttes? Og hva koster en softwareoppgradering? Regner ikke med att det er mulig å gjøre selv :-)

-Ken
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
raklo

Antall Innlegg : 6
Registration date : 15.05.2013

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/5/2013, 00:18

Hei

Var det noen som viste om dette var mulig og om det er noen verksted som er villig til og ta denne jobben for en normal pris ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ken571

Antall Innlegg : 2
Registration date : 12.12.2012

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/5/2013, 15:21

Hei.

Jeg kjøpte ett brukt ratt med CC-betjeningsknapper, og skiftet dette selv. Det var en enkel jobb, som tok meg en halvtimes tid. Fant beskrivelse med foto av prosessen med å skru av rattet på en tysk S-Max side.

Vestlandske Auto i Ålesund som er min nærmeste merkeverksted oppgraderte software for knappe 1000-lappen.

Kjør på Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
raklo

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/5/2013, 15:43

Hei , flott ,

Fant et verksted som ville ta jobben men mente at det var nødvendig og bytte hele rattet med knappene

skulle komme totalt på 7700,- syntes det var noe overkant dyrt ja men kansje jeg kan være heldig og finne et brukt ratt som de kansje er villige til og montere...

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
raklo

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   15/5/2013, 15:43

raklo skrev:
Hei , flott ,

Fant et verksted som ville ta jobben men mente at det var nødvendig og bytte hele rattet med knappene

skulle komme totalt på 7700,- syntes det var noe overkant dyrt ja men kansje jeg kan være heldig og finne et brukt ratt som de kansje er villige til og montere...

Hadde du linken til den siden med beskrivelsen ? Smile

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   19/8/2014, 23:38

Ja, gammel tråd...
Det eneste jeg savner på min er cruise control, men etter det jeg ser her, og etter litt info jeg har funnet på bla.a TalkFord, ser det ut til at dette kan la seg gjøre. Det jeg er litt i tvil om fortsatt, er om man må bytte hele rattet, eller om det holder med å kjøpe "knappene". Ser at på f.eks. bildelsbasen.se kan man få tak i kun selve rattknappene (med "innfatningene").
Problemet mitt er at jeg har S-utgaven med rød søm, og da er det ikke bare bare å få tak i et ratt fra en vraket bil, og jeg ser også for meg at rattet da sikkert er dyrere enn et vanlig standard-ratt.
Veldig rart at min bil mangler cruise da den har det meste annet, men det ble sikkert valgt bort av den som kjøpte bilen ny for å spare noen kroner. Er det likevel sannsynlig at ledningsnettet ligger der, og det bare er å koble seg på, og programmere i IDS?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
raklo

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   20/8/2014, 12:46

Hei , endte med og få dette byttet på verksted

byttet da rattet med ferdig knapper lagt opp , lagt inn CC i IDS

Ford på Lillehammer maks 30 minutter på jobben Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   20/8/2014, 13:51

Kan jeg få spørre hva kostnaden endte på? Må nok få det gjort på verksted jeg også hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
raklo

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   20/8/2014, 15:01

kom på 7700,- ink mva men mye av kostnaden var fordi at de bestilte et helt nytt ratt
fikk samme skinnrattet som jeg hadde fra før av i min titanium x ( med hvit søm) så finnes sikkert med rød søm til titanium s
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   20/8/2014, 17:56

Ok. Takk for svaret. Da er det godt mulig jeg koster på meg det, etter hvert. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   25/8/2014, 23:53

Har søkt litt mer på dette, og fant en tysk youtubevideo som viser prosedyren. Her byttes bare knappesatsen. Det jeg ikke helt ser, er om om ledningsnettet også byttes eller om det er det originale.
Når vi ser instrumentene, regner jeg med at det er omprogrammeringen som foregår. Dette ser da slett ikke ut som uoverkommelig? Regner med det må bli billigere også hvis man ikke trenger hele rattet. Har også funnet knappesats brukt på bildelsbasen i Sverige, så kanskje jeg rett og slett kan bytte delene selv, og få verksted til kun å foreta omprogrammeringen?

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   27/8/2014, 20:17

Ingen som vil synse en gang?
Har inntrykk av at Ford-mekanikere i utgangspunktet får beskjed når de kurses opp på biler at det bilen ikke er utstyrt med fra fabrikk, ikke skal ettermonteres. "Har ikke bilen din cruise control, så har den ikke det". Punktum. Derfor er det heller ikke noen instruksjoner på hvordan slikt gjøres.
Samme var det jo også med dieselvarmeren min, som i utgangspunktet ikke var programmerbar, men  der jeg etter hjelp herfra ble overbevist om at jo, det er faktisk bare å gå inn og omprogrammere via IDS uten mer mikkmakk. Flere Ford-forhandlere her i nærheten hadde aldri hørt om at det lot seg gjøre.

Har sett enda litt mer på bla.a. tyske nettsteder der det er folk som har fått CC ettermontert, og det er til og med firma på tysk ebay som reklamerer med og utfører arbeidet på under to timer, så da betyr det jo i utgangspunktet at dette er en relativt grei jobb. (Noe som jo også blir bekreftet i denne tråden.)

Jeg er også overbevist om at man ikke trenger nytt ratt, men kan bytte ut bare knappesatsen (slik som i videoen jeg linker til i posten over) og nytt ledningsnett tilhørende bil med CC. Det skulle jo bety at man kan få til dette for en betydelig lavere kostnad enn de 7700,- som er nevnt tidligere i tråden, men likevel tør jeg liksom ikke helt bestemme meg for å slå til og gjøre det.

I beste fall dukker det kanskje snart opp en MK4 med CC hos den lokale høggeren, så kan jeg jo demontere selv ved hjelp av videoen, og dermed lære finne ut hvordan dette er satt sammen uten å risikere å ødelegge min egen bil først. Wink Da kan jeg jo også bytte komponentene selv for så å få verkstedet til å omprogrammere... Smile

(Ja, ja, av og til er det ålreit å prate med seg selv også... Very Happy )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   18/9/2014, 00:08

Kjøpte et brukt ratt med knappesatsen for CC. Montert knappene og ledningssettet nå, og det er i hvert fall lys i knappene, og ingen feilmeldinger. Da får vi håpe at det lokale Ford-verkstedet bare kan gå inn med IDS og programmere. Smile

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   18/9/2014, 21:10

Fikk tips på Talkford-forumet på hvordan jeg kunne konfigurere dette selv med ELMConfig. I og med at jeg har den modifiserte OBD-kabelen, fikk jeg faktisk gjort programmeringen selv. Rattet med knappene kostet meg 1625,- fra Østfold bildemontering, så det var faktisk alt det kostet meg i kroner og øre. Helt glimrende å få på plass en savnet funksjon for så lite, både i kroner og arbeidsinnsats!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   18/9/2014, 23:03

Fantastisk at du kunne gjøre alt selv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   18/9/2014, 23:16

Carnivore skrev:
Fantastisk at du kunne gjøre alt selv.
Ja, som nevnt spurte jeg Ford-forhandler om dette, og fikk til svar at fra Ford sentralt, sier de; så lenge bilen din ikke er utstyrt med ditt eller datt, så er den ikke det.
Når ting i utgangspunktet er så enkelt som dette, synes jeg de burde vært litt mer kundevennlige ovenfor oss som kjøper brukte biler. Men det er mulig Ford da blir litt avslørt på prisen de tar for "options" når bilene bestilles nye.
Som sagt i en annen tråd, fikk jeg jo lagt inn programmerbar dieselvarmer i bilen da jeg hadde drivstoffdrevet hjelpevarmer fra før, hos mitt lokale Fordverksted, på tross av at de sentralt hadde fått beskjed om det var vanskelig. Tok ca. et kvarter med IDS og kostet ikke mange hundrelappene. Kanskje kunne jeg greid det også selv med ELMConfig og litt hjelp fra det store internett. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jonna_ford

Antall Innlegg : 21
Registration date : 05.03.2014

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   3/9/2015, 06:35

Jeg har bestilt meg et nytt(brukt) ratt med CC knapper til min Mondeo 2009. Hvordan er det med ledningsnettet var det bare å koble på når man tar av det gamle rattet. Var det også en ekstra sikring som må på plass etter montering av ratt med CC?

Så lurer jeg også på hvordan airbag'n er festet. Er det med skruer eller noe klikk system?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   3/9/2015, 10:31

Du må flytte over ledningsnettet fra rattet med knapper. Airbag er festet med noe klipsgreier. Litt vanskelig å se, men et lite speil kan være til god hjelp da du må løsne fra baksida av rattet. Ingen ekstra sikringer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jonna_ford

Antall Innlegg : 21
Registration date : 05.03.2014

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   3/9/2015, 11:34

Kult! Takk for svar Audun =)

Ang. oppdatering av softwaren, er det en oppdatering eller er det bare å enable CC modul?
Har du fortsatt oppskriften på software biten?

Jeg ser modifisert ODB2 kabel selges på ebay:
Link til Modifisert ODB2 Kabel

Er det noe slikt du brukte?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   3/9/2015, 18:05

Linken din funker ikke, men det er en slik: http://www.ebay.com/itm/New-USB-Modified-ELM327-Elmconfig-Forscan-Ford-Focus-Mondeo-S-Max-Kuga-/161806283109?hash=item25ac67f165

Software du trenger heter Elmconfig som lastes ned her: http://civil.iffc.ru/elmconfig/

Husk å laste ned runtime pack også.

Oppskrift jeg fikk fra dutchguy på talkford-forumet:
You need to "read ccd from bcm" and hit the Central Config button.

Save the CCD to file , to make a backup!

On page 2 on the upper-right-side there is the cruise control setting.

Change it to "With cruise control"

Then click the bcm again and hit the Write ccd button

Switch your elm cable to midspeed can and under IPC also click write ccd.

Thats it!

If it doesn't work , try pulling the battery terminal for a few minutes.

Could be that the pcm needs a reset.

Du KAN i verste fall fucke opp PCM, så jeg vil ikke gi noen garantier, men det funket for meg. Hvis du er usikker, kan det være smart å få en forhandler med IDS til å gjøre programmeringen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ettermontere cruise control   

Til Toppen Go down

Ettermontere cruise control
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Stort Treff-cruise i Finland
» Prosjekt Phazer