Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Peiling av oljen. Noe feil?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 52
Registration date : 29.01.2010

PosteTema: Peiling av oljen. Noe feil?   17/2/2010, 12:10

Kjøpt for et par ukers tid siden en Monden 2,0 TDCI og fikk service utført før utlevering.
Nå når jeg i dag peilet oljen på motoren så var det ganske langt over max. Kanskje 2-3 centimeter. Dette etter at bilen har stått i garasjen i fire timer.

Kan det være no galt her, eller er det vanlig?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://tacomodo.com
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   17/2/2010, 16:31

2-3cm høres mye ut. noen mm er ikke noe å bry seg om. Jeg tror ikke det gjør noe med 2-3cm, men hør med verkstedet. er du fornøyd ellers?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   17/2/2010, 17:58

Jeg hørte med verkstedet og han hørtes litt forferdet ut han jeg snakket med. Det var ikke bra å ha så mye olje, men han sa jeg skulle kjøre hjem og la den stå over natta og så sjekke da...

Eller er jeg rimelig fornøyd. Hadde håpet på litt mindre forbruk, men det er kanskje fordi jeg har "gammel" 130hk motor, som jeg fant ut etter at jeg kjøpte. Det er ellers bare småplukk som er på grensen til å irritere meg som dårlige vindusviskere, en hyperfølsom regnsensor og S-modusen på giret som ikke gir noen særlig mening.

Bilen er knakende god å kjøre, jeg elsker utseende, interiøret, setene, bluetoothen, soltaket, dieselvarmern(!) og masse mer
Til Toppen Go down
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   17/2/2010, 20:07

gammel motor???????????????????? Det er ikke kommet noen nye motorer?? 130 og 140 hk er like motorer, 140hk er noe vassere på turtall 3000+. den eneste motoren som er "gammel" er 1,8 liter diesel med støpejern topp. den haddec 125 hk og gikk helt fint. Litt råere gange enn 2 literne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Allan

Antall Innlegg : 20
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   17/2/2010, 20:36

Jeg har en 1,8tdci på 125 hk. Vet ikke om den har støpejernstopp men hvor mye hk er det meste Ford har tatt ut av denne?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   17/2/2010, 20:47

Allan skrev:
Jeg har en 1,8tdci på 125 hk. Vet ikke om den har støpejernstopp men hvor mye hk er det meste Ford har tatt ut av denne?
det er 125 hk tror jeg. den har støpejernstopp, den motoren har vært med siden ford sierra . det er interessant dette med nye motorer, hva er en ny motor? Innmaten blir jo endret i takt med utviklingen, lagere-stempler - veiv-ventiler lages jo etterhvert i de legeringer som utvikles, overflate behandlingen er jo moderne. Jeg har kjørt en 1,8 liter og synes den dro fint, litt mere rå gange.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   18/2/2010, 14:57

Tror du fint kan hente ut 145-150 hester av 125 hesteren. Kanskje opp mot 350 NM også. Tviler dog på at det er nødvendig, da du vel har en 280-290 NM i dag
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Allan

Antall Innlegg : 20
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   18/2/2010, 17:21

Trodde dreimomentet var ca 250
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   19/2/2010, 20:21

Enden på visa var at de sjekket litt og jo ja, kanskje de hadde glemt å tømme ut den gamle oljen før de fylte på ny... Skulle tro man peilet olje etter en service, men jeg spurte på et annet verksted og de sa at det var litt opp til mekanikeren som utførte servicen. Jeg fikk i alle fall ny olje og filter så jeg får håpe jeg ikke får noen senskader av det her.
Til Toppen Go down
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   20/2/2010, 19:14

Tror jeg hadde bedt om å få bekretet at dette var bokført i servicehistorikken, slik at om det kommer senskader blir det vanskelig å argumentere mot fra Ford
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   20/2/2010, 19:38

tacomodo skrev:
Enden på visa var at de sjekket litt og jo ja, kanskje de hadde glemt å tømme ut den gamle oljen før de fylte på ny... Skulle tro man peilet olje etter en service, men jeg spurte på et annet verksted og de sa at det var litt opp til mekanikeren som utførte servicen. Jeg fikk i alle fall ny olje og filter så jeg får håpe jeg ikke får noen senskader av det her.
hvis du ser på peilepinnen, avstanden mellom max og min pleier å tilsvare 1 liter. du vet hvor høyt det sto og da får du peil på hvor mye for mye det var. det kan ikke hende at de har glemt å tappe av den gamle og fylt på 4-5 liter til, da tror jeg det vært veldig mye høyere på peilepinnen enn det du sier. Ta det med ro, dette har ikke skadet motoren din.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Peiling av oljen. Noe feil?   Today at 04:43

Til Toppen Go down

Peiling av oljen. Noe feil?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sjekk firma med peiling på eksos.Merge Collectors.
» NULL lyd fra subwoofer
» Lesing av feilkoder Chevrolet Blazer (muligens andre og?)
» Lynvinge`s 93 Chevrolet Blazer 4.3 v6 4x4 automat
» Starterproblem