Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Innbytte.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Innbytte.   11/2/2010, 09:45

Er i gang med å kvitte meg med bilen. Det kjekkeste hadde vært innbytte, men det ser ut til å bli historiens tapsprosjekt.
Har vært hos 2 forhandlere for takst av bilen, med tanke på kjøp av ny bil.
Dette er en bil ut fra spekket skal koste ca. kr. 460,000,- i 07. Jeg ga rundt Kr. 420,000,- for den.
Ut fra takstene jeg har fått, fremstår bilen som strøken i tråd med 60,000 km. på telleren.

Tilbud jeg har fått er Kr. 239,000 og Kr. 245,000,- i innbytte.
Så innbytte er ikke noe opsjon med ca Kr. 90,000,- i tap pr. år + renter.

Så da er det bare å se hva Finn.no kan lappe på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 10:53

nei, det er ille, vi vurderte å selge v50 da vi kjøpte mondeo, da var den 18mnd, betalte 354 for den og kunne få igjen 242, så det er utrolig dårlig butikk. Det er for jævlig å ha en bil du "hater" og ikke komme ut av det på en grei måte. vi valgte å beholde v50.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 52
Registration date : 29.01.2010

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 11:33

Er dette hos forhandleren du har vært og fått så masse fikset på eller er det noen andre?

Jeg lurer på om de får sett servicehistorikken på bilen når de tar den inn til vurdering og kanskje det kan ha noe med prisen å gjøre?

Det er vel ikke uvanlig å få en ganske dårlig pris når man benytter innbytte, men det der hørtes kanskje litt vel drøyt ut.

Hva er det du har fått fikset og hvorfor skal du bytte, om en får spørre?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://tacomodo.com
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 12:03

Jeg vet ikke, men mener å ha hørt at garanti saker ikke kommer på service historikken, bare rep og service det er betalt for. noen som
VET? I tilfelle kan jo pantherX sin bil fremsto som feilfri og uten "gamle" problemer!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 12:30

tdci...Hadde vel i min naive tro regnet med ca. det samme som du referer til, men ikke det dobbelt. Hadde jeg fått samme deal som deg, hadde den nye bilen vært i bestilling nå.

tacomodo...Var hos 2 forskjellige Opel forhandlere. En i Tønsberg og en i Oslo for å få en riktig pris..land og by du vet..

Regner ikke med at de forskjellige forhandlere er linket opp mot hverandre. Så historikk har ikke hatt noen rolle her, og jeg holdt klokelig kjeft.
De beregner nypris og skummer Finn.no for å finne tilsvarende bil og pris. Dette blir veldig statisk da de tar lite/ikke hensyn til ekstrautstyr. Fikk en goodwill på mitt utstyr på ca. Kr. 10,000,- som er listet til ca Kr.100,000,-

Har desverre hatt så mye trøbbel med bilen og har det enda at jeg ikke orker å ha den mer. For å si det sånn..bilen er snart en 2010 modell.
I tillegg er det bare snaue året igjen av garantien så jeg tør ikke sitte med bilen etter det. Er klar over 5 års reklamasjonsrett, men det blir ikke like smooth som garantien.
Når så forhandleren (RS Ensjø) uoppfordret kommer deg i møte og vil hjelpe deg, er det eneste de kommer opp med løgn og trenering.
Så min tid med Ford er definitivt over.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tuva

Antall Innlegg : 17
Registration date : 01.09.2009

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 14:17

Jeg har ikke hatt i nærheten av problemer på mine 2 Mondeoer, som det du har hatt. Husker jeg forsøkte å bytte inn den første Mondeoen hos Ford, og fikk der en helt ekstremt dårlig pris (dette var en 2005 modell som dengang kostet ca 400.000 ny. Jeg kjøpte den da den var 6 mnd gammel (den kostet sikkert litt mindre med rabatt, men uansett). Innbytteprisen hos Ford under to år senere, og 45000 kjørte kilometer var 215.000. Var også innom et par forhandlere av andre merker. den ene sa helt klart fra at Ford Mondeo kunne han dessverre ikke ta i innbytte. Den forrige Mondeoen han hadde tatt i innbytte stod neste ett år før han ble kvitt den... Den andre forhandleren ga samme tilbud som Ford, men da fikk jeg ikke en krone i rabatt på ny bil. Solgte den til slutt privat, og fikk kr. 235.000 for den.
Hadde samme opplevelsen med Mondeo nr 2, en 2007 modell Titanium med 140 hester og bra med utstyr. Ingen populær innbyttebil nei. Den gikk til slutt for kr. 275.000 etter en måned på Finn. Dette var i august 2009. Jeg kjøpte den heldigvis brukt. Første eier tok derfor mesteparten av tapet. Tror han ga 385.000 for den - med noen saftige rabatter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 14:28

bil er ikke god butikk!!Verditapet går ned etterhvert, jeg mener jeg har sett at etter 5 år er bilen verdt halvparten av det du ga ny. så 400 ny , etter 5 år restverdi 200. det gir 40 i verditap i året i gjennomsnitt. det er jo over 3000kr pr mnd. jeg har en mondeo 08 og en v50 06. det gir i bestefall et tap på over 6000kr pr mnd.jaja.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 14:42

Her er mer info om forventet restverdi. Som dere ser ligger Mondeoen helt i toppen når det gjelder forventet tap (les: minst %-vis tap) på 5 år. Den øverste tabellen gjelder fra 2008 og 5 år frem i tid.
Leaseplan burde ha god statistikk på disse da de nå eier 34 000 biler i Norge.

http://leaseplan.no/public/no_NO/index.jsp?id=menu5360149
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 15:58

Sånn jeg leser listen, så har faktisk min bil en statistisk alder på 5 år etter 2 år. Dette lover ikke bra for Mondeoens annenhåndsverdien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 16:23

pantherX skrev:
Sånn jeg leser listen, så har faktisk min bil en statistisk alder på 5 år etter 2 år. Dette lover ikke bra for Mondeoens annenhåndsverdien.
Det står jo at beløpene gjelder handel mellom private, og at man må forvente å få mindre/betale mer hos forhandler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tuva

Antall Innlegg : 17
Registration date : 01.09.2009

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 16:30

Nei bilkjøp er ikke god butikk; spesilelt ikke nybilkjøp. Når det gjelder statistikkene til leaseplan må disse tas med en god klype salt. De oppvurderer stort sett biler de har i sin egen flåte. De har jo en egeninteresse av dette. Har forøvrig fulgt med på leaseplan sine "spådommer" noen år, og lagt merke til at de tar ofte feil. Eksempler på dette er at de for ca tre år siden spådde at Saab 9-5 skulle bli en vinner i bruktmarkedet - og derfor holde seg meget godt i pris. Helt uavhengig av de siste hendelser hos Saab, kan en vel trygt si at de bomma greit der.
For et par år siden spådde de Peugeot 407 å være en av de tre beste mellomklassebilene mht verditap. Har noen sett at Peugeot 407 blir revet vekk fra butikken? Not! Til og med Bertel O Steen innrømmer at 407 er veldig tungsolgt. Peugeot 307Sw har de også hatt som "vinner". Den er nok adskilllig mer lettsolgt enn 407, men å påstå at det er kø av kjøpere (og dermed god pris) er å ta i så det holder....
For de av oss som følger litt med i bruktmarkedet kan også dessverre det samme sies om Ford Mondeo. Bilene blir ofte stående en god stund, og må til slutt selges på pris. Og det er vel mer enn en forhandler som er skepisk til å ta inn Mondeo.
Må bare skynde meg å føye til at jeg syns Mondeoen er en veldig allright bil, men som endel andre har jeg også hatt en god del plunder med de to jeg har eid..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 18:15

pantherX skrev:
tdci...Hadde vel i min naive tro regnet med ca. det samme som du referer til, men ikke det dobbelt. Hadde jeg fått samme deal som deg, hadde den nye bilen vært i bestilling nå.

tacomodo...Var hos 2 forskjellige Opel forhandlere. En i Tønsberg og en i Oslo for å få en riktig pris..land og by du vet..

Regner ikke med at de forskjellige forhandlere er linket opp mot hverandre. Så historikk har ikke hatt noen rolle her, og jeg holdt klokelig kjeft.
De beregner nypris og skummer Finn.no for å finne tilsvarende bil og pris. Dette blir veldig statisk da de tar lite/ikke hensyn til ekstrautstyr. Fikk en goodwill på mitt utstyr på ca. Kr. 10,000,- som er listet til ca Kr.100,000,-

Har desverre hatt så mye trøbbel med bilen og har det enda at jeg ikke orker å ha den mer. For å si det sånn..bilen er snart en 2010 modell.
I tillegg er det bare snaue året igjen av garantien så jeg tør ikke sitte med bilen etter det. Er klar over 5 års reklamasjonsrett, men det blir ikke like smooth som garantien.
Når så forhandleren (RS Ensjø) uoppfordret kommer deg i møte og vil hjelpe deg, er det eneste de kommer opp med løgn og trenering.
Så min tid med Ford er definitivt over.

Med så masse tull med bilen skulle du jo rett og slett KREVD at forhandlaren du kjøpte bilen av kjøpte bilen tilbake, OG ga deg ein skikkelig KNALL-pris som plaster på såret. Er sjølv i ferd med å kreve omlevering av min "katastrofe-på-4-hjul"-bil. Strengt tatt veit eg ikkje heilt om eg tørr ein ny Mondeo, så eg burde berre kreve heving av kjøpet og komt meg langt vekk frå Ford. Men likar i grunnen bilen godt, så det blir vel omlevering. Alternativt fristar det i grunnen litt med nye Superb stasjonsvogn. Berre synd den ikkje kjem med kombinasjon 4x4 og DSG. På den andre sida veit eg ikkje heilt om eg tørr å begi meg ut på Møller Bil Bergen....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Innbytte.   11/2/2010, 19:49

HallaBalla skrev:
pantherX skrev:
Det står jo at beløpene gjelder handel mellom private, og at man må forvente å få mindre/betale mer hos forhandler.

Stemmer det, satte det litt på spissen. Om jeg får kr. 20,000-30,000,- mer for den privat, så er det forsatt ett drøyt verditap etter 26 mnd..

Ang. omlevering så gikk det i vasken siden alt ble sakte men sikkert trenert i 1 år. På det tidspunktet når jeg skjønte at alt bare var tull og tøys, hadde bilen rullet over 50,000 km. og en omlevering koster kr 1,50,-/2,00,- pr. kjørte km. Når det var klart synes jeg at 75,000,- var mye penger for at kjøpe meg ut av problemene.
I mitt hode er jeg ferdig med Ford pga. ettermarkede, produktet og prinsipielt og ønsker ikke å ha noe som helst å gjøre med dem fremover.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFan
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 139
Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Innbytte.   19/4/2010, 18:28

Byttet inn min MKIII Trend (2003) 2.0 TDCi 130hk 81 000km på telleren.. Xenon, cruise, alu. felger ++.. Fikk 90 000,- kr for den, latterlig pris! Måtte bytte eksosrør da! :/
Var så lat at jeg ikke gadd å selge den privat Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Innbytte.   

Til Toppen Go down

Innbytte.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» TH700/700r4 4x4 selges