Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Trimming av 115 hk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Austlendingen

Antall Innlegg : 3
Registration date : 27.01.2010

PosteTema: Trimming av 115 hk   10/2/2010, 10:18

Hei

Er det noen som har erfaring eller anbefalinger med effektøkning (chiptuning) på 2 liter 115 hk?
Regner med at det meste i motorene er felles mellom 115 hk og 130/140 hk, så det burde være mulig å ta ut litt ekstra effekt uten å overbelaste motoren. (Synes at motoren er sterk nok, men merker jo at det ikke er så mye "sprut" nåt turtallet øker..)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   11/2/2010, 07:38

Du kan fint utnytte Newton mellom 1750 og 3000 og få bra trykk hele veien. Vet at motoren som vi har er dønn lik 140 hesteren og at den er strupet enten elektronisk eller mekanisk. Hadde vært gøy å vite hvordan den er redusert for kanskje å lokke frem de skjulte hestene igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jankee

Antall Innlegg : 27
Registration date : 26.01.2010

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   11/2/2010, 15:52

Etter kva eg har hørt så er det ECUen som er forskjellig på 115 og 140hken. 130hk er ein heilt anna motor.
Og at Ford ikkje ser noko grarantifrafall om denne utskiftinga er gjort på godkjent verkstad.

Ei klype salt må nok det taes med sidan eg aldri har sett noko skriftleg på dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   14/2/2010, 07:36

Kan det teoretisk væe så enkelt at hvis man får tak i en ECU fra en 140 hk, en kollisjonskadet en f.eks, så kan man bytte ut den originale til denne og få ut 140 hester, uten a chippe?. Er vel noen Econetic brukere der ute som har denne muligheten også
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jankee

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   14/2/2010, 15:52

Etter det eg blei fortalt så var det diverre ikkje berre å skifte ECU, då desse hadde ein ID og den gamle må omprogrammeres til den nye einheitens ID før ein kan skifte den. Då derimot så starter bilen opp med 140 imotsetning til 115.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   16/2/2010, 21:50

jankee skrev:
130hk er ein heilt anna motor.

-Hvor finner jeg info om dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jankee

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   16/2/2010, 22:24

130hken skal vere den gamle versjonen etter kva eg har forstått mens 115/ 140 er den nye TDCI-motoren.

Kor stor forskjell det er på dei veit eg ikkje, då eg har berre blitt fortalt at dette var to forskjellige motorer mens 115/140 var same motor med ulik ECU.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   17/2/2010, 08:02

jankee skrev:
130hken skal vere den gamle versjonen etter kva eg har forstått mens 115/ 140 er den nye TDCI-motoren.

Kor stor forskjell det er på dei veit eg ikkje, då eg har berre blitt fortalt at dette var to forskjellige motorer mens 115/140 var same motor med ulik ECU.

I starten ble MK4 solgt med både 130 hk og 140 hk TDCi. Eneste forskjellen var såvidt jeg vet i motorstyringen, så at 130 hk og 140 hk er forskjellige motorer stemmer nok ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
siggen

Antall Innlegg : 16
Registration date : 09.12.2009

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   19/2/2010, 11:02

Når det gjelder trimming av dieselbil så er det programmering som gjelder...Hadde denne uka min 2010 mod 115hk hos flissundet motorservice hvor de seriell-programerte den.Var den første 115 hk av nye typen (psa) de hadde inne så de måtte lage program til den,men resultatet ble veldig bra.Skulle egentlig kjøre rulletest på den men siden bilen min er utstyrt med pigg dekk gikk ikke dette nå,men skal gjøre det i sommer,teoretisk effekt skulle bli ca 145-150hk og 380-400nm!!! Går mye bedre enn en orginal 140HK
Prøvde tidligere med en powerboks,men den blir ikke engang sammenlignbar når det gjelder effekt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jankee

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   19/2/2010, 11:59

Eit lite spørsmål iforhold til denne chippinga
1: kva pris kjem dette på?
2: kor lang tid tar det? 1 dag, 5 dager?
3: Korleis fungere dette iforhold til garantier og servicesjekk frå Ford?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
siggen

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   19/2/2010, 12:47

De tar ca 9500kr for tuning,å de brukte 5 timer på min,men da måtte de lage prorammet,så på neste bil tar det nok ikke så lang tid.
Verksted ser nok ikke dette på servicesjekk bortsett fra at de merker at bilen går bedre enn en orginal.
Når det gjelder garanti så gjelder nok ikke denne vel å merke viss ford finner det ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   19/2/2010, 20:01

siggen skrev:
De tar ca 9500kr for tuning,å de brukte 5 timer på min,men da måtte de lage prorammet,så på neste bil tar det nok ikke så lang tid.
Verksted ser nok ikke dette på servicesjekk bortsett fra at de merker at bilen går bedre enn en orginal.
Når det gjelder garanti så gjelder nok ikke denne vel å merke viss ford finner det ut.

Du er vel også klar over risikoen for å bli stoppa langs vegen for eventuell "kontroll" av bilen? Mobile testriggar kjem vel meir og meir, og blir du tatt for å ha tuna bilen uten å ha rapportert dette til myndighetene og forsikringsselskapet får du ei saftig ekstrarekning.

Vi betalar som dei fleste sikkert veit avgifter på effekt på bil, men ingenting på dreiemomentet. Skulle vore interessant å vist kva som skjer om ein får tuna bilen kun på drivstofforbruk og maks dreiemoment, mens effekta forblir uendra. Staten blir jo f.eks ikkje svindla for avgifter....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   19/2/2010, 20:08

I MK III var det først en motor som ble byttet ut mot slutten av levetida, tror det var omtrent samtidg med ansiktsløftingen
Etter det er TDCI motoren på 115, 130 den samme som har kommet i MK IV med opp til 140 hk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 52
Registration date : 29.01.2010

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   19/2/2010, 20:18

En ting jeg lurer på ved trimming er hvordan resten av komponentene takler det. For eksempel en automatkasse som er laget for 115HK og et visst dreimoment, hvordan takler denne en effektøkning opp til 140-150HK?

Skulle tro det var den samme, men en vet jo aldri. Det kan være alt fra pakninger til et annet tannhjul, til forskjellig aksel osv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://tacomodo.com
siggen

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   20/2/2010, 10:17

Jeg velger å ta sjansen på å tune bilen min likevell,hvor stor tror dere egentlig sjansen er for å bli stoppa å testa med en ny mondeo?? Tror nok egentlig de er mere ute etter super trimma riskokere o.l med store lastebil turboer osv..
Staten kan heller ikke regne ut noen som helst avgift ut fra en rulletest,kan bare gi bot..Derimot står man fritt til å øke kun dreiemoment da,men begrenser seg jo litt hvor mye sprekere bilen blir kun ved å øke kun momentet.Uansett betaler jeg villig 9000 kr å kjører ulovlig,mot å betale 55.000 kr mere i avgift for å kjøpe en ny 140hk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   20/2/2010, 12:39

Hvis man har automat burde man få sjekket hva den tåler av effektøkning. Har hørt at VW passat har raset noen auto.kasser pga. tuning

Hvis man øker effekten, vil man vel også få høyere CO2 verdier. Dette er noe som ofte blir målt på servicer. Hva har det å si på garantien..?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   20/2/2010, 16:21

en nær slektning er bilmekaniker og ifølge han kan verkstedet lese av høyeste dreiemoment bilen har hatt og ut av det helt klart si at en bil er chiptrimmet. så det hjelper ikke å ta det av før du skal på service. i et tilfelle var det en 5 sylindret bil som fikk motorhavari og de fant ut at midtre sylinder nærmest var "smeltet" pga høy overbelastning. pga noe personvern greier kan de ikke bruke dette i en garantisak. så de spurte litt "tilfeldig" kunden hvilket chipsmerke han hadde hatt på bilen, og kunden svarte han, og da var saken klar, garantien gjaldt ikke!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   20/2/2010, 19:12

pantherX skrev:
Hvis man har automat burde man få sjekket hva den tåler av effektøkning. Har hørt at VW passat har raset noen auto.kasser pga. tuning

Hvis man øker effekten, vil man vel også få høyere CO2 verdier. Dette er noe som ofte blir målt på servicer. Hva har det å si på garantien..?
Thats the beauty of it. Chip trimming gir ofte noe lavere forbruk og dermed likt eller mindre utslipp av Co2. Fabrikkoppsettet er ofte tilpasset ulike kvaliteter av drivstoff og blir litt "sikring". Med norges høye kvalitet på drivstoff kan man utnytte dette med også å hente ut de kreftene som ligger i drivstoffet bedre. Høyere virkningsgrad mindre behov for drivstoff
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   20/2/2010, 19:40

Har hatt blandede erfaringer. På den første bilen (diesel) gikk turboen og en pumpedyse. Turboen gikk på garantien, men pumpedysen gikk på Autobahn, med påfølgende faktura på € 2000,-. Den andre bilen (bensin) ble chippet av forhandlereren med full garanti. Denne gikk uten problemer. Må legge til at jeg har hatt mye kjøring i Tyskland med begge disse bilene.

Nå har jeg heller gått for størst mulig motor fra starten. Litt surt med alle avgiftskronene men veldig deilig å ha nattesøvnen i behold.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   20/2/2010, 19:50

biggame skrev:
pantherX skrev:

Thats the beauty of it. Chip trimming gir ofte noe lavere forbruk og dermed likt eller mindre utslipp av Co2. Fabrikkoppsettet er ofte tilpasset ulike kvaliteter av drivstoff og blir litt "sikring". Med norges høye kvalitet på drivstoff kan man utnytte dette med også å hente ut de kreftene som ligger i drivstoffet bedre. Høyere virkningsgrad mindre behov for drivstoff
Norges "høye" kvalitet på drivstoff har vært en del omdiskutert før om årene. nå er det eu krav til drivtoff så det er ikke bedre i norge enn andre land. . Hvis du kun bruker chip til å kjøre sparekjøring så tror jeg nok det reduserer forbruket, men hvem gjør det? Og hvor mye reduseres det? Jeg tror de som chipper gjør det i hovedsak for å få mere krefter som de bruker! Hvis du drar campingvogn og chip og du BRUKER ekstra effekten mye så øker du belastningen enormt på motor og drivverk. Det sies at motorene har mye å gå på og at fabrikken tar bare ut så de er sikre på at det holder, men hvordan vet du at din motor er av de beste, kanskje den er av de som er på kanten av spesifikasjonene og vil tåle chiping dårlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
siggen

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   23/2/2010, 11:14

Det er jo helt valgfritt om man vil optimere sin motor eller ikke..Så da kan jo dere med alle slags fordommer mot tuning la være, og vi som ønsker det, kjøre i vei!! Verre er det ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   23/2/2010, 15:32

siggen skrev:
Det er jo helt valgfritt om man vil optimere sin motor eller ikke..Så da kan jo dere med alle slags fordommer mot tuning la være, og vi som ønsker det, kjøre i vei!! Verre er det ikke.

be my guest.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   23/2/2010, 21:02

Da er det herlig å putre rundt i en 2.0 115, som er den samme motoren som en 140 HK. Ikkeno ekstra belastning å hente ut de siste 25 hestene. Eventuelt vil dette være en evighetsmaskin som er dimensjonert for 140 men nyttegjør kun 115
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jumbo

Antall Innlegg : 5
Registration date : 06.04.2010

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   6/4/2010, 16:10

Power to the People. ingen skam med ein 10-30 ekstra, tåler ikke maskineriet det...... da er det i utgangspunktet for dårlig kvalitet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   14/11/2012, 22:13

Det er samme motor i 115 hk-140 og 163hk fra 2010-2012. Har blitt fortalt at i Sverige og Danmark leveres kun 163 hk. Tunet ned til 115-140 p.g.a. Avgifter her til lands. BSR.se har ny programvare til7999,- blir da 199hk og 396nm. Skule rekke bra det ,men så er det de med garantien da ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Trimming av 115 hk   

Til Toppen Go down

Trimming av 115 hk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Porting og Trimming av Totaktere
» WV prosjekt