Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

aktiver nå.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: aktiver nå.   9/2/2010, 23:24

Hei, i går byttet de hele brenneren min, pga at den fusket under kjøring, den gikk av og på. Når den var ny (2 år siden) virket aktiver nå som den skulle, etter et år måtte jeg aktivere 2 ganger, så tre ganger for å få startet den. Så sluttet den helt. De har hatt bilen 2x5 dager og flere enkelt dager for å teste dette med kald bil og de må jo innrømme at det ikke virker som det skal. Ifg verkstedet er grunnen at spenningen synker under 11,8 volt som er et krav for at den funksjonen skal virke, de påstår at hvis du venter litt etter at tenningen er satt på skal spenningen stige og det skal fungere, det gjør det ikke. så sier de at ford nå har endret spenningskravet til 12 volt fordi de har problemer med flate batterier. Nå går jeg ut, prøver aktiver nå, virker ikke etter å ha ventet 30sek, så programmerer jeg start en gang med 30min. og det begynner å summe og gå med en gang. Hvordan kan det spare strøm? Hvorfor skal aktiver nå ha en annen terskel for å starte enn de andre programmene?? Så jeg spør: Er det noen av dere andre som har dette problemet, fått orden på det?? Vil dere som ikke bruker dette programmet teste det ?? En kundemotaker har og en ny mondeo, og før jul sa han at det ikke virket på hans bil , han hadde testet da han hørte om min bil. Jeg føler vel nå at de skyver dette unna ved å mene litt forsiktig at det virket jo når de prøvde det, mens de før har sagt at det ikke fungerer som det skal. Det er jo kanskje lett å ta den ovenfor en enkelt kunde.
ps. deler av dette er også lagt inn under spør ford.

Sist endret av tdci den 10/2/2010, 01:05, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: aktiver nå.   10/2/2010, 00:32

Bruker egentlig ikke "activ now" Men siden det er varslet her på forumet at det er noe kluss med det, har jeg også sjekket det. Har samme problemet.
Trykker på "activ now" og krysset kommer i boksen for så å slå seg av etter noen sekunder. Trykker flere ganger, slår av og på tenning, venter sekunder og minutter. Har hendt at den har startet, men det er sjeldent.
Dette var en av de tingene jeg hadde på listen ved 60.000 km. servicen. Den var sjekket og fungerte fint. Fungerer på verkstedet, men ikke hjemme. Siden utesensoren ikke er skiftet, så går heller ikke den tidsstilte varmeren på noen ganger da den til tider viser + 9 grader. Så den øvelsen jeg har fått frem til den 22 feb. er.: Opp om morgenen gå ned å starte bilen, sette på hjelpevarmeren for å få lunk i bilen. Totalt håpløst.

Skal bli så ufattelig deilig å bli kvitt dette makkverket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tit X

Antall Innlegg : 25
Registration date : 26.11.2009

PosteTema: Re: aktiver nå.   10/2/2010, 21:57

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: aktiver nå.   10/2/2010, 22:02

Min varmer er også litt tungstartet men lurer på om det kan ha med spenningen å gjøre.Jo kaldere det er jo tregere er den,men nå har jeg begynt å slå av hovedlysene slik at det bare er parklysene som er på,og da virker det som om at den starter lettere.Prøvde å starte den i 25 minus en dag etter at jeg hadde hatt batteriet på lading i noen timer og da startet den med en gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: aktiver nå.   15/2/2010, 15:46

det er nok spenningen som styrer dette, men det er vel ford sitt ansvar å sørge for nok spenning i daglig bruk? Når jeg klager til ford og de har den en dag ladder de batteriet og sier: nå fungerer den. selv med nytt batteri startet den ikke dagen etter, med 2 mils kjøring etter byttet. men nå er det ny brenner så vi får teste litt. fikk ny brenner da den gamle fusket under kjøring. Før jul sa det på verksted at det var ny programvare på vei med lavere krav til spenning på aktiver nå delen. før var det 11,8volt, nå er det 12 volt!!! Senkning?? Det må være samme tolkning som at fjernkontroll betyr at varmeren kan styres fra rattet!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: aktiver nå.   15/2/2010, 19:09

det er nok spenningen som styrer dette, men det er vel ford sitt ansvar å sørge for nok spenning i daglig bruk?

Det har vel Ford klart med god margin....starter den, starter den ikke.....spennende!

Sorry bare måtte he, he
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: aktiver nå.   15/2/2010, 19:14

biggame skrev:
det er nok spenningen som styrer dette, men det er vel ford sitt ansvar å sørge for nok spenning i daglig bruk?

Det har vel Ford klart med god margin....starter den, starter den ikke.....spennende!

Sorry bare måtte he, he

Very Happy Helt greit! Very Happy . det var litt utilsiktet humor i den setningen Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: aktiver nå.   16/2/2010, 15:33

Det at den virker etter programmering er vel fordi da er ikke alle strømbrukerne på. Når du prøver å bruke active now er tenning med lys osv på og spenningen blir lav. Prøv å skru over til park lys, skru av radio.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: aktiver nå.   16/2/2010, 15:34

det er forsøkt, mange ganger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: aktiver nå.   16/2/2010, 20:33

jethores skrev:
Det at den virker etter programmering er vel fordi da er ikke alle strømbrukerne på. Når du prøver å bruke active now er tenning med lys osv på og spenningen blir lav. Prøv å skru over til park lys, skru av radio.

Det er nokk ikkje så enkelt. For faktum er at ved programmering maks 30 minutt fram i tid, så startar brennaren med ein gang. Altså før tenninga blir slått av igjen. Men active now nektar stort sett å fungere, under nøyaktig same forhold. Forstå det den som vil.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: aktiver nå.   16/2/2010, 22:53

etter det ford sier krever aktiver nå høyere spenning en de andre programmene. hvorfor? når man kan programmere og starte de andre med en gang, de sier du må vente til spenningen stiger igjen etter å ha satt på tenningen, men hvor f..n vente i 20 sek når du kan gå rett på et annet program og få start på brenneren før du rekker å slå av tenningen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 52
Registration date : 29.01.2010

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 01:08

Testet dette i dag selv og det fungeret svært dårlig. Krysser av "Activate now" og så forsvinner krysset etter noen sekunder. Prøvde sikkert 20 ganger.

Rart at det skal kreve mer spenning. Jeg har batterilader på min som står på hele tiden, men activate now fungerte ikke i dag selv om tempen var relativt lav.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://tacomodo.com
Frozen White Mondeo

Antall Innlegg : 2
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 13:02

Prøv å slå av alt som bruker strøm,på biler med start knapp starter alt som er når tenningen settes på slik att du trekker ned batteri spenningen til 11,8V eller lavere. Dette gjør att aktiver nå ikke virker.

Har selv opplevd å måtte slå av lys,stereo,og varmeapperat før den virker,dette på en 2009 modell som fikk ny dynamo og batteri i Januar.

En helt annen sak er jo att det ikke skal være sånn på en ny bil,men når Ford tydeligvis har bommet kraftig på hvordan de har satt ladespenningen på disse bilene(13,8V som ikke holder i kalde Norge) må vi nok bare leve med att det
ikke er nok strøm,desverre.

Opplever selv med ny dynamo og nytt batteri att etter en kjøretur på ca 150Km før bilen står i ro i ca 48 timer med tempratur ned mot -10 att hvilespenningen på batteriet er nede i 12,1V,noe som tyder på att batteriet rett og slett ikke blir ladet godt nok under kjøring.

Dieselvarmer var hverken i bruk før eller etter kjøreturen.

Tror ikke Mondeo eiere vil unngå strømproblemer før Ford finner ut att de må gjøre noe med ladespenningen,for dynamoen er stor nok og likeså er det nok amperetimer på batteriet bare det blir ladet riktig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 13:13

å endre ladespenningen er det en programmerings sak eller mekanisk?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 13:29

Frozen White Mondeo skrev:
Prøv å slå av alt som bruker strøm,på biler med start knapp starter alt som er når tenningen settes på slik att du trekker ned batteri spenningen til 11,8V eller lavere. Dette gjør att aktiver nå ikke virker.

Har selv opplevd å måtte slå av lys,stereo,og varmeapperat før den virker,dette på en 2009 modell som fikk ny dynamo og batteri i Januar.

Dette høres jo egentlig logisk ut egentlig. Litt teit at man MÅ skru på tenningen, og dermed alt annet, for å komme inn i menyen og velge activate now. Det er vel derfor det fungerer fint når den står innstilt til å starte på et visst tidspunkt, men ikke når man har skrudd på tenningen.
Til Toppen Go down
sven

Antall Innlegg : 200
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 13:33

Enig med tacomodo. Må også legge til at jeg synes det er sinnsykt teit at må skru på tenningen for å kunne stille inn dette. Fatter ikke at det ikke er mulig å programmere dette med motoren i gang. Hvis de er redd for at man skal stille på dette mens man kjører kunne de jo ha begrenset det til at det kun fungerte mens bilen stod i P eller nøytral osv.

Det er nesten så dumt at jeg ikke fatter det er mulig å lage det så dumt
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 13:42

men om du skrur på tenningen og venter til kaffen er kald så går jo ikke aktiver på allikevell. ikke engang med nytt batteri som er kjørt 2 mil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 15:08

sven skrev:
Enig med tacomodo. Må også legge til at jeg synes det er sinnsykt teit at må skru på tenningen for å kunne stille inn dette. Fatter ikke at det ikke er mulig å programmere dette med motoren i gang. Hvis de er redd for at man skal stille på dette mens man kjører kunne de jo ha begrenset det til at det kun fungerte mens bilen stod i P eller nøytral osv.

Det er tydeligvis mulig, og det kan vel kanskje kallast noke sånt som Ford's overformynderi. For Ford VEIT BEST, vi brukarane er berre dumme nek som ikkje har peiling på kva vi snakkar om og har berre med å følge det FORD har bestemt.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 15:11

tacomodo skrev:

Dette høres jo egentlig logisk ut egentlig. Litt teit at man MÅ skru på tenningen, og dermed alt annet, for å komme inn i menyen og velge activate now. Det er vel derfor det fungerer fint når den står innstilt til å starte på et visst tidspunkt, men ikke når man har skrudd på tenningen.

I grunnen ikkje logisk i det heile tatt. Har sjølv berre fått dette til å fungere EIN gang ved å slå av alt anna. Ellers hjelper ikkje det ein gang.

Det som er merkelig er at om ein i staden programmerar varmaren til å vere klar maks ein halvtime seinare, altså slik at den i teorien skulle starte med ein gang (alt etter temperaturen), så startar faktisk varmaren med ein gang, sjølv før eg slår av tenninga igjen. Detts skulle jo då strengt tatt IKKJE kunne skje, for det er jo same startprosedyrene på brennaren då og.......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frozen White Mondeo

Antall Innlegg : 2
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: aktiver nå.   28/2/2010, 19:58

Grunnen til att dette virker kan kun skyldes en ting og det er att softwaren som styrer dette er programert med to forskjellige nedre grense på batterispenningen for att funksjonen skal kunne inntreffe. Vet den er 11,8V for att aktiver nå skal fungere,hva det er for att timer funksjonen skal starte vet jeg ikke men den må helt klart være lavere,siden det virker når aktiver nå ikke gjør det.

Om ladespenningen lar seg justere med software eller om spenningsregulatoren må fysisk byttes vet jeg ikke.

Skal sjekke om hvilke muligheter som finnes for å få justert opp ladespenningen,spennende å se hva Ford sier til denne teorien. Att det er noe som ikke stemmer er det vel liten tvil om.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: aktiver nå.   1/3/2010, 07:05

sven skrev:

Enig, kan ikke være mer forstyrrende å stille varmeren en å bruke de andre menyene i displayet. Ja, til å stille varmeren når man vil !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: aktiver nå.   1/3/2010, 13:41

Skal sjekke om hvilke muligheter som finnes for å få justert opp ladespenningen,spennende å se hva Ford sier til denne teorien. Att det er noe som ikke stemmer er det vel liten tvil om.
Si fra om du kommer over noen fiks, eller bare får litt mer info rundt dette.

Godt det er noen av oss som har tiltaksvilje Smile
Til Toppen Go down
siggen

Antall Innlegg : 16
Registration date : 09.12.2009

PosteTema: Re: aktiver nå.   1/3/2010, 22:23

Er samme opplegget på min 2010 modell,Har også fått lagt inn den nyeste sofwaren for webastoen.
Men aktiver nå funksjonen virker ikke før man har spenning på over 12v. Noen annen fiks som også er gjort med den nye softwaren er brennetid og at kupeviften ikke starter for kjølevannet når 50 grader.dette igjen for å spre strøm.
men visst man slaår av all unødvendig strøm og venter til den har glødet fra seg osv så starter den på aktiver nå etter ca 1-2 min på min bil.
Grunnen til at varmeren starter som ønsket på timer er nok ikke mindre spenningsbehov men heller det at man forbruker mindre strøm da ved at man slipper slå på tenning , gløding,osv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: aktiver nå.   1/3/2010, 22:29

Grunnen til at varmeren starter som ønsket på timer er nok ikke mindre spenningsbehov men heller det at man forbruker mindre strøm da ved eks at man slipper slå på tenning så bilen begynner å gløde osv...

jo, men når du setter på tenningen og velger programmet start en gang så går den i gang med en gang, med tenningen på hele tiden. og hvorfor vente 2 min på aktiver nå, når du kan velge start en gang og bruke 20sek. på det?
det er et faktum at aktiver nå og programmet start en gang har forskjellige spenningskrav for å gå igang, i følge verksmester på bergerkrysset auto.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tit X

Antall Innlegg : 25
Registration date : 26.11.2009

PosteTema: Re: aktiver nå.   2/3/2010, 07:38

Det som da hadde vært det ideelle var at start en gang automatisk stod med dagens dato og en halvtime frem......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: aktiver nå.   

Til Toppen Go down

aktiver nå.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next