Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Klakking i forstilling

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   26/3/2011, 13:41

tobbis skrev:
hei. da fikk jeg bilen tilbake på fredag. ferdig reparert. de hadde først byttet lagret på toppen av støtdemperen på begge sider. å tok seg en prøvetur å det gikk ikke lang tid før lyden kom tilbake. så mekanikeren hadde fått ett bilde av støtdempersystremet å der fant de ut at det manglet en del som aldri har vært montert. da jeg hentet bilen hadde forhandler allerede bestilt dette til flere biler.. kommer tilbake med mer info om jeg merker om klakkingen kommer tilbake

Kan du si noe mer om eksakt hvilken del dette var, og noe om omfanget av dette? Er det typisk produksjonsfeil fra fabrikken? Hvilken årsmodell har du?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   29/3/2011, 19:02

hei Sven.

jeg er usikker påhvilken del det var men kan prøve å finne dette ut. det var vist en del jobb med dette. han bak disken mente dette var en feil på flere da de hadde måtte bestille til fleree biler nå å det var satt i rest i tyskland på den. tyder da på at det kan være mange biler som ikke har fått den delen montert på fabrikk. jeg har en 2008 modell tdci 140hk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   30/3/2011, 17:29

Hei tobbis, fint om du klarer å finne det ut, gjerne delenummer. Dette med klakkingen fra støtdempere foran er det som driver meg til vanvidd. Det trekker ned hele godbilfølelsen og er egentlig det eneste jeg har problemer med. Men det er til gjengjeld et kjipt problem
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

Antall Innlegg : 26
Registration date : 08.01.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   30/3/2011, 20:21

[quote="tobbis"]hei. da fikk jeg bilen tilbake på fredag. ferdig reparert. de hadde først byttet lagret på toppen av støtdemperen på begge sider. å tok seg en prøvetur å det gikk ikke lang tid før lyden kom tilbake. så mekanikeren hadde fått ett bilde av støtdempersystremet å der fant de ut at det manglet en del som aldri har vært montert. da jeg hentet bilen hadde forhandler allerede bestilt dette til flere biler.. kommer tilbake med mer info om jeg merker om klakkingen kommer tilbake[/quote

Har du hørt noe mere klakking?
Jeg har også klakking fra venstre side foran. Har byttet hjullager og indre styreleddd som hadde slakke men klakkingen er like ille.Høres spesielt godt i bitte små dumper og vaskebrett føre. Kan også provosere fram lyden ved å ta løst fra 2 gir eller kjøre i 50-60 km/t i 5 gir.Da klakker det som bare det helt til bilen drar lettere. Kjenner du igjen symtomene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   31/3/2011, 19:06

hei edurt.
jeg har ikke opplevd lyden ved å gjøre slik, kun ved fartsdumpere å ujevn vei. på min byttet de første gang lageret som sitter på toppen av støtdemperen men kom tilbake etter noen tusen kilometer. etter denne gangen har lyden blitt borte igjen. gjennstår bare å se om lyden kommer tilbake. jeg har fått delenummeret på den delen som min manglet. skriver en notis om det å setter ved nummeret senere i dag.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
JAM

Antall Innlegg : 8
Registration date : 27.04.2010

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   31/3/2011, 21:37

Jeg har hatt mye styr med dette. Jeg har vært frem og tilbake i to år, med stadige forsøk på utbedringer, senest for to uker siden. Da var jeg på nippet til å kreve omlevering, men lot Bilia få en ny sjanse. Det aller siste fra Ford Norge når det gjelder disse forstillingsproblemene og klakking, er skifte av såkalte "bump stoppers" på godt norsk. Jeg oppfattet det slik at dette er noe som er montert i forbindelse med støtdemperne, og at disse tidligere har vært av et for dårlig materiale/konstruksjon. Dette skal visstnok ha hjulpet på problembiler med gjentagende feil av denne type i følge verkstedsansvarlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   31/3/2011, 22:19

hei. da legger jeg ut delenummer på delen som de sa maglet på min. gummiforing med delenummer 1541436.var ikke der på noen av sidene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jørn_318i

Antall Innlegg : 11
Registration date : 21.03.2011

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 20:36

tobbis skrev:
hei. leverte bilen inn i går for at der skulle bytte støtdempere. da jeg kom ned ditt hadde han ikke fått lov å bestille delene før de hadde sjekket det. kommer vel ned ditt når jeg skal hente den å får høre det jeg helt sikkert vet, (nei de hører ikke noe klakking de) det er flere som nå har sitti på med meg som å hører lyden.. virker ut som ford systemet har litt vanskelig får å ordne problemer kunden har.. jeg har nå en leiebil hos de en 2009mod mondeo trend tdci 115hk. å ja den den er på vei til å begynne med klakking den å..

så får bare vente å se til jeg henter bilen å se hva de sier.. ikke tru på de finner feilen. hørte vel ikke lyden en gang...

takk for det torbjørn jeg setter veldig god pris på at kunden skriver sånt om sin forhandler! det er tilliten sin det...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 21:27

skal jeg heller lyve da? når bileier hører lyden godt å er ute å kjører med folk fra verkstedet å de sier de ikke hører, det er da veldig rart at folk jeg har med som ikke en gang er bilkyndig hører lyden... rart.... men denne gangen klarte de å fikse det å fant tilå med ut at en del manglet. det var bra...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jørn_318i

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 21:45

nei for all del trenger ikke å lyve men blir bare veldig provosert når verkstedet/mekaniker gjør så godt han kan og får pepper for det. ja enda godt at lyden ble borte
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 21:53

greit du blir provosert. men kunden blir å provosert når de hører lyden å ikke dere som burde høre den ikke gjør det. det er ikke dere på verkstedet sin feil at han som satt på ikke hørte det. dette var en tur sist vinter så ja har kjørt med lyden en stund å irritert meg grønn på lyden. vet dere på verkstedet gjør så godt dere kan. vet selv at ikke alt er like lett å finne ut av, så dere skal ha skryt for det dere gjør bra å.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 22:22

så jørn_318i dere skal å ha skryt for å ha vært så oppmerksomme å funnet ut at det manglet en del å at lyden ble borte. håper å lyden ikke kommer tilbake igjen nå. ikke meningen at det skal virke provoserende å det beklager jeg. håper du forstår
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jørn_318i

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 22:38

det er helt i orden det Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 23:21

tobbis skrev:
hei. da legger jeg ut delenummer på delen som de sa maglet på min. gummiforing med delenummer 1541436.var ikke der på noen av sidene.

Hei

Tusen takk for delenummer.Nå er det bare å sjekke om jeg mangler denne. Jeg har også forøvrig en 2008 modell 140hk
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 23:25

JAM skrev:
Jeg har hatt mye styr med dette. Jeg har vært frem og tilbake i to år, med stadige forsøk på utbedringer, senest for to uker siden. Da var jeg på nippet til å kreve omlevering, men lot Bilia få en ny sjanse. Det aller siste fra Ford Norge når det gjelder disse forstillingsproblemene og klakking, er skifte av såkalte "bump stoppers" på godt norsk. Jeg oppfattet det slik at dette er noe som er montert i forbindelse med støtdemperne, og at disse tidligere har vært av et for dårlig materiale/konstruksjon. Dette skal visstnok ha hjulpet på problembiler med gjentagende feil av denne type i følge verkstedsansvarlig.

Hei

hva har de byttet hos deg for å få bukt med problemet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 23:43

tobbis skrev:

Ikke det som er problemet på min, for jeg har den gummien. Mad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   1/4/2011, 23:46

Titanium x 2009 skrev:
tobbis skrev:

Hei!

Hva har de prøvd å bytte hos deg?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   2/4/2011, 09:07

edurt skrev:
Titanium x 2009 skrev:
tobbis skrev:

Hei!

Hva har de prøvd å bytte hos deg?

Demper, dempertopp, lager + den gummipakningen det står om lenger opp her.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Trøbbel venstre side foran   12/4/2011, 20:18

Har hatt bilen inn og ut av verksted siden jul p.g.a klakking og at hjulet har virket som det er løst. Byttet hjullager,indre styreledd og full gjennomgang av hele forstillingen på venstre side foran,men de finner ikke noe slakke. Men det virker som hele klompen med dempersystem og forstilling har slakke... hjulet er fortsatt løst og det klakker som bare det....
Har spurt alle ford forhandlerne i Trøndelag om dette er en gjenganger hos dem, men dette har de aldri hørt om!

Tror dere at dette har noe med demper problematikken som er omtalt her på forumet?

Spør fordi min bil er importbil kjøpt gjennom forhandler og det begynner å bli dyrt da jeg ikke har noe garanti å banke i bordet og verksted er ikke veldig behjelpelig......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   13/4/2011, 05:34

edurt skrev:
Har hatt bilen inn og ut av verksted siden jul p.g.a klakking og at hjulet har virket som det er løst. Byttet hjullager,indre styreledd og full gjennomgang av hele forstillingen på venstre side foran,men de finner ikke noe slakke. Men det virker som hele klompen med dempersystem og forstilling har slakke... hjulet er fortsatt løst og det klakker som bare det....
Har spurt alle ford forhandlerne i Trøndelag om dette er en gjenganger hos dem, men dette har de aldri hørt om!

Tror dere at dette har noe med demper problematikken som er omtalt her på forumet?

Spør fordi min bil er importbil kjøpt gjennom forhandler og det begynner å bli dyrt da jeg ikke har noe garanti å banke i bordet og verksted er ikke veldig behjelpelig......

virker det som det er løst eller er det virkelig løst?du kan jo vurdere bytte den foringa/ringen med delenummer som jeg la ut tudligere (denne delen var ikke engang montert fra fabrikk på min bil) å fjærbenslageret på toppen av støtdemperen. det var det som lagde klakking på min. vet ikke om det kommer tilbake da...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   13/4/2011, 18:18

Når jeg/mekaniker drar i hjulet får vi samme symptom som ved slitt hjullager,men hjullageret er det 100% ikke for det har vi byttet.Ble bestemt å gå for bytte av demper i dag så får vi se om klakkingen kommer bort...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   13/4/2011, 19:43

edurt skrev:
Når jeg/mekaniker drar i hjulet får vi samme symptom som ved slitt hjullager,men hjullageret er det 100% ikke for det har vi byttet.Ble bestemt å gå for bytte av demper i dag så får vi se om klakkingen kommer bort...

Kva med drivledd/knute då?
Det kan vel vere ei mulighet....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   13/4/2011, 21:56

Inbreak skrev:
edurt skrev:

Tusen takk for tips... skal spørre om det er sjekket
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   13/4/2011, 23:04

edurt skrev:
Inbreak skrev:
edurt skrev:

Tusen takk for tips... skal spørre om det er sjekket

Ved slitt drivledd vil ein normalt sett merke lyd når ein svingar.
Er det gale nokk kan ein rett og slett ende opp med at heile drivleddet "går i oppløsning".
Har ikkje akkurat allverden peiling, men det kan vel vere at eventuelt litt slitasje uten at det er merkbart ved svinging vil kunne gi slark i hjulet likevel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   14/4/2011, 00:20

Slitt drivledd vil du fort høre om du bruker full sving og løser bilen for å begynne å kjøre. Da vil drivleddet klakke noe voldsomt. Inne i drivleddet ligger det noen store kuler som ruller i noen baner mens man svinger, mens overfører kraften fra drivaksling til hjul. Ved klakking ved full sving og gasspådrag vil disse kulene forsøke å klatre ut av "banen/sporet" de ligger i og smelle tilbake på plass. Har liten tro på drivledd, men skal aldri si aldri.... er det pressede forhjulslagre på disse bilene, eller byttes hele navet med lager??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   

Til Toppen Go down

Klakking i forstilling
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 4 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Forstilling sett Audi/Passat
» Jaguar garasjen på Herøy