Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Klakking i forstilling

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
AvInnlegg
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   3/3/2012, 18:57

OK; 27000km og inn igjen til uka å bytte komplette dempere, denne gangen på begge sidene. 3. gang på venstre side og 1. gang på høyre.

Hadde med meg en Ford-tekniker i et boligfelt med noen 'gunstige' fartsdempere og han var helt enig i at vi snakker mye ulyd.

Hotline i Sverige sier 'bytt dempere.' Ford Norge sier 'bytt dempere', og at de ikke har hørt om noen bil hvor demperene varer så kort tid (særlig.)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   19/3/2012, 19:37

Selvfølgelig ikke en lyd etter demperene er byttet. Spørs hvor lenge de holder.... 5000km?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

Antall Innlegg : 34
Registration date : 01.06.2010

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   26/4/2012, 21:16

Har hatt ulyd i vår bil siden vi fikk den som ny i juni 2010, venstre side foran i hovedsak. Byttet demper og "masse" andre deler i forstilling 2 ganger. Skal inn imårra og bytte ei bærebro på venstre side. Mekaniker mente han hørte en surklelyd på den siden og ikke på andre siden. Dette var et kjent problem på Volvo v70 , og siden de har samme understell skulle di prøve det nå.

Men jeg har vært plaget med at demperne ikke varer så lenge før dem bynner å bli så myk at dem slår helt i bunn selv med den minste hump, dette å på venstre side for det meste. Dette blir værre når det er kaldt.
Er det andre som har opplevd det?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 652
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   26/4/2012, 22:20

Problemet er gummiputa som skal hindre demperen i å slå i bunn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   26/4/2012, 22:28

Men det skal vel endel til før den "trengs" for å si det sånn... Det virker som demperne ikke tåler rask komprimering. Der andre biler kjører i 80-90 må jeg ned i 40-50 for å unngå at det smeller over humper
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   27/4/2012, 15:41

Titanium x 2009 skrev:
Problemet er gummiputa som skal hindre demperen i å slå i bunn.

Det mente min mekaniker og, nå har han bestilt delene så får vi se.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   30/4/2012, 21:42

Har nå fått skiftet en bærebru på mondeoen og problem med ulyd og det at demperen ikke tåler humper virker å være borte.. Får håpe det er borte for godt nå... Ble en helt annen bil og kjøre.. Jippi!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kimster

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   2/5/2012, 20:53

Og der var ulyden tilbake............! Forbanna -bleeep-....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   3/5/2012, 10:04

Merkelig sak dette, at noen få biler har disse ulydene, som i en del tilfeller også kommer tilbake etter reparasjon. confused Shocked

Ikke antydning til ulyder verken fra min forrige 2008-modell eller nå fra 2011-modellen. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   3/5/2012, 13:48

Har ikke hørt lyder fra min 08 modell heller. Den har nå rullet 163000km. Merkelig at de ikke skal få det til da :/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   3/5/2012, 16:07

Problemet er jo ikke bærebrua som Kimster fikk skiftet.

Sist endret av Titanium x 2009 den 15/4/2013, 06:49, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siphlonurus

Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.11.2011

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   14/4/2013, 22:55

Jeg sliter med dette problemet selv (begge sider) og det er ufattelig irriterende. Siden det er flere teorier ute og går ift til årsaken til problemet og hva som evt må gjøres så har jeg ikke gjort noe med det enda. Mulige årsaker som har vært nevnt er fjærbeinslager, gummiputer, dempere osv.
Er det noen som har funnet ut noe mer om dette??

Jeg har hatt bilen siden januar 2012 (har nå passert 168000) og problemet har vært der hele tiden utenom i fjor sommer. Det som var pussig var at det forsvant etter at bilen stod parkert 3 dager i solsteiken på togstasjonen (i pinsen som vel det var vel den varmeste perioden i fjor sommer) og det dukket ikke opp igjen før litt utpå høsten (pga kjøligere temperatur?). Men siden har det altså irritert meg hver eneste gang jeg har passert en fartsdump eller lignende i mer 20?-30 km/t!

Takknemlig for en løsning!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   15/4/2013, 06:48

Det er gummiputene som suger vann. Når det blir kaldt fryser de/blir stein harde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   15/4/2013, 08:08

Titanium x 2009 skrev:
Det er gummiputene som suger vann. Når det blir kaldt fryser de/blir stein harde.
Gjelder det bare hvis bilen har et spesielt understell? Har ikke klakket en eneste gang på mine 6 år med Mondeo Mk4 (2008 og 2011). Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siphlonurus

Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.11.2011

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   15/4/2013, 09:04

Har de gjort noe med/endret på disse gummiputene siden det skaper slike problemer? Hvor lenge tar det før de begynner å suge vann, jeg antar de fungerer greit når de er nye.?
Er dette noe som er kurrant å fikse/bytte selv eller må bilene på verksted? Hvor sitter de?
Og siden de blir harde så mister de vel endel av funksjon sin og sliter vel også mer på demper/understell? og bør kanskje fikses uavhengig av irritasjonsmomentet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   15/4/2013, 17:16

Har kommet en forbedret utgave. Må ha ut støtdemperen foran for å bytte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Arvid_A

Antall Innlegg : 17
Registration date : 25.10.2012

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   16/4/2013, 21:14

Titanium, vet du når (på hvilken årsmodell) den forbedrede utgaven av gummiputer ble tatt inn i produksjonen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   17/4/2013, 18:46

Har ikke vært noe klakk eller ulyder på min 2008, og har nå passert 180000km går ut ifra at de ikke bytter disse til forbedret utgave i det stille....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   17/4/2013, 18:46

Har ikke vært noe klakk eller ulyder på min 2008, og har nå passert 180000km går ut ifra at de ikke bytter disse til forbedret utgave i det stille....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS Ford

Antall Innlegg : 6
Registration date : 16.06.2011

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   16/5/2013, 09:20

Til alle dere med "klakking" knyttet til demperne foran. Det er foringene som sitter i overkant av demperne som lager denne lyden i de aller fleste tilfellene. Noen av disse har en svakhet (fabrikkfeil). De må altså byttes. Selve foringene koster ca kr. 300,-, men jobben tar de godt betalt for på verkstedene. Et merkeverksted skulle ha 5000,- for å bytte på en side og de påsto at dette var en slitedel som ikke ble dekket av fabrikkgarantien. Et annet merkeverksted skulle ha 3000,- for å bytte på begge sider og påsto at de ville tatt det på garanti hvis jeg hadde benyttet dette verkstedet til vanlig.
Det endte med at jeg ble forbannet og bestemte meg for å forsøke å bytte disse selv siden jeg har noe erfaring med å skru bil.
Brukte 3-4 timer på den første og 1 time på den andre. Det er viktig å være klar over at de kan plasseres feil, men forstår man instruksjonen angående merkeanvisingen så går dette bra. NB! Du trenger gode fjærklemmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   16/5/2013, 10:55

RS Ford skrev:
Et annet merkeverksted skulle ha 3000,- for å bytte på begge sider og påsto at de ville tatt det på garanti hvis jeg hadde benyttet dette verkstedet til vanlig.

Er det lov å seia då?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   16/5/2013, 17:30

Er lov å si ja, men en merkelig ting å si...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   16/5/2013, 19:27

Dette hadde jeg aldri akseptert. Fikk byttet akkurat disse OG lageret etter 4,9 år. Og jeg har ikke tatt en eneste service der jeg kjøpte bilen. De prøver seg fordi folk flest har ingen anelse på hvilke rettigheter man har. De ENESTE delene på bilen som ikke er ment å vare i minst 5 år(reklamasjonsrett) er bremser, pærer, clutch og noen andre småting. Ikke pokker om disse putene er slitasjedel. De vet godt at de er feilprodusert, suger vann og dermed blir hard.

Ps, neste gang vær obs på din reklamasjonsrett. Den forsvinner ikke når garantien går ut som de fleste tror eller ikke husker på. Mange tenker alt er kjørt når garantien er ute, men det eneste som skjer er at bevisbyrden er snudd. Nå med 5 års garanti er dette ikke et stort problem, men om man skulle glemme en service og garantien bortfaller har man fremdeles reklamasjonsrett i 5 år
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   16/5/2013, 19:53

RS Ford skrev:
Til alle dere med "klakking" knyttet til demperne foran. Det er foringene som sitter i overkant av demperne som lager denne lyden i de aller fleste tilfellene. Noen av disse har en svakhet (fabrikkfeil). De må altså byttes. Selve foringene koster ca kr. 300,-, men jobben tar de godt betalt for på verkstedene. Et merkeverksted skulle ha 5000,- for å bytte på en side og de påsto at dette var en slitedel som ikke ble dekket av fabrikkgarantien. Et annet merkeverksted skulle ha 3000,- for å bytte på begge sider og påsto at de ville tatt det på garanti hvis jeg hadde benyttet dette verkstedet til vanlig.
Det endte med at jeg ble forbannet og bestemte meg for å forsøke å bytte disse selv siden jeg har noe erfaring med å skru bil.
Brukte 3-4 timer på den første og 1 time på den andre. Det er viktig å være klar over at de kan plasseres feil, men forstår man instruksjonen angående merkeanvisingen så går dette bra. NB! Du trenger gode fjærklemmer.

Merkelig at Ford-verkstedet bytter hele støtdemperene hver gang jeg klager på dette. (3 dempere på venstre side og 1 på høyre). Skulle tro at det ville være rimeligere å bytte disse putene fremfor hele støtdemperen. Mitt Ford-verksted har også rådført seg med 'hotline' i Sverige og fikk beskjed om å bytte demperene. Og ja, jeg ser at de er nye hver gang :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Klakking i forstilling   

Til Toppen Go down

Klakking i forstilling
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 6 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
 Similar topics
-
» Forstilling sett Audi/Passat
» Jaguar garasjen på Herøy