Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
eiriken

Antall Innlegg : 13
Registration date : 28.01.2010

PosteTema: Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk   30/1/2010, 14:40

Jeg har en import mondeo. Denne er godt utstyrt med Webasto, men jeg har utrolig lav motortemp på vinteren.. Har byttet termostat på bilen, men tempen er like lav uansett ca 70 grader. Hvordan skal kjørevarme fungere? Har jeg dette? Hvis jeg starter webastoen når jeg kjører, blir motortempen tilsvarende normal...

Noen forslag? Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk   2/2/2010, 10:25

På MK4 velger man i menysystemet om Webastoen skal starte automatisk (ved behov) eller ikke. Kanskje du ikke har aktivert denne funksjonen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eiriken

PosteTema: Re: Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk   2/2/2010, 21:29

Dette gjelder ikke Mk3... Har ikke den funksjonen. Pratet med Ford i dag, og de mente det kunne være luft i systemet. Fikk beskjed om å ta av lokket til ekspansjonstanken, og ruse bilen til rett over 3000 rpm i 20-25 min, slik at bilen var ordentlig varm. Dette er lufteteknikken på denne motoren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk   3/2/2010, 18:49

eiriken,
Originalt på min MKIII hadde jeg Ebesprächer dieselvarmer som fungerte som kjørevarmer - ikke Webasto. (jeg fikk den utbygd til full parkeringsvarmer før jeg fikk utlevert bilen - for 5000 kroner med timer)
Det er ikke mulig å aktivisere den manuelt - det skal den gjøre selv.
...men hva slags utetemperatur snakker du om? Min MKIV blir heller ikke spesielt varm når det er kaldt. Hentet bilen på flyplassen for en uke siden, da hadde den stått en uke. Temperaturen i parkeringshuset var 7 grader minus, m ens det på veien var 13 minus. Da brukte bilen nærmere fire mil på å nå 75 grader, men falt i perioder.

I gamle dager brukte de jo grilltrekk, og enkelte har det remdeles i dag. (Første utgaven av C5 har det for eksempel til den nederste grillen)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
eiriken

PosteTema: Re: Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk   6/2/2010, 09:24

Takker for svar. Jeg snakket med Ford her, og fikk beskjed om at på mkIII så har de vært borti at det er luft i kjølesystemet som ikke kommer ut så lett. Fikk fortalt prosessen for å lufte kjølesystemet. Var ikke som det jeg er vant med som er å starte opp bilen, la den bakke til motortemp er normal, fyll etter. På 2.0 TDCI må man ta av lokket på ekspansjonstanken, starte bilen. La den bakke litt, for å deretter holde jevnt over 3000 rpm i opptil 20-25 min.. !? :O Slik vil man få evt luft ut av systemet. Å dette kan hende at man må gjøre gjentatte ganger for å få ut lufta av systemet.
Har gjort dette en gang til nå, og det kan virke som om motortempen ble noe bedre. Skal prøve noen ganger til slik at jeg er sikker på at ikke luft er problemet.

Motoren skal ikke gå så kald hele tiden. Det er ikke normalt. Men at motortempen faller litt når bilen ikke blir belastet, er normalt. I mitt tilfelle kom ikke motortempen opp til normalfeltet under kjøring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk   

Til Toppen Go down

Motortemp på -04 2,0 TDCI 130hk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» dyser og turbo