Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

2010 Mondeo Facelift

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AvInnlegg
envida

Antall Innlegg : 21
Registration date : 27.06.2010

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   14/11/2010, 19:03

Da har jeg fått beskjed om at bilen min bil blir satt i produksjon den 3 desember!

Er det da håp om å få den levert før jul tro? Noen som har erfaring med produksjons tiden til ford?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   15/11/2010, 01:00

envida skrev:
Noen som har erfaring med produksjons tiden til ford?

Ja, ikke ha noen forhåpninger!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   15/11/2010, 18:00

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Brisebanebrown

Antall Innlegg : 8
Registration date : 16.10.2010

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   20/11/2010, 00:39

Det er jo helt utrulig at Ford i 2010 ikke klarer å ha bedre logistikk enn dette, Mad
det som er så speielt er at når du sitter der på kontoret og skriver kontrakt så er alt så greit, og en rekker ikke ut døra før forsinkelsene starter. Shocked

En kompis bestilte en Opel Insigma tidlig her i høst og fikk den på eksakt på datoen som var avtalt Very Happy

Men ville ikke ha byttet Very Happy:D
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
asystole

Antall Innlegg : 11
Registration date : 23.08.2008

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   20/11/2010, 10:05

[quote="Brisebanebrown"]Det er jo helt utrulig at Ford i 2010 ikke klarer å ha bedre logistikk enn dette, Mad

Har ventet på min i 3 måneder nå. Foreløpig byggedato er satt til desember.
Vurderer sterkt å kansellere kontrakten
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
envida

Antall Innlegg : 21
Registration date : 27.06.2010

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   20/11/2010, 10:43

Må si jeg er oppgitt over Ford jeg også. Vi bestilte bil i juni og fikk en leveringsdato rund den 20 juli. Når det nærmet seg fikk vi beskjed om at bilen vår hadde blitt stoppet på grunn av ny modell og at vi da ble overført til den. Selgeren sa vi stod først i køen på den nye modellen og at det ville ikke ta altfor lang tid før vi fikk bil...Nå har vi fått produksjondato 3 desember som jeg skrev tidligere og har lenger ingen håp om å få bil før jul heller (selv om selger er optimist og håper på julegave). Vurdere sterkt å kansellere også men nå har vi ventet så lenge så en måned eller to til er vel ingenting Rolling Eyes

Er det forresten noen som har bestilt navigasjon med ryggekamera? Jeg har bestilt navigasjon men skulle jeg ha ryggekamera så vil bilen bli utsatt enda mer fordi ryggekamera var ikke tilgjengelig før på nyåret. Noen som har fått samme beskjed?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   20/11/2010, 11:37

envida skrev:
Er det forresten noen som har bestilt navigasjon med ryggekamera? Jeg har bestilt navigasjon men skulle jeg ha ryggekamera så vil bilen bli utsatt enda mer fordi ryggekamera var ikke tilgjengelig før på nyåret. Noen som har fått samme beskjed?

vi har bestilt ryggekamera, og hadde leveringsdato desember men har nå grunnet problemer med leveranse av kamera, fått ny leveringsdato februar 2011. For oss spiller det ingen rolle. Vi fikk takst på dagens bil i sommer, og det er innbyttegrundlaget.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Brisebanebrown

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   20/11/2010, 17:40

Jeg har også bestilt ryggekamera så jeg håper ikke dette forsinker enda mer. Det har ikke selger sagt noe om.. Jeg ble lovet levering i november. men har ikke hørt noe enda.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
asystole

Antall Innlegg : 11
Registration date : 23.08.2008

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   21/11/2010, 17:29

Brisebanebrown skrev:
Jeg har også bestilt ryggekamera så jeg håper ikke dette forsinker enda mer. Det har ikke selger sagt noe om.. Jeg ble lovet levering i november. men har ikke hørt noe enda.

Samme her, i tillegg har har jeg bestillt stylingpakken. Nå fikk jeg vite at det er problemer med den også. Må til en annen fabrikk for å monteres.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   28/11/2010, 09:51

Sakset fra pressemelding 23.11 hos Ford.no:

I tillegg til motorutvalget som allerede er tilgjengelig fra Ford Europas storbilserier kommer det flere nyheter tidlig i 2011:

• 1.6-liters Ford EcoBoost (160 hk) med Ford Auto-Start-Stopp-system
• 1,6-liters Ford Duratorq TDCi (115 HK)
• 1,6-liters Ford Duratorq TDCi (115 HK) med Ford Auto-Start-Stopp- system
• Ford Mondeo ECOnetic-modell med under 115 g/km CO2
• 2,2-liters Ford Duratorq TDCi (200 HK) vil være tilgjengelig med 6-trinns automatgirkasse.

Skulle da anta at 2,2 liters diesel nå blir tilgjengelig med automat i nye Mondeo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
marsellus

Antall Innlegg : 7
Registration date : 13.09.2010

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   29/11/2010, 11:25

Hei folkens!
Jeg er meget happy. Jeg fikk levert min nye Mondeo Facelift i helga, og er selvsagt storfornøyd. Jeg vet at min bil ble prioritert for produksjon fra forhandler.
Dette er en Ghia stasjonsvogn 140 med PS, farge dark micastone, med følgende utstyr:

- Premium sound
- Bluetooth + stemmestyring + USB
- 16" vinterdekk alufelg 5y
- 17" sommerdekk alufelg 5x2 eikers
- X-pakke (Bi-xenon, nøkkelfri start + adgang, windsor premium skinnseter sort)
- Takrails sølv
- Avtagbart hengerfeste
- Setepakke (8-veis el med minne + speil)
- Parkeringssensorer
- Bagasjeromsmate + skvettlapper

En positiv overraskelse er at Ghia-varianten også kommer med LED-kjørelys, i motsetning til hva som står oppgitt fra ford om at dette bare er for Titanium.

Den nye grillen synes jeg personlig er smooth og lekker! Smile
Mulig jeg ikke er objektiv, for dette er første nybil ever, og jeg blir beruset av denne noe kostbare duften Smile

Men, men. Denne bilen med dette utstyrsnivået til under 400k er vel ingen dårlig deal ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   29/11/2010, 12:23

Torz skrev:
• Ford Mondeo ECOnetic-modell med under 115 g/km CO2

Imponerende at de får ned utslippene fra 139 g/km til 115 g/km. Kanskje dette blir min nye bil om noen år ?
Har en econetic med 139 g/km som jeg ikke synes er så imponerende.

Litt mer om econeticen som får en 1,6 liters diesel:

Similar changes were made to the Mondeo, which gets a retuned 109 PS (85 kW) 1.6-liter TDCi. The engine is mated to a six-speed manual transmission with a final drive ratio of 1:3.69, instead of 1:4.06. Combined with start/stop and and a and a new aerodynamic kit, the car uses just 4.3 liters of fuel per 100 km, or 54.7 mpg (US) and 65.6 mpg (UK). Emissions on the car are thus reduced to 115 grams of CO2 per km.

http://www.worldcarfans.com/110092928696/ford-mondeo-econetic-and-the-ford-ka-tdci-announced-for
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
påsan

Antall Innlegg : 3
Registration date : 02.11.2007

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   4/12/2010, 15:05

200 hk tdci leveres kun med ordinær 6-trinns automat fra med februar produksjon. En liten nedtur for de som eventuelt venter på trinnløs automat i kombinasjon med 200 hk diesel..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   4/12/2010, 17:35

Ser for meg 200hk med PowerShift neste gang. Har kjørt en del Audi med trinnløs automat. Den passer ikke for meg. Synes hele kjørefølelsen er helt snål..... Turtall som kan være helt vilt, høres og føles som en gammel Volvo 343 ("Remjohan") fra sent 70-tall.
Jeg trodde 200hk ville komme med dobbeltclutch kasse som de andre Fordene, og ikke med ordinær kasse med converter. Liker den direkte følelsen i dobbeltclutchkassene (DSG eller PowerShift).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   4/12/2010, 17:55

Trinnløs automat og powershift.... Er ikke powershift en type trinnløs automat, som dsg er en trinnløs automat da? Liker personlig ordinær automatkasse framfor powershift / dsg. Aisinseiki kassen som står i blant annet Mondeoen, er kjent for å være utrolig stabil og slitesterk, og ellers lite problemer med. Komforten er også kjent for å være bedre enn PS.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   4/12/2010, 19:36

Hei,
Nei, det er stor forskjell på trinnløs automat og DSG/Powershift. DSG og PowerShift er i prinsippet manuelle gearkasser med automatisk clutch. Altså direkte overføring av kraften. Neste gear ligger alltid klart til bruk slik at gearskift går veldig raskt. Den har på samme måte som en manuell gearkasse, definerte trinn.

En "ordinær" automatisk gearkasse overfører kraften via en momentomvandler (converter). Gearkassen har også faste trinn, men du opplever en "sluring" i gearkassen ved. f.eks. akselrasjon eller gearskift.

Trinnløs gearkasse som f.eks. Audis Multitronic, er helt trinnløs. I disse kan det programmeres definerte trinn, slik at den kan oppleves som en ordinær automatisk gearkasse. Forklaring på prinsippet er følgende:

Et kraftoverførende leddkjede i stål (trekkjede) løper i oljebad mellom to variable koniske skivehjul, variatoren. Leddkjedet, som består av over 1000 ledd og 75 stiftpar, overfører et dreiemoment på inntil 330 Nm. Ved å skyve sammen eller trekke fra hverandre de to koniske skiveflatene, løper leddkjedet lenger inn eller ut i de koniske skivehjulene og sørger for optimalt utvekslingsforhold i alle kjøresituasjoner.

Forskyvingen av de koniske flatene foregår hydraulisk og ved hjelp av forskjellige styringskarakteristikker. En hydraulisk dreiemomentføler sikrer at leddkjedet alltid er strammet riktig, slik at dreiemomentet overføres uten sluring.

Den elektroniske styringen til den hydrauliske lamellclutchen gir større kjørekomfort og smidighet. I tillegg bidrar den til et lavere drivstofforbruk. Trår for eksempel føreren inn bremsen mens han venter på grønt lys, reduserer elektronikken krypemoment ved koble motoren fra girkassen.

I den elektronisk-hydrauliske styreenheten i girkassehuset samles alle verdier fra fører, motor og bil. Slik gjenkjenner det dynamiske reguleringsprogrammet DRP for eksempel på gasspedalstillingen og -bevegelsen om det skal kjøres sportslig eller forbruksorientert. I likhet med tiptronic-girkasse er det mulig med manuelt inngrep. Da er inntil åtte simulerte girtrinn tilgjengelig, avhengig av modell.

Altså, tilnærmet Volvo/Daf's gamle system med røtter fra 60-tallet. Må nok legge til at den er betraktelig mer sofistikert, og mye mer kompakt samt at den benytter kjeder bestående av metallameller, ikke gummireimer som i Volvo/Daf. Kan sikkert fungere for noen, men jeg synes den er fullstendig ubrukbar.
Denne gearkassen er dimensjonert for mindre motorer med maks. deiemoment på 330 Nm
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   4/12/2010, 22:39

Okidoki. Trinnløs automat blir samme prinsippet som sitter i scootere da. I en vanlig automatkasse går jo alt på oljetrykk og olje-styringsventiler, dermed "sluring". Sikkert dette flere medier og testere har snakket om når det gjelder "den ubehagelige rykkingen" som kommer i PS kassen. Noe må det da gå på bekostning av, for å få litt hurtigere girskift og lavere forbruk og utslipp. Har akkurat passert 137000km med min 08 mod. og veldig fornøyd med min auto kasse. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   4/12/2010, 23:34

Frankeren skrev:
Okidoki. Trinnløs automat blir samme prinsippet som sitter i scootere da. I en vanlig automatkasse går jo alt på oljetrykk og olje-styringsventiler, dermed "sluring". Sikkert dette flere medier og testere har snakket om når det gjelder "den ubehagelige rykkingen" som kommer i PS kassen. Noe må det da gå på bekostning av, for å få litt hurtigere girskift og lavere forbruk og utslipp. Har akkurat passert 137000km med min 08 mod. og veldig fornøyd med min auto kasse. Smile

Godt å høre at alt går bra med så mange kilometer. Vi har knapt nådd 40.000 km. Automaten på vår er svært komfortabel i alle fall. Kjører du drosje siden du har kjørt så mye på to-tre år?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   4/12/2010, 23:49

Bilen er ikke drosje kjørt, men selger kjørt Wink + en årlig tur tur/retur Bergen - Bodø. Har sett mondeoer av denne typen som drosjer, og som har gått godt over 200,000km. Komfortabel girkasse ja! Har bare byttet filleting på min som ikke gjør meg noe. Alt på garanti. 1 sete understell. list på bakluke over skilt. Høyre speilhus grunnet ulyd. Og oppdatering av diverse software og et nytt batteri grunnet et par strømløse situasjoner. Veldig fornøyd med bilen, og gleder meg enda til hver kjøretur, og ikke minst langturer Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   5/12/2010, 12:37

Frankeren skrev:

Høyrest virkelig ut som eg må ha fått PS kasse i min lenge før denne kom på Mondeo, for denne beskrivelsen passar i alle fall ikkje min automat. Very Happy Har riktignokk begrensa erfaring med automat før eg kjøpte denne, men merkelig rykking når eg skal gasse på litt i lavare gir og rare opp/ned giringar skjer nett som det er. Enten er det noke rivruskande gale med kassa og/eller motor, eller så er det programvaren som er fullstendig feilprogrammert i forhold til min køyrestil. Har dog ikkje merka noke liknande på ein 99-modell A6 med trinnlaus automat broderen hadde dei gangane eg har testa den.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   5/12/2010, 13:20

Men at du ikke merker tulling i en trinnløs automat fr Audi er jo ikke så rart. Den har jo ikke "trinn". Du merker ingen dykking når man kjører scooter moped heller, da prinsippene er de samme. Variator og balator prinsippet. Automatkassen på Mondeo tilpasser seg kjørestilen til fører, i tillegg til å ha motorbrems program i utforbakker. Samme kassen som sitter i en drøss med andre europeiske biler. Produsert av aisinseiki Japan.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   21/12/2010, 11:24

Var spent på faceliften til Mondeoen. Mye bra men den LED-lys rekken kunne de ha spart seg for. Helt malplassert... veldig forstyrrende i en ellers flott front. Det værste er at dem som ikke velger LED-lys får en sort plastikk remse der de skulle ha vært...Stygt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   21/12/2010, 12:15

Helt enig.... mye på den "gamle" modellen som er finere. Er vel egentlig bare bak jeg synes faceliften er finere. inni er det no så som så ....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Brisebanebrown

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   22/12/2010, 22:50

Nå må dere slutte å sutre!!No "inni er det no så som så" fikk min bil idag og dette er gode greier. Very Happy Det er veldig skummelt med nye ting alt var bedre før. No

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   24/12/2010, 11:38

Den nye mondeoen er en bedre bil enn gamle på alle måter. Den er bedre lydisolert, noe er gjort med fjeringen - den er suveren, interiøret er mye mer stilrent og moderne, blikkbokslyden i dørene er borte!, generelt alt er bedre enn den gamle modellen.

De som ikke liker den nye modellen er grinete fordi de ikke selv har den...

God Jul!!!

;-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: 2010 Mondeo Facelift   

Til Toppen Go down

2010 Mondeo Facelift
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 7 av 8Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Power Big Meet 2010
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» Boltsirkler til stort sett alle biler!!
» elektromotor til førersete mondeo
» Retro felger selges