Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Prøvekjøre brukt Mondeo

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
SirV

Antall Innlegg : 7
Registration date : 21.01.2010

PosteTema: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 08:24

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en 07/08-modell Mondeo 140hk diesel stasjonsvogn (Titanium X) manuelt gir og navigasjon. Det er et par slike biler til salgs i nærheten som har gått mellom 40 og 70 tusen kilometer (importbiler).

Jeg har aldri kjørt Ford, men har fått sansen for den nye Mondeoen, både innvendig og utvendig.

Så til spørsmålet:
Hva bør jeg se etter når jeg skal prøvekjøre en brukt Mondeo? Jeg kommer til å låne bilene en hel kveld og vil ha tid å vurdere de nærmere. Jeg har lest meg opp en del på forumet, men trenger litt hjelp til å definere typiske problemområder/feil, mangler osv som jeg kan se etter. Ønsker ikke en mandagsbil!

Alle innspill og erfaringer mottas med takk!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 09:18

Som du sier har du fått deg ett inntrykk her.
Siden det er 07/08 modeller du har for hånden, er det vel også her de fleste feilene har dukket opp.

En enkel sjekkliste efter mine erfaringer.

Kjenn etter harde/trege dørhåndtak.
Knirk i B.stolpe.
Åpning av panser. Her kan du også sjekke om det sitter en gummikloss bakerst under panseret mellom vindusviskerne
Utetemp. indikator i panelet. Her har det vært feilvisning.
Banke/knekkelyder i forstilling.
Sjekke ytterkanten av forhjulene om de er merkbart slitte.
Spør om park.varmeren er omprogrammert.
Løst førersete.
Har den minne på setene prøv begge innstillingene avhengig av hvilken kontroll som brukes.
Oppgradering av navi.
Skurring i høytaler.
Ellers det bare å trykke på alle knapper og dra i spaker.
Ville også spurt selger om det har vært mye tull med bilen og håpe han svarer ærlig..

Lykke til.

PS. Du kan kjøpe min. Den fremstår som ny, siden alt er stort set byttet på den..

Sist endret av pantherX den 21/1/2010, 13:10, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 10:27

Be om en utskrift av servicehistorikk.

I tillegg til lista til pantherx, vær obs på det elektriske anlegget. Der er store problemer med aux varmer, tidsinstilling, nøkkelløs start, brytere som trekker strøm, dårlig bygging av bil/systemer fra fabrikk mm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SirV

PosteTema: Serviceinternvaller   21/1/2010, 13:12

Hvordan er serviceintervallene? Når skiftes registerreim/vannpumpe osv?

Den ene bilen har gått ca 77.000 km og hadde forrige service i fjor vår på 61.000 km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 14:14

Serviceintervallene er på 20.000km.

Hva jeg har forstått, er det 10 år eller 200.000 km. på registerreima. Mulig det er noe inspeksjon på strammere underveis.

Sist endret av pantherX den 21/1/2010, 14:19, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 14:17

SirV skrev:
Hvordan er serviceintervallene? Når skiftes registerreim/vannpumpe osv?

Den ene bilen har gått ca 77.000 km og hadde forrige service i fjor vår på 61.000 km.

hvilken pris er det på disse bilene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 17:03

HmmTja skrev:

I tillegg til lista til pantherx, vær obs på det elektriske anlegget. Der er store problemer med aux varmer, tidsinstilling, nøkkelløs start, brytere som trekker strøm, dårlig bygging av bil/systemer fra fabrikk mm.

Ikke problemer med noe av dette på min, ikke med noe på panterx sin liste, og ikke med noe annet heller! Very Happy

Løp og kjøp!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 17:22

HallaBalla skrev:
HmmTja skrev:

Ikke problemer med noe av dette på min, ikke med noe på panterx sin liste, og ikke med noe annet heller! Very Happy

Løp og kjøp!

Problemer med alt på min, alt fra panterx sin liste, og alt annet også! Sad

Løp vekk - ikke kjøp!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 17:36

Tusenvis av Mondeoeiere, så noen må være mindre fornøyde enn andre. Sjekk det som panterX nevnte, og du skal sannsynligvis ikke ha problemer.

Jeg kan tilføye at på min bil hadde jeg løst førersete, feil på oljemåleren og en liten A/C-lekkasje fra midtkonsolen på passasjersiden (rør ble ikke koblet godt nok). Alt ble repparert uten problemer. Det var alt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SirV

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 17:40

tdci skrev:

hvilken pris er det på disse bilene?

Prisen ligger på rundt 300.000,-(+/- en titusen eller to)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
MondeoMannen

Antall Innlegg : 17
Registration date : 02.06.2008

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   21/1/2010, 18:20

Jeg har en Tyskimportert Ford Mondeo Titanium 2008 mod, og er storfornøyd, har ikke hatt noe problemer med min. Jeg kjenner også 6 andre med like biler, alle er fornøyd og har ikke hatt problemer i det hele tatt, ( visst man ser bortifra flatt batteri på min og 3 andre biler) Dette ser jeg uansett på som bagateller. Så jeg anbefaller Mondeo på det sterkeste. God plass, kjempegod kjørekomfort, og pen å se på. Jeg får ikke fullrost Forden nok jeg, veit det er flere som har hatt problemer med sine, men at HmmTja anbefaller deg å løpe vekk å ikke kjøpe har jeg ingen forståelse for. Alle har selvsagt egne meninger om ting, og det er jo bra, men for min del sier jeg det motsatte, løp å kjøp Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   22/1/2010, 09:11

Det viktigste med å prøvekjøre Mondeo'n er å kjenne hvor herlig styring den, hvor godt den forteller deg akkurat hvordan den har det når du legger den inn i svinge. Og hvor nydelig motoren er.
Om du ikke har prøvd 2.2 literen, så unn deg det. Motorlyden er ganske annerledes, og opplevelsen av å trykke hardt på gasspedalen er utrolig. Helt ned til 40-sone synes den det er helt greit i fjerde gir (selv om det er vanskelig å få seg til å legge det inn så tidelig :-)) Dreiemomentet fra 140 hesteren er 320Nm ved 1750 o/min (som er veldig bra!) , har du inne fra rundt 1300 o/min og kan nyte dem helt til du har passert 3.500 0/min med noen runder. I hele området fra 1500-3500 ligger dreimomentkurven på mer enn 350 Nm, på topp flatt med 400 i området 1750-2750 - og korte gisp etter luft på 420Nm. Det drar!)

...og jeg er forelsket i bilen!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
SirV

PosteTema: Da blir det en tur i kveld   22/1/2010, 15:31

Takk for gode innspill.

Har skrevet ut listen og tar den med meg på prøvekjøring i kveld...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SirV

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   23/1/2010, 11:12

Da var prøveturen unnagjort. Veldig behagelig bil og fin å kjøre med. Topp eksteriør og interiørfinish med alt av skinn, mørke ruter og navigasjon!!!

Eneste utfordringen min var det jeg oppfattet som et for kort førersete. Jeg er ca 190 cm og øverste kanten på setet presset på skuldrene mine, i stedet for at det kom over skuldrene mine. Dette kan også ha noe med at jeg følte at midten av seteryggen presset litt for mye inn i ryggen min også. Prøvde å justere på innstillingene, men jeg tror ikke at korsryggstøtten begevet seg i det hele tatt når jeg skrudde fram og tilbake på innstillingen.

Om dette er et typisk problem, eller om det er min rygg som rett og slett ikke passet, skal jeg ikke si noe om. Det tror jeg var det eneste jeg kom over i testen min i går kveld.

Men som alltid.... når jeg skulle kjøre bilen tilbake til forhandleren i dag, så ville bilen selvsagt ikke starte... Det var mer enn nok strøm og kun 4 minusgrader, men av en eller annen grunn så var det kun startmotoren som begynte å gå. Resten av motoren ble ikke med. Jeg så heller ikke noen glødelampeindikator i det hele tatt under forsøkene med å starte bilen. Etter en del tid med prøving og feiling, så ga jeg opp. Fikk ingen indikasjon på at motoren ville våkne til liv.

Så for 5 minutter siden kom forhandleren for å taue bilen tilbake, men da startet selvsagt Mondeoen på første forsøk. Så han fikk den med seg uten at jeg tror jeg er den neste eieren av akkurat denne bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hypnotic
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 109
Registration date : 15.11.2008

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   23/1/2010, 11:39

Ta det som et tegn fra oven og sjekk ut andre merker. Du er en av de heldige.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   24/1/2010, 09:44

Hvor langt hadde den gått...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SirV

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   24/1/2010, 10:29

Ca 70.000 km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 52
Registration date : 29.01.2010

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   29/1/2010, 17:45

Er det virkelig så ille med Mondeo altså?
Jeg begynner nesten å føle meg litt dum jeg nå, at jeg ikke leste litt forum med feil og sånt før jeg kjøpte.

Kjøpte i dag denne, og får den forhåpentligvis i neste uke...

Er det ellers noe mer man burde sjekke når man henter den?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://tacomodo.com
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   29/1/2010, 19:50

tacomodo skrev:
Jeg begynner nesten å føle meg litt dum jeg nå, at jeg ikke leste litt forum med feil og sånt før jeg kjøpte.

"og roses i tillegg for gjennomprøvd kvalitet"

Litt feil å kalle automat for tiptronic i Ford-verdenen, kun i Audi-verden den heiter det. Men automat er no automat.

Men håpar for din del du er heldig og har kjøpt ein feilfri bil....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   29/1/2010, 20:38

tacomodo...Be om historikk på bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   29/1/2010, 20:46

pantherX skrev:
tacomodo...Be om historikk på bilen.
Will do, men er det noe spesielt jeg skal se etter at er gjort?
Til Toppen Go down
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   29/1/2010, 21:05

Ligger noen tips på side 1 av denne tråden som er mulig å sjekke fysisk.
Når det gjelder elektronikk, må man desverre ha bilen en stund før man oppdager mulige feil. Tar en stund før man blir kjent med alle funksjoner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SirV

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   29/1/2010, 23:20

tacomodo skrev:

Et par ting...

Først av alt. GRATULERER MED NY BIL. Det er en grunn til at denne bilen lokker, så ikke føl deg dum. Det lille jeg prøvde av den, før den ble hentet av forhandleren, ga meg et svært godt inntrykk. Både innvendig, utvendig og kjøremessig. Kjempebil!

Nummer to. Kjøp bruktbilgaranti av forhandleren. I annonsen står det 2 år/40.000 km garanti uten egenandel. Og det gjelder både teknisk, mekanisk og elektrisk. Det gir deg trygghet. Pass på at dette kommer klart fram i kjøpekontrakten, evt ta også utskrift/lagre annonsen. Forhandleren din virker også seriøs. Det er viktig. Det hadde vært vanskeligere hvis du hadde kjøpt den av en privatperson.

Nummer tre. Du har tilgang til et meget kompetent nettverk gjennom dette forumet. Bruk det!

Og sist. Det trenger ikke være noe galt med bilen din! En kollega av meg har en Mondeo 07-modell som han kjøpte som ny. Det har ikke vært noe problemer med den i det hele tatt. Absolutt ingenting.

Lykke til med ny bil!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   30/1/2010, 00:02

SirV skrev:
tacomodo skrev:

Et par ting...

Først av alt. GRATULERER MED NY BIL. Det er en grunn til at denne bilen lokker, så ikke føl deg dum. Det lille jeg prøvde av den, før den ble hentet av forhandleren, ga meg et svært godt inntrykk. Både innvendig, utvendig og kjøremessig. Kjempebil!

Nummer to. Kjøp bruktbilgaranti av forhandleren. I annonsen står det 2 år/40.000 km garanti uten egenandel. Og det gjelder både teknisk, mekanisk og elektrisk. Det gir deg trygghet. Pass på at dette kommer klart fram i kjøpekontrakten, evt ta også utskrift/lagre annonsen. Forhandleren din virker også seriøs. Det er viktig. Det hadde vært vanskeligere hvis du hadde kjøpt den av en privatperson.

Nummer tre. Du har tilgang til et meget kompetent nettverk gjennom dette forumet. Bruk det!

Og sist. Det trenger ikke være noe galt med bilen din! En kollega av meg har en Mondeo 07-modell som han kjøpte som ny. Det har ikke vært noe problemer med den i det hele tatt. Absolutt ingenting.

Lykke til med ny bil!
Utrolig godt å høre, takker Smile
Gleder meg som en unge! Den lille prøveturen jeg tok i dag ga mersmak og å vente til slutten av neste uke blir tortur!
Til Toppen Go down
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   31/1/2010, 00:00

tacomodo skrev:

Gratulerer med flott bil! Min er maken, uten automat og soltak, og min har sort skinn. Det er en bil jeg som regel er meget gladi!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Prøvekjøre brukt Mondeo   

Til Toppen Go down

Prøvekjøre brukt Mondeo
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» elektromotor til førersete mondeo