| | Startproblemer med dieselmotorer i kulden | |
|
| Av | Innlegg |
|---|
madmax Mondeofreak

Antall Innlegg: 109 Age: 45 Location: stjørdal Registration date: 01.03.2008
 | Tema: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 19/1/2010, 20:24 | |
| Hadde noen startproblemer på det kaldeste her, og fikk tilslutt denne infoen fra Ford. Virker som det stemmer for min del. (FFPH er webastovarmeren) FMN er kjent med at det kan være vanskelig å starte motoren i lave utetemperaturer etter at FFPH ikke har fullført hele syklusen. Det er hovedsaklig DW10 motoren som har dette forholdet, men det har kommet frem på noen 1,8 l også. Hvis det f.eks er -15*C kaldt og kunden bruker FFPH i bare 15 minutter (full FFPH syklus er 30 minutter pga utetemp under -10*C) vil dette føre til forstyrrelser med glødingen til motoren. Målinger vi har foretatt viser at glødingen avsluttes alt for tidlig og vi antar at dette har sammenheng med at kjølevannet er varmet opp (slik at ECT leser en for høy temp) men at varmen ikke har forplantet seg inn til forbrenningsrommet. Dette medfører at glødingen er tilpasset en varm motor, mens den i virkeligheten er kald og trenger vesentlig lengre gløding. For de kundene som har problem med dette, er den kortsiktige løsningen å anbefale kunden å kjøre enten en full FFPH syklus før start eller ikke bruke FFPH. Forholdet vil avta ved høyere utetemperatur. FMN har vært i kontakt med fabrikken ang forholdet, men vet at det er for lite rapporter til at det er åpnet noen sak på dette. Hvis dere har kunder som klager på dette vil vi veldig gjerne at dere sender inn GCR rapporter på forholdet; sitat slutt. Vi sender inn rapport på dette og håper flere gjør det slik at vi får løst problemet. |
|
 | |
Yes! (tidligere HmmTja) SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 457 Registration date: 03.10.2007
 | Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 00:52 | |
| Derfor kjøper jeg neste gang en bil som har vært testet i vinterlige omgivelser. Dette holder ikke mål!!! |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 445 Age: 43 Location: Fjellhamar Registration date: 25.10.2008
 | Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 11:16 | |
| Hmmtja Da kan du nok ikke kjøpe bil i dag. I min krets er det bare jeg som ikke har dette problemet. Alle med biler som har varmere Peugeot, MB, BMW....har det samme problemet |
|
 | |

| Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 13:39 | |
| | biggame skrev: | Hmmtja Da kan du nok ikke kjøpe bil i dag. I min krets er det bare jeg som ikke har dette problemet. Alle med biler som har varmere Peugeot, MB, BMW....har det samme problemet |
vår andre bil, opel astra diesel har varmer sod det aldri har vært problemer med, faktisk nesten 100% problemfri over 8 år. |
|
 | |
Scorpio
Antall Innlegg: 7 Location: Trøndelag Registration date: 01.01.2008
 | Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 14:26 | |
| da lure jeg på om hvorfor du ikke kjøpte deg en opel når den er så god? |
|
 | |

| Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 15:33 | |
| | Scorpio skrev: | | da lure jeg på om hvorfor du ikke kjøpte deg en opel når den er så god? |
de er for små, men grei som no. 2 bil. |
|
 | |
tdci MondeoGeek

Antall Innlegg: 590 Age: 57 Location: indre østfold. Registration date: 29.11.2007
 | Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 16:20 | |
| min kones volvo v50 , har brenner, snart 4 år, 60000km, brenneren går i 45min, gjennomvarm bil, kjører 2x 2,5 mil mellom hver bruk av brenner, aldri problem med strøm. |
|
 | |
sven Mondeofreak

Antall Innlegg: 137 Registration date: 20.12.2009
 | Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 20:36 | |
| | HmmTja skrev: | | Scorpio skrev: | | da lure jeg på om hvorfor du ikke kjøpte deg en opel når den er så god? |
Det finnes jo Isignia nå. De er jo ikke så små, dessuten er de pene. Kanskje noe for deg?  |
|
 | |

| Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 20/1/2010, 23:16 | |
| | sven skrev: | | HmmTja skrev: | | Scorpio skrev: | | da lure jeg på om hvorfor du ikke kjøpte deg en opel når den er så god? |
Det finnes jo Isignia nå. De er jo ikke så små, dessuten er de pene. Kanskje noe for deg?  |
den er mindre enn mondeoen, ikke nok plass for en familie + bagasje. |
|
 | |
mondeo1 Mondeoguru

Antall Innlegg: 59 Registration date: 08.10.2007
 | Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 21/1/2010, 22:06 | |
| Hmmtja du kan få kjøpe min gamle men meget gode 85 mod Scorpio,bruker den som nr 2 bil.starter alltid og den har vel kostet meg 5-6 tusenlapper i slitedeler de 8 årene jeg har hatt den.Synd å si det men de lagde nok biler med bedre kvalitet før. |
|
 | |
sven Mondeofreak

Antall Innlegg: 137 Registration date: 20.12.2009
 | Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 10/2/2010, 17:17 | |
| | HmmTja skrev: | | sven skrev: | | HmmTja skrev: | | Scorpio skrev: | | da lure jeg på om hvorfor du ikke kjøpte deg en opel når den er så god? |
Hæh? Isigniaen er vel ikke SÅ liten? De fåes jo i stasjonvogn og det må vel være plass til en familie?
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/insignia-sports-tourer/indeks.html |
|
 | |

| Tema: Re: Startproblemer med dieselmotorer i kulden 10/2/2010, 18:01 | |
| | sven skrev: | | HmmTja skrev: | | sven skrev: | | HmmTja skrev: | | Scorpio skrev: | | da lure jeg på om hvorfor du ikke kjøpte deg en opel når den er så god? |
Hæh? Isigniaen er vel ikke SÅ liten? De fåes jo i stasjonvogn og det må vel være plass til en familie?
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/insignia-sports-tourer/indeks.html |
Opel stv = 1530liter Mondeo = 1733liter Skoda Supreme = 1865liter |
|
 | |
Inbreak SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 449 Location: Bergen Registration date: 19.11.2008
 | |
 | |
| | Startproblemer med dieselmotorer i kulden | |
|