Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

ACC

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: ACC   1/9/2007, 22:24

Noen forklarende ord på hva ACC er:

Fra Ford sine sider:
"Adaptiv fartsholder (ACC) er utviklet for sikrere og mer avslappende motorveikjøring. Via sofistikert radarteknologi sjekker den kontinuerlig avstanden mellom din bil og bilen foran, og justerer farten automatisk for å sikre at du holder trygg avstand."
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: ACC   1/9/2007, 23:55

Adaptive cruise control. Dette er helt konge hvis du er den som alltid irriterer deg over ujevn kjøring av bilen foran. Satte 120 km pr.time og maks avstand for å teste. Bilen varierte fra satte 120 ned til 60 uten problemer og opp igjen. Dette gang på gang uten problemer. Funksjonen var akkurat det jeg håpet og er en av de bedre tingene med bilen. Helt konge. Løp og kjøp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

PosteTema: Re: ACC   9/9/2007, 21:52

Legger til litt mer info om adaptive cruise. Har testet det litt mer nå. Sammen med automaten fungerer det virkelig bra. Mondeo`n girer ned med automaten og gjør det den kan for å holde satt avstand til bilen foran. Problemet er nesten heller å stole på at det virker men det gjør det faktisk. Synes samarbeidet med cruise og automat fungerer veldig bra. Dere med manuell har kanskje andre synspunkter? Vil også si at elektronikken i automaten takler de fleste situasjoner bra. Spesielt det at den bremser og holder hastigheten som var når gasspedalen ble sluppet. Har kjørt en del andre biler som skyver på imot kryss osv. Dette gjør ikke Mondeo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Buypass

Antall Innlegg : 14
Registration date : 07.09.2007

PosteTema: Re: ACC   10/10/2007, 19:51

I pakken med ACC ligger det også kollisjonsvarsling og bakkestartassistanse.

Er det noen som har erfaring med kollisjonsvarslingen ennå? Er dette kun en funksjon knyttett til radaren for ACC, som varlsler kollisjonsfare forfra, eller er dette funksjonalitet for varsling av biler i dødvinkelen også?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: ACC   11/10/2007, 08:39

Har prøvd ACCen med automat og manuell. Forskjellene er egentlig ikke så store.
ACCen trives best på motorvei hvor man holder en hastighet der man ikke skal gire en masse.. king På de litt langsommere veiene hvor det skal gires litt opp og ned skiller de seg selvfølgelig. Når ACCen er inne med manuell og du girer, må man trykke på resumeknappen for komme tilbake til den innstilte hastigheten. Her fungerer automaten bedre, det eneste jeg merket med automaten var at den "nøkket" litt når den lå i ett turtallsområde mellom girskift, men ikke noe ubehageligt.

Forward Alert(ligger i navnet) er kun i ACC pakken og fungerer bare fremover siden radarplaten sitter i fronten, så den tar ikke hensyn til blindsoner. Det er en funksjon som man kan ha uavhengig av cruise controllen. Den vil varsle med lyd og ett lys ikon, samt bygge opp bremsetrykk før sjaføren rekker å trykke på pedalen, ved fare for kollisjon.
Prøvd å stålsette meg og utfordre systemet med å komme fort inn på foranliggende traffikk, men her ble jeg for feig. Klarte ikke å la være å bremse..Neutral

På de dyrer bilmerkene virker dette systemet ned til 0 km/t. Hvorfor Ford ikke har det, er spekulasjoner fra min side. Antar at det økonomisk ikke er allverden å produsere dette.
Forden kobler ut ved 30-40km/t. Muligens det er en sikkerhetsfaktor hvis systemet svikter, så har sjaføren allerede tatt over kontrollen. Eller at systemet skal fungere for begge girsystemene.

Enig med deg frodec, dette er vel det tilleggsvalget jeg er mest fornøyd med.. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: ACC   11/10/2007, 08:59

kikker skrev:

Enig med deg frodec, dette er vel det tilleggsvalget jeg er mest fornøyd med.. Very Happy

Hold kjeft kikker! Very Happy

Dette er det jeg er MINST fornøyd med at jeg ikke klarte å få med på bestillingen. Prøvekjørte demobil med dette litt for sent til at jeg kunne etterbestille.
ACC er rett og slett veldig bra å ha!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: ACC   11/10/2007, 10:19

Merket jeg en liten furt..Dallas Very Happy Very Happy

Prøvde jo å få folk til å innse at det var ett fantastisk system allerede midt juli på diskusjon.no.
Nå har du og XXX bare noen timer igjen, mens vi andre har måneder igjen. Når sant skal sies så ville jeg ha hatt bil nå, hvis det ikke var for akkurat safetechen. Kunne ha fått Tit X demobil. Det er vel bare den som holder det gående.
At du får bil nå er jo fantastisk etter så mye strul.
Regner med å ankomme "bartebyen begynnelsen av nov. står tilbud ang. prøvetur og kaffekopp ved lag-- Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: ACC   11/10/2007, 10:42

kikker skrev:
Merket jeg en liten furt..Dallas Very Happy Very Happy

Prøvde jo å få folk til å innse at det var ett fantastisk system allerede midt juli på diskusjon.no.
Nå har du og XXX bare noen timer igjen, mens vi andre har måneder igjen. Når sant skal sies så ville jeg ha hatt bil nå, hvis det ikke var for akkurat safetechen. Kunne ha fått Tit X demobil. Det er vel bare den som holder det gående.
At du får bil nå er jo fantastisk etter så mye strul.
Regner med å ankomme "bartebyen begynnelsen av nov. står tilbud ang. prøvetur og kaffekopp ved lag-- Laughing

----
Ja, jeg husker godt at du snakket varmt om safetech i sommer. Jeg burde høre på deg da.

Invitasjonen på en kaffekopp og prøvekjøring er selvsagt fortsatt gjeldende. Hadde vært litt morro å snakket Mondeo med en som virkelig ER interresert.
Kjerringa, arbeidskolleger og venner er ikke voldsomt engasjert når jeg forsøker å dra en diskusjon om nye Mondeo Shocked Very Happy

Vi får snakkes nærmere om dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: ACC   11/10/2007, 11:08

Det gjør vi.

Har desverre fått en utakknemlig oppgave å kjøre en Ferrari 355 for en kompis idag, til test før han skal kjøpe den. Den har ikke ACC engang. ;(
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: ACC   11/10/2007, 11:29

kikker skrev:

Det gjør vi.

Har desverre fått en utakknemlig oppgave å kjøre en Ferrari 355 for en kompis idag, til test før han skal kjøpe den. Den har ikke ACC engang. ;(

Stakkars deg Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: ACC   11/10/2007, 20:10

Å dressere en pitbull terrier er ikke lett. Der i gården passer det nok bedre med en aktiv akselerator for å komme forbi i stedet for en cruise control myntet på å legge seg bak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: ACC   7/11/2007, 18:29

Hørte av Ford idag at radarplaten var litt ømfindelig for møkk og kraftig regn. Noe den ene av Fordfolkene hadde opplevd.

Hva skjer da til vinteren, med tanke på snø og is i grillen...Bommer..!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

PosteTema: Re: ACC   7/11/2007, 20:21

Jeg har ennå ikke merket feilslag på ACC. Får vel se når det blir snø og slaps? Er det noen her som har glødesymbol i dashen. Kan ikke se at jeg har det. Ser i instuksjonsboken at det skal være standard glødesymbol. Har startet bilen i 6 minus uten å merke noe problemer selv om jeg ikke har synlig symbol. Setter på tenning og venter til noen av lampene slukker så starter jeg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: ACC   7/11/2007, 20:32

Det er glødesymbol, men om du har hatt forvarmeren aktivert eller har en "lunken" motor etter å ha kjørt litt, vil motoren ikke behøve gløding.

På min bil gløder det ellers 1 sekund eller 2 når den er helt kald.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

PosteTema: Re: ACC   7/11/2007, 20:46

Takker for svar hhf. Skal sjekke med argusøyne før jeg legger meg og også i morgen tidlig. Det er 4 minus ute akkurat nå og da skal det vel gløde med kald motor?. Var forresten på jobb i Drammen i dag. Var vel ikke så langt fra der du bor?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: ACC   8/11/2007, 09:18

Minus 4 uten forvarming bør gi gløding ja. Det er et symbol i den venstre delen av instrumentpanelet (på min uten Converse ihvertfall).

Du var nok i nærheten ihvertfall - Mondeoen vår blir rattet forbi/igjennom Drammen hver dag den, men da av min samboer som er dens vanligste sjåfør. Kjører fra Liertoppen til Krokstadelva hver dag ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sorrow

Antall Innlegg : 1
Registration date : 20.11.2007

PosteTema: Re: ACC   20/11/2007, 18:51

kikker skrev:

På de dyrer bilmerkene virker dette systemet ned til 0 km/t. Hvorfor Ford ikke har det, er spekulasjoner fra min side. Antar at det økonomisk ikke er allverden å produsere dette.
Forden kobler ut ved 30-40km/t. Muligens det er en sikkerhetsfaktor hvis systemet svikter, så har sjaføren allerede tatt over kontrollen. Eller at systemet skal fungere for begge girsystemene.

Hei folkens!

hadde tenkt meg dette systemet for kø-kjøring, me det faller jo bort iogmed at farten må være 30-40 km/h.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: ACC   20/11/2007, 19:46

Sorrow

Burde selvfølgelig ha vært det.
Men det er fantastisk deilig også, når man ligger på motorveien og de små veiene.

Nok til å overbevise meg... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
langbein

Antall Innlegg : 8
Registration date : 30.12.2007

PosteTema: Re: ACC   28/3/2008, 23:15

Har ikke ACC på min Mondeo Ghia TDCI 140HK M6, men når jeg "gir gass" med Cruise Controll (på rattet) synes jeg bilen akselererer veldig hardt, det er nesten så det blir ubehagelig. Jeg har gått over til å gasse med foten for så og stille inn hastigheten. Vet noen om det går an å justere dette? Har noen andre samme opplevelse?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Happy
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 80
Registration date : 12.12.2007

PosteTema: Re: ACC   29/3/2008, 11:29

langbein skrev:
Har ikke ACC på min Mondeo Ghia TDCI 140HK M6, men når jeg "gir gass" med Cruise Controll (på rattet) synes jeg bilen akselererer veldig hardt, det er nesten så det blir ubehagelig. Jeg har gått over til å gasse med foten for så og stille inn hastigheten. Vet noen om det går an å justere dette? Har noen andre samme opplevelse?

Jeg har motsatt problem: bilen gir nesten ikke gass i det hele tatt når jeg bruker ACC og bilen forran setter opp farten/svinger av. Må bruke gassen selv for å få bilen fremover. Ganske irriterende!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: ACC   

Til Toppen Go down

ACC
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1