Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 71
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 00:34

Etter å ha hatt behov for NAF-tauing for 3 gang på 24 måneder har vi fått nok av vår 2008 Mondeo, bare krøll med denne bilen... hva skal vi går for istedet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 02:22

Jeg tror at du spør i feil forum.

Sjekk Audi, VW, MB eller noen andre forum på nettet.

Lykke til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 02:27

Neonleon skrev:
Etter å ha hatt behov for NAF-tauing for 3 gang på 24 måneder har vi fått nok av vår 2008 Mondeo, bare krøll med denne bilen... hva skal vi går for istedet?

Samme her. Jeg har uansett bestemt meg - alt annet enn Ford!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 09:58

dette er et vanskelig spørsmål!! jeg kjørte i mange år toyota, meget bra biler så lenge de ble laget i japan, min siste , en engelsk produsert toyota var det endel feil på. jeg har også en 06mod v50, det var noen feil til å begynne med, men nå er den "stabil". den har gått ca 60.000km. mondeo har gått ca 40.000km og håper jo stadig at NÅ, NÅ går det en stund til neste feil. Hvilket bilmerke jeg vil velge neste gang? Hvis mondeo nå går feilfritt fremover så kan det bli en til. den er utrolig god å kjøre og fin å trekke campingvogn med, nesten som en drøm! MEN, drømmer har en tendens til å være kortvarige! Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tuva

Antall Innlegg : 17
Registration date : 01.09.2009

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 10:29

Jeg skjønner deg godt. Ikke noe er så irriterende som å måtte taues inn til verksted gjentatte ganger. I hvartfall ikke når en har kjøpt en helt ny bil.
Jeg hadde noe krøll med vår 2007 modell Mondeo. Ikke noe alvorlig, men irriterende. Kjøpte derfor en splunka ny Mazda 6 (som egentlig skulle være "bombesikker"). Mazdaen ble imidlertid tauet inn til verksted 3 ganger før den rakk å bli to måneder. I tillegg var servicen hos Mazda helt håpløs - for å si det mildt. Jeg var sikkert uheldig med min Mazda 6, men jeg vil uansett ikke anbefale Mazda pga meget dårlig service. Jeg kvitta meg med Mazdaen og kjøpte ny Toyota Avensis.

Det er ikke sikkert Avensisen er "bombesikker" heller, men jeg vet at Toyota vil gjøre sitt ytterste dersom jeg skulle få noen problemer. Hos Toyota slipper man å krangle for å få låne bil dersom din nye Toyota bryter sammen, kundebehandlerne er stort sett imøtekommende, servicene er forholdsvis rimelige, annenhåndsverdien er bra, og nye Avenses er blitt en bedre bil enn forrige utgave..

Litt vanskelig å vite hva en skal anbefale i stedet for Mondeo. Ingen biler i denne prisklassen matcher Mondeoen mht kombinasjonen kjøreegenskaper, plass, utstyr, komfort. Jeg har imidlertid en følelse og erfaring av at kvaliteten ikke er så god man skulle ønske, dessverre.
Passat er en bil i samme segment, men den er heller ikke feilfri + at VW forhandlerne i flere år har fått bunnplassering mht service.

Det er selvsagt nærliggende å anbafale Avensis, men da må du belage deg på dvaskere kjørefølelse, nokså uinspirerende kjøreegenskaper - rett og slett en kjedeligere opplevelse bak rattet. Spiller ikke dette noen stor rolle, er Avensis et greit alternativ (selv om denne sikkert heller ikke er helt feilfri). Statistisk er imidlertid ikke Avensis det verste man kan kjøpe, mht feilprosent. Servicen hos Toyota er også stort sett meget bra, og det veier opp endel for mitt vedkommende hvertfall...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 12:40

Dette er jo rein lotto. Min erfaring med de to nye toyota jeg hatt siden 2004, er at jeg aldri har hatt biler som har vært mer på verksted.

Min -07 mondeo hadde jeg ikke mye feil på, bortsett fra batteriet (dieselvarmer...). Min -09 har det - bank i bordet - hittil ikke vært nødvendig å besøke verkstedet med. Heller ikke vår Fiesta fra -09.
Hva med å prøve en Citroen, Peugeot, VW, Hyundai, Subaru, Mercedes eller BMW? Eller Opel?
Blir ganske meningsløst å spørre her inne, spør du meg :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 16:49

Er sjølv i ferd med å kreve omlevering / heving av møkkabilen min. Ein liten påkøyrsel i sida har tatt knekken på alt som heiter køyrekomfort, og så klarte dei ikkje ein gang å oppdage alle skadene. Har venta i eit halvt år på å bli kalt inn igjen (måtte ha ledig lånebil til meg), og ventar endå. I mellomtida har eg køyrt vibratoren av ein bilen minst 16000km, med all ekstraslitasje dette påfører alt av lager, demping og oppheng. Lista over reklamasjon på både bil og utført reparasjonsarbeid har blitt milelang etter kvart, så nå får det vere nokk.

Toyota har nokk sine svin på skogen dei og servicemessig. Dette er blant anna grunn til at det aldri har blitt Toyota heime i gården, rett og slett pga. forhandlaren i Måløy. I tillegg er jo den nye Avensisen rett og slett JÆVLIG stygg. Det same er Insignia, og Opel er Opel. VW er uaktuelt i Bergen pga. service, og eksisterande Passat er jo tragisk. Den nye Superb stasjonsvogna er kanskje eit alternativ, men veit ikkje korleis det er med servicen der, i forhold til VW (forskjellig forhandlar i Bergen i alle fall). BMW 3 og Mercedes C har for liten bagasjeplass til mitt bruk (i jobb), og tilsvarande 5 og E klasse er ALT for dyr. Audi er i grunnen for dyr og. Så det er sannelig ikkje mange alternativ....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   4/1/2010, 17:35

Jeg har kjørt 65000 km med min mondeo (som er min 4 mondeo siden 1994) Til tross for at jeg har hatt få feil på bilen, så blir nok ikke min neste bil en Mondeo. Og det rett og slett fordi forhandler og Ford bruker for lang tid på å komme med løsninger på de feilene som har vært. Når man i tillegg her på forumet ser at forskjellige forhandlere ofte har forskjellige løsninger på et og samme problem, og noen ikke har løsninger. Ja, det viser meg at Ford har et dårlig nettverk for fordeling av tekniske løsninger mellom verkstedene. Min neste bil innen et års tid kan nok kanskje bli:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=596666
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HoJ
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 51
Registration date : 24.02.2009

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   7/1/2010, 00:12

Alle biler har noen "søndags-biler", jeg hadde det (04mod) masse feil, fikk byttet den i en annen 04mod, har ikke hatt noe feil i det hele tatt. Jeg har gått fra "nei til ford" og over til "ja takk - Ford neste gang også"..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   7/1/2010, 22:50

Jeg vet ikke hva jeg skal anbefale. MB, Audi og BMW er nok gode biler, men feilfrie er de slettes ikke. Dessuten må du ut med 200.000 mer for tilsvarende plass, utstyr og ytelser.

Jeg ville sett på Volvo dersom Ford var utelukket- mye fordi det er mye samme bilen. VW (men Passat er gammel nå) og kanskje Citroën.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   12/1/2010, 20:19

Skal du ha en bil helt uten start problemer når det er kaldt trur jeg desverre du må velge en eldre bil.. Det er all elektronikken som er drepen for bilene.. Dette gjelder ikke bare Ford.. Hør med hvem som helst annen forhandler, eller ta en telefon til nærmeste veihjelp..

"Problemet" er at vi er blitt så jævlig bortskjemte og skal ha all mulig elektronikk inn i bilen.. Dette krever desverre mye strøm... Ta f.eks Mondeo. Når tenning settes på skal glødeplugger, varmeseter, oppvarmede ruter, NAVI, etc etc startes for at vi skal ha det så komfortabelt som mulig... Funker helt fint når det er normale temperaturer ute.. Men dette trekker flere hundre ampere og ved ekstrem kulde,som jo gir oss mest problermer, er allerede batteriet tappet med opptil 40%.

Men lykke til i jakten på den perfekte bil.... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   13/1/2010, 22:02

KingChaos skrev:
Skal du ha en bil helt uten start problemer når det er kaldt trur jeg desverre du må velge en eldre bil.. Det er all elektronikken som er drepen for bilene.. Dette gjelder ikke bare Ford.. Hør med hvem som helst annen forhandler, eller ta en telefon til nærmeste veihjelp..

"Problemet" er at vi er blitt så jævlig bortskjemte og skal ha all mulig elektronikk inn i bilen.. Dette krever desverre mye strøm... Ta f.eks Mondeo. Når tenning settes på skal glødeplugger, varmeseter, oppvarmede ruter, NAVI, etc etc startes for at vi skal ha det så komfortabelt som mulig... Funker helt fint når det er normale temperaturer ute.. Men dette trekker flere hundre ampere og ved ekstrem kulde,som jo gir oss mest problermer, er allerede batteriet tappet med opptil 40%.

Men lykke til i jakten på den perfekte bil.... Very Happy

Hadde det nå bare vært startproblemer, så hadde jeg overlevd... men i tillegg

-nøkkelsystemet feila 4 eller 5 ganger, det vil si at vi ikke får låst opp bilen med nøkkelen eller startet den
- byttet begge xenonlysa på grunn av fabrikk/monteringsfeil
- førersetet har løsnet 2 ganger
- Defekt parkeringsvarmer
- har vært inne med bilen 2 ganger på grunn av at vi ikke får åpnet bilen fra innsiden
- Diverse softwarebugs - eller feilkoding som verkestedet kaller det

Nå skal jeg inn igjen - 2 uker etter 40.000 kontrollen for å bytte bunnpanne samt en sjekk på bremselysene som har sluttet å fungere...

Denne bilen tør jeg bare ikke å sitte med når garantiperioden går ut...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   13/1/2010, 22:50

Hvorfor skal du bytte bunnpanne??
Du sier du ikke har fått åpnet bilen fra innsiden.. MK4 har ikke dobblet låsing, så teoretisk skal ikke dette være mulig... Isåfall må det være noe feil med flere dører samtidig.. Vet du hva som har vært feil.. Dette har jeg ikke vært borti før...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   13/1/2010, 22:55

Fikk påvist svetting ved siste service, så denne må byttes. Når det gjelder dørproblematikken, vet jeg ikke helt hva dette skyldes, måtte faktisk ned med vinduet og åpne dørene fra yttersia. Var ei utfordring de dagene vindusheisene var frosne Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   14/1/2010, 12:11

KingChaos skrev:
Hvorfor skal du bytte bunnpanne??
Du sier du ikke har fått åpnet bilen fra innsiden.. MK4 har ikke dobblet låsing, så teoretisk skal ikke dette være mulig... Isåfall må det være noe feil med flere dører samtidig.. Vet du hva som har vært feil.. Dette har jeg ikke vært borti før...

Vist du liksom skal vere fagmann, så er det jammen på tide du oppdaterar deg "litt". MK4 har så vist dobbellåsing, i alle fall i kombinasjon med nøkkellaus ankomst (og start). Har sjølv testa dette ut på min, og det fungerar akkurat slik dobbellåsing skal fungere.

Saksa rett frå info om Mondeo på sida til Ford Norge:
Dobbeltlåsing med global åpning/låsing
Med dobbeltlåsfunksjonen kan du bruke fjernkontrollen til å lukke alle åpne vinduer og soltaket, så vel som å dobbeltlåse alle dørene. Skulle en inntrenger skaffe seg tilgang ved å knuse en rute, vil dørene likevel ikke kunne åpnes fra innsiden. Dobbeltlåsen aktiveres ved å trykke to ganger på låseknappen på fjernkontrollen. Du kan også åpne alle vinduene og soltaket på din Mondeo for rask utlufting, bare ved å holde åpne-knappen trykket inn. For å lukke trykk inn og hold låseknappen trykket inn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ipconfig

Antall Innlegg : 34
Registration date : 05.05.2008

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   15/1/2010, 12:07

Jeg hadde MK3 og var veldig fornøyd med den. Da jeg så etter MK4 med 2l diesel aut (som var et krav) syns jeg Ford'n ble litt vel dyr (440').

Jeg hadde tenkt å bruke rundt 400'. Prøvde 5-serie, E-klasse, A6, C5, Accord. Problemet med de fleste bilene uten Mondeo og E-klasse er benplassen bak fører. Jeg er 1.87 og har lange bein så poden bak meg må ha plass han også. Etter vurdering ble det E-klasse.

Undersøkte da hva som var på markedet og etter facelift sommer 06 har alt blitt bedre med disse. Kjøpte en 07mod (Elegance) kjørt 63' til 390. Har kjørt bilen i 6 måneder og er tålig godt fornøyd. Min mangler varme i førersete og har ikke lyktespylere framme. Forbruket er utrolig bra (0,7 på blanda kjøring) og plassen er bra. Neste bil kan også bli MB men er ikke sikker. I så fall reiser jeg til Tyskland og kjøper. Euroen ble litt dyr da jeg skulle kjøpe så det var ingen gevinst å hente for meg.

Bilen er ikke så bra å kjøre som Mondeo. Savner understellet men så er det andre ting som er av en annen verden, interiøret. Men har som sagt hatt bilen i 6 mnd og håper at den skal være rimelig grei å ha. Verditapet på Mondeo'en var 33'/år affraid mens jeg hadde den gamle og det blir nok ikke så mye mer med denne. MB er ikke noe særlig på vinterføre syns jeg - her var Mondeo helt utrolig bra. Kjører med nye Nokian piggfrie dekk og rompa kommer men ESP retter opp.

Vil anbefale deg å prøve 407, Accord, Legacy, C5 er utrolig komfortabel. Honda har liten plass for min høyde. Lykke til med valget. Synd med Mondeo'en din. Jeg er innom her og kikker om antall klager osv pga jeg har lyst på en MK4 men tør ikke kjøpe når kvaliteten er et lotteri.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kjesk

Antall Innlegg : 19
Registration date : 01.07.2008

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   19/1/2010, 08:12

Føler også at tabbekvota er bruka opp på min S MAX. Stort sett same problema som Mondeo.( Flatt batteri ).
Eg er over middels bilintresert , pasera 50 og følgt med på bilfronten i alle år .Har hatt mange feilfrie bilar ,også 4 Fordar på 80 tallet , men idag ser det ut som at du må handle bil etter hvor du har nærmeste merkeverksted.
Alle biler eg likar er for mykje feil på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   19/1/2010, 20:12

Jeg føler bare for å gjenta at vår bil har vært så godt som feilfri, men så er den da også en fredagsbil (25. januar 2008). Den har fått en irriterende bulk og en skramme, men det skal vel ikke Ford ha skylden for.

Ikke bare det, jeg har vanskelig for å se at noen bil til samme pris kunne tilfredsstilt mine krav til kjøreegenskaper og plass. Er også svært godt fornøyd med utstyret, og koser meg med skinnseter, automat og el. setejustering med minne. Teknologisk utdatert som jeg er (har ikke MP3 spiller) trives jeg også svært godt med 6CD-anlegget. Det ser ut som det har gått ut av programmet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 90
Registration date : 11.08.2008

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   19/1/2010, 20:58

Mondeo Man skrev:
Jeg føler bare for å gjenta at vår bil har vært så godt som feilfri, men så er den da også en fredagsbil (25. januar 2008). Den har fått en irriterende bulk og en skramme, men det skal vel ikke Ford ha skylden for.

Ikke bare det, jeg har vanskelig for å se at noen bil til samme pris kunne tilfredsstilt mine krav til kjøreegenskaper og plass. Er også svært godt fornøyd med utstyret, og koser meg med skinnseter, automat og el. setejustering med minne. Teknologisk utdatert som jeg er (har ikke MP3 spiller) trives jeg også svært godt med 6CD-anlegget. Det ser ut som det har gått ut av programmet.

Heisann
Jeg må nok henge meg på denne her, jeg har heller ikke hatt noen store problemer med min Mondeo. Her brukes dieselvarmer 2 ganger pr dag, og bilen bare fungerer som den skal uten hikke. Det skal sies at jeg lader med en Ctek lader regelmessig, og det er kanskje årsaken til at jeg ikke har hatt trøbbel med strøm eller lignende som tydligvis andre dessverre har hatt.

Jeg er helt enig med MondeoMan om dette med kjøreglede og kjørefølelsen i Mondeo, jeg så på mange andre biler før jeg kjøpte min Mondeo, og jeg kunne ikke finne bil av annet merke med samme herlige følelse til samme pris, og i min har jeg allt av utstyr..:-), det var selvsagt andre biler med like mye utstyr osv, men da til en langt høyere pris.

Så for meg var dette ett godt kjøp, ihvertfall så langt...:-)

MVH
Svein-Egil
http://svpett.webs.com
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   25/1/2010, 17:28

Kanskje en Spyder-SAAB http://svt.se/2.22620/1.1860503/saab-affaren_klar
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   30/1/2010, 09:31

Skoda Superb med 4x4 virker meget interessant
http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1828059.ece

http://www.skoda-auto.no/wip4/oppdag_superb-stasjonsvogn/c/model.epl?cat=5397
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   31/1/2010, 20:28

Da blir det en Citroen C4 Grand Picasso i slutten av februar gitt! Ser fram til å bli kvitt dette skrammelet, spesielt etter at dørene igjen nektet å åpne seg fra innsiden igjen (har nå vært inne på verksted 2 ganger i 2010 med samme problem). I tillegg har handsfree'en nå sluttet å fungere!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   31/1/2010, 21:39

Åssen i h.....te ble du kvitt skrammelet..?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   31/1/2010, 21:41

Var vel bare heldig med at forhandleren tok den i innbytte tenker jeg... og at alt fungerte på den dagen!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   31/1/2010, 21:44

Hadde mistanke om det..Må ha flaks noen ganger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?   

Til Toppen Go down

Nok Ford for meg - hva skal jeg kjøpe?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 6Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Stasj tel Starcraft
» 70-talls Honda CB100, skal jeg kjøpe?
» Hvilken bensinkontroller/tuning-dings skal jeg kjøpe til min R6?
» El-Trøbbel, -86 Ford Cargo 0813
» Ford Mustang "rally edition"