|
| Av | Innlegg |
|---|
Tit X
Antall Innlegg: 24 Registration date: 26.11.2009
 | Tema: Brent lukt 28/12/2009, 11:34 | |
| Har en ny Mondeo Titanium X. Et par ganger har det luktet skikkelig brent av bilen. Dette skjer når jeg har kjørt sakte i oppoverbakke. Lukten blir fort borte. Hva kan dette være? Clutchen? |
|
 | |
HallaBalla MondeoGeek

Antall Innlegg: 571 Location: Mondeo heaven Registration date: 03.12.2007
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 11:51 | |
| | Tit X skrev: | | Har en ny Mondeo Titanium X. Et par ganger har det luktet skikkelig brent av bilen. Dette skjer når jeg har kjørt sakte i oppoverbakke. Lukten blir fort borte. Hva kan dette være? Clutchen? |
Hvis man slurer med clutchen kan det jo lukte brent av den. Har merket det selv etpar ganger. |
|
 | |
Tit X
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 13:34 | |
| | HallaBalla skrev: | | Tit X skrev: | | Har en ny Mondeo Titanium X. Et par ganger har det luktet skikkelig brent av bilen. Dette skjer når jeg har kjørt sakte i oppoverbakke. Lukten blir fort borte. Hva kan dette være? Clutchen? |
Hvis man slurer med clutchen kan det jo lukte brent av den. Har merket det selv etpar ganger. |
Har vært noe giring , men har ikke slurret med clutchen..... |
|
 | |
KnutB Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg: 235 Location: Fjellhamar Registration date: 25.08.2008
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 13:38 | |
| Kan være den automatiske renbrenningen av partikkelfilteret. |
|
 | |
Tit X
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 13:48 | |
| | KnutB skrev: | | Kan være den automatiske renbrenningen av partikkelfilteret. |
Skjer ikke dette når motoren er stoppet? Lukten kom når motoren var i gang. |
|
 | |
KnutB Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg: 235 Location: Fjellhamar Registration date: 25.08.2008
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 14:46 | |
| Neida, kan rusle og gå mens motoren er i gang også. Kan ofte kjenne / høre en "brumming" samtidig. |
|
 | |
HallaBalla MondeoGeek

Antall Innlegg: 571 Location: Mondeo heaven Registration date: 03.12.2007
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 15:42 | |
| Kan det være at antispinn-funksjonen er hyperaktiv i bakken? Tror den bruker bremsene for å kontrollerer hjulspinnet, og hvis bremsene går varme kan det kanskje lukte?
Virker søkt, men ... |
|
 | |
Tit X
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 15:58 | |
| | KnutB skrev: | | Neida, kan rusle og gå mens motoren er i gang også. Kan ofte kjenne / høre en "brumming" samtidig. |
Da var nok ikke dette grunnen, ingen "brumming". |
|
 | |
Tit X
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 16:00 | |
| | HallaBalla skrev: | Kan det være at antispinn-funksjonen er hyperaktiv i bakken? Tror den bruker bremsene for å kontrollerer hjulspinnet, og hvis bremsene går varme kan det kanskje lukte?
Virker søkt, men ... |
Den har ikke visst seg som aktiv, så jeg tror nok ikke den kan være grunnen. |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 445 Age: 43 Location: Fjellhamar Registration date: 25.10.2008
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 19:06 | |
| Lukter det type "ledningsbrann" er det brenning av partikkelfilter som foregår. Kanskje du lukta siver bedre inn i kupee når hastigheten er lav. Brummen det siktes til er at eksosanlegget blir grovere i målet under brenninger. Høres spes godt på småkjøring når man går av gassen. Aksellerer man kraftig under brenningen kommer det en sky av hvit røyk ut av eksosen i tillegg til normal eksos. Dont Worry  |
|
 | |
Tit X
 | Tema: Re: Brent lukt 28/12/2009, 19:16 | |
| | biggame skrev: | Lukter det type "ledningsbrann" er det brenning av partikkelfilter som foregår. Kanskje du lukta siver bedre inn i kupee når hastigheten er lav. Brummen det siktes til er at eksosanlegget blir grovere i målet under brenninger. Høres spes godt på småkjøring når man går av gassen. Aksellerer man kraftig under brenningen kommer det en sky av hvit røyk ut av eksosen i tillegg til normal eksos. Dont Worry  |
Dette høres mest sannsynlig ut. |
|
 | |
Campist Mondeoguru

Antall Innlegg: 88 Registration date: 28.12.2008
 | Tema: Re: Brent lukt 29/12/2009, 09:24 | |
| | HallaBalla skrev: | Kan det være at antispinn-funksjonen er hyperaktiv i bakken? Tror den bruker bremsene for å kontrollerer hjulspinnet, og hvis bremsene går varme kan det kanskje lukte?
Virker søkt, men ... |
Nei, det er ikke søkt. jeg opplevde det i går kveld da jeg testet dekkene på bakkestart (jeg har hatt piggdekk i noen år på grunn av jobb, men har gått tilbake til piggfritt, derfor ville jeg prøve) ...og akkurat: Etter kort tid begynte det å lukte slik det kan lukte av kløtsjen om du slurer lenge på den. (fordi det var skikkelig is og bratt bakke, brukte jeg til slutt "Campingvogntrikset", nemlig å legge bilen på skrå i kjørebanen og kjøre rett opp.) ...denne lukta skiller seg mye i fra den fra partikkelfilteret - og er uten ekstra lyd ;-) |
|
 | |
Tit X
 | Tema: Re: Brent lukt 12/1/2010, 19:07 | |
| | Campist skrev: | | HallaBalla skrev: | Kan det være at antispinn-funksjonen er hyperaktiv i bakken? Tror den bruker bremsene for å kontrollerer hjulspinnet, og hvis bremsene går varme kan det kanskje lukte?
Virker søkt, men ... |
Nei, det er ikke søkt.
jeg opplevde det i går kveld da jeg testet dekkene på bakkestart (jeg har hatt piggdekk i noen år på grunn av jobb, men har gått tilbake til piggfritt, derfor ville jeg prøve) ...og akkurat: Etter kort tid begynte det å lukte slik det kan lukte av kløtsjen om du slurer lenge på den. (fordi det var skikkelig is og bratt bakke, brukte jeg til slutt "Campingvogntrikset", nemlig å legge bilen på skrå i kjørebanen og kjøre rett opp.)
...denne lukta skiller seg mye i fra den fra partikkelfilteret - og er uten ekstra lyd ;-) |
Kan du forklare hvordan "Campingvogntrikset" gjøres? |
|
 | |
AN
Antall Innlegg: 13 Registration date: 25.03.2009
 | Tema: Re: Brent lukt 16/1/2010, 00:39 | |
| Hei, har også merke en sinnsykt sterk svilukt av og til, ledningsbrann er en god beskrivelse, men har ikke kunnet sette det i sammenheng med spesiell kjøring (sluring etc.) så har undret meg litt over det. Men siden lukten kommer så vilkårlig (og rel. sjelden) høres partikkelfilter-brenning logisk ut. |
|
 | |
Campist Mondeoguru

Antall Innlegg: 88 Registration date: 28.12.2008
 | Tema: Re: Brent lukt 17/1/2010, 20:44 | |
| | Tit X skrev: | | Campist skrev: | | HallaBalla skrev: | Kan det være at antispinn-funksjonen er hyperaktiv i bakken? Tror den bruker bremsene for å kontrollerer hjulspinnet, og hvis bremsene går varme kan det kanskje lukte?
Virker søkt, men ... |
Nei, det er ikke søkt.
jeg opplevde det i går kveld da jeg testet dekkene på bakkestart (jeg har hatt piggdekk i noen år på grunn av jobb, men har gått tilbake til piggfritt, derfor ville jeg prøve) ...og akkurat: Etter kort tid begynte det å lukte slik det kan lukte av kløtsjen om du slurer lenge på den. (fordi det var skikkelig is og bratt bakke, brukte jeg til slutt "Campingvogntrikset", nemlig å legge bilen på skrå i kjørebanen og kjøre rett opp.)
...denne lukta skiller seg mye i fra den fra partikkelfilteret - og er uten ekstra lyd ;-) |
Kan du forklare hvordan "Campingvogntrikset" gjøres? |
Egentlig bare det jeg skreiv. Når du skal komme i gang med tung vogn i brattbakke, typisk kø i alpene hvor veiene kan være virkelig bratte, hjelper det å legge bil og vogn i saks. altså slik at bilen ikke drar rett opp stigningen men får en mindre bratthelling. Da vil heller ikke vogna trekke så tungt bakover. ...uten vogn blir det selvsagt feil å skrive campingvogntriiks, men siden jeg er miljøskadet så mener å sette bilen på skrå så blir det letter å komme i gang. |
|
 | |
|