Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Brent lukt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Tit X

Antall Innlegg : 25
Registration date : 26.11.2009

PosteTema: Brent lukt   28/12/2009, 11:34

Har en ny Mondeo Titanium X. Et par ganger har det luktet skikkelig brent av bilen. Dette skjer når jeg har kjørt sakte i oppoverbakke. Lukten blir fort borte. Hva kan dette være? Clutchen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 11:51

Tit X skrev:
Har en ny Mondeo Titanium X. Et par ganger har det luktet skikkelig brent av bilen. Dette skjer når jeg har kjørt sakte i oppoverbakke. Lukten blir fort borte. Hva kan dette være? Clutchen?

Hvis man slurer med clutchen kan det jo lukte brent av den. Har merket det selv etpar ganger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tit X

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 13:34

HallaBalla skrev:
Tit X skrev:

Hvis man slurer med clutchen kan det jo lukte brent av den. Har merket det selv etpar ganger.

Har vært noe giring , men har ikke slurret med clutchen.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 13:38

Kan være den automatiske renbrenningen av partikkelfilteret.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tit X

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 13:48

KnutB skrev:
Kan være den automatiske renbrenningen av partikkelfilteret.

Skjer ikke dette når motoren er stoppet? Lukten kom når motoren var i gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 14:46

Neida, kan rusle og gå mens motoren er i gang også. Kan ofte kjenne / høre en "brumming" samtidig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 15:42

Kan det være at antispinn-funksjonen er hyperaktiv i bakken? Tror den bruker bremsene for å kontrollerer hjulspinnet, og hvis bremsene går varme kan det kanskje lukte?

Virker søkt, men ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tit X

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 15:58

KnutB skrev:
Neida, kan rusle og gå mens motoren er i gang også. Kan ofte kjenne / høre en "brumming" samtidig.

Da var nok ikke dette grunnen, ingen "brumming".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tit X

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 16:00

HallaBalla skrev:
Kan det være at antispinn-funksjonen er hyperaktiv i bakken? Tror den bruker bremsene for å kontrollerer hjulspinnet, og hvis bremsene går varme kan det kanskje lukte?

Virker søkt, men ...

Den har ikke visst seg som aktiv, så jeg tror nok ikke den kan være grunnen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 19:06

Lukter det type "ledningsbrann" er det brenning av partikkelfilter som foregår. Kanskje du lukta siver bedre inn i kupee når hastigheten er lav. Brummen det siktes til er at eksosanlegget blir grovere i målet under brenninger. Høres spes godt på småkjøring når man går av gassen. Aksellerer man kraftig under brenningen kommer det en sky av hvit røyk ut av eksosen i tillegg til normal eksos. Dont Worry Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tit X

PosteTema: Re: Brent lukt   28/12/2009, 19:16

biggame skrev:
Lukter det type "ledningsbrann" er det brenning av partikkelfilter som foregår. Kanskje du lukta siver bedre inn i kupee når hastigheten er lav. Brummen det siktes til er at eksosanlegget blir grovere i målet under brenninger. Høres spes godt på småkjøring når man går av gassen. Aksellerer man kraftig under brenningen kommer det en sky av hvit røyk ut av eksosen i tillegg til normal eksos. Dont Worry Smile

Dette høres mest sannsynlig ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Brent lukt   29/12/2009, 09:24

HallaBalla skrev:

Virker søkt, men ...

Nei, det er ikke søkt.

jeg opplevde det i går kveld da jeg testet dekkene på bakkestart (jeg har hatt piggdekk i noen år på grunn av jobb, men har gått tilbake til piggfritt, derfor ville jeg prøve)
...og akkurat: Etter kort tid begynte det å lukte slik det kan lukte av kløtsjen om du slurer lenge på den.
(fordi det var skikkelig is og bratt bakke, brukte jeg til slutt "Campingvogntrikset", nemlig å legge bilen på skrå i kjørebanen og kjøre rett opp.)

...denne lukta skiller seg mye i fra den fra partikkelfilteret - og er uten ekstra lyd ;-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Tit X

PosteTema: Re: Brent lukt   12/1/2010, 19:07

Campist skrev:
HallaBalla skrev:

Virker søkt, men ...

Nei, det er ikke søkt.

jeg opplevde det i går kveld da jeg testet dekkene på bakkestart (jeg har hatt piggdekk i noen år på grunn av jobb, men har gått tilbake til piggfritt, derfor ville jeg prøve)
...og akkurat: Etter kort tid begynte det å lukte slik det kan lukte av kløtsjen om du slurer lenge på den.
(fordi det var skikkelig is og bratt bakke, brukte jeg til slutt "Campingvogntrikset", nemlig å legge bilen på skrå i kjørebanen og kjøre rett opp.)

...denne lukta skiller seg mye i fra den fra partikkelfilteret - og er uten ekstra lyd ;-)

Kan du forklare hvordan "Campingvogntrikset" gjøres?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AN

Antall Innlegg : 20
Registration date : 25.03.2009

PosteTema: Re: Brent lukt   16/1/2010, 00:39

Hei, har også merke en sinnsykt sterk svilukt av og til, ledningsbrann er en god beskrivelse, men har ikke kunnet sette det i sammenheng med spesiell kjøring (sluring etc.) så har undret meg litt over det. Men siden lukten kommer så vilkårlig (og rel. sjelden) høres partikkelfilter-brenning logisk ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Brent lukt   17/1/2010, 20:44

Tit X skrev:
Campist skrev:
HallaBalla skrev:

Virker søkt, men ...

Nei, det er ikke søkt.

Kan du forklare hvordan "Campingvogntrikset" gjøres?

Egentlig bare det jeg skreiv. Når du skal komme i gang med tung vogn i brattbakke, typisk kø i alpene hvor veiene kan være virkelig bratte, hjelper det å legge bil og vogn i saks. altså slik at bilen ikke drar rett opp stigningen men får en mindre bratthelling. Da vil heller ikke vogna trekke så tungt bakover.
...uten vogn blir det selvsagt feil å skrive campingvogntriiks, men siden jeg er miljøskadet så mener å sette bilen på skrå så blir det letter å komme i gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Sponsored content

PosteTema: Re: Brent lukt   

Til Toppen Go down

Brent lukt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trøbbel me japsn