Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

During fra motoren etter stans.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   27/12/2009, 00:01

syklist skrev:
Sitter og studerer Ford brosjyra. Tror ikke noen har ekstra dieselvarmer uten å bestille denne, enten den kalles kjørevarmer eller parkeringsvarmer. Den står som tilleggsutstyr enten alene, eller i en pakke. Uten denne leveres bilen med en elektrisk varmer. Sånn har jeg forstått det, men har muligens feil. Dette kan vel Ford svare på.

Mulig AUX-varmaren er elektrisk, har ikkje studert på det, berre veit den er der, og har den aktivert sjølv. Men denne skal i alle fall vere standard på alle dieselbilar (med forbehold om forskjell på motoralternativ, og veit ikkje kva tilfellet er på bensin). Min var produsert 12/2-09. Den dieseldrevne parkeringsvarmaren derimot, er betalbart tilleggsutstyr ja. Min har også denne, men hadde eg ikkje bestilt denne skulle uansett AUX-varmaren vore på plass.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   27/12/2009, 00:21

Letteste er vel kanskje å gå inn på Etis å sjekke sin egen bil? Sto forskjellig der på begge mine biler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

Antall Innlegg : 40
Registration date : 26.08.2009

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   27/12/2009, 08:53

KnutB skrev:
Letteste er vel kanskje å gå inn på Etis å sjekke sin egen bil? Sto forskjellig der på begge mine biler.

Hei.
Jeg var inne på Etis for en stund siden, prøvde igjen i går og da får jeg bare frem hovedfunksjoner om bilen. Det går ikke å trykke på mindre funksjoner for å få opp resten av infoen lenger. Kan noen forklare hvorfor?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   27/12/2009, 14:31

Hmmm... Samme her. Får følge med å se om funksjonen kommer opp igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   28/12/2009, 09:38

Jeg mener også Aux-heater har vært std på alle dieselbiler, men Park-varmeren er definitivt ekstratutstyr. Aux-heater kan settes på og av under kjøring, mens Park-varmer ikke kan programmeres under kjøring (antakelig smart nok).

Denne omtalte elektriske varmeren under frontruta som varmer opp luften skjønner jeg ikke helt hva er ? Det er ikke en sammenblanding med varmetrådene i ruta ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   28/12/2009, 12:00

Inbreak skrev:
syklist skrev:
Sitter og studerer Ford brosjyra. Tror ikke noen har ekstra dieselvarmer uten å bestille denne, enten den kalles kjørevarmer eller parkeringsvarmer. Den står som tilleggsutstyr enten alene, eller i en pakke. Uten denne leveres bilen med en elektrisk varmer. Sånn har jeg forstått det, men har muligens feil. Dette kan vel Ford svare på.

Mulig AUX-varmaren er elektrisk, har ikkje studert på det, berre veit den er der, og har den aktivert sjølv. Men denne skal i alle fall vere standard på alle dieselbilar (med forbehold om forskjell på motoralternativ, og veit ikkje kva tilfellet er på bensin). Min var produsert 12/2-09. Den dieseldrevne parkeringsvarmaren derimot, er betalbart tilleggsutstyr ja. Min har også denne, men hadde eg ikkje bestilt denne skulle uansett AUX-varmaren vore på plass.

AUX-varmeren er den dieselfyrte kjørevarmeren (Webastoen). Den var ikke standard da jeg bestilte.

PTC-varmeren er elektrisk, men varmer kun innlufta til kupeen (når AC står på "HI"), ikke motoren. PTC-varmeren er standard, men om den følger med på biler som har Webasto vet jeg ikke (har sett motstridende påstander om det her på forumet).

Webastoen kan bestilles med tilleggsfunksjon slik at den også kan brukes som parkeringsvarmer.

Er det ikke slik det henger sammen?

Sist endret av HallaBalla den 28/12/2009, 12:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
syklist

Antall Innlegg : 20
Registration date : 11.10.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   28/12/2009, 12:20

Jeg tror det er rett som HallaBalla sier.
Den 23.11.07 sier A.Nordeng fra Ford: PTC varmer er en elektrisk tilleggsvarmer, standard på alle dieselmotorer, varmer opp lufta til kupeen og ikke motoren.
GZAAJ og GZAAD er to motor/kupevarmere som er ekstrautstyr. GZAAJ er programerbar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 89
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   12/1/2010, 21:06

1. AUX: auxiliary heater.. Altså TILLEGS varmer.. Ikke standar.. MEN bestillt på de fleste biler til Norge..

2. Regenerering foregår ALDRI når bilen ikke går. Dette kan enkelt forklares med at det er dieseldysene som sprøyter inn ekstra diesel mellom taktene som igjen tenner og forbrenner i partikkelfilteret for å brenne rent dette..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   21/1/2010, 07:49

KnutB skrev:
Hmmm... Samme her. Får følge med å se om funksjonen kommer opp igjen.

Da funker ETIS igjen med mulighet for å se på alle funksjonene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   21/1/2010, 15:06

Min bil er et godt eksempel på bil uten AUX varmer, men med PTC - fordi det er imporrtbil.
...men den varmer lufta UTEN at den står på Hi. Jeg er påståelig, men et er varme i bilen straks etter start, også ved morrastart i minust 20. Og i følge instruksjonsboka varmer den også motoren, men ikke slik som dieselvarmeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   21/1/2010, 15:10

Campist skrev:
Min bil er et godt eksempel på bil uten AUX varmer, men med PTC - fordi det er imporrtbil.
...men den varmer lufta UTEN at den står på Hi. Jeg er påståelig, men et er varme i bilen straks etter start, også ved morrastart i minust 20. Og i følge instruksjonsboka varmer den også motoren, men ikke slik som dieselvarmeren.

min sønn har ny reanault 1,9 diesel, den er det el varme i lufta inn i kupeen og el "glødeplugger" i kjølevannet, er vistnok god og varm selv om temp måleren stort sett ligger i bunn når det er 10.15-20 kuldegrader.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   22/1/2010, 13:26

Campist skrev:

Min er også importbil med bare PTY varmer. Det går ikke mange sekundene før relativt varm luft kommer ut av dysen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 52
Registration date : 29.01.2010

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   10/2/2010, 12:12

Så nå helt til slutt kan noen fortelle meg hva som skjer om jeg huker på AUX Heater i menyen, som ikke ville skjedd dersom den ikke var krysset av?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://tacomodo.com
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   10/2/2010, 13:12

tacomodo skrev:
Så nå helt til slutt kan noen fortelle meg hva som skjer om jeg huker på AUX Heater i menyen, som ikke ville skjedd dersom den ikke var krysset av?
Når du huker av dette menyvalget (og utetemperaturen er under en viss grense) starter Webastoen under kjøring for å få raskt varme i motor og kupe. Den starter også hvis motortemperaturen synker mye, f.eks. i lange bratte unnabakker. Webastoen starter og stopper altså automatisk under kjøring, etter behov. Om sommeren starter den uansett aldri, pga. høy utetemperatur.

Huker du ikke av i menyen starter ikke Webastoen. Hos meg er dette alltid huket av. Er bare å gjøre det en gang for alle, og aldri mer tenke på det sålenge man har bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   

Til Toppen Go down

During fra motoren etter stans.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Gløding
» 18RG
» Bilda fra Piteå 11 tell 13 juli og Skellefteå helga etter.
» Polaris iq 600rr motor i god stand selges
» Fjerning av skillevegg på varebil