Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

During fra motoren etter stans.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
sebulba

Antall Innlegg : 40
Registration date : 26.08.2009

PosteTema: During fra motoren etter stans.   24/12/2009, 12:16

God jul godtfolk!

Kan noen svare meg på hva duringen kommer av. Den kommer ofte etter at jeg har stoppet motoren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   24/12/2009, 12:59

Hei,
Sikkert rengjøring av dieselpartikkelfilteret. Starter automatisk ved behov. Brummer og kan lukte litt, helt ufarlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   24/12/2009, 13:26

Takk for svar.
Skal rengjøringen skje så ofte, trodde det var ca hver 1000 km?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   24/12/2009, 14:08

Etter over 55' km har jeg merket avbrenningen av partikkelfilteret bare en gang. Det var under kjøring, og duringen var så kraftig at man kunne kjenne at bildøra vibrerte. Skjer ikke dette kun under kjøring?

Det kommer ofte susing og summing fra bilen en i en kort stund etter stopp, og det går jeg ut fra har med AC og/eller Webastoen å gjøre. Det er ikke en slik lyd du hører, da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   24/12/2009, 14:53

Hei,
Min starter ofte forbrenningen etter ca 10 min på morgenen. Har første stopp i barnehagen da. Forbrenningen er som regel ferdig når jeg returnerer til bilen etter 5-10 minutter
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   24/12/2009, 23:05

Kommer det ikke tykk hvit røyk ut av eksosen, da tror jeg at det ikke er dieselpartikkelfilteret. Det er mest sannsynlig motorvarmer.

Jeg kjører Toyota Yaris diesel på jobb, og den har lyden som flymotor i 10-20 sekunder etter at motoren er slått av. 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   25/12/2009, 09:16

Så vidt jeg vet, har jeg ikke motorvarmer i bilen bare elektrisk tilleggsvarmer (PTY?) i bilen. Jeg har heller ikke Converse+ bare det enkle displayet og der har jeg ikke funnet noe i menysystemet angående motorvarmer. Det kan høres ut som en pumpe el som går da motoren har stoppet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   25/12/2009, 12:51

Det er dieselvarmeren som kjører rensesyklus etter drift som lager denne lyden. Helt normalt. skru av aux'en i menyen og kjør/stopp og du vil ikke høre den samme lyden
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   25/12/2009, 13:48

biggame skrev:
Det er dieselvarmeren som kjører rensesyklus etter drift som lager denne lyden. Helt normalt. skru av aux'en i menyen og kjør/stopp og du vil ikke høre den samme lyden

Hei.
Hva mener du med aux'en. Jeg har bare det enkle infodisplayet og kan ikke si å ha sett et sånnt valg der.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   25/12/2009, 20:06

sebulba skrev:
biggame skrev:

Hei.
Hva mener du med aux'en. Jeg har bare det enkle infodisplayet og kan ikke si å ha sett et sånnt valg der.
min ghia x har også det "enkle" info display, du har jo en meny og flere undermenyer. les innstruksjonsboken! santa Du har de samme valgmulighetene som i det andre displayet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil Online
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   25/12/2009, 20:33

tdci skrev:
sebulba skrev:
biggame skrev:

Hei.
min ghia x har også det "enkle" info display, du har jo en meny og flere undermenyer. les innstruksjonsboken! santa Du har de samme valgmulighetene som i det andre displayet.

Jeg har infodisplay 1. I følge instruksjonsboka er det ikke mulig å stille på AUX på dette. Så jeg tror ikke det er AUX i min bil da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   25/12/2009, 21:54

ok, da er det 3 forskjellige display, 1og2 er like å se på og 3 er det "glorete". men, hvilken mondeo har du? Såvidt jeg vet er alle mondeo levert i norge utstyrt med dieselbrenner.Den starter når det er kaldt og etter behov under kjøring. Og når du stopper kan den gå til den har "gjort" seg ferdig med syklusen sin. som ekstra utstyr kan brenneren leveres med programmering for å starte opp før du starter bilen. til biler uten kan det vistnok leveres etterpå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil Online
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   25/12/2009, 23:48

tdci skrev:
ok, da er det 3 forskjellige display, 1og2 er like å se på og 3 er det "glorete". men, hvilken mondeo har du? Såvidt jeg vet er alle mondeo levert i norge utstyrt med dieselbrenner.Den starter når det er kaldt og etter behov under kjøring. Og når du stopper kan den gå til den har "gjort" seg ferdig med syklusen sin. som ekstra utstyr kan brenneren leveres med programmering for å starte opp før du starter bilen. til biler uten kan det vistnok leveres etterpå.

Jeg har en 2008 mod importert via Fordforhandler i Skien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 00:32

tdci skrev:

AUX-varmaren er på alle, men er ikkje den same som parkeringsvarmaren som er programmerbar. Parkeringsvarmaren (motor og kupevarmar) er tilleggsutstyr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Allan

Antall Innlegg : 20
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 07:58

Hvor er bryteren til denne varmeren. Har en 2008 titanium 1,8 tdci
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 08:46

Inbreak skrev:
tdci skrev:

AUX-varmaren er på alle, men er ikkje den same som parkeringsvarmaren som er programmerbar. Parkeringsvarmaren (motor og kupevarmar) er tilleggsutstyr.

Så det betyr at jeg har AUX varmer men at jeg ikke kan regulere den. Hva er da kriteriene for at den starter?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 10:12

Du aktiverar den i menyen ein plass, veit ikkje heilt kor i displayet du har. I converse+ heiter den vel aux-heater. Den kan godt stå aktivert heile tida. Den blir starta automatisk når det er behov for det, så når det ikkje er behov for den blir den heller ikkje starta.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 660
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 10:22

Ikke alle som er levert i norge har dieselvarmer.

Dette gjelder både s-max/galaxy/mondeo.

Du kan se om du har det ved å se under bilen bak h.forhjul.
Der kommer eksosrøret til diselvarmeren ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 11:46

AUX varmeren (i bilere som har den) kan kun programeres når bilen ikke er startet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 15:31

tdci skrev:
... Såvidt jeg vet er alle mondeo levert i norge utstyrt med dieselbrenner.Den starter når det er kaldt og etter behov under kjøring....

Dieselfyrt ekstravarmer (AUX) var ikke standardutstyr da jeg bestilte. Jag hadde tenkt å klare meg uten, men forhandleren overtalte meg til å ta den med. Er glad for det nå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 15:41

Det er vist veldig mange som tydeligvis ikkje veit forskjellen på tilleggsvarmar (AUX-heater) og parkeringavarmaren som er motor og kupevarmar (park heater). Parkeringsvarmaren er tilleggsutstyr på alle bilar, og er programmerbar for å forvarme motor og kupe til eit vist tidspunkt. Har du ikkje bestilt denne spesifikk, har du den IKKJE. AUX-varmaren er standard på i alle fall dieselbilar (eventuelt avhengig av motorstørrelse), veit ikkje om bensinbilar har denne. Denne aktiverar og deaktiverar du i meyen ein plass ved å merke den eller fjerne avmerking. Er den ikkje aktivert blir den ikkje brukt. Er den aktivert styrer bilen sjølv når den blir brukt og ikkje, avhengig av temperatur ute, så denne kan godt vere aktivert heile tida. Huskar ikkje om denne går på diesel eller er elektrisk.

Så har vi i tillegg den elektriske tilleggsvarmaren framme under frontruta, som kun varmar opp lufta som kjem inn i kupeen når denne blir kopla inn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 660
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 16:32

Inbreak skrev:
Det er vist veldig mange som tydeligvis ikkje veit forskjellen på tilleggsvarmar (AUX-heater) og parkeringavarmaren som er motor og kupevarmar (park heater). Parkeringsvarmaren er tilleggsutstyr på alle bilar, og er programmerbar for å forvarme motor og kupe til eit vist tidspunkt. Har du ikkje bestilt denne spesifikk, har du den IKKJE. AUX-varmaren er standard på i alle fall dieselbilar (eventuelt avhengig av motorstørrelse), veit ikkje om bensinbilar har denne. Denne aktiverar og deaktiverar du i meyen ein plass ved å merke den eller fjerne avmerking. Er den ikkje aktivert blir den ikkje brukt. Er den aktivert styrer bilen sjølv når den blir brukt og ikkje, avhengig av temperatur ute, så denne kan godt vere aktivert heile tida. Huskar ikkje om denne går på diesel eller er elektrisk.

Så har vi i tillegg den elektriske tilleggsvarmaren framme under frontruta, som kun varmar opp lufta som kjem inn i kupeen når denne blir kopla inn.

Mulig den er standard nå, men var ikke det tidligere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 16:40

Stemmer det, var ikke på min forrige Mondeo 2,2TDCI produsert 4. november 2008. Har det derimot på den nye, produsert 3. november 2009. Bestilte ikke denne, kom tydeligvis som standard.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
syklist

Registration date : 11.10.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 18:03

Sitter og studerer Ford brosjyra. Tror ikke noen har ekstra dieselvarmer uten å bestille denne, enten den kalles kjørevarmer eller parkeringsvarmer. Den står som tilleggsutstyr enten alene, eller i en pakke. Uten denne leveres bilen med en elektrisk varmer. Sånn har jeg forstått det, men har muligens feil. Dette kan vel Ford svare på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
syklist

Registration date : 11.10.2007

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   26/12/2009, 18:40

Under temaet dieselvarmer på side 2, sier Asgeir Nordeng fra Ford, at dieselvarmer er ekstrautstyr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: During fra motoren etter stans.   

Til Toppen Go down

During fra motoren etter stans.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Gløding
» 18RG
» Bilda fra Piteå 11 tell 13 juli og Skellefteå helga etter.
» Polaris iq 600rr motor i god stand selges
» Fjerning av skillevegg på varebil