Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Noen med erfaring med blokkvarmer?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Noen med erfaring med blokkvarmer?   20/12/2009, 19:43

Jeg har Defa blokkvarmer i min Mondeo, men synes ikke den virker stort på varmen i motoren. Jeg skjønner at blokkvarmeren varmeropp oljen og ikke kjølevannet,men selv om den har stått på i timesvis klarer ikke bilen min å få noe varme på temperaturenmåleren på de seks kilometrene jeg har til jobb.
Noen med andre erfaringer?

(det er ikke nødvendig å fortelle at det er bedre med dieselvarmer. Det har jeg tydelig bevist at det IKKE er etter å ha knekt batteriet på min forrige Mondeo på to år. Jeg har rett og slett for kort vei til jobb ...)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   20/12/2009, 20:25

Du har i det minste en AUX varmer, er den aktivisert? Hvor lang kjøring har du til jobb?, Min blir varm på 10 min (varme fra dysene etter 1-2 min. Dette selv uten "forvarming", med dieselvarmeren
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   22/12/2009, 13:07

biggame,
Min bil har en elektrisk tilleggsvarmer, som ikke jeg kan styre. I alle fall ikke på noen måte som jeg vet noe om.

Som det står i det første innlegget, jeg har seks kilometer til jobb. Etter åtte-ti kjørte kilometre spretter varmen opp et godt stykke. før det er det ingen måling.

Men: Jeg har varme i dysene allerede nesten med en gang.

Jeg hører nå at selv ned i mot 20 grader, så går motoren lettere rundt med varmeren på - så jeg regner med at det er en effekt. Og forbruket til jobb i dag ble etter kjørecomputeren ca 0,55 l/min . Og det tyder jo på at den ikke sliter all verden!
Til Toppen Go down
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   22/12/2009, 14:48

Eletrisk tillegsvarmer går vel på når du velger "MAX" på defrosteren. Hjelper vel ikke så mye på motor, men får tint ruta. Med det oppgitte forbruket er det ikke mye restvarme fra motoren som du kan dra nytte av. På min bil etter å ha kjørt hender det at AUX active står i displayet når jeg skrur av tenningen, samt at varmeren kjører syklusen ut. Dvs det virker som om den går litt etter å ha skrudd av motoren. Det bør den vel gjøre på din bil også om alt fungerer
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   22/12/2009, 20:42

biggame,
Takk for velment hjelp!
Min bil er førstegangsregistrert i Tyskland, og har PTC- varmer. Den lever sitt eget liv og slår seg av og på - uavhengig av MAX. Og den kan ikke deaktviseres manuelt.

Hva jeg lurer på, er om noen har erfaring med blokkvarmer og dens utslag på kjølevannstemperatur under de første kilometrene. For meg ser det ikke ut som om den gir nevneverdig utslag. Men det ser ut som om den fungerer likevel i og med at forbruket går så lavt selv i minust 10 grader og kaldere.
Til Toppen Go down
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   23/12/2009, 07:26

Ah....da skjønner jeg. Blokkvarmer gir vel omlag 500-800W, nok til å sørge for at kjølevannet er lunka. Varmen sprer seg jo til blokka og til Oljen som gir deg en bedre start og raskere varm bil = mindre drivstoffforbruk
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   23/12/2009, 09:25

biggame,
Blokkvarmeren varmer olja, ikke kjølevannet. Defa leverer ulike motorvarmere til ulike motorer. Til både min 2,2 liter og til 2,0 literen (diesel), er det det blokkvarmere som leveres. Til 1,8 og til flere av bensinmotorene, er det derimot kjølevannsvarmere. Det samme var det på dieselmotorene i MKIII.

Blokkvarmerne forvarmer oljen, slik at den blir tynnere og og flyter lettere. Derfor går motoren lettere rundt, i alle fall i teorien. Selv har jeg aldri hatt noen blokkvarmer før, mens derimot slangevarmere/kjølevannsvarmere har jeg hatt på flere biler. På disse fikk jeg en viss økning av kjølevannstemperaturen som jeg kunne lese av på måleren.

På min forrige Mondeo hadde jeg originalt Ebersprächer dieselvarmer som jeg supplerte med ditto Ebersprächer enhet for bruk av programmert forvarming av bil og kupe. Her også fikk jeg økt temperaturutslag på måleren - om enn ikke veldig mye. Men batteriet knakk etter to år...

Med blokkvarmeren på den jeg har nå, er det fremdeles ikke noe utslag etter de 6,1 km jeg har til jobb. Ikke en gang i dag da det kun var minus 4 grader. Da jeg startet denne tråden var jeg i tvil om blokkvarmeren virket, jeg har nå fått målt at den trekker strøm. Og at motoren har et annet lydbilde både ved start og umiddelbar gange. Derfor må jeg kunne konkludere med at den dingsen virker. Men at det ikke influerer kjølevannstermperaturen nok til å påvirke temperaturmåleren.

I dag brukte bilen 0,59 liter/mil på kjørecomputeren. Jeg får prøve å glemme å sette i ledningen i morgen for å se om det blir merkbar forskjell :-)
Til Toppen Go down
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   23/12/2009, 10:30

Sikkert meg som tuller med begrepene. Blokkvarmer....de motorvarmere jeg har hatt er blitt satt inn i "blokka" ved å ta ut en frostplugg. Siden 2,2 og 2,0 leveres med blokkvarmer og de andre med kjølevannsvarmer kan det nesten tyde på at blokkvarmeren (olje) er en bedre løsning. Satt vel å tenkte på om du kunne være forsiktig med å hente ut varme til kupeen etter start(sette temp på 18 eller no') for se om motoren rakk å bli varm på den korte turen. Varmen som hentes ut til kupeen må jo gå utover noe og i dette tilfellet tiden det tar å varme opp motor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   23/12/2009, 12:23

Neida biggame, jeg er heller ikke vant med disse begrepene. Og jeg er slett ikke sikker på at blokkvarmer er det rette ordet - selv om det har blitt brukt der hvor det er montert.

Det presise må være oljevarmer og kjølevannsvarmer :-)

Jeg er mest nysgjerrig, og bruker varmeren mest for å være litt mer miljøvennelig. Har du bilen i tre år, betyr det neppe stort om den får disse kaldstartene.

Jeg kan prøve å slå av varmen - for moro skyld - og se om det har noen virkning.
Jeg har også en liten mistanke om at det rett og slett også er en viss treghet i selve temperatuføleren. For noen dager siden startet jeg motoren halvvarm på ettermiddagen i minus 16, kjørte halvannen mil sammenhengende. Da sto vifta og gikk i motoren i flere minutter etterpå. Akkurat som om jeg skulle ha dratt campingvogna på langtur i sommervarme ;-)
Til Toppen Go down
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   25/12/2009, 12:56

Vifta som i gamle dager gikk uansett (vifterem), er erstattet at termostatstyrt vifte. Den starter når motoren er varm eller når klimaanlegget er i gang. Uten denne ville man ikke få nedkjøling av bilen når den står stille, da den simulerer kjøring eller effekten av kjøring. Kan det være denne som gikk? Burde vel ikke gå i minus 16.....uansett
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ecofytix

Antall Innlegg : 1
Registration date : 26.12.2009

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   26/12/2009, 19:00

Hei Campist! Jeg har også en (Defa, tror jeg)-blokkvarmer montert i econeticen jeg kjøpte på våren i år. Da jeg så smått begynte  å bruke den i høst/vinter lurte jeg på om jeg hadde strøm i garasjen. Det var da ikke noe forskjell? Null effekt i varmedysene etter de første 2-3 kilometra, og null reaksjon på temp.-måleren den første mila eller så. Hmm. Så prøvde jeg litt lenger tid med motorvarmeren i. Neida, bare kanskje, eller ikke no'. På tidligere biler har det vært god effekt med én til én og en halv time tilkobling. Så satt jeg en watt-måler i stikkontakta. Den viste mellom 280 og 300 watt. Er ikke det litt snaut da? Feilkobling fra forhandler? Kanskje må jeg prøve 3-4 timers forvarming? Nå er det meldt lave temperaturer rundt nyttår på østlandet, skal sjekke mer.    
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   28/12/2009, 09:14

ecofytix,

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal mene om den dingsen.I databladet til Defa står det klart å lese at den ikke påvirker temperaturen i kjølevannet slik som på en kjølevannsvarmer (logisk nok). Men jeg mener bestemt å kunne høre stor forskjell på hvordan motoren går rundt.

Jeg målte forbruket mitt julaften uten bruk av varmeren på den samme strekningen jeg brukte 0,59 l/mil lillejulaften. Da var forbruket (kjørecomputermålt) på 1,05 l/mil.

På så korte turer (6,3 kilometer) blir en slik måling ektremt følsom for variasjon. Selv om det var brøytet, så var det unektelig litt røffere forhold julaften.

Men får du ikke varme i dysene de første kilometrene? Jeg startet i dag i -13 grader og hadde noe varme så godt som med en gang.
Til Toppen Go down
Hehans

Antall Innlegg : 4
Registration date : 13.04.2009

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   6/5/2010, 15:31

Jeg har også samme type DEFA pakke på min bil, og kjører 6 km til jobben. jeg ser ikke noe utslag på temp måleren, men merker at varmluften kommer i løpet av de 6 km jeg kjører, og ikke minst merker det på motoren at den går mye lettere når jeg bruker varmeren, har i tillegg har jeg en kupevifte som gjør at det er en fryd å sette seg inn i bilen når det er kaldt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Noen med erfaring med blokkvarmer?   

Til Toppen Go down

Noen med erfaring med blokkvarmer?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» noen med erfaring med HD 883?
» Noen som prøvet dette?
» Noen som har erfaring med nyere Yamaha XJR1300?
» Retro felger selges
» Nokian Hakka 5 og 7. Rana billigste? NOEN FÅ DEKK IGJEN!