Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

USB stor navi

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: USB stor navi   25/11/2009, 19:41

Noen som har montert en ekstern 2.5" disk f.eks. fra WD direkte i USB porten i hanskerommet med kun 1 kabel, dvs. uten noen andre strømkilder?

Problemet med eksterne USB disker er at de kan trekke for mye strøm og man må komplementer med ekstra. USB porten leverer kanskje ikke nok og jeg vet ikke om porten fra stor navi leverer mer enn 500ma som er normalt. Ofte er det snakk om mer enn 650ma på disker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: USB stor navi   25/11/2009, 21:19

Eg hadde ein portabel 500GB HD (fylt med heile MP3 samlinga på 300GB) i bilen ei stund, og det var eit sorgens kapittel. Berre problem. Periodevis fungerar den som gull, men stort sett er det tull og atter tull. Slår du først på tenninga, og musikken begynner å spele, for så å starte bilen, så koplar jo HD'en ut eit øyeblikk. Då er det ikkje sikkert den kjem opp å gå igjen med det første. Kanskje må du nappe ut ledninga og sette inn igjen før den kjem, kanskje kjem den tilbake med ein gang, eller kanskje den ikkje kjem tilbake før bilen har vore av ei stund. Når det spelar musikk fungerar det ei stund, så berre dett den ut, og kanskje kjem tilbake igjen etter eit øyeblikk, eller kanskje ikkje som ved tenningsproblem. Kjem den tilbake har det veldig ofte skjedd at den begynner å spele på nytt igjen der den starta når du først starta bilen, og har du random aktivert førger den nøyaktig same randomspelinga som den nettopp har hatt ein gang. Virkar og som heile BT/Voice modulen som USB tilkoplinga går gjennom får bllackout av og til, for når HD'en dett ut forsvinn tilkopla telefon av og til. Har og skjedd at heile navien og eventuelt converse+ har låst seg, og ikkje komt igjen før bilen har vore av ei stund. Har ofte hatt lesefeil frå disken, conv+ viser lesefeil og viser ikkje sporinfo, men navi gjer det, og musikken spelar vidare, kanskje ei lita stund før HD dett ut, eller kanskje kjem neste spor opp i conv+ uten lesefeil. Rett og slett MASSE tullete feil, og kunne sikkert ha skrive ei heil bok med avhandling, så det er ikkje å anbefale. Virkar rett og slett som dei har glømt å tenke på at tilkopla utstyr treng straum, sjølv når ein startar bilen. Ikkje eksisterar det pause/mute funksjon heller. Har heller gått over til minnepinne, og dette fungerar 90% bedre, sjølv om det fortsatt er litt tullefeil av og til. Vurderar å kjøpe meg ein 512GB USB minnepinne. Skal vere mulig å få tak i frå USA til ein brøkdel av prisen det hadde kosta her til lands.

Fann etter kvart ut at disken kan dra så masse som 1070mA, mens porten berre leverar 500, mens USB-standarden har vel endå mindre krav. Då vil eg rett og slett sei det ikkje går ann å kalle disken portabel USB disk, den drar jo masse meir straum enn standarden, og er berre brukande på plassar du har 2 USB-portar. Har eventuelt 2 USB-portar same straumforsyning i ei datamaskin er det ikkje sikkert dette fungerar skikkelig ein gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: USB stor navi   25/11/2009, 21:30

InBreak: Takk for et godt og fyldig svar! Smile

Denne 500gb disken din - var det en 3.5" eller 2.5" og SATA eller PATA (IDE133) disk?

512Gb minnebrikke??? Herregud - det høres IKKE billig ut når jeg vet at 256gb i Norge koster 5-6 lapper.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: USB stor navi   25/11/2009, 23:51

Det er ein 2,5" Transcend disk, kjøpt i vår. Komt godt ut i test, skal tåle ein "liten" støyt, så den skulle vere perfekt til bilbruk der den kanskje kan få litt behandling i hanskerommet.

Ein annen ting med USB er at kontakta i hanskerommet er VELDIG dårlig. Synst den er veldig romslig i forhold til alt anna av USB utstyr eg har vore borti, så tilkopla utstyr kan i værste fall miste kontakt berre pga ein liten fartshomp eller liknande. Har fått bytta den med ei ny ein gang, vart litt bedre, men langt ifrå godt nokk.

I Norge hadde den nokk sikkert kosta 10-20 laken no ja, men såg til salgs på ebay tidligare i haust for under 3000. Finn ikkje noken akkurat no, men det er nokk ikkje lenge til prisane blir endå bedre. Fleire kjente merker skal ha eller har på veg 512GB minnepinne. Hadde passa meg fint. 256 er litt for lite til heile samlinga, og 512 gir fortsatt plass til ein del nytt. Og er bedre å berre ha ein "liten" minnepinne i kontakta enn ein HD med ledning og greier. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: USB stor navi   26/11/2009, 00:00

Ok. Da tyder det på at usb porten i mondeon ikke har nok output for å drive disker. Men jeg leser fra det britiske forumet fordmondeo.org at noen får dette greit til?!

Ellers oppdaget jeg en annen ting som er litt greit å vite og det er at hvis man kobler til en iPod får man "library" funksjon hvor man kan velge mellom "Artist", "Album", "Genre" osv. Det betyr i praksis at det er enklere å bla/søke i samlingen enn med et flatt filhierarki. Men for deg som må ha over 300gb disk, blir nok en iPod for snaut. Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: USB stor navi   26/11/2009, 07:15

Høres ut som om kontaktproblemer og "blaff" i kontakten kan skape restart av låtspillingen. Eller så er det vel begresninger på antall foldere og låter i folderne. Overstiger det specs kan det alene også medføre at enheten krangler. Står vel noe om dette i brukemanualen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: USB stor navi   26/11/2009, 09:45

Det er også greit å nevne at noen disker trenger mer strøm enn andre (selv om alle er 2.5"). Jeg har to forskjellige eksterne 2.5", og den ene virker når jeg kobler den til bærbar, mens den andre må jeg koble i 2 USB porter for å få nok strøm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: USB stor navi   26/11/2009, 10:09

Nettopp og det var det jeg var ute etter. Hva heter den disken som funker med kun 1 USB leding og ikke 1 ekstra for strøm?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: USB stor navi   26/11/2009, 10:38

biggame skrev:
Høres ut som om kontaktproblemer og "blaff" i kontakten kan skape restart av låtspillingen. Eller så er det vel begresninger på antall foldere og låter i folderne. Overstiger det specs kan det alene også medføre at enheten krangler. Står vel noe om dette i brukemanualen?

Oppbygning av katalogstruktur har eg sørga for stemmer etter det som står i manualen, så dette skal ikkje vere noke problem. Har sjekka for straumforbruk på ein del andre portable USB diskar og, enkelte har eg ikkje klart å finne info noken plass om straumforbruk, og dei eg har funne på har alle hatt over 1000 mA.

Det eg har spekulert litt på er å eventuelt få tak i ein USB plugg med ledning til og montere, for så å få kopla kun straumledning på denne til sigarettuttak eller noke slikt. Dette burde vel kunne fikse saken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: USB stor navi   26/11/2009, 12:26

krl69 skrev:
Nettopp og det var det jeg var ute etter. Hva heter den disken som funker med kun 1 USB leding og ikke 1 ekstra for strøm?

På min bærbar PC funker WD My Passport Essential 500GB med kun en ledning. Det er godt mulig at det finnes strømgjerrige disker hos Hitachi, Seagate eller Samsung.

WD har en serie løse 2.5" HDD som er "low power consumption" - Scorpio Blue.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: USB stor navi   26/11/2009, 21:50

Carnivore skrev:
krl69 skrev:

På min bærbar PC funker WD My Passport Essential 500GB med kun en ledning. Det er godt mulig at det finnes strømgjerrige disker hos Hitachi, Seagate eller Samsung.

WD har en serie løse 2.5" HDD som er "low power consumption" - Scorpio Blue.

Da stikker jeg innom Elkjøp og tester en slik. De har jo 30 dagers retur... Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: USB stor navi   4/12/2009, 11:27

DA har jeg kjøpt meg en usb hd. Foreløpig funkern som den ei kule bortsett fra en liten detalj. Å bla i lista over artister fungerer ikke helt - jeg har sortert i mapper med først artist og deretter undermapper/album pr artist - problemet skjer kun på selve navi'n og ikke i Converse+. Det er mappe nr 88 i rekken som navi'n stopper på, dvs. 88 av 336 mapper/artister. Totalt er det litt over 15000 låter og 1191 mapper fordelt på 336 hovedmapper.

Det ble ikke WD disk da Elkjøp ikke hadde det på lager. Jeg ville ha denne 30 dagers retur retten for å være sikker. Først fikk jeg en Iomega 250gb disk. Der fulgte det med en dobbel USB kabel oppdaget jeg etter at den var åpnet og i tillegg hadde den en 9v utgang. Da mistenkte jeg en løsninge som var strømhungrig og fikk rett. Rett inn igjen i butikken - de har vel aldri opplevd sååå raskt krav om 30 dagers returrett - og byttet til en Seagate "et eller annet betegnselse" på 250Gb. Åpnet den og fikk se kun 1 USB kabel og ingen 9v inngang. Da steg pulsen og gleden var stor da jeg merket at den spant opp som ei kosen katte. WOW! 250Gb å boltre meg i. Og jeg som har bare litt over 65 gb med musikk. Dessverre så rippet jeg mye med 192kbs pga plassmangel for mange år siden. Og ta den jobben igjen vet jeg ikke om jeg orker, men det hadde nok gjort seg med 320kbs ja. Wink

Så foreløpig er jeg veldig fornøyd bortsett fra det med scrolling i mapper på navi enheten som stopper etter 88 artister. Ikke noe stort problem, men dog. Må jo klage litt også da. Kanke bare være fornøyd. Kjedelig det. HAHA

PS! Disken kostet 699,- og jeg mener jeg så en 500gb, men ikke helt sikker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: USB stor navi   4/12/2009, 17:50

Problemet med HD er rett og slett at det er bevegelige delar, og dermed eventuelt straumbrudd. Slår du først på tenninga, og så startar etter litt, koplar den ut HD'en. Dette lagar masse problem. Einaste måten å unngå dette på er å kople over til cd eller radio KVAR gang du skal stoppe bilen når du har på USB. Ikkje alltid like lett å huske på. Virkar rett og slett som Ford har glømt å tenke på kva som faktisk skal koplast til på USB, i kombinasjon med start av bilen.

Husk og mappe og filstruktur (s 252 i manualen):

• kun ein partisjon på disken
  • max 1000 element per mappe
  • max 5000 mapper på heile disken
  • max 8 undermappenivå
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: USB stor navi   5/12/2009, 15:13

Inbreak:

Alle betingelsene er "oppfylt" når det gjelder disken, men allikevel får jeg kun scrollet fra a - e som tilsvarer 88 mapper på root. Har aldri mer enn 4 undermapper fra root. Aldri mer enn 50-60 filer eller elementer pr mappe. Totalt litt over 1100 mapper. Kun 1 partisjon med FAT32.

Vurderer å sortere det fra root\artist\album\sanger(filer) til root\alfabetet\artist\album\sanger. På den måten unngår jeg begrensningen på 88 root mapper på navi'n. Det merkelige er at Converse+ takler alle mappene på root som er over 300.

Nok et "skikkelig irriterende" problem.

Foreløpig oppfører disken seg eksemplarisk. Har testet den i kuldegrader og flere timer. Faktisk mer stabil enn minnebrikken på 4gb. Men litt for tidlig å konkludere.

Skulle gjerne hatt mail adressa til developer avd. hos Blaupunkt/Ford når det gjelder navi'n og Converse+.

Systemet mangler "mute", "pause" og raskere søk på låter. Det er en katastrofe at jeg må bla over 300 mapper for å komme til U2... og kona som nesten alltid sitter ved siden av som passasjer får ikke scrollet lenger enn eminem. Hun blir jo sint og frustrert og truer med skillsmisse.

Og når tlf eller navi'n "muter" aktive låter, er heller ikke etter min smak. Dersom noen ringer kan låta pause, ikke mute. Tenk deg at du sitter midt i Sultan of Swing og er skikkelig i guitar modus og du spiller med som en gal, så ringer kona og gnåler om at jeg må huske på å kjøpe mer hodepine tabletter og når hun endelig legger på, er låta ferdig og "plutselig" er det den dølla låta "Walk of life" som gjaller over anlegget... fysjom.

Håper ikke at folk tror jeg bare digger å klage. For all del, jeg har allerede blitt meget glad i bilen for dens utrolige gode kjøreegenskaper og alt det som hører med, men når det gjelder detaljer på det som er mer mitt bord, er jeg nok mer perfeksjonist. Jobber tross alt med IT og da blir man litt kravstor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: USB stor navi   7/12/2009, 09:43

Føljetongen ang USB og disk til navi'n fortsetter....

Da har jeg sortert filene slik:

Alfabetet\artist\album\sanger

Eks: AB\ABBA\Gold\1 - Dancing Queen.MP3
Dette representer overhodet ikke min generelle musikk smak, bare for ordenskyld.

Sortert på denne måten har jeg overkommet en begrensning jeg har på min løsning, dvs. at man ikke får scrollet etter 88 mapper direkte på navi'n(gjelder ikke Converse+).

Det jeg ikke har testet er om denne begrensningen gjelder for undermapper også, altså at man har flere artister f.eks. under AB enn 88. Foreløpig er ikke det noe problem for meg. Smile

Ellers må jeg si at USB disken har vært 100% stabil fra torsdag og ca. 600km senere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: USB stor navi   

Til Toppen Go down

USB stor navi
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Thule takboks
» BMW E39