Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 12:10

Hei

Lurer på en ting ang temperatur og oppvarming i kupeen.

Temp.skalaen på varmeaparatet går opp til 28*C, og etter det opp til "Hi"
Er det noen mekaniske forskjeller inne i varmeaparatet på 28C og Hi?

Mener å ha lest noe om at ett ekstra el.varme-element blir slått på når varmeaparatet står i Hi?

(Når jeg aktiverer "defroster" stiller tempen seg automatisk på Hi uansett + varmetråder på både fram og bak.)

Noen som vet noe om dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 12:28

eksta el varme er det på biler uten dieselbrenner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 12:35

Okay.

Så på min bil er det da ikke store forskjellen på 28C og Hi.

Men Hi, er det det samme som 28C eller som 29C eller enda mer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 13:04

28 grader er det varmeste nivået som apparatet kan styre tempen i kuppeen på, altså sende 28 eller kaldere luft for å regulere kupe temp i Auto stiling. I stilling "HI" får du den varmeste lufta som kan sendes via registeret og inn i bilen og uten begrensning på hvor varmt det blir i bilen. På HI vil det også aktiveres elektrisk tilleggsvarmer i Defroster modus.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 13:35

biggame skrev:
28 grader er det varmeste nivået som apparatet kan styre tempen i kuppeen på, altså sende 28 eller kaldere luft for å regulere kupe temp i Auto stiling. I stilling "HI" får du den varmeste lufta som kan sendes via registeret og inn i bilen og uten begrensning på hvor varmt det blir i bilen. På HI vil det også aktiveres elektrisk tilleggsvarmer i Defroster modus.
Ja, men el varmer er ikke på biler med dieselbrenner, leveres det biler i norge uten? jeg tror det er standard og at tidsstyring er valgfritt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 16:02

tdci skrev:
biggame skrev:
Ja, men el varmer er ikke på biler med dieselbrenner, leveres det biler i norge uten? jeg tror det er standard og at tidsstyring er valgfritt.

Mener å ha lest at alle Mondeoer har el-varmer på innluften, også biler med dieselvarmer. Aktiveres når man trykker "HI" på klimaanlegget.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 16:24

HallaBalla skrev:
tdci skrev:
biggame skrev:

Mener å ha lest at alle Mondeoer har el-varmer på innluften, også biler med dieselvarmer. Aktiveres når man trykker "HI" på klimaanlegget.
nei, jeg har trøbbel med brenneren og iføge verksmesteren på ford mysen er det ikke el varmer på de med brenner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   23/11/2009, 16:44

Takk for mange innspill

Håper vi kommer fram til en konklusjon etter hvert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdcipower

Antall Innlegg : 10
Registration date : 13.11.2009

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   28/11/2009, 19:53

Alle norsksolgte mk 3 og nyere med diesel har brenner. Dette fordi moderne dieselmotorer har en så høy virkningsgrad at de ikke produserer nok varme til å nå de ønskede 80 grader under kalde norske vintre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   28/11/2009, 23:49

Hmmmm. Er ikke helt sikker på det. Forrige bilen produsert 4.11.08 hadde varmeelementet, men er ikke sikker på om den hadde ekstra dieselbrenner. Min nye bil, produsert har ekstra brenner og jeg er ikke sikker på om den har varmeelementet. I den nye bilen kan jeg slå av/på brenneren i Converse+. I forrige bilen kom ikke dette valget opp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   29/11/2009, 10:22

Min -07 hadde standard ebersprächer dieslebrenner. For å få den til å virke alene, måtte det et tilleggssett til 5.000 kroner.
På min -09 er det standard med el-element ekstra. Ikke dieselbrenner(jeg innbiller meg det er Webasto i dag).

Jeg har ikke ekstra dieselbrenner, fordi det var det eneste som ble feil på min forrige. Nemlig at batteriet gav opp etter to år. Nå er jeg bruker jeg ledning og varemelement...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
KnutB

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   29/11/2009, 11:01

Hei Campist,
Da ser det ut som mysteriet er oppklart?
1, Ikke alle Mondeo har ekstra dieselvarmer.
2, Mondeo med dieselvarmer har ikke el-elementet.
3, Mondeo uten dieselvarmer (enten programerbar eller som kun tilleggsvarmer) har el-elementet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   29/11/2009, 11:22

Hei Campist,
Fikk du montert tilleggssettet på din første Mondeo, eller hadde den det fra fabrikk?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   29/11/2009, 23:15

Så for meg (som har tileggsvarmer/dieselbrenner) så der det ikke store forskjellen på 28C og Hi på varmeapparatet?

En annen ting som forundrer meg litt er viftehastigheten.
Når bilen er kald og varmeapparatet er stilt inn på f.eks 26*C så går viften sakte selvsagt inntil det begynner og komme varmluft.
Når varmluft begynte å komme hadde jeg forventet at viftehastigheten økte litt for kjappere å varme opp kupeen.
Men den går bare med samme hastighet hele tiden.
Riktignok har den litt høyere hastighet hvis jeg velger høy temp i forhold til om jeg velger litt lavere temp.
Hvis jeg ønsker litt høyere viftehastighet på jeg "overstyre" selv med å øke hastigheten manuelt
for så å gå tilbake til "auto" når jeg nærmere meg kupevarmen jeg ønsker.
Greit nok dette men det hadde vært mer "auto" synes jeg hvis vifta hadde hatt litt høyere hastighet en periode under oppvarmingen.

Velger man defrost er det jo maxhastighet som gjelder og det blir litt for mye viftehastighet samt at all varmluft blir rettet mot vinduene...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   30/11/2009, 08:46

Nja, starter min "kald" og trykker på defrost knappen. Etter ca 1 min begynner varm luft å komme ut av dysene. Tror ikke varmeren har rukket å starte på den tiden og ligner mer på El oppvarming. Har jeg vært heldig og fått dobbelt opp?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   1/12/2009, 16:50

Titanium Æks skrev:
Når bilen er kald og varmeapparatet er stilt inn på f.eks 26*C så går viften sakte selvsagt inntil det begynner og komme varmluft.
Når varmluft begynte å komme hadde jeg forventet at viftehastigheten økte litt for kjappere å varme opp kupeen.
Riktignok har den litt høyere hastighet hvis jeg velger høy temp i forhold til om jeg velger litt lavere temp.
Hvis jeg ønsker litt høyere viftehastighet på jeg "overstyre" selv med å øke hastigheten manuelt
Greit nok dette men det hadde vært mer "auto" synes jeg hvis vifta hadde hatt litt høyere hastighet en periode under oppvarmingen.

Denne "auto" funksjonen har eg irritert meg over og. For slik det fungerar i Mondeoen kan ikkje akkurat kallast auto i det heile tatt. Hadde ein passat lånebil ei stund i sommar, og der fungerte auto slik eg ville sagt den skulle fungere; for å opprettholde innstilt temperatur gjekk viftehastigheta opp og ned automatisk. Og det er vel virkelig dette som er automatisk? Men det er vel med klima-auto i ford-systemet som det er med trådlaus styring av motor / kupevarmar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 08:07

biggame skrev:
Nja, starter min "kald" og trykker på defrost knappen. Etter ca 1 min begynner varm luft å komme ut av dysene. Tror ikke varmeren har rukket å starte på den tiden og ligner mer på El oppvarming. Har jeg vært heldig og fått dobbelt opp?

Nei du har nok ikke fått dobbelt opp.
Vannet som går gjennom varmeren går blir varmet opp forholdsvis raskt, og går til varmeapperatet tidlig på turen. Ergo så får du litt varmluft veldig fort.

Alle biler har el-varmer som standard.
Diesel varmer er i utgangspunktet ekstrautstyr og må bestilles av forhandler.
Nå blir dette gjort på 95% av alle biler som selges i norge.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 09:15

Takk for info KingChaos.

Så da er det egentlig ingen "mekaniske" forskjeller på om varmeapparatet går på 28*C eller Hi på min bil som har diesel tillegsvarmer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 11:05

Inbreak skrev:
Titanium Æks skrev:

Denne "auto" funksjonen har eg irritert meg over og. For slik det fungerar i Mondeoen kan ikkje akkurat kallast auto i det heile tatt. Hadde ein passat lånebil ei stund i sommar, og der fungerte auto slik eg ville sagt den skulle fungere; for å opprettholde innstilt temperatur gjekk viftehastigheta opp og ned automatisk. Og det er vel virkelig dette som er automatisk? Men det er vel med klima-auto i ford-systemet som det er med trådlaus styring av motor / kupevarmar.

Ja jeg må henge meg på her. Min gamle Passat 2006mod med 2 sone auto-klima, var bedre enn min nye 2010 Mondeo. Den regulerte hastigheten på vifta mye mer aktivt.

Kan det være en software "feil"?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 12:13

Titanium Æks skrev:
Takk for info KingChaos.

Så da er det egentlig ingen "mekaniske" forskjeller på om varmeapparatet går på 28*C eller Hi på min bil som har diesel tillegsvarmer?

Det er som det er blitt sagt tidligere her: Når den står på 28 grader holder den seg konstant på det.
Setter du den på HI vil den åpne alt og ikke ha noen øvre begrensning på temperatur. Ingen ekstra elementer som starter.

Når det gjelder vifte hastigheten så er det mulig den kunne gått på ett høyere nivå under oppvarmings prosessen. Men hvis du setter en temperatur sensor i midt konsoll litt over håndbrekk. Og endrer gradene fra f.eks 21 til 23 så vil du se at det ikke tar lang tid å endre temperaturen i bilen.

En del andre biler justerer viftehastigheten hele tiden. Dette indikerer jo ett system som ikke fungere etter som den ikke klarer å finne riktig temperatur.

Så lenge vifta små justerer seg hele tiden slipper man at vigta skal gå på fullt..

Men det er jo smak og behag om du vil ha jevn temperatur eller om du vil ha fønvind i trynet da..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 13:13

KingChaos skrev:
Titanium Æks skrev:
Takk for info KingChaos.

Det er som det er blitt sagt tidligere her: Når den står på 28 grader holder den seg konstant på det.
Setter du den på HI vil den åpne alt og ikke ha noen øvre begrensning på temperatur. Ingen ekstra elementer som starter.

Når det gjelder vifte hastigheten så er det mulig den kunne gått på ett høyere nivå under oppvarmings prosessen. Men hvis du setter en temperatur sensor i midt konsoll litt over håndbrekk. Og endrer gradene fra f.eks 21 til 23 så vil du se at det ikke tar lang tid å endre temperaturen i bilen.

En del andre biler justerer viftehastigheten hele tiden. Dette indikerer jo ett system som ikke fungere etter som den ikke klarer å finne riktig temperatur.

Så lenge vifta små justerer seg hele tiden slipper man at vigta skal gå på fullt..

Men det er jo smak og behag om du vil ha jevn temperatur eller om du vil ha fønvind i trynet da..

Forsåvidt enig at man slipper dette med viftestøy, men problemet er at jeg synes det tar lengre tid å varme opp kupeen hvis jeg ikke bruker ekstravarmeren eller setter full guffe på varmen enn det gjorde f.eks. med min gamle VW. Når jeg satte 23 grader i bilen, ble det omtrent slik etter noen minutter, men nå så setter jeg den på 27 og det føles mer som 23. Men etter en lengre kjøretur, merker jeg at tempen nærmer seg 27 og jeg kan sette den ned. Gevinsten er at viftene går roligere totalt sett enn tidligere, men jeg må bort å klå på anlegget litt oftere.

Så jo da, man kan vel kanskje kalle det for smak og behag, men man kan kanskje også si at det ene er hel-auto og det andre er mer semi-auto.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 13:44

Da er vi enig om det...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 13:48

KingChaos skrev:
Da er vi enig om det...

Det ække en ting vi er enige om!

God helg - nå skal jeg til famen på Toten og da får jeg testa bilen litt på glatta og skikkelig kulde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 17:39

KingChaos skrev:
Titanium Æks skrev:
Takk for info KingChaos.

Kanskje det, men det fungerar uansett ikkje som det skal gjere, eller BURDE gjere. Når du kjem til ein kokvarm bil om sommaren, a/c står på autå på f.eks 17 grader, burde ikkje då anlegget kople alt på max for å kjøle fortast mulig ned til 17, for SÅ å gå over i behagelig auto og opprettholde? Dette skjer IKKJE, og det virkar rett og slett ikkje som det er særlig aktivitet i heile a/c'en. Tilsvarande motsatt om vinteren i ein bikkjekald kupe; max varme til oppnådd temå på f.eks 22 grader, og så begagelig auto etterpå for å opprettholde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   4/12/2009, 18:13

Inbreak skrev:

Kanskje det, men det fungerar uansett ikkje som det skal gjere, eller BURDE gjere. Når du kjem til ein kokvarm bil om sommaren, a/c står på autå på f.eks 17 grader, burde ikkje då anlegget kople alt på max for å kjøle fortast mulig ned til 17, for SÅ å gå over i behagelig auto og opprettholde? Dette skjer IKKJE, og det virkar rett og slett ikkje som det er særlig aktivitet i heile a/c'en. Tilsvarande motsatt om vinteren i ein bikkjekald kupe; max varme til oppnådd temå på f.eks 22 grader, og så begagelig auto etterpå for å opprettholde.

Det er mulig det ikke fugerer som du mener det burde. Men det fungerer
som ingeniørene har utviklet det til å gjøre. Og de aller fleste er
fornøyd med dette (iallefall ikke tilbakemeldinger på noe annet) og da
er også ingeniørene fornøyd.

Man kan desverre ikke tilfredstille alle, og det er jo synd hvis du
ikke synes det fungerer tilfredstillende.... Dette får vi desverre ikke
gjort noe med.

Når det gjelder kjøle delen av AC så blåser iallefall min på max når jeg setter den på low.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?   

Til Toppen Go down

Varmeaparat - temperatur - 28*C eller HI ?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» ØK: Poletta eller lignende vogn
» Elektromotor m/gear eller kun gear
» 4x114,3 16" eller 17" felger kjøpes.
» Sommerdekk, gateslicks og racingslicks
» Dekk størrelsa å anna info om dekk