Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dieselvarmer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Maximus

Antall Innlegg : 5
Registration date : 10.11.2009

PosteTema: Dieselvarmer   10/11/2009, 10:50

Jeg lurer på hvordan jeg får dieselvarmeren til å fungere i bilen. Jeg stiller den inn på computeren (Ford Converse +) krysser av dagene den skal starte + tidspunkt for når bilen skal være varm. Men den starter ikke... Idag var det +2 grader, så det er kaldt nok..

Noen som har et triks? Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Dieselvarmer   10/11/2009, 21:27

Litt søkt kanskje. Årstallet er riktig for dagen den skal starte?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

Antall Innlegg : 38
Registration date : 30.03.2009

PosteTema: Re: Dieselvarmer   10/11/2009, 22:20

Maximus skrev:
Jeg lurer på hvordan jeg får dieselvarmeren til å fungere i bilen. Jeg stiller den inn på computeren (Ford Converse +) krysser av dagene den skal starte + tidspunkt for når bilen skal være varm. Men den starter ikke... Idag var det +2 grader, så det er kaldt nok..

Noen som har et triks? Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her...

Hva med dårlig batterispenning???
Vet ikke, men hørt at folk har strevd med å få på varmeren når de trykker på knappen for "bare denne gangen". (godt forklart... ehh.. nei) Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Maximus

Registration date : 10.11.2009

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/11/2009, 15:43

Hmmm.. Ikke godt å si. Batteriet er 1 år gammelt. Burde holde det. Det skal ikke stilles inn årstall for Tid1 og Tid2 såvidt jeg kan se... Men jeg får sjekke en gang til....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

Antall Innlegg : 38
Registration date : 30.03.2009

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/11/2009, 17:52

Maximus skrev:
Hmmm.. Ikke godt å si. Batteriet er 1 år gammelt. Burde holde det. Det skal ikke stilles inn årstall for Tid1 og Tid2 såvidt jeg kan se... Men jeg får sjekke en gang til....

Starter den når du trykker på knappen slik at den starter med en gang da, skulle klare å eliminere om det var batteiproblem da. Eller at du tryker på den knappen korr amn stiller dato og klokke. Starter den ikke da er det noe annet som er galdt.

Sjekk mer om dette på side 6 her. Vet ikke om det hjelper mye, men.......
http://www.norwegianmondeoclub.com/motor-f3/dieselvarmer-t322.htm
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: Re: Dieselvarmer   26/11/2009, 21:48

Jeg har ikke fått testet om min dieselvarmer(parkeringsvarmer) funker da det hersens været MÅ jo seff være over 4+. Typisk at det skal være grisevarmt ute når jeg har endelig fått meg en morsom dupeditt å fikle med.

Men det jeg egentlig ville spørre om var om noen kjente til et "hack" for å justere triggingen av timeren. Slik den er programmert nå, er det 4+ eller lavere som starter varmeren. Jeg kunne tenkt meg kanskje at den startet når tempraturen sank til +6 eller lavere. Når søster forumet i UK publiserer hvordan man kan slå av setebelte alarmen, så burde vel noen ha fisket frem en fremgangsmåte her som tross alt er langt mindre skummelt. Wink

Og hva skjer dersom tempen ute stiger fra f.eks. 0 til +5 i løpet av tiden den er i gang? Stopper den eller er den programmert slik at når tempen er under +4, så går den til det gitte tidspunktet man har programmert?

Og sist, men ikke minst - hvor mye diesel bruker en slik varmer? Tipper det er minimalt og kanskje knapt målbart, men kjekt å vite. Man ønsker jo ikke å være svar skyldig når noen spør meg om slike dustete spørsmål...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Dieselvarmer   26/11/2009, 22:53

Tempratur grense for parkeringvarmer er 15 grader ihht bruksanvisning. Som dette klippet viser; Note: The parking heater will only
operate if there is at least 7.5 litres of
fuel in the fuel tank and the ambient
temperature is below 15°C. The
heater will not operate if the battery
is low.
Note: The heating depends on the

outside air temperature.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dieselvarmer   26/11/2009, 23:01

jethores skrev:
Tempratur grense for parkeringvarmer er 15 grader ihht bruksanvisning. Som dette klippet viser; Note: The parking heater will only
operate if there is at least 7.5 litres of
fuel in the fuel tank and the ambient
temperature is below 15°C. The
heater will not operate if the battery
is low.
Note: The heating depends on the

outside air temperature.

Javel? Hvor i alle dager har jeg fått 4+ fra da??? Det kan sikkert ikke du svare på, men allikevel... en annen ting er at da funker ikke varmeren for min del i alle fall. Jeg har satt på timeren man-fre kl.08:30, men ingen av dagene siden jeg fikk den, har bilen vært varm. Den har vel omtrent vært som utetempen +1-2 grader tipper jeg. Brrr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dieselvarmer   27/11/2009, 06:52

I dag testet jeg varmeren, men den hadde altså ikke startet. I går satte jeg den til 07:00 man-fre. Men bilen var kald 06:30. Tok derfor tok jeg en test med valget "En gang". Valgte dagens dato og kl. 07:00. Da startet den umiddelbart...

Det samme gjelder "Aktiver nå" eller hva valget heter på svensk(utrolig at de ikke har fått inn norsk her i Converse+???!?!). Akitiverer jeg det valget starter også varmeren og da seff med en gang.

Dette kan jo ikke skyldes lav spenning eller lite diesel?!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Dieselvarmer   27/11/2009, 09:17

4 grader har du nok fått fra at det er da kjørevarmeren starter. Men jeg mener å huske at det er når det er kaldere enn 6 grader at kjørevarmeren starter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Alltid Ford

Registration date : 09.01.2010

PosteTema: Re: Dieselvarmer   20/1/2010, 22:41

Håper du fant løsningen her! sånn var også min bil når den var ny, og det skyldes software feil. Den startet av og bil på forhåndsinnstilling, og alltid på Once og aktiv now. Etter oppgradering ingen feil!.....Ford trodde ikke noe på det, og mente jeg gjorde det feil! Men etter litt stahet, fikk jeg ny SW og alt ok! Og temperaturen som nevnes stemmmer, 4 grader på kjørevarmer og 15 på parkeringsvarmer!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tacomodo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 52
Registration date : 29.01.2010

PosteTema: Re: Dieselvarmer   1/2/2010, 20:32

Hva er forskjell på "kjørevarmer" og "parkeringsvarmer"?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://tacomodo.com
Alltid Ford

PosteTema: Re: Dieselvarmer   1/2/2010, 20:41

Dieselvarmer er den som starter når du starter bilen. Den sørger for å få motoren raskere varm.

Parkeringsvarmer er den lille ekstra enheten du kan kjøpe til, så coupé og motor er varm når du skal hente bilen. Da går vifter etc inne i bilen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Dieselvarmer   2/2/2010, 10:18

tacomodo skrev:
Hva er forskjell på "kjørevarmer" og "parkeringsvarmer"?

Dette er grundig forklart i andre tråder i forumet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mannemann

Antall Innlegg : 11
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Virker den..?   10/2/2010, 22:22

Fikk akkurat min 2010 Titanium 115hk stv nå. Kjøpte med parkeringsvarmer som ekstrautstyr og kona gledet seg veldig til at hun og ungen kunne få det litt koselig når de skal kjøre i barnehagen.

Men..

Har prøvd denne både morgen og kveld nå men det er ikke varmt i bilen, det er ikke lunkent heller.

Ved -10 ute, hva skal man forvente av temperatur inne i bilen? +5, +10, +20 ? Det står jo ikke noe sted..

Dette har jeg gjort/sjekket:

* Korrekt dato/tidspunkt for start -- eller avreise - når bilen skal tas i bruk
* Varmeren starter på Aktiver Nå
* Det er nok diesel på tanken
* Batteriet er på nesten 14v

I dag tidlig så jeg selv på Converse displayet at den var aktivert og det var lyd fra motoren.

Er skuffet over at det ikke er antydning til varmt i bilen. Temp. sensoren i dashboardet ligger helt nede den beveger seg heller ikke oppover som om motoren er varm når jeg starter bilen.

Hva er deres erfaringer med denne varmeren?

Edit; Definert start :-)

Sist endret av mannemann den 10/2/2010, 23:08, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Alltid Ford

PosteTema: Re: Dieselvarmer   10/2/2010, 22:31

hei! Min funker nå supert, og bilen er nydelig og varm. Viftene går for fult når jeg kommer i bilen. Men ser du skriver dato og klokke er korrekt for start. klokken skal settes på når du skal kjøre av gårde. Skal du dra kl 07, må klokken stå på 07. da starter den selv den nødvendige tid på forhånd.

har du gjort det?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mannemann

PosteTema: Re: Dieselvarmer   10/2/2010, 23:13

Alltid Ford skrev:
hei! Min funker nå supert, og bilen er nydelig og varm. Viftene går for fult når jeg kommer i bilen. Men ser du skriver dato og klokke er korrekt for start. klokken skal settes på når du skal kjøre av gårde. Skal du dra kl 07, må klokken stå på 07. da starter den selv den nødvendige tid på forhånd.

har du gjort det?

Ja det er et svært viktig moment ved dette du peker på. Jeg har satt den på avreisetidspunkt. Jeg satte meg inn i bilen i dag tidlig kl 07.15 som er tidspunktet på programm 1 (aktivert man-fre) og så at displayet sier at varmeren er aktivert uten å låse opp bilen eller sette på tenningen. Det var veldig kaldt i bilen, desverre Kona er skuffet over dette som hun hadde sett så frem til, sukk.

Ved hvilken utetemperatur får du god varme inni bilen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 08:58

Hvis det føles like kallt inne i kupeen som ute, er det noe gærnt.
Etter min 08 mod. ble omprogrammert, virker den ikke like varm som før de omprogrammerte softwaren.
Når det har vært +/- 15 minusgrader har jeg målt ca +5 grader i bilen. Hvis man i tillegg skal ha barn inn i setene sine, så har mye av varmen forsvunnet før man får satt seg inn i bilen.
Kommer det varme ut av dysene når dere starter bilen..?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 18:23

Nåla for motorvarme vil nokk ikkje bevege seg ein millimeter sjølv etter at forvarminga er ferdig. Dette fordi denne termpfølaren står ein annen plass på motoren enn ved kjølevatnet som blir forvarma. Men, ved forvarming vil du merke at motoren får optimal driftstemperatur ganske så raskt etter at du begynner å køyre, i motsetning til om du ikkje har brukt varmaren først. Husk også å merke av AUX-heater slik at denne er aktivert og hjelper på med varming av motoren ved behov.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mannemann

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 20:14

Inbreak skrev:
Nåla for motorvarme vil nokk ikkje bevege seg ein millimeter sjølv etter at forvarminga er ferdig. Dette fordi denne termpfølaren står ein annen plass på motoren enn ved kjølevatnet som blir forvarma. Men, ved forvarming vil du merke at motoren får optimal driftstemperatur ganske så raskt etter at du begynner å køyre, i motsetning til om du ikkje har brukt varmaren først. Husk også å merke av AUX-heater slik at denne er aktivert og hjelper på med varming av motoren ved behov.

Takk for svar!

Det kommer varme ut av dysene nå bilen startes. Men det er på ingen måte varmt inne i bilen, setene og rattet føles iskaldt.

Jeg skulle så gjerne visst hva som er måltemperaturen, ved -10 ute hva skal temperaturen inne i bilen være?

Er litt usikker på om jeg skal sette bilen hos Ford for å sjekke dette. Antakelig så starter de varmeren og sier "ja den starter, ergo må den være ok" .. :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Alltid Ford

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 21:00

Varmeren skal gå maks 25-30 minutter, så hvis du går ut en halv time før avreisetid, så kan du sjekke litt når den starter opp. Må være minimum 70 minutter på forhåndsinnstilling til du skal kjøre for at det skal virke.

Bilen skal uansett ha tinte ruter, og det skal blåse godt og varm i viftene. Mao når du åpner døra skal viftene stå og gå uten at bilen er startet, gjør den ikke det fungerer det ikke. Viktig da at viftene ikke står i off posisjon på dashbordet. Tror også temperaturen bør stå på feks 25 grader. Litt usikker på om det har noen betydning da!

Min er en 2008 mod, og før oppgradering av varmeren(soft ware) gikk den inntil en time når det var skikkelig kaldt. Dermed ble batteriet flatt!. Så nå er ikke bilen like varm når jeg kommer, med det er god "lunk" og behagelig og sette seg inn. Sjekk også AUX heater er tilkoblet når bilen starter som nevnt her.

En slik varmer er en drøm, og jeg vil ALDRI ha bil uten dette igjen! Hør også etter om varmeren går, på høyre side av bilen ved forhjulet! Det kan du høre både før og etter du starter bilen!

Kjørevarmeren skal starte hvis det er kaldre enn 4 grader.(når bilen starter)
Parkeringsvarmeren skal kunne stilles inn inntil 15 pluss grader for oppstart.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 21:36

Temp instillingen på klima betyr ingen ting for syklusen eller varemen i bilen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 22:01

Hadde også en forestilling om tropevarm bil. Men den føles bare smålunken og kjølig i setene og ratt.
Husk det er en stor bil og har du stasjonsvogn i tillegg, blir det enda mer å varme opp. Og da er det nok ikke tilstrekkelig med 30 min. oppvarming. Men på den annen side så er den mer anvendelig, da den tåler mer småkjøring uten å knekke batteriet.
Ikke dumt å ta en prat med verkstedet.

Hadde jeg vist bedre skulle jeg ha kjøpt en Defa warm-up med fjernkontroll. Blir det neste gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 22:26

mannemann skrev:
Inbreak skrev:

Takk for svar!

Det kommer varme ut av dysene nå bilen startes. Men det er på ingen måte varmt inne i bilen, setene og rattet føles iskaldt.

Jeg skulle så gjerne visst hva som er måltemperaturen, ved -10 ute hva skal temperaturen inne i bilen være?

Er litt usikker på om jeg skal sette bilen hos Ford for å sjekke dette. Antakelig så starter de varmeren og sier "ja den starter, ergo må den være ok" .. :-)

Der eg bur i Bergen har det dei siste åra vore passelig kaldt til Vestlandet å vere, men i år har det vore unormalt kaldt, heilt ned mot -20, mot maks -10-12 tidligare år. Min erfaring er at under -4-5 grader, så minkar effekten av varmaren på andre ting enn motoren betraktelig veldig fort. Minimal lunk i kupeen, frontruta er ikkje skikkelig tint, og resten av rutene har ikkje tegn til å ha begynt avriming. Er ikkje direkte imponert, og det blir vanligvis til at bilen blir ståande på tomgang nokre minutt med klimaanlegget på maks for å få tint ferdig front og bakrute, og i alle fall delvis siderutene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Dieselvarmer   11/2/2010, 22:48

Hmmm.... Min fungerer perfekt. Selv når det har vært under -20. Bilen har vært isfri og hatt ok vame inne. Riktig nok ikke like varm som Saaben jeg hadde for noen år siden, men helt ok. Har siste SW.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dieselvarmer   

Til Toppen Go down

Dieselvarmer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next