Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ubrukelig ryggelys....

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Ubrukelig ryggelys....   2/11/2009, 20:51

Dette er vel eit problem alle har, men er det noken som har funne ein måte å "fikse" dette problemet på? Det virkar jo rett og slett som ryggelysa er der av kosmetiske grunnar, for funksjonsmessig har dei rett og slett INGEN verdi. Det skal ikkje vere begynt å skymast veldig masse før det rett og slett blir å rygge i blinde. Ryggesensorane er litt til hjelp, men ikkje masse. Nå har eg riktignokk mørktona ruter, for å hindre innsyn i bilen, men det er ikkje masse ryggelys å sjå i speglane, og det er tross alt desse ein må rygge etter uansett. Er det litt regndråpar på speglane i tillegg er det minimale ryggelyset som er der vekk og. Dette er rett og slett skandalaust ELENDIG av Ford, og strengt tatt skulle ein krevd problemet fiksa.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   2/11/2009, 21:20

Tja vet nå ikke jeg,det er vel andre ting her i verden som er mer skandalaust en dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   2/11/2009, 22:05

mondeo1 skrev:
Tja vet nå ikke jeg,det er vel andre ting her i verden som er mer skandalaust en dette.

Så kva superoppskrift har du med andre ord? Når du er åleine i bilen og skal rygge og det er bekmørkt ute. Ikkje ser du kor du skal rygge, ikkje kan du gå ut av bilen sjølv og rettleie rygginga. Uten lys kjem du ingen veg, så ein bil uten lys er ikkje bedre enn ein bil uten motor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 89
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   2/11/2009, 22:21

Nå har jeg svarte ruter på bilen min også, men når jeg kjører ned vinduene så ser jeg fint i mørket jeg. JA, de kunne vært bedre, men jeg klarer da fint å rygge etter de..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   2/11/2009, 23:37

Vet ikke riktig,har kjørt bil i 25 år men har aldri hatt dette problemet.Var det bedre ryggelys før?Tror ikke jeg noen gang har hatt en bil hvor jeg har blitt henrykt over hvor gode ryggelys det var på den.Husker jo på 70-80 tallet at det var noen som satte en 1000 metring på bakfangeren,men den løsningen er vel litt drøy nå for tida.Dessuten vil jeg nok påstå at det er bedre å ha motor i bilen enn ryggelys.Selfølgelig skal alle lysene på bilen være det beste som produsenten kan oppdrive,men jeg kjøper ikke bil etter hvordan ryggelysene virker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   3/11/2009, 08:07

Køyrte ein 85-modell Mazda 323 nokre år i jobbsamanheng før Mondeoen, og ryggelysa på denne er som sola sjølv i forhold til Mondeoen i alle fall. Har aldri køyrt ein bil med dårligare ryggelys enn Mondeoen, og det er rett og slett IKKJE sikkert med så elendige ryggelys.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   3/11/2009, 20:34

Ja, ryggelysene er svake. Kombinert med sota ruter og bagasjenett over bakseteryggen er det ikke mye man ser. Ryggesensor er et must.

Uten den hadde det nok blitt vel spennende.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   3/11/2009, 23:53

HallaBalla skrev:
Ja, ryggelysene er svake. Kombinert med sota ruter og bagasjenett over bakseteryggen er det ikke mye man ser. Ryggesensor er et must. Uten den hadde det nok blitt vel spennende.

Sota ruter og nett tar "all" sikt bakover ja. Men for rygginga sin del gjer det ikkje allverden, sidan det uansett ikkje er veldig masse å sjå gjennom ei lita bakrute i ein bil som Mondeo, sjølv med blanke glas og uten nett. Ryggesensorane er eit must, men desse hjelper jo ikkje mot ein grøftekant eller liknande, eller lave hinder. Så når ein då ikkje ser noke som helst i speglane heller er ein fullstendig blinda. Men kva kan ein vel forvente av kontorrotter som har designa bilen. Akkurat som med ein arkitekt. Null sans for praktiske løysingar, men det ser fint ut på papiret.

Det er vel ikkje mulig å sette inn sterkare pære heller, sidan det allereide står 21W i.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   4/11/2009, 05:51

ryggelys? Er det ryggelys på den? Det må jeg sjekke!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 89
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   4/11/2009, 16:12

Inbreak skrev:

Sota ruter og nett tar "all" sikt bakover ja. Men for rygginga sin del gjer det ikkje allverden, sidan det uansett ikkje er veldig masse å sjå gjennom ei lita bakrute i ein bil som Mondeo, sjølv med blanke glas og uten nett. Ryggesensorane er eit must, men desse hjelper jo ikkje mot ein grøftekant eller liknande, eller lave hinder. Så når ein då ikkje ser noke som helst i speglane heller er ein fullstendig blinda. Men kva kan ein vel forvente av kontorrotter som har designa bilen. Akkurat som med ein arkitekt. Null sans for praktiske løysingar, men det ser fint ut på papiret.

Det er vel ikkje mulig å sette inn sterkare pære heller, sidan det allereide står 21W i.

Bakruta er for liten så du ser ikke grøftekanten????
Hvor stor bakrute skal du ha da mann....

Jeg ser faktisk ikke problemet deres.. Har aldri hatt problemer med å rygge, uansett om det er inn i garasjen eller lukeparkering.

Men det finnes en løsning for dere som mener dette er helt håpløst. Kjøp dere en Smart. Der sitter dere med bakhue klistra i bakruta. Bare å snu litt på hue så kan dere se grøftekanten deres. Og samtidig sjekke om baklya fungerer..

Nei ikke sett inn sterkere pærer. Datasignalene som styrer lysa liker ikke dette. Det kan fort føre til mer problemer. Men dere kan prøve å sette inn en L.E.D pære. Det bør fungere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   4/11/2009, 17:30

tdci skrev:
ryggelys? Er det ryggelys på den? Det må jeg sjekke!

Hehe, ja det er vistnok slik luksus på denne bilen. I følge manualen i alle fall.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   4/11/2009, 17:43

KingChaos skrev:

Jeg ser faktisk ikke problemet deres.. Har aldri hatt problemer med å rygge, uansett om det er inn i garasjen eller lukeparkering.

Men det finnes en løsning for dere som mener dette er helt håpløst. Kjøp dere en Smart. Der sitter dere med bakhue klistra i bakruta. Bare å snu litt på hue så kan dere se grøftekanten deres. Og samtidig sjekke om baklya fungerer..

Nei ikke sett inn sterkere pærer. Datasignalene som styrer lysa liker ikke dette. Det kan fort føre til mer problemer. Men dere kan prøve å sette inn en L.E.D pære. Det bør fungere.

Mondeoen er høg i baken og lang, og dermed lite oversiktlig bakover med tanke på å rygge på trange plassar. Så det er dødfødt. Ryggar sjølv KUN etter sidespeglane, og har ingen problemer med å rygge, lukeparkere, eller parkere i garasjen (eg ikkje har), så lenge det er lyst nokk ute til å sjå noke som helst bakover i speglane. Men når det er begynt å bli mørkt ute, og gjerne regnar i tillegg, ingen lys frå gatelys eller nærliggande bebyggelse som er til hjelp, då er det ikkje masse å sjå bakover i sidespeglane. Sjølv med siderutene åpne. Då er det ikkje masse hjelp i å skulle rydde på ein smal veg etter ein lav steinkant (bur i stort burettslag) du ikkje ser. Prøve og feile er heller ikkje aktuelt, korleis blir felgane då sjåande ut. Den gamle Mazda 323'en eg hadde før derimot var ein enkel sak å rygge med, der var det jo orkesterplass bakover frå førsrsetet i forhold. Men dette er meg, eg har ikkje radar i baken slik du tydeligvis har. Razz

Får sjå om eg finn meg tak i 21W LED pærer. DÅ burde det vel kanskje bli litt lys bakover. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   4/11/2009, 22:46

Nå er vel strengt tatt ikke Mazda 323 å regne som bil.For meg høres det ut som at Mazdan er et par ryggelys med fire hjul.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   4/11/2009, 22:49

Det kan så vere, men eg køyrte den på km i jobbsamanheng, så den bilen tjente eg FETT på. Bortimot gratis bil 2,5 år, trur glatt eg hadde 150000 i netto på jobbkøyring, om ikkje endå meir. Det kan eg dessværre berre gløyme no lenger. Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   5/11/2009, 18:01

Inbreak skrev:
KingChaos skrev:

Mondeoen er høg i baken og lang, og dermed lite oversiktlig bakover med tanke på å rygge på trange plassar. Så det er dødfødt. Ryggar sjølv KUN etter sidespeglane, og har ingen problemer med å rygge, lukeparkere, eller parkere i garasjen (eg ikkje har), så lenge det er lyst nokk ute til å sjå noke som helst bakover i speglane. Men når det er begynt å bli mørkt ute, og gjerne regnar i tillegg, ingen lys frå gatelys eller nærliggande bebyggelse som er til hjelp, då er det ikkje masse å sjå bakover i sidespeglane. Sjølv med siderutene åpne. Då er det ikkje masse hjelp i å skulle rydde på ein smal veg etter ein lav steinkant (bur i stort burettslag) du ikkje ser. Prøve og feile er heller ikkje aktuelt, korleis blir felgane då sjåande ut. Den gamle Mazda 323'en eg hadde før derimot var ein enkel sak å rygge med, der var det jo orkesterplass bakover frå førsrsetet i forhold. Men dette er meg, eg har ikkje radar i baken slik du tydeligvis har. Razz

Får sjå om eg finn meg tak i 21W LED pærer. DÅ burde det vel kanskje bli litt lys bakover. Very Happy

jeg er enig at ryggelyset er meget dårlig, rygger jo sett etter speil, men på ukjente mørke steder er det et problem, stoler ikke helt på pipern .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   5/11/2009, 19:51

Jeg trenger litt hjelp. Jeg leste denne tråden før i dag, nå gikk jeg ut og rygget meg en tur. Er min bil anderles enn deres? Rett nok var det bedre ryggelys på den gamle Mondeoen min fra -07, men er dette så dårlig da? Faktisk synes jeg bilen er behagelig å rygge med. For det første får jeg lys jeg ser i speilene, samtidig følger hjørnelysene foran slik at jeg har full kontroll med dem foran.
Jeg mener det var bedre reflektorer og halogenpære på min forrige fire dørs MK III(ikke stasjonsvogna) , det er det neppe her, med mitt lys når i alle fall ned til bakken
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   5/11/2009, 21:26

Høyrest ut som du har fått spesialryggelys eller noke slikt. Razz

Lys er det jo selvfølgelig, men det mikroskopiske raudskjæret som kjem ned på bakken er så svakt at eg vil påstå det i enkelte tilfeller hadde vore bedre uten ryggelys i det heile tatt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   6/11/2009, 23:28

Aldri sett på ryggelysene som noe problem. Har selv mørke ruter og bagasjenett. Enig at ryggesensorer er gull.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   7/11/2009, 06:57

Da setter vi strek for useriøse innlegg med personangrep og annet svada. Forsøk å hold dere på å diskutere sak på en saklig måte.

Moderator.

Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   7/11/2009, 11:08

Det var ikke min mening å være useriøs eller fare med svada, hvis det var meg som det ble siktet til. På MKIII mener jeg det bestemt er andre lykteinnsatser på ryggelysene til 4- dørs enn stasjonsvogna. Derfor var det seriøst om det kan være slikt på MKIV også.

Sist endret av Campist den 7/11/2009, 11:15, endret 1 gang
Til Toppen Go down
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   7/11/2009, 11:13

Det var de innleggene som er slettet det ble siktet til.

Moderator.

hypnotic
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 109
Registration date : 15.11.2008

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   7/11/2009, 12:16

Vår 5-dørs '09 har tilfredstillende ryggelys.

For de som er misfornøyde ser det ut til at det finnes alternativer på markedet.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   7/11/2009, 12:40

Vil også følge opp denne tråden med at ryggelysene er noe svakere enn det jeg har vært vant til. Men som alt annet..man venner seg.

Må være en grunn til at kineserene har valgt å forsterke ryggelysene. 1.3 milliarder kinesere kan vel ikke ta feil..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   7/11/2009, 15:37

Campist; nei det var KingChaos som vart påklaga og fekk servert nokre gloser tilbake.

Det er vel ikkje umulig at det kan vere forskjellige lykter mellom stasjonsvogn og sedan.

Skal uansett sondere terrenget etter ledpærer som kan gjere jobben, berre eg finn sterke nokk som som ikkje blir for store igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   8/11/2009, 11:25

Inbreak, jeg forstår :-) Skjønner at jeg har gått glipp av noe.

Jeg synes egentlig - når sant skal sies - at ryggelys ikke alltid er best på noen biler. Det er jo mange som til og med har bare ett lys.

Selv har jeg et lite triks, nemlig å bruke tåkebaklysene om det skulle skorte. Det har jeg gjort i alle år uansett bil - bortsett fra den forrige Mondeoen som det var veldig bra ryggelys på.
Jeg ser også at om jeg prøver å se ut den stein mørke og skrå bakruta mi, så er det umulig å se noe som helst om kvelden. Her er det bare speilrygging som virker ;-)
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Ubrukelig ryggelys....   

Til Toppen Go down

Ubrukelig ryggelys....
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next