Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

problemer med diesel varmer.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AvInnlegg
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   4/12/2009, 11:12

KingChaos skrev:
Kort teknisk om varmeren.

Tiden som trengs for å varme opp bilen, beregnes på grunnlag av to temperaturverdier.

Den maksimale oppvarmingsperioden er 30 minutter
Tilleggsvarmeren med tidsur deaktiveres ved temperaturer over
+15 °C.

Takk for infoen! Smile

I dag når jeg startet bilen, fikk jeg "low battery" melding. Og jeg er ikke sikker om kupevarmeren har gått i det hele tatt. Litt vanskelig å si da temp måleren lå i midtkonsoll boksen. Glemte seff å legge den frem i går kveld. Bilen var dekt med 5cm snø og det er vel litt drøyt å håpe at den hadde smeltet på 30min. Eller? Men det var faktisk smeltet under snøen - problemet var bare det at utetempen viste pluss 1 og da kan vel kanskje det fenomenet oppstå. Så helt sikker er jeg ikke, fordi da jeg sist hadde testet lunkern hvor jeg vet den hadde fungert, så var ikke kupen spes. varm. Skal ikke være enkelt det her...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 89
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   4/12/2009, 12:05

krl69 skrev:

Takk for infoen! Smile

I
dag når jeg startet bilen, fikk jeg "low battery" melding. Og jeg er
ikke sikker om kupevarmeren har gått i det hele tatt. Litt vanskelig å
si da temp måleren lå i midtkonsoll boksen. Glemte seff å legge den
frem i går kveld. Bilen var dekt med 5cm snø og det er vel litt drøyt å
håpe at den hadde smeltet på 30min. Eller? Men det var faktisk smeltet
under snøen - problemet var bare det at utetempen viste pluss 1 og da
kan vel kanskje det fenomenet oppstå. Så helt sikker er jeg ikke, fordi
da jeg sist hadde testet lunkern hvor jeg vet den hadde fungert, så var
ikke kupen spes. varm. Skal ikke være enkelt det her...

Varmeren har nok gått, men stoppet igjen pga lavt batteri nivå.

Hadde problemer med batteri på min '07 før omprogramering. Etter ny programvare og bytte av batteri var det ikke lenger noe problem. På min '09 har jeg ikke hatt noen problemer. Bruker varmeren 2 ganger om dagen.

Reis å få kontrolert batteriet ditt. Det må enten top-off lades ( noe du ikke får gjort selv med vanlig lader) eller så må du skifte batteri.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Shorty
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 94
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   4/12/2009, 18:18

Fikk bilen min i Januar 08 og brukte forvarmeren hver dag hele uken frem til mild været kom, ikke noe varsel om Low bat og startet uten problemer. Jeg har ca 15 min kjøring til jobb. På mandag som var kom jeg ut til flattbatterie (ikke videre morro kl 05.30 på morran Mondisen stod til jeg kom hjem fra jobb, brukte startkabler for å få liv i den og lot være å bruke forvarmeren på noen dager. Torsdag prøvde jeg igjen, bilen startet men ikke lett, så batteriet er nok ikke på topp.
Skal ha 40 000 service neste uke så regner med at Ford fikser det...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   4/12/2009, 18:23

Shorty skrev:
Fikk bilen min i Januar 08 og brukte forvarmeren hver dag hele uken frem til mild været kom, ikke noe varsel om Low bat og startet uten problemer. Jeg har ca 15 min kjøring til jobb. På mandag som var kom jeg ut til flattbatterie (ikke videre morro kl 05.30 på morran Mondisen stod til jeg kom hjem fra jobb, brukte startkabler for å få liv i den og lot være å bruke forvarmeren på noen dager. Torsdag prøvde jeg igjen, bilen startet men ikke lett, så batteriet er nok ikke på topp.
Skal ha 40 000 service neste uke så regner med at Ford fikser det...

Med kun 15 min kjøring til jobb bør ikke varmeren gå mer enn 15 minutter heller.. Den strømmen som brukes av varmeren må lades opp igjen. Og med det forbruket du da har med radio, lys. etc etc blir det ikke mye til overs for å topplade batteriet. Så man bør kjøre MINIMUM like lenge som varmeren går.
Ellers vil batteriet sakte men sikkert bli svekket uten at man får noen for for forvarsel om dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   5/12/2009, 10:09

Etter tilbakemeldingene i denne tråden tok jeg kontakt med den lokale forhandler. Fikk bekreftet at bilen skal inn til omprogrammering.
Problemet vil antakelig forsatt være der, hvis man ikke har mere enn 15-20 min. til jobb hver dag. Hvis varmeren bare kan gå i 15 min. blir det vel ikke store effekten i kupeen. Hva er så fortjenesten...lunk i motoren, og dermed raskere respons på klima-anlegget...?

KingChaos.: Du nevner at du bruker varmeren 2 ganger om dagen. Da er jeg nysgjerrig på hvor lang tid du kjører etter hver gang du har brukt varmeren, og hvor lenge du lar den gå før du kjører.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   5/12/2009, 11:20

Hei Panther.

Jeg stiller varmeren min 10 min etter avreise. Dvs at den går i MAX 20 minutter. Uten kø bruker jeg ca 25 minutter på jobb..
Er det antydning til snø i lufta kan det fort gå en time..
Har ikke glodvarm bil hvis det er 20 minus, men jeg har isfri og lunka bil.. Bedre enn å gå ut 15 min før for å starte opp..
Og ikke minst så er dette VELDIG bra for motoren. Dere som har starta opp i 20 minus uten forvarming vet hvordan motoren høres ut da. Den har det ikke bra...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   5/12/2009, 12:52

KingChaos skrev:

Jeg stiller varmeren min 10 min etter avreise. Dvs at den går i MAX 20 minutter. Uten kø bruker jeg ca 25 minutter på jobb..
Er det antydning til snø i lufta kan det fort gå en time..
.

Selv har jeg bare 5-6 minutters kjøring til jobb. Bor på Elverum, hvor det blir nokså kaldt, så jeg bruker webaston aktivt. Men pga kort kjøretid blir det dårlig med lading under kjøring. Har derfor sett meg nødt til å lage meg et ladesystem. Bruker en CTEK XS7000 som ligger i garasjen som jeg kobler til med en plug-in kontakt i grillen (har trukket kabler til batteriet/jord). Funker bra nå, ikke strømproblemer lenger (slik som ifjor vinter).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/12/2009, 02:11

KingChaos skrev:
krl69 skrev:

Takk for infoen! Smile

I
dag når jeg startet bilen, fikk jeg "low battery" melding. Og jeg er
ikke sikker om kupevarmeren har gått i det hele tatt. Litt vanskelig å
si da temp måleren lå i midtkonsoll boksen. Glemte seff å legge den
frem i går kveld. Bilen var dekt med 5cm snø og det er vel litt drøyt å
håpe at den hadde smeltet på 30min. Eller? Men det var faktisk smeltet
under snøen - problemet var bare det at utetempen viste pluss 1 og da
kan vel kanskje det fenomenet oppstå. Så helt sikker er jeg ikke, fordi
da jeg sist hadde testet lunkern hvor jeg vet den hadde fungert, så var
ikke kupen spes. varm. Skal ikke være enkelt det her...

Varmeren har nok gått, men stoppet igjen pga lavt batteri nivå.

Hadde problemer med batteri på min '07 før omprogramering. Etter ny programvare og bytte av batteri var det ikke lenger noe problem. På min '09 har jeg ikke hatt noen problemer. Bruker varmeren 2 ganger om dagen.

Reis å få kontrolert batteriet ditt. Det må enten top-off lades ( noe du ikke får gjort selv med vanlig lader) eller så må du skifte batteri.

Takk for tipset! Smile

Merket en litt rar oppførsel med park.varmeren her om dagen - satte meg inn i bilen når det var 5-10 min igjen til varmeren stoppet og mens jeg sitter i bilen, begynner kupevifta å starte på "full guffe" i ca. 1-2 sek og så stopper den. "Et eller annet" i motoren går videre i noen minutter og så slukker meldingen i C+ ang. at park.varmeren er i gang.

Vifta som startet på "full guffe" minnet veldig om å trykke på knappen hvor anlegget starter ekstra varmeren, setter full blås mot frontruta og aktiverer glødetråder i front- og bakrute. På "Hi" går vifta en smule saktere mener jeg å ha oppdaget?!

Poenget med å fortelle om denne observasjonen er at jeg mistenker at det er her noe går galt med min bil og park.varmeren. Jeg har målt tempen flere ganger og jeg oppnår aldri særlig høyere enn 2-3 grader mer enn ute tempen. Og jeg kan glemme isfrie ruter. Kan det være noe galt med programmet eller kan dette være et resultat av dårlig batteri? Jeg har faktisk ikke fått "Low battery" meldingen på en god stund nå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/12/2009, 02:19

Kommer nissen til oss Mondeo eiere i år da? Tenker på FJERNKONTROLL. Den står øverst på ønskelista mi. Problemet er at jeg har vel ikke vært snitt gutt siden jeg gnåler om dette i tide og utide her på forumet. santa
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/12/2009, 07:53

Hvis du ikke får isfrie ruter er det helt klart noe feil..
Får å ikke få isfrie ruter skal du ha stålis på rutene.

Så da er det helt klart noe feil. Bare å få bilen på verksted.
Ang fjernkontroll.. Dette kommer desverre ikke. Enda..

Jeg vet ikke hvem vi skal skylde på men saken er den at på original monterte varmere er softwaren i varmeren omprogramert for å kunne snakke med bilen. Etter denne softwaren er lagt kan ikke lenger utstyret til Webasto snakke med varmeren.

Vet ikke om det er noe trøst men dette gjelder mange original monterte webastoer. (BMW, MB, Mazda etc etc)

Så eneste løsningen er å omprogramere varmeren til Webasto default, kutte ut programeringen i bilen og montere fjernkontroll.

Jeg vet ikke om webasto vil gå inn å omprogramere for deg/dere heller. Itillegg må bilen også omprogrameres igjen.. Dette blir kostbart i lengden.

Fjernkontroll settet koster 3500-4000,-
Omprog C+ og omprog varmer (hvis det lar seg gjøre) 3000-4000??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/12/2009, 08:05

En kommentar til "krysset" for heater one time som kutter. Datt ut hos meg flere ganger også, men kryss av og gå ut av menyen (klikk til venstre) med en gang, da kommer det opp en liten melding om at varmeren er aktivert. Vet ikke hvorfor krysset ikke vil "henge"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/12/2009, 20:13

Da er min dieselvarmer omprogrammert iht. til kampanjen som går hos forhandlerene. Så nå bedyret de at det bare var å bruke varmeren, uten å tenke på tapping av batteriet.
I tillegg var der også en kampanje på alarmen som jeg ikke var klar over. Så den er også oppgradert. Var vist noe feil på sensorene ved innbrud bak i bilen.
Det artige er når jeg kjørte hjem virket ikke bakviskeren eller spylerpumpen. Ringte tilbake idag for å fortelle om problemet. Sjekk sikringen var svaret. Den var "desverre" hel, så da lurer jeg på hva feilen kan være.
Det tar F..... meg aldri slutt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/12/2009, 20:36

de har skiftet en modul som sitter i kupelyset foran. det er bevegelsesensorene. du ser det på ford etis. etter omprogrammeringen synes jeg varmeren går litt for kort tid. det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. jeg synes også at bilen bruker mye lenger tid på å bli varm under kjøring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   16/12/2009, 10:42

SATANS DRITTBIL!

Ikke strøm i dag tidlig på dritt Forden, samt fikk ikke åpnet panseret slik at vår ekstremt gode 2002 mod. OPEL ASTRA 1.7DTI fikk levert strøm. Det har aldr vært slike problemer (stort og smått) med vår kjære gode gamle Opel, slik vi har med Forden.

Den forbanna låsen ev. wiren til panserlåsen er stuck.

Jeg skal ALDRI ALDRI ALDRI kjøpe flere Ford biler!!!!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   16/12/2009, 17:33

HmmTja skrev:
SATANS DRITTBIL!

Ikke strøm i dag tidlig på dritt Forden, samt fikk ikke åpnet panseret slik at vår ekstremt gode 2002 mod. OPEL ASTRA 1.7DTI fikk levert strøm. Det har aldr vært slike problemer (stort og smått) med vår kjære gode gamle Opel, slik vi har med Forden.

Jeg opplevde det samme i fjor vinter, bilen måtte fraktes til verksted på planet til viking. Fikk ny panser wire den gangen, men allerede nå begynner wire igjen å bli treg, bilen er ikke designet for vinter og kulde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   16/12/2009, 17:42

StardustSilver skrev:
HmmTja skrev:
SATANS DRITTBIL!

Jeg opplevde det samme i fjor vinter, bilen måtte fraktes til verksted på planet til viking. Fikk ny panser wire den gangen, men allerede nå begynner wire igjen å bli treg, bilen er ikke designet for vinter og kulde.

min bil er snart 2 år , og dette har jeg ikke hatt problem med Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   16/12/2009, 23:39

Min bil er 2 år og dette har jeg ikke vært borti,muligens på grunn av at jeg nok ikke har åpnet panseret mer enn 3 ganger på de årene.Med andre ord er jeg meget godt fornøyd med min bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Shorty
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 94
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   17/12/2009, 15:40

mondeo1 skrev:
Min bil er 2 år og dette har jeg ikke vært borti,muligens på grunn av at jeg nok ikke har åpnet panseret mer enn 3 ganger på de årene.Med andre ord er jeg meget godt fornøyd med min bil.
Samme her :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   17/12/2009, 17:21

Shorty skrev:
mondeo1 skrev:
Samme her :-)

Samme her, også. Har kjørt i to år og 56' km så og si fullstendig problemfritt. Er storfornøyd med tralla.

Men enkelte har tydeligvis vært veldig uheldige...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   18/12/2009, 08:06

1 år og noen måneder. Noe småplukk med skrangling i B stolpene. En flip key sluttet å virke- men thats it!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   18/12/2009, 18:14

tdci skrev:
etter omprogrammeringen synes jeg varmeren går litt for kort tid. det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. jeg synes også at bilen bruker mye lenger tid på å bli varm under kjøring.

Etter et døgn med rundt 20 minus her må jeg si meg enig i at bilen nå bruker lenger tid på å oppnå driftstemp sammenlignet med ifjor vinter (da det var like kaldt). Er det slik at kjørevarmeren også har fått en omprogrammering med lavere varmeeffekt?? Det blåser i og for seg varmluft i dysene, men det tar evigheter før tempnåla passerer 70 grader.

Parkeringsvarmer: Når gradestokken passerer 20 minus gir 30 minutters varmetid en grei lunk i bilen, men ikke samme varme som ifjor (men greit nok).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   18/12/2009, 18:25

emergo skrev:
tdci skrev:
etter omprogrammeringen synes jeg varmeren går litt for kort tid. det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. jeg synes også at bilen bruker mye lenger tid på å bli varm under kjøring.

Etter et døgn med rundt 20 minus her må jeg si meg enig i at bilen nå bruker lenger tid på å oppnå driftstemp sammenlignet med ifjor vinter (da det var like kaldt). Er det slik at kjørevarmeren også har fått en omprogrammering med lavere varmeeffekt?? Det blåser i og for seg varmluft i dysene, men det tar evigheter før tempnåla passerer 70 grader.

Parkeringsvarmer: Når gradestokken passerer 20 minus gir 30 minutters varmetid en grei lunk i bilen, men ikke samme varme som ifjor (men greit nok).

jeg synes også det virker som brenneren virker dårligere nå enn før , da ble bilen varm på 3-4km ved kaldstart , nå synes jeg det går 8-10km. min brenner skal byttes når de får inn en ny. februar kommer det enten en ny datamodul eller en oppdattering på brenneren som gjør at den starter ved lavere spenning, i dag trenger den 11,8 volt ved start aktiver nå, en del biler har problemer med dette og spenningen som brenneren krever skal senkes. dette ifg verksmester.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/1/2010, 22:14

Nå sliter jeg med "Active now"-funksjonen på varmeren ja!
(Har ikke fått startet varmern en eneste gang nå med "Active now" bortsett fra et forsøk i november...)

Vil bare først si at programerbar webasto har fungert prikkfritt hele tiden, uansett tidspkt, interval, etc.
Har knapt brukt "Active now" før nå i romjulen og nyttårshelgen da jeg kun har hatt behov for programerbar oppstart fram til nå.

Som sagt, testet den en gang tidlig i november og da funket den.
Men det ble bare med den ene gangen, så langt i allefall.
Har lest alle tråder og tips her inne på forumet men ingenting hjelper.
Setter meg inn, lukker døren, slår på tenningen, venter min 20 sek (prøvd lengre ventetid også).
Prøver å aktivere med "lette" trykk og/eller hold-knappen-inne.
Sjekker ute/innetemp, sjekker dieselbeholdning, sjekker batteri.
Har også prøvd flere ganger med vedlikeholdsladeren tilkoblet på batteriet.
Har prøvd fler forsøk med tenningen av/på men får altså ikke startet med "Active now".
Noen ganger når jeg har gitt opp programerer jeg oppstart via timeren (ca. en time etterpå) og da starter den som vanlig helt uten problem.

Hva gjør jeg feil?
Må ta kontakt med verkstedet nå til uka men inntil da, noen som har noen fler starttips?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/1/2010, 22:49

Webasto er ikke er Ford produkt og monteres i de fleste biler (tom BMW og Mercedes, for de som får flekk på buksa av de bilmerkene) evt Eberspracher. 3 parts produkt kan også feile men reklamer og få det fikset -yees
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hypnotic
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 109
Registration date : 15.11.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/1/2010, 23:22

Har kanskje ikke løsningen for de med startproblemer på "active now" om det er noe feil med bilen og det er mulig det bare er en tilfeldighet, men jeg fant ut på vår bil at dersom jeg kun tar tenningen til første trinn så starter varmeren som den skal, hvis jeg har vært innom trinn to så virker det som at det settes i gang en eller annen prosess som gjør at krysset i ruta bare forsvinner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   

Til Toppen Go down

problemer med diesel varmer.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 4 av 7Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» Treng et diesel panser fra en Ascona B..nån som har??.
» Bygge om K2500 pickup fra diesel til bensin
» GSX 1100 EF 1984 lade problemer
» Påvise vann i diesel
» hvilken diesel motor burde man velge.. i en Volvo 240