Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

problemer med diesel varmer.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 22:02

Inbreak skrev:
At v50'en blir varmare har vel ein enkel forklaring, i alle fall delvis, for det er jo ein bil som er ein del mindre. Razz

hehe, joda den er en del mindre, særlig innvendig er den mindre enn focus. Når varmeren går på den så uler den som et fly, jeg våkner faktisk av støyen, selv om jeg hører dårlig og sover som en stein! det går ihvertfall 45 min ved 4-5 minus grader. så seter og alt er gjennomvarmt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 23:59

biggame skrev:
Mener spylervarme blir aktivert med når du bruker oppvarmet frontrute. Høres logisk ut å ikke få lunka spylervæske på frossen rute og viskera drar det ut. Dieselmotorer har stor virkningsgrad og generer lite overskuddsvarme. Når man på triller eller bremser på gear er det også drivstoffkutt slik at ingen ting forbrennes i cylinderne= ingen varme. Aux varmeren skulle kanskje sørge for at tempen ikke sank under et visst nivå men det kan være du ikke har aktivert den?

Aux er på. Varmen kom forholdsvis fort tilbake når bakken var over i forhold til om motoren var kald, men synst uansett temperaturen minka litt vel fort. Står bilen berre i ro held den jo på varmen i motoren LENGE. Og alt i motoren går jo fortsatt rundt sjølv om den berre trillar på turtal, så dette skulle jo generere ein viss mengde varme sjølv uten forbrenning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 02:00

KingChaos skrev:
Hvis det bare var lunk i bilen har du garantert kommet til bilen etter at varmeren har stoppet igjen Og hvis du skal ha varme ster når du kommer til bilen må du nok tenne bål, da varmeren ikke ha noe som helst med setevarme å gjøre.
Når det gjelder en egen instilloing for ferie.... Det er jo bare å endre klokkeslett. Dette må du jo gjøre iallefall hvis du ikke telepaterer med bilen og forteller den når du har ferie da. Og når du har ferie skal du vel heller ikke ut i bilen til samme tidspunkt hver dag. Og hvis du har ny Mondeo har du jo faktisk Webasto. Dersom du har en gammel bil har du en Eberspacher varmer. Og den fungerer uten problemer den også, så lenge du har service på den en gang i blant

Ettersom du sier at det er mangel på fjernkontroll har du vel ny Mondeo da. Den gammle kan du lett ettermonter det på. Webasto har desverre ikke kommet med det til Mondeo enda.

Hvis vi snakker 1-2 min forskjell her, så ja, jeg har både kommet før og etter park.varmeren har stoppet. Og hvis bilen er kun lunken etter 2 min stans, vel da er Mondeoen meget dårlig isolert. Kanskje jeg har dårlige gummilister? Wink Setene bør jo bli litt lunkne hvis dysene peker mot dem synes jeg. Men ok, setevarmerne slår seg ikke på selvom det hadde jo vært enda bedre...

Ferieinnstilling er en ting, men jeg kunne tenke meg flere tidsinnstillinger for helger osv. Men først og fremst synes jeg mangelen på fjernkontroll er det største problemet med varmeren. Og ja, jeg har en ny Mondeo med Webasto varmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 07:30

Aux er på. Varmen kom forholdsvis fort tilbake når bakken var over i forhold til om motoren var kald, men synst uansett temperaturen minka litt vel fort. Står bilen berre i ro held den jo på varmen i motoren LENGE. Og alt i motoren går jo fortsatt rundt sjølv om den berre trillar på turtal, så dette skulle jo generere ein viss mengde varme sjølv uten forbrenning.[/quote]

Friksjonvarme og såpass mye at man kan dra nytte av den i kupeen finnes nok ikke lenger i moderne motorer med gode smøreoljer. Triller du får du også kjøleeffekten av luft som passerer radiator og motorblokk Prøv å la en diesel stå på tomgang uten tilleggsvarmer, den mister mye av varmen og går faktisk ned mot kald. Selv når temp måleren knapt gir utslag kommer det varme i dysene. Kjøp deg hytte ved sjøen i stedet
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 08:38

I dag måtte jeg starte 08:00 og ikke 08:30 som vanlig. Hvem har glemt å justere timeren til "lunker'n" fra 08:30 til 08:00??? Jepp - meg seff. Arghhhhhh. På med full pakke ytterklær og ut å starte kjerra i minus 8.

FJERNKONTROLL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 09:53

Helt enig.
Vi vil ha fjernkontroll!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 12:25

Ja FJERNKONTROLL!!!

Forstår liksom ikkje heilt kva som er problemet.
Har Mondeoen ein så ny og spesiell Webasto-varmar at det fortsatt etter over 2 år endå ikkje finst fjernkontroll til den? Når Webasto har fjernkontroll til andre, så kvifor ikkje til denne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 12:50

Her er svaret fra Webastos avd. i Norge:

"Hei

Vi har dessverre ikke noen løsning på fabrikkmontert Webasto på Ford.
RøhneSelmer Ensjø på Tlf. 21 50 50 50 kan kanskje hjelpe deg

Steinar Nelvik
Teknisk Support
Customers Service

Ensjøveien 5
N-0655 Oslo
Norway

Tlf.: +47 917 66 989
Mobil: +47 913 22 278
E-mail: steinar.nelvik@kcl.no"

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 12:52

Og svaret fra den danske som er en fullverdig Webasto avd:

"Hej Kai

Tillykke med din nye Mondeo 2010 – der findes desværre ikke en løsning til Mondeo 2010.
Der er så vidt jeg ved, ikke en løsning på vej fra Tyskland.
Med venlig hilsen / Best regards

Jon Aidt
Teknik- og logistikchef
Technical and logistics manager

Direct +45 4452 2013
Cell +45 2964 0026

e-mail jaidt@webasto.dk"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 12:54

Jeg har sendt mail til forhandleren i Oslo, men levner ingen håp der. Men mirakler har skjedd før! Wink

Og jeg tar kontakt direkte med den tyskerne, både Webasto og Ford.

Følg med!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 13:07

Flott at dere undersøker ang webasto!

De hadde ikke noen begrunnelse da hvorfor det ikke fantes en løsning til Ford sine webastoer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 16:11

Det er sikkert litt forskjellig behov her, men jeg kan ikke helt se hva jeg skal med fjernkontroll. Er det for å slippe å gå ut å stille active now, eller er det for å stille den inn på start om noen timer? I forhold til hva en fjernkontroll koster å montere, er jeg overbevist om at den lille turen til bilen for å stille inn Conversen greier jeg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 16:21

For meg ville en fjernkontroll gi meg muliheten til å starte varmeren akkurat når jeg vil uten at jeg trenger å gå ut i bilen.

Skal man ut å kjøre litt før/etter skjemate så hadde det da vært så enkel med en fjernkontroll.

Men for all del, programerbar brenner er mye bedre enn ingen brenner...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 16:31

Titanium Æks skrev:

Endelig en som ikke skal ha hele armen selv om han får lillefingern..

Jeg for min del skulle ønske frokosten stod klar i bilen om morran også
ettersom jeg ikke "rekker" å lage mat selv om morran...

Tilleggs varmeren er ikke beregnet for å varme opp hele bilen til 15- 20 grader. DU kan fint ha 20 grader i lufta inni bilen når du setter deg inn, noe jeg også har. Men er jeg litt seint ute, 4 - 5, så har det begynt å bli kaldt igjen. Det skal ikke så mye teknisk innsikt til for å skjønne det. Ett lite tips er å sette varmeren 10 min frem. Dvs skal du reise 07.00 setter du den på 07.10. Det er allikevel mer enn varmt nok.

Når bilen har stått ute i 10 - 15 minus så skal det mye til for å sette varme i alt. Det er ganske mange kvadratmeter med hardplast, stoff seter, taktrekk, glass etc som skal varmes opp, i tillegg til kald motorblokk etc.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 17:00

jethores skrev:
Det er sikkert litt forskjellig behov her, men jeg kan ikke helt se hva jeg skal med fjernkontroll. Er det for å slippe å gå ut å stille active now, eller er det for å stille den inn på start om noen timer? I forhold til hva en fjernkontroll koster å montere, er jeg overbevist om at den lille turen til bilen for å stille inn Conversen greier jeg.

Jeg har, på min jobb, ca. 300-400m til park.plassen. Hvis det er minus 5-8 grader og vinden tar skikkelig, vel da synes ikke jeg det er spesielt morsomt å måtte gå til bilen kun for å endre timeren fordi jeg måtte jobbe overtid eller jeg skal til tannlegen etc etc. Skjønner nesten ikke hvordan man kan si at man IKKE har behov for en fjernkontroll...

Men seff, koster dingsen for å fjernstyre min parklunker det hvite i øye som vi sier her i landet, da kan det nok hende jeg velger å fryse de dagene det skjer endringer i avtaleboka mi.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 17:35

KingChaos skrev:
Titanium Æks skrev:

Endelig en som ikke skal ha hele armen selv om han får lillefingern..

Jeg for min del skulle ønske frokosten stod klar i bilen om morran også
ettersom jeg ikke "rekker" å lage mat selv om morran...

Tilleggs varmeren er ikke beregnet for å varme opp hele bilen til 15- 20 grader. DU kan fint ha 20 grader i lufta inni bilen når du setter deg inn, noe jeg også har. Men er jeg litt seint ute, 4 - 5, så har det begynt å bli kaldt igjen. Det skal ikke så mye teknisk innsikt til for å skjønne det. Ett lite tips er å sette varmeren 10 min frem. Dvs skal du reise 07.00 setter du den på 07.10. Det er allikevel mer enn varmt nok.

Når bilen har stått ute i 10 - 15 minus så skal det mye til for å sette varme i alt. Det er ganske mange kvadratmeter med hardplast, stoff seter, taktrekk, glass etc som skal varmes opp, i tillegg til kald motorblokk etc.

Nå er vel du strengt tatt litt innhabil hvis du fortsatt er tekniker hos Ford...

Og hva er galt med å diskutere effekten på varmeren som jeg mener ikke holder helt mål? Det er tydeligvis flere her som har oppdaget at bilen bare er lunken med den nye softwaren. Jeg fikk ikke isfri ruter heller. Jeg gikk i bilen rett før varmeren stoppet... tipper bilen er varmest da. Wink

Men allikevel synes jeg det største problemet er mangelen på fjenrkontroll som faktisk Ford selv har promotert via brosjyrer. Hvis det er å forlange hele armen, vel da har du veldig korte armer.

Du får skaffe deg kone 2.0. Hun lager frokost OG stikker ut i bilen og justerer timeren hvis du tilfeldigvis skulle forsove deg eller starte litt ekstra tidlig en dag... Wink Jeg får ikke oppgradert min. Hun har visst ikke kapasitet nok. Får fikse ei ny ei.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 20:53

Varmeren skal gi 5,2 KW. nok til både blokk og kupe. Er det lunka i bilen må det være noe galt
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 21:08

krl69 skrev:
Jeg fikk ikke isfri ruter heller.

Hvis du ikke fikk isfri ruter er det jo noe feil med varme systemet ditt.
Da blir det jo fort en annen sak. Sjekk om det blåser på ruta når varmeren går da. Hvis det ikke gjør det bør du jo ta opp det med verkstedet ditt.

Og husk: Jo mer info du selv kan gi til verksted jo lettere er det for de å finne ut av det. Ikke bare gå å påstå at den ikke virker. For det gjør den jo tydeligvis...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 21:32

krl69 skrev:
Skjønner nesten ikke hvordan man kan si at man IKKE har behov for en fjernkontroll...

hehe.. behov og behov... Klarte oss da fint før i tia..

Jada, jeg skjønner godt hva du mener. Hadde vært digg med en fjernkontroll.
Og jeg vet det har vært reklamert med dette.

Har vært inne å sett litt i teknisk info, og det kan faktisk godt hende det er mulig også.. Skal sjekke litt i morra..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 21:42

KongChaos: Mega bra!! Det tror jeg flere med meg setter veldig pris på at du gidder å bruke litt tid på! Jeg har selv sendt mail til den Ford UK da tyskerne skjønner vel ikke et kvekk engelsk og de er veldig oppdaterte på "dupeditter" der borte. Smile

Du er ikke kongen av kaos hvis du fikser positiv info her - du blir du kongen av forumet! Eller enda bedre - du MÅ få ny tittel under stjernene ved profilbildet ditt - MondeoKING!

Ellers er jeg spent på hvordan bilen ser ut i morgen. Nå snør det og hvis det ikke legger seg alt for mye, burde vel snøen vise antydninger til at den smelter i morgen tidlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 21:43

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 22:48

Hadde vore kanon om det snart kunne komt ei løysing for fjernkontroll. Med litt fleksibel start på dagen er det lett for å ligge litt lenger om morgonen, og då funkar det ofte dårlig med forhåndsprogrammert oppstart. Eller kanskje kjem det plutselig noke i vegen, så det ikkje er snakk om å rekke bilen til den skal vere klar. Greit for dei som berre kan sprine rett ut for utgangsdøra og forrandre eller stoppe, men i eit burettslag der bilen kanskje står nokre hundre meter borti vegen er ikkje det berre berre heller. Eller kanskje planane for neste morgon blir endra seinare på dagen når bilen allereide har blitt programmert tidligare. Eller rett og slett gløyme å programmere den. Med fleksibel og forskjellig start på dagen nesten frå dag til dag er einaste alternativ å programmere den daglig. Om ein då berre kunne trykt på fjernkontrollen ein liten halvtime før ein skulle køyre i staden hadde det vote gull i forhold.

At det ikkje har og er tilgjengelig er ein ting. Det som er meir "betenkelig" er vekkforklaringa til Ford på den "feilaktige" reklameringa med fjernkontroll; med fjernkontroll meinast programmering av varmaren via rattet. Med andre ord "beskyldar" Ford ALLE verdens sjåførar for å fjernstyre bilen sin, via rattet. Kor dum trur dei eigentlig folk er......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 22:57

KingChaos skrev:
krl69 skrev:
Skjønner nesten ikke hvordan man kan si at man IKKE har behov for en fjernkontroll...

hehe.. behov og behov... Klarte oss da fint før i tia..

Jada, jeg skjønner godt hva du mener. Hadde vært digg med en fjernkontroll.
Og jeg vet det har vært reklamert med dette.

Har vært inne å sett litt i teknisk info, og det kan faktisk godt hende det er mulig også.. Skal sjekke litt i morra..

Ja den gang klarte de seg med hest og kjerre også.

Jeg har SVÆRT behov for fjernkontroll, dvs. en dings som har minst 1km rekkevidde og som sender ut radiosignaler som igjen blir fanget opp av en mottaker i bilen min. Tenkte det var greit å forklare det i tilfelle en representant fra Ford leste dette. Det er jo fort gjort at de missforstår og tenker at "Ja han mener fjernstyring via rattet slik vi kaller blinklys hendelen for fjernstyring". Jepp. Inbreak sa det så bra - hvor dumme tror de vi er??? Og det må jo være ti-årets bortforklaring spør du meg. Burde egentlig vært en avissak og jeg som jobber i en også.... hmmmm.

Sist endret av krl69 den 4/12/2009, 01:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/12/2009, 23:21

Sett i gang, print ei sak....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   4/12/2009, 10:29

Ser der er mange som undrer seg over denne dieselvarmeren. Da jeg bestillte bilen i 07, så jeg frem til denne varmeren siden jeg bodde i byen og en vanlig strømforsynt motorvarmer ble litt problematisk.
Har fått med meg at mange har opplevd flatt batteri ved bruk av varmeren. Etter disse tilbakemeldingene har jeg prøvd å planlegge nøye når jeg skulle bruke varmeren ift. varmetiden og kjøretiden etterpå, men klarte ikke å time det hele tiden.
I løpet av 14 dager begynte meldingene Low battery å dukke opp, selv om jeg trikset med start tidspunktet noen ganger. Etter det har jeg ikke brukt den.
Hva er hensikten med denne varmeren med mindre man skal kjøre +/- en time etterpå..? Er der noen som har fått en løsning på dette igjennom garantien..?

Helt klart at en fjernkontroll hadde vært å foretrekke i steden for all den trikksingen med timeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   Today at 10:47

Til Toppen Go down

problemer med diesel varmer.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 7Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» Treng et diesel panser fra en Ascona B..nån som har??.
» Bygge om K2500 pickup fra diesel til bensin
» GSX 1100 EF 1984 lade problemer
» Påvise vann i diesel
» hvilken diesel motor burde man velge.. i en Volvo 240