Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

problemer med diesel varmer.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AvInnlegg
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 06:55

Ja gi meg 1000 kroner og bilen din så skal du få svar på det...

For da må det isåfall liggen en feilkode lagret der. Men vi får satse på at de for fikset det da...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 07:40

Forstår ikke dette med motortemp. En kollega på jobben parkerte i parkeringshuset (+16) i jula i fjor. Hver morgen jeg kom gikk varmeren til samme tid selv med den høye temperaturen i garasjeanlegget. Min teori er at den kan startes selv på sommeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 08:37

Varmeren starter under 15, grader. Da er det vel mest sannsynlig at det ikke var 16 grader der føleren sitter, men under 15.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 09:17

I dag fikk jeg endelig oppleve at dieselvarmeren startet
automatisk, men har flere kommentarer til systemet:

1) Systemet er herved omdøpt til ”diesellunker”. Mine forventninger til isfrie
ruter og varme seter ble IKKE innfridd! Venner som har ”ekte” Webasto skryter av
glohet bil med isfrie ruter og det hele. I dag var tempen ute minus 5 når jeg
startet bilen. Og da kom systemet mer til sin rett, dvs. det tok ikke mange
sekundene før jeg følte en grei varme i kupeen.

2) Timeren er ikke god nok. Den burde vært mer omfattende med minst 4 tidsinnstillinger. Jeg savner i alle fall 2 for ukedager(morgen og
ettermiddag) og helg, samt ferier eller tilsvarende.

3) Mangel på fjernkontroll er jo en skandale! Hvis jeg
jobber overtid eller slutter tidligere, er systemet ubrukelig.
Tipper jeg må leve med alle svakhetene, men det ergrer meg. Men så blir vel jeg aldri 100% fornøyd heller....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 10:10

Blir ikke mere ekte en dette. Bare en gang har jeg opplevet "lunk", resten av dagene som f,eks i dag tidlig var det steike hett og det dampet av rutene. Den dagen med lunk, kan være at jeg har stillt inn feil tid og kommer 30 min etter at den har stanset. En kollega på jobben visste ikke at han hadde mulighet til å få varme på denne måten og første gang han startet varmern på timer ble bilen full av eksos fra Webaston, men kald bil. Andre gang og alle ganger etter dette fungerte det feilfritt. Det er 2 biler som kommer om morgene som er isfrie og der føreren ikke sitter med lue og hansker Smile. Til sammenligning ble det for noen uker siden oppstandelse og masse styr rundt en ny SAAB som stod parkert. Folk hadde ringt brannvesenet, det veltet røyk ut under bilen. En sjokkert bileier kunne berolige alle at slik hadde det alltid vært med SAAB og park varmer. Hm...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 10:36

biggame skrev:
Blir ikke mere ekte en dette. Bare en gang har jeg opplevet "lunk", resten av dagene som f,eks i dag tidlig var det steike hett og det dampet av rutene. Den dagen med lunk, kan være at jeg har stillt inn feil tid og kommer 30 min etter at den har stanset. En kollega på jobben visste ikke at han hadde mulighet til å få varme på denne måten og første gang han startet varmern på timer ble bilen full av eksos fra Webaston, men kald bil. Andre gang og alle ganger etter dette fungerte det feilfritt. Det er 2 biler som kommer om morgene som er isfrie og der føreren ikke sitter med lue og hansker Smile. Til sammenligning ble det for noen uker siden oppstandelse og masse styr rundt en ny SAAB som stod parkert. Folk hadde ringt brannvesenet, det veltet røyk ut under bilen. En sjokkert bileier kunne berolige alle at slik hadde det alltid vært med SAAB og park varmer. Hm...

Forstår jeg deg riktig at du har den originale fabrikkmonterte dieselvarmeren fra Ford og ikke en ettermontert fra Webasto?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 11:18

ford har begynt å omprogrammere brennerne for å spare strøm. nå går de 15 min ved 5 minus. og viften begynner å gå når vannet holder 30 grader. de sparer 70% av strømmen i forhold til før. før ble den god og varm, nå blir den isfri og med lunk i. en v50 vi har går brenneren 45 min og bilen er gjennom varm innvendig, kjøres 5mil mellom hver brennerrunde, aldri problem med strøm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 11:26

tdci skrev:
ford har begynt å omprogrammere brennerne for å spare strøm. nå går de 15 min ved 5 minus. og viften begynner å gå når vannet holder 30 grader. de sparer 70% av strømmen i forhold til før. før ble den god og varm, nå blir den isfri og med lunk i. en v50 vi har går brenneren 45 min og bilen er gjennom varm innvendig, kjøres 5mil mellom hver brennerrunde, aldri problem med strøm.

Ok - takk for infoen. Og jeg er takknemmelig for at batteriet ikke blir tappet tomt, men min bil var ikke i nærheten av å bli isfri. Det var antydninger i bakruta at trådene var i gang. Frontruta og siderutene var helt isdekt.

Jeg kan leve med lunk, men at mine forventninger til "aldri mer koldbrann fingre" ikke ble innfridd, er en skuffelse. Livet er for kjipt. Jeg er jo ikke machoman som digger å pines om morran.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 11:31

krl69 skrev:
tdci skrev:

Ok - takk for infoen. Og jeg er takknemmelig for at batteriet ikke blir tappet tomt, men min bil var ikke i nærheten av å bli isfri. Det var antydninger i bakruta at trådene var i gang. Frontruta og siderutene var helt isdekt.

Jeg kan leve med lunk, men at mine forventninger til "aldri mer koldbrann fingre" ikke ble innfridd, er en skuffelse. Livet er for kjipt. Jeg er jo ikke machoman som digger å pines om morran.

den skal virke bedre enn det, og varmetrådene i bakruta går ikke på .Nå har jeg vært ute å kjørt. 5 minus og bilen var isfri rundt hele, men med vanndråper på rutene. Detter er første bruk av varmeren i såpass kulde etter omprogrammering som ble gjort rett før påske. v 50 har hele tiden vært varmere enn mondeo, du kjenner den er gjennom varm. slik mondeo er nå så er den isfri og med lunk. når jeg starter så setter jeg viften på fullt og temp på max, da blir det fortere varmt.Jeg mener jeg har lest et eller annet sted at brenneren går med 2 trinn, at full guffe kommer når det er kaldere enn 5-6grader.

Sist endret av tdci den 2/12/2009, 12:18, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 11:37

Da var nok bakruta kald. Jeg så bare noen svake striper, men det var nok fra dagen før. Smile

Da får vi se i morgen. Er den like lite isfri, så får jeg ta kontakt med Ford. Mulig de har justert litt for mye for å spare enda mer strøm. Men varmetrådene i frontruta slår seg heller ikke på eller?

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Ford bruker så mye mer strøm enn varmeren til din V50 eller Webasto'n til min fetter som har en ny BMW (ettermontert).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 11:40

Hvet ikke om det kan være med på å påvirke da men jeg er i allefall påpasselig med å alltid ha alle "luftdysene" helt åpen når jeg forlater bilen.

Har målt tempen i kupeen til ca 16*C om morgene etter programerbar oppvarming ( utetemp var da ca -2*C).

Skal ta ny temp.logg når utetemperaturen synker til "full vinter" .

Varmetrådene slår seg ikke på under programerbar oppvarming nei.
Bare når du starter motoren, og under en viss tempereatur.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 11:55

Titanium Æks skrev:
Hvet ikke om det kan være med på å påvirke da men jeg er i allefall påpasselig med å alltid ha alle "luftdysene" helt åpen når jeg forlater bilen.

Har målt tempen i kupeen til ca 16*C om morgene etter programerbar oppvarming ( utetemp var da ca -2*C).

Skal ta ny temp.logg når utetemperaturen synker til "full vinter" .

Varmetrådene slår seg ikke på under programerbar oppvarming nei.
Bare når du starter motoren, og under en viss tempereatur.

Kan jo seff påvirke
siderutene. Skal dobbelsjekke. M.a.o. vi savner servomotorer i dysene/lukene.
Wink

16+ er jo helt akseptabelt. Da sjekker jeg også kupeen i morra hvis været
holder seg på minusen. Smile

Mener du at varmetrådene ikke kan slås på manuelt om sommeren/over en viss temp? (dugg forsvinner raskere vettu...) Eller er jeg nok en gang helt på jordet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 12:36

"Mener du at varmetrådene ikke kan slås på manuelt om sommeren/over en viss temp? "

Joda, de kan slåes av/på manuelt når du vil, uansett temp. Så lenge at motoren er startet ja. I allefal kan jeg det på min bil.

Det jeg mente i forrige innleg var at varmetrådene ikke slåes på i forbindelse med programerbar oppvarming.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 13:17

Forstår jeg deg riktig at du har den originale fabrikkmonterte dieselvarmeren fra Ford og ikke en ettermontert fra Webasto?[/quote]

Her er hele lista
Hovedfunksjoner
Produksjonsdato: 23.09.2008
Modellrekke: Mondeo 2007- (CD345)
Karosseristil: Stasjonsvogn
Versjon: Serie 60
Motor: 2.0L Duratorq DOHC CR TC (115PS)
Girkasse: 6-trinns manuell MMT6-girkasse
Drift: LHD FWD
Utslipp: E3 Emissions
A/C: Dobbel aut. temp.kontr, klimaanlegg
Område: (+)"N"
Lakk: Sea Grey (Metallic-farger)
Interiørstoff: New York (A-C)

Mindre funksjoner

• Med standard luke
  • Produsert Ved Genk-Fabrikken

• Markedsføringsnivå 1

• Med elektronisk stabilitetskontroll
  • Sett - dekkreparasjon
  • Med Sentrallukking
  • Med Elektriske Bakvinduer
  • Skilleglass
  • Blå frontrute
  • Med oppvarmet frontrute
  • Med askebeger i konsoll

• Med Monotone instrumentpanel
  • Golvteppematter foran
  • Teppematter bak
  • Med solskjermer

• Med lasteromsteppe

• ed lakkert radiatorgrill"
  • Takgrind - sølvfargede rader

• Elektrisk Drevet Bakspeil
  • Dbl e. oppv./retn.lys/grøftlys/spl.

• Med mid
  • M/ man. korsryggstøtte, pass.siden
  • Oppvarmet førersete - variabl temp
  • Oppvarma passasjersete - var. temp.

• Med 8-veis el. just., førersetet
  • Med 2-veis man just. pass.sete

• Karosserifarget utvendig dørhåndtak
  • Med lær girspakkule
  • Elektrisk dørlås med elaktivering
  • 2 hengslede fjernkontrollnøkler

• Med automatisk frontrutevisker
  • Med Oppvarmet Spyling
  • Med Forlykte Spyler

• Air Crtn Rstrnt LH
  • Sidekoll.gardin høyre side
  • Oppblåsbare kneputer - fører
  • Med sidekollisjonspute - førersiden
  • Med sidekoll.pute - passajersiden

• Med standard støtdemper bak
  • 7,5 X 17" lettmetallsfelg - sport

• Ikke tyverisikre hjulmuttere
  • Trinn IV + DPF-utslippsnivå
  • Med Standard Fjæring
  • Fremre fjær, belastningsklasse P
  • Rear Spring Load Class-O
  • Med nødbremsehjelp

• Sports forsete
  • Med bakre kanal / B-stolpe

• Med 70 liters drivstofftank
  • Standarddesign på fotpedal
  • Med lærtrukket ratt
  • Med Fartsregulering

• M/ ekstra varmeapparat/programmerb.
  • Konvensjonelle instrumenter-nivå 3

• Med parkeringshjelp bak
  • Med fremre parkeringshjelp
  • 80 Ah batteri

• Med A/V-kontakt
  • Kun BT/VC telefongrensesnitt
  • Takmontert radioantenne
  • Høy serie m/ kassets. & AM/FM-radio
  • Underholdningspakke 6
  • Med 8 høy serie radiohøyttalere
  • Telefonforberedelsespakke B, engel.

• Stemmeaktivert modul - Britisk

• Med halogen frontlys
  • Med Kjørelys
  • Med Tåkelys Foran
  • Med fotbrønnlys
  • Med senket kupélys
  • 2/3 Row Curt Lamp/2 Row Map Light
  • Med automatisk hovedlykt av/på
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 13:36

Titanium Æks: Det var det jeg håpet var greia her. Wink

biggame: Ok, da er det tydeligvis stor forskjell på effekten etter at de har programmert "lunker'ne" til å spare strøm. For i dag med minus 5 var kupeen slik at jeg slapp å fryse av meg både det ene og det andre, men det var helt greit at man hadde på seg vinterjakka.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 13:41

Hm...kanskje ikke pushe på oppgradering alikevel. på en måte liker jeg sauna tempen om morran...Det vokser hestehov der bilen har stått Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 13:49

biggame skrev:
Hm...kanskje ikke pushe på oppgradering alikevel. på en måte liker jeg sauna tempen om morran...Det vokser hestehov der bilen har stått Smile

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 13:55

Skal jammen ta med temp måler å legge i bilen til i morgen. En slik som måler max/min. Greit å vite hvor varmt det faktisk bli. Henger man sonden foran dysa på full varme får man vite hvor varmt det kan bli der også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 14:06

Og så kan du måle tempen på meg når jeg innser at jeg må klage til Ford på min diesellunker. Det blir hett - det kan jeg love deg!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 14:10

Husk at max brenntid på brennern er max 30 min på ny programvare og max 50 min på gammel programvare. (Ifølge mail jeg fikk fra Ford Norge).
Dvs at det ligger en begrensning i mulig kupevarme der da, uansett hvilken temp som blåses ut av dysene...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 14:26

Titanium Æks skrev:
Husk at max brenntid på brennern er max 30 min på ny programvare og max 50 min på gammel programvare. (Ifølge mail jeg fikk fra Ford Norge).
Dvs at det ligger en begrensning i mulig kupevarme der da, uansett hvilken temp som blåses ut av dysene...

Greit å vite! Synd at dette ikke er noe jeg selv kan bestemme. Eventuelt kan jeg få dem til å omprogrammere det slik at det blir et lite kompromiss, dvs. max 40min? Men hvor varm skal kupeen bli før den er fornøyd da eller er det kanskje motoren som skal holde en viss temp? Det siste er vel mest logisk når jeg tenker meg om...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 16:32

Hvis det bare var lunk i bilen har du garantert kommet til bilen etter at varmeren har stoppet igjen Og hvis du skal ha varme ster når du kommer til bilen må du nok tenne bål, da varmeren ikke ha noe som helst med setevarme å gjøre.
Når det gjelder en egen instilloing for ferie.... Det er jo bare å endre klokkeslett. Dette må du jo gjøre iallefall hvis du ikke telepaterer med bilen og forteller den når du har ferie da. Og når du har ferie skal du vel heller ikke ut i bilen til samme tidspunkt hver dag. Og hvis du har ny Mondeo har du jo faktisk Webasto. Dersom du har en gammel bil har du en Eberspacher varmer. Og den fungerer uten problemer den også, så lenge du har service på den en gang i blant

Ettersom du sier at det er mangel på fjernkontroll har du vel ny Mondeo da. Den gammle kan du lett ettermonter det på. Webasto har desverre ikke kommet med det til Mondeo enda.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 21:04

At v50'en blir varmare har vel ein enkel forklaring, i alle fall delvis, for det er jo ein bil som er ein del mindre. Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 21:16

Noken som veit om oppvarma spyledyser også blir aktivert i forbindelse med motor / kupevarmaren? Eller korleis / kortid dei blir aktivert?
Opplevde null respons på spyling framme i helga når vi var på Storefjell Høgfjellshotell på Golsfjell. Spylevæska skal holde minst -15, og tvilar på det var under -10 i løpet av fredag kveld til søndag morgon. Køyrte ein syklus med motorvarmaren før eg starta bilen, og framme var det ikkje ein dråpe spylevæske. Bak fungerte det fint. Først når eg hadde køyrt mellom 1,5 og 2 timar var det plutselig respons.

La forresten også merke til at motortemperaturen minka frå driftstemp til "0" VELDIG fort når bilen trilla på turtal i nedoverbakke, med berre nokre få minus ute. Dette kan vel umulig vere normalt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/12/2009, 21:52

Mener spylervarme blir aktivert med når du bruker oppvarmet frontrute. Høres logisk ut å ikke få lunka spylervæske på frossen rute og viskera drar det ut. Dieselmotorer har stor virkningsgrad og generer lite overskuddsvarme. Når man på triller eller bremser på gear er det også drivstoffkutt slik at ingen ting forbrennes i cylinderne= ingen varme. Aux varmeren skulle kanskje sørge for at tempen ikke sank under et visst nivå men det kan være du ikke har aktivert den?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   Today at 06:04

Til Toppen Go down

problemer med diesel varmer.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 7Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» Treng et diesel panser fra en Ascona B..nån som har??.
» Bygge om K2500 pickup fra diesel til bensin
» GSX 1100 EF 1984 lade problemer
» Påvise vann i diesel
» hvilken diesel motor burde man velge.. i en Volvo 240