| | problemer med diesel varmer. | |
|
|
| Av | Innlegg |
|---|
tdci MondeoGeek

Antall Innlegg: 590 Age: 57 Location: indre østfold. Registration date: 29.11.2007
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/11/2009, 21:33 | |
| hei. da har jeg prøvd, satte på tenningen , ventet 20 sek ,gikk inn på aktiver nå, hold ok knappen inne, OG DEN STARTET!!! slo den av , gikk tur med gutten på bildet mitt, prøvde som før, rett på aktiver nå, helt død, slo av tenningen, på med tenning, ventet 20 sek, holdt ok knappen inne , DEN STARTET IGJEN!!! Så hvordan i huleste helvete vet du dette? ford i oslo har en spesialist på dette, han brukte bilen min som testkanin og endret programmet slik at vamnnet blir varmt før viften inni bilen begynner å gå, for å spare strøm. verkstedet har snakket med han flere ganger om mitt problem uten løsning. jeg var faktisk innom ford i dag og da sier en av kundemottakerne som har ny mondeo at hans brenner heller ikke virket på aktiver nå. jeg skal prøve noen dager før jeg sier no til ford, har avtale om å prøve et par uker så skal de se på brenneren igjen. så takk for tipset!! |
|
 | |
KingChaos Mondeoguru

Antall Innlegg: 76 Registration date: 02.11.2009
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/11/2009, 21:47 | |
| |
|
 | |
KingChaos Mondeoguru

| |
 | |
tdci MondeoGeek

Antall Innlegg: 590 Age: 57 Location: indre østfold. Registration date: 29.11.2007
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/11/2009, 22:24 | |
| hei, dette er bergerkrysset auto på mysen. i dag sa verkmesteren at han regnet med at brenneren måtte byttes. min sønn er mekaniker/kundemottaker pån volvo/reanault, de har hatt en del trøbbel med brennere på volvo, vi har en 06 v50 som ikke har hatt noe tull med det. han har også prøvd mondeo brenneren uten å "få det til". Så den kunnskapen du har er ikke "allment" kjent hos ford? Men tusen takk!! Veldig hyggelig av deg! |
|
 | |
KingChaos Mondeoguru

| Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/11/2009, 22:52 | |
| Bare å spørre om det er noe. Bedre å "hjelpe" her, enn å ta bilen inn på verkstedet, bruke masse tid på den uten å få betalt for det , og ikke ha til salt i såret en gang. |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 445 Age: 43 Location: Fjellhamar Registration date: 25.10.2008
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 3/11/2009, 07:16 | |
| Er ikke 4 grader nivået for om varmeren går på (kjørevarmer). ? Henger sammen med automatisk aktivisering av varmetråder. Varmeren skal jo "tennes" litt som en parafinbrenner, ikke alle forsøk er vellykkede som i virkeligheten. Har ikke selv hatt problemer, selv om noen forsøk resulterer i at krysset forsvinner. Hvis alternativet er gammel type motorvarmer, kan jeg leve med noen hick ups |
|
 | |
KingChaos Mondeoguru

| Tema: Re: problemer med diesel varmer. 3/11/2009, 15:56 | |
| 6 grader på MK4.
En pumpe dusjer inn diesel i puljer, dieselen dusjes ut gjennom en sil og tennes når den treffer en glødeplugg. Så den fungerer som en sentralfyr brenner. (dieselbrenner) Og jo. Alle forsøk SKAL være vellykket. Den tenner ikke i det du trykker på knappen. Da starter en syklus som igjen starter oppvarming av glødeplugg, som igjen... osv. osv.
Grunnet til at du bør vente litt etter tenning på er at bilen har en del moduler den skal snakke med før er klar.
Så 20 sek regelen har ALDRI sviktet meg. |
|
 | |
Inbreak SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 449 Location: Bergen Registration date: 19.11.2008
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 1/12/2009, 17:06 | |
| På min bil fungerar ikkje active now i det heile tatt. Den fungerte og starta med ein gang første gangen eg prøvde den i vår når bilen var ny, men etter dette har den aldri virka. Enten eg prøvar med ein gang eller ventar lenge etter tenninga er slått på, trykker raskt på knappen for å starte eller held den inne litt, og uansett kor mange gangar eg prøver, så forsvinn krysset igjen etter eit øyeblikk. Programmerar eg den til å vere varm ein halvtime etterpå derimot, startar den med ein gang. |
|
 | |
Titanium Æks Mondeoguru

Antall Innlegg: 61 Location: Trøndelag Registration date: 23.09.2009
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 1/12/2009, 17:23 | |
| Har stort sett den samme opplevelsen av "Active now" som du (inbreak) har, desverre.
Men jobber med å finne ut av det....
PS. Programerbar oppvarming fungerer problemfritt på min bil hele tiden. |
|
 | |
tdci MondeoGeek

| Tema: Re: problemer med diesel varmer. 1/12/2009, 23:24 | |
| | tdci skrev: | | hei. da har jeg prøvd, satte på tenningen , ventet 20 sek ,gikk inn på aktiver nå, hold ok knappen inne, OG DEN STARTET!!! slo den av , gikk tur med gutten på bildet mitt, prøvde som før, rett på aktiver nå, helt død, slo av tenningen, på med tenning, ventet 20 sek, holdt ok knappen inne , DEN STARTET IGJEN!!! Så hvordan i huleste helvete vet du dette? ford i oslo har en spesialist på dette, han brukte bilen min som testkanin og endret programmet slik at vamnnet blir varmt før viften inni bilen begynner å gå, for å spare strøm. verkstedet har snakket med han flere ganger om mitt problem uten løsning. jeg var faktisk innom ford i dag og da sier en av kundemottakerne som har ny mondeo at hans brenner heller ikke virket på aktiver nå. jeg skal prøve noen dager før jeg sier no til ford, har avtale om å prøve et par uker så skal de se på brenneren igjen. så takk for tipset!! |
jaja, dette fungerte en stund men nå virker det ikke lenger, aktiver nå er stein død. skal ha bilen på 40000km service til uken, de regner med at de bytter brenneren, før har de byttet temp føler uten resultat. en ansatt på ford har en ny mondeo hvor brenneren ikke går på aktiver nå. min gikk 2 halve vintere før den begynte å bli lei å starte. setter jeg på programmet start en gang går den helt fint, hver gang. hvorfor starte den på programmet og ikke på aktiver nå?? 1000kr spørsmålet?? |
|
 | |
KingChaos Mondeoguru

| Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/12/2009, 06:55 | |
| Ja gi meg 1000 kroner og bilen din så skal du få svar på det... For da må det isåfall liggen en feilkode lagret der. Men vi får satse på at de for fikset det da... |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

| Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/12/2009, 07:40 | |
| Forstår ikke dette med motortemp. En kollega på jobben parkerte i parkeringshuset (+16) i jula i fjor. Hver morgen jeg kom gikk varmeren til samme tid selv med den høye temperaturen i garasjeanlegget. Min teori er at den kan startes selv på sommeren. |
|
 | |
jethores Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg: 239 Location: Nittedal Registration date: 20.10.2007
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/12/2009, 08:37 | |
| Varmeren starter under 15, grader. Da er det vel mest sannsynlig at det ikke var 16 grader der føleren sitter, men under 15. |
|
 | |
krl69 Mondeoguru

Antall Innlegg: 83 Age: 42 Location: Larvik Registration date: 22.11.2009
 | Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/12/2009, 09:17 | |
| I dag fikk jeg endelig oppleve at dieselvarmeren startet automatisk, men har flere kommentarer til systemet: 1) Systemet er herved omdøpt til ”diesellunker”. Mine forventninger til isfrie ruter og varme seter ble IKKE innfridd! Venner som har ”ekte” Webasto skryter av glohet bil med isfrie ruter og det hele. I dag var tempen ute minus 5 når jeg startet bilen. Og da kom systemet mer til sin rett, dvs. det tok ikke mange sekundene før jeg følte en grei varme i kupeen. 2) Timeren er ikke god nok. Den burde vært mer omfattende med minst 4 tidsinnstillinger. Jeg savner i alle fall 2 for ukedager(morgen og ettermiddag) og helg, samt ferier eller tilsvarende. 3) Mangel på fjernkontroll er jo en skandale! Hvis jeg jobber overtid eller slutter tidligere, er systemet ubrukelig. Tipper jeg må leve med alle svakhetene, men det ergrer meg. Men så blir vel jeg aldri 100% fornøyd heller....  |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

| Tema: Re: problemer med diesel varmer. 2/12/2009, 10:10 | |
| Blir ikke mere ekte en dette. Bare en gang har jeg opplevet "lunk", resten av dagene som f,eks i dag tidlig var det steike hett og det dampet av rutene. Den dagen med lunk, kan være at jeg har stillt inn feil tid og kommer 30 min etter at den har stanset. En kollega på jobben visste ikke at han hadde mulighet til å få varme på denne måten og første gang han startet varmern på timer ble bilen full av eksos fra Webaston, men kald bil. Andre gang og alle ganger etter dette fungerte det feilfritt. Det er 2 biler som kommer om morgene som er isfrie og der føreren ikke sitter med lue og hansker  . Til sammenligning ble det for noen uker siden oppstandelse og masse styr rundt en ny SAAB som stod parkert. Folk hadde ringt brannvesenet, det veltet røyk ut under bilen. En sjokkert bileier kunne berolige alle at slik hadde det alltid vært med SAAB og park varmer. Hm... |
|
 | |
| | problemer med diesel varmer. | |
|