Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

problemer med diesel varmer.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AvInnlegg
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   21/2/2010, 12:52

KingChaos skrev:
Hvis du ikke får isfrie ruter er det helt klart noe feil..
Får å ikke få isfrie ruter skal du ha stålis på rutene.

Så da er det helt klart noe feil. Bare å få bilen på verksted.
Ang fjernkontroll.. Dette kommer desverre ikke. Enda..

Jeg vet ikke hvem vi skal skylde på men saken er den at på original monterte varmere er softwaren i varmeren omprogramert for å kunne snakke med bilen. Etter denne softwaren er lagt kan ikke lenger utstyret til Webasto snakke med varmeren.

Vet ikke om det er noe trøst men dette gjelder mange original monterte webastoer. (BMW, MB, Mazda etc etc)

Så eneste løsningen er å omprogramere varmeren til Webasto default, kutte ut programeringen i bilen og montere fjernkontroll.

Jeg vet ikke om webasto vil gå inn å omprogramere for deg/dere heller. Itillegg må bilen også omprogrameres igjen.. Dette blir kostbart i lengden.

Fjernkontroll settet koster 3500-4000,-
Omprog C+ og omprog varmer (hvis det lar seg gjøre) 3000-4000??

DA er endelig parkvarmeren i orden!! Det var programfeil. At det har tatt tid skyldes kun det faktum at jeg selv ikke har fått ut fingeren... men på verkstedet må man forklare for kundebehandler hva teknikerne skal gjøre. Slik var det ikke før... ;-)

Ellers ingen problemer overhodet med min Mondeo! Ingen flatt batteri og starter i -20 uten problemer. Er fantastisk på vinterføret.

Digger bilen min! :-)

PS! Litt of topic, men USB disken funker også meget bra - selv i minus 20.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   21/2/2010, 19:26

Til krl69

Virker "active now" som den skal nå da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krl69
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 22.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   21/2/2010, 20:19

Titanium Æks skrev:
Til krl69

Virker "active now" som den skal nå da?

Tja... ;-) Har ikke testa den etter programskifte.

Men, for 100 gang, det beste hadde vært en fjernkontroll. "Activate now" er en "nødløsning" spør du meg...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   21/2/2010, 20:30

krl69 skrev:

Men, for 100 gang, det beste hadde vært en fjernkontroll. "Activate now" er en "nødløsning" spør du meg...

Helt enig!
Men har slutta å tenke på fjernkontroll nå til denne bilen da det viker helt umulig at det vil kunne bli tilgjengelig.
Får vel gå for BMW eller folkevogn neste gang...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   12/11/2010, 21:35

Hm.....Nytt batteri fikk jeg på 40K service da jeg ba om at det skulle sjekkes. Nice!
Nylig begynte brenneren å ryke kraftig når den gikk i gang. RS Lillestrøm mente ny glødeplugg, sil ++ skulle fikse biffen. Satte inn bilen hos RS Økern og meldinga var at det bytter helle brenneren. Fine!. Kjøretur i -5 og supertreg oppvarming av motor. Tilbake igjen til RS. Kunne ikke finne noen feil alt i skjønneste orden iflg Ford. Satte på park varmer skulle ut senere. Kom til en kald bil. Ringte RS som ikke kunne skjønne noen ting.
I dette tilfellet starter varmeren på Active Now men ikke på programmering. HVa skjer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
es

Antall Innlegg : 1
Registration date : 14.11.2010

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   14/11/2010, 20:42

På Faceliften (2011 mod) er det kommet ordentlig fjernkontroll. I hvertfall har min det Laughing .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/11/2010, 16:25

biggame skrev:
Hm.....Nytt batteri fikk jeg på 40K service da jeg ba om at det skulle sjekkes. Nice!
Nylig begynte brenneren å ryke kraftig når den gikk i gang. RS Lillestrøm mente ny glødeplugg, sil ++ skulle fikse biffen. Satte inn bilen hos RS Økern og meldinga var at det bytter helle brenneren. Fine!. Kjøretur i -5 og supertreg oppvarming av motor. Tilbake igjen til RS. Kunne ikke finne noen feil alt i skjønneste orden iflg Ford. Satte på park varmer skulle ut senere. Kom til en kald bil. Ringte RS som ikke kunne skjønne noen ting.
I dette tilfellet starter varmeren på Active Now men ikke på programmering. HVa skjer?

Har du sjekket klokkeinstillingen din? Min varmer oppførte seg akkurat slik du beskriver, trodde klokken også var riktig innstilt (viste riktig klokkeslett) men når jeg sjekket hele instillingen, viste det seg at årstallet var 2006. Sikkert vært strømløs i forbindelse med service, og så har bare klokken blitt stilt, og ikke årstallet. Etter retting av årstallet har alt fungert som det skal!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   15/11/2010, 19:25

Sjekket og dobbelsjekket og datoen var korrekt. AUX varmeren fungerte heller ikke ved kjøring. ER tilbake fra service nå og nå er den som den skal. Den klassiske turbinlyden etter å ha skrudd av tenningen er tilbake. Merkelig nok sa de at batteriet måtte byttes da spenningen var for lav. Bytta batteriet for liten stund siden på 40 K service. ca 200 mil siden. Spørsmålet er om de faktisk bytta batteriet på service som de sa men måtte nå. Hmf
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   16/11/2010, 18:42

es skrev:
På Faceliften (2011 mod) er det kommet ordentlig fjernkontroll. I hvertfall har min det Laughing .

Sånn ser den ut:

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
madmax
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 116
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   19/11/2010, 13:44

Titanium x 2009 skrev:
es skrev:

Sånn ser den ut:

Heldig gris
Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   19/11/2010, 13:47

Helt enig!!! Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   13/12/2010, 10:13

Historien med min dieselvarmer er ikke over selv etter at RS Ensjø har fått klådd på bilen. 5 ggr hos RS Økern gjorde at jeg måtte få en second opinion hos RS ensjø. Hentet bilen og de hadde byttet panserwire Nice!, og slettet en feilmelding på varmeren (huh?) Hjem fra RS virker det som om motoren blir varm i en fei. Den har da sikkert stått på tomgang på verkstedet og er passe lunka når den hentes.
Hentet kjerringa inne på et parkeringshus få minutter etter start hjemme og da går varmeren i gang. Det oser og ryker så ille at kona ikke tør å åpne bilen i frykt for å fylle den med eksos. Var redd for at brannalarmen skulle gå av faktisk.
Timerinstilling dagen etter = fortsatt frosne ruter og kald bil. Tvang den i gang på active now, den starterm, oser og stopper etter 5 minutter. Rett før høres det en lite "poff". Starter igjen og samme skjer. 3dje gangen går den litt lenger men oser fortsatt sur blåhvit eksos.

Hva gjør de på verkstedet når de kan konkludere med at alt er OK?. En dusj med kjøelspray på temp måleren og konkluderer med at varmeren starter så er alt ok?
Fikk heldighvis filmet litt av hvordan den ryker når varmeren starter. Har sendt mail til daglig leder på RS og ber om at de nå ordner opp og bytter hele enheten igjen- bare på mistanke om så skal være. Skjebnen vil vel også ha det slik at når varmeren en gang fungerer slik den skal kommer kakelinna Smile
Webastoen skal vel ikke ryke og ose (kjenner det faktisk også under kjøring) under hele brenneprosessen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   13/12/2010, 21:12

Bare å filme når den røyker. Min dieselvarmer fungerer helt perfekt, og ser aldri noe antydning til røyk. Lukter bare primus på en måte. De bør vel bytte hele brenneren eller ta en seriøs overhaling. Jeg slår alltid av min dieselvarmer ved småturer og småkjøring. Ingen dieselvarmere liker kortkjøring. dieselvarmeren bør få gå helt til motoren er skikkelig varm og stopper av seg selv. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   13/12/2010, 22:11

Må inrømme at jeg jeg har den aktivert i vinterhalvåret og det har fungert helt fint i 2 år. Den påståtte nye har hatt 5 langturer og noen mindre men har aldri fungert slik den skal. Venter på innkalling fra RS igjen så får vi se.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   20/12/2010, 14:58

Er i dialog nå med RS og fikk noen "skottetips", går ikke varmeren på under kjøring kan man deaktivere og aktivere igjen fra setup menyen. Varmeren vil da få et nytt start signal. Skal ha inn bilen den 23 der de setter på en expert så får vi se.
Tenkte litt videre på dette med redusert tid som varmeren med den nye SW oppdateringen. Hos meg tar den ikke lenger is på rutene og jeg mener at ikke Ford kan løse sitt strømproblem med å korte ned tiden på oppvarming dette uten å konferere med brukerne. En på jobben har hørt om dette og poengterer at han ikke vil ha den nye SW på service. Ford mener videre at de ikke kan legge inn eldre software for de som ønsker den gamle kjøretiden på varmeren.

Mener nå at varmeren ikke er en motor/kupevarmer men bare en motorvarmer. Hvis jeg må frem med isskrapa etter at varmeren har kjørt sin syklus bør man kunne få igjen summen for en kupe varmer. Mulig jeg spisser formuleringene nå, men sett at man hadde kjøpt en snøfreser nettopp fordi den kastet snøen 14 meter, man sender den på service og den kaster nå bare 10 meter pga en oppdatering hos merkeverkstedet, og er sånn sett ubrukelig fordi den ikke kaster snøen langt nok opp eller ut. Hadde man ved kjøp fått opplyst at den kommer til å kaste kortere etter service villle man da valgt en annen modell som kaster den samme lengde både før og etter service.

Har vært klar på at jeg ønsker varmeren slik den var når den var ny nå når bilen settes inn for sjette gang. Bilen er forøvrig nydelig og kan ikke tenke meg noe annet.
Blir spennende å hente den ut og høre hva som er gjort
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   20/12/2010, 17:30

Har hatt den nye software oppdateringen siden den kom i oktober. Samme brennetid som tidligere men mere stabil.
Er kun for å fikse problemer med strøm, ustabil kjørevarmer og problemer med varmeapparat som ikke starter.
Brukes 2 ganger om dagen, ikke skrapet is enda.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   20/12/2010, 18:40

Fikk nybilen i dag med fjernkontroll. Genialt. Ternger ikke sette den på man-fredag programmering i lange perioder med unødvendig daglige oppvarminger. Nå er det bare å starte opp via stuevinduet ca 15min før bruk. Slik blir det mindre (miss)forbruk av varmeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

Antall Innlegg : 40
Registration date : 26.08.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   20/12/2010, 19:04

Yes! (tidligere HmmTja) skrev:
Fikk nybilen i dag med fjernkontroll. Genialt. Ternger ikke sette den på man-fredag programmering i lange perioder med unødvendig daglige oppvarminger. Nå er det bare å starte opp via stuevinduet ca 15min før bruk. Slik blir det mindre (miss)forbruk av varmeren.

Grattiss med nybilen, jeg får min nye bil denne eller neste uke (bytter Mondeo'n mot S-Max) med fjernkontroll, vet du hvor langt fjernkontrollen rekker?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   20/12/2010, 19:15

Yes! (tidligere HmmTja) skrev:

Skulle ønske det gikk å ettermontere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jankee

Antall Innlegg : 27
Registration date : 26.01.2010

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   28/12/2010, 15:14

biggame skrev:
Historien med min dieselvarmer er ikke over selv etter at RS Ensjø har fått klådd på bilen. 5 ggr hos RS Økern gjorde at jeg måtte få en second opinion hos RS ensjø. Hentet bilen og de hadde byttet panserwire Nice!, og slettet en feilmelding på varmeren (huh?) Hjem fra RS virker det som om motoren blir varm i en fei. Den har da sikkert stått på tomgang på verkstedet og er passe lunka når den hentes.
Hentet kjerringa inne på et parkeringshus få minutter etter start hjemme og da går varmeren i gang. Det oser og ryker så ille at kona ikke tør å åpne bilen i frykt for å fylle den med eksos. Var redd for at brannalarmen skulle gå av faktisk.
Timerinstilling dagen etter = fortsatt frosne ruter og kald bil. Tvang den i gang på active now, den starterm, oser og stopper etter 5 minutter. Rett før høres det en lite "poff". Starter igjen og samme skjer. 3dje gangen går den litt lenger men oser fortsatt sur blåhvit eksos.

Hva gjør de på verkstedet når de kan konkludere med at alt er OK?. En dusj med kjøelspray på temp måleren og konkluderer med at varmeren starter så er alt ok?
Fikk heldighvis filmet litt av hvordan den ryker når varmeren starter. Har sendt mail til daglig leder på RS og ber om at de nå ordner opp og bytter hele enheten igjen- bare på mistanke om så skal være. Skjebnen vil vel også ha det slik at når varmeren en gang fungerer slik den skal kommer kakelinna Smile
Webastoen skal vel ikke ryke og ose (kjenner det faktisk også under kjøring) under hele brenneprosessen?

Dette minner ein god det om det problemet eg hadde på min inn til nyleg.
Bilia på Økern fann feilen for min del. Det var eit hol på drivstoffrøret til dieselvarmeren inne i tanken, dermed suger dette inn luft og gir dieselvarmaren feil blanding av luft og diesel.
Så det ville har vore eit tips å fått sjekka.
Men ver obs på at det er ein større jobb dette så bilen blir ståande minst 1 dag på service.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   7/1/2011, 09:39

De klarte ikke å fikse varmeren (rettere sagt, de fant ingen feil med den) på siste besøk. Feilene dukker selvfølgelig opp under daglig bruk. Min pågåenhet angående Webastoen har resultert i at jeg blir innkalt til møte med Servicemarkedssjef RS sammen med en representant fra Ford Motor Norge, en av de nærmeste dagene. Det betyr hvertfall at de tar meg som kunde alvorlig. Blir spennede å se utfallet av dette møtet. Min målsettning har vært såre enkel. Jeg vil ha en Webasto som fungerer slik den gjorde før oppdatering til V.1007, som alltid starter på Active Now, programmering og som hjelper motoren å holde driftstemperatur. Tipset RS om de de fant på Bilia og de skal sjekke den muligheten samt Toyotas problemer med samme der drivstoffrøret frem til varmeren ikke har tverrsnitt nok dersom dieselen er tykk (under kaldt vær)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   7/1/2011, 12:19

biggame skrev:
De klarte ikke å fikse varmeren (rettere sagt, de fant ingen feil med den) på siste besøk. Feilene dukker selvfølgelig opp under daglig bruk. Min pågåenhet angående Webastoen har resultert i at jeg blir innkalt til møte med Servicemarkedssjef RS sammen med en representant fra Ford Motor Norge, en av de nærmeste dagene. Det betyr hvertfall at de tar meg som kunde alvorlig. Blir spennede å se utfallet av dette møtet. Min målsettning har vært såre enkel. Jeg vil ha en Webasto som fungerer slik den gjorde før oppdatering til V.1007, som alltid starter på Active Now, programmering og som hjelper motoren å holde driftstemperatur. Tipset RS om de de fant på Bilia og de skal sjekke den muligheten samt Toyotas problemer med samme der drivstoffrøret frem til varmeren ikke har tverrsnitt nok dersom dieselen er tykk (under kaldt vær)

Min erfaring er i grunnen stikk motsatt angåande forhandlar og Ford.
Forhandlar gidd ikkje ta eit jævla initiativ eller følge opp noke som helst. ALT er opp til meg.
Bilen var til hjulstillingskontroll og test for rammeskeivhet i slutten av november.
Skulle køyre bilen litt for å sjekke den etter dette.
Men har ikkje høyrt igjen noke som helst.
Er så forbanna drittlei av ein forhandlar (Sotra Bil) som faen ikkje har peiling på kundeservice, eller har noken som helst interresse for å orden opp etter seg.
Og selgar som eg kjøpte av har prestert å kalle meg ein jævla løgnhals på mail tidligare.
Han skal vere glad for at eg ikkje hadde han forran meg når eg las den mailen......
Har no tenkt å skrive heile mi historie om Modeno og Ford og sende direkte til sjefen i Norge, så skal han få høyre om dritten han styrer.
Lar nokk NAF og NAF-advokat overta saka også i same slengen.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   8/1/2011, 19:51

Interessant hvor mye det kan variere. Med unntak av at de klarte å bytte støtdemper til samme type når de skulle ha byttet til en oppgradert/forbedret versjon, er jeg så langt godt fornøyd med Bay Auto i Kristiansand. Hyggelige folk som ser ut til å ta deg som kunde på alvor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   9/1/2011, 14:59

Sotra bil var mitt faste verksted tidligere. Men kommer aldri til å sette mine ben frivillig det igjen. Merkanikerne der duger ikke til noen ting har jeg fått oppfatning av.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   9/1/2011, 21:48

Frankeren skrev:
Sotra bil var mitt faste verksted tidligere. Men kommer aldri til å sette mine ben frivillig det igjen. Merkanikerne der duger ikke til noen ting har jeg fått oppfatning av.

Godt å høyre at andre har same oppfatning av Sotra Bil.
Kundeoppfølging og kundeservice er ikkjeeksisterande, i alle fall frå salgssida.
Og slik min bil er reparert bekreftar berre din oppfatning og.
Den dagen er får gjennom omlevering er Sotra Bil over og ut.
Deretter skal Kverneland få overta, vist ikkje det blir heving i staden då.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   

Til Toppen Go down

problemer med diesel varmer.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 6 av 7Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» Treng et diesel panser fra en Ascona B..nån som har??.
» Bygge om K2500 pickup fra diesel til bensin
» GSX 1100 EF 1984 lade problemer
» Påvise vann i diesel
» hvilken diesel motor burde man velge.. i en Volvo 240