Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

problemer med diesel varmer.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: problemer med diesel varmer.   25/10/2009, 11:22

Hei, jeg har problemer med aktiver nå på dieselvarmeren. når jeg starter den forsvinner x i displayet og det skjer ingenting, dette begynte i feb-mars og artet seg slik at jeg måtte prøve 2 ganger og så 3 ganger før den gikk og så 10 ganger før den gikk. nå er den funksjonen helt død. den har vært 3 ganger på verksted de siste 2ukene og de hevder den virker. de spruter kuldesparay på føleren og den starter. det som er rart er at den starter når motoren er litt varm og når motoren er full varm starter den og går 20-25 min!!! er den kald går den ikke! Den virker normalt på programmering. Noen som vet noe om dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Merkling

Antall Innlegg : 38
Registration date : 05.03.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   25/10/2009, 14:27

Min er litt ustabil. Må trykke sikkert 3-4 ganger før den starter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   25/10/2009, 16:10

Slik begynte min også, etterhvert ble det flere og flere trykk!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   25/10/2009, 21:55

tdci skrev:
Hei, jeg har problemer med aktiver nå på dieselvarmeren. når jeg starter den forsvinner x i displayet og det skjer ingenting, dette begynte i feb-mars og artet seg slik at jeg måtte prøve 2 ganger og så 3 ganger før den gikk og så 10 ganger før den gikk. nå er den funksjonen helt død. den har vært 3 ganger på verksted de siste 2ukene og de hevder den virker. de spruter kuldesparay på føleren og den starter. det som er rart er at den starter når motoren er litt varm og når motoren er full varm starter den og går 20-25 min!!! er den kald går den ikke! Den virker normalt på programmering. Noen som vet noe om dette?

Har du xenon lys? har du prøvd å starte den med kun parklys?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   25/10/2009, 21:57

ja, jeg har xenon lys, har ikke prøvd å starte den på park. Det skal jeg prøve nå. Er det strømforbruket du tenker på? at det er årsaken?

da er det prøvd, ingen endring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   25/10/2009, 22:05

Det var det jeg tenkte på ja!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   25/10/2009, 22:16

ok, har du dieselvarmer og i tilfelle fungerer den bra?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   26/10/2009, 06:31

tdci skrev:
ok, har du dieselvarmer og i tilfelle fungerer den bra?

Har dieselvarmer og den har fungert utmerket i snart 1år
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   27/10/2009, 14:42

dere som har dieselvarmer som virker ved "aktiver nå" , ved hvilken temp kan dere bruke den ? Under 0 grader for eks?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   27/10/2009, 17:37

tdci skrev:
dere som har dieselvarmer som virker ved "aktiver nå" , ved hvilken temp kan dere bruke den ? Under 0 grader for eks?

Mener å huske at det er under 6 grader den fungerer vel og merke dersom du har strøm!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   27/10/2009, 18:43

Strøm, ja de satte i nytt batteri i mars mnd. og de prøvde med et nytt nå igjen, om det ble sittende vet jeg ikke. de prøvde også å lade det "gamle" først og da virket " aktiver nå." Det var visst litt lav spenning på det gamle og de (verkstedet) snakket litt om det kunne være en strømtyv et eller annet sted. i går startet den ikke på morgenen og da jeg hadde kjørt 7 mil satte jeg den på, den startet med en gang og gikk i 20-25 min! den skal jo gå av når motoren er varm? jeg kunne jo nesten kokt egg inni bilen!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 19:08

Når varmeren først har startet MÅ den gå en viss syklus før den stopper igjen. Ellers vil den bare sote ned, og du må overhale den ofte. Når det gjelder active now:

Denne skal kunne startes:
1. Når det er under 6 grader ute.
2. OG motoren må ikke holde over 60 grader.
3. OG varmeren må ikke ha startet en syklus.

Så hvis du har startet opp bilen, om så bare latt den gått i 5 sekunder, kan varmeren ha blitt initialisert, og du må vente en stund før du får startet den igjen ( ca 1 - 2 minutter)

Dersom disse kravene er oppfylt kan du prøve å holde inne OK knappen i 2-3 sekunder når du skal aktivere den.

Er feilen der fremdeles, anbefaler jeg deg å VISE dette på verkstedet. Ikke bare sett igjen bilen, for det er ikke sikkert feilen er der når mekanikeren skal se på den. Vis det til en kundemottaker fysisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 19:20

KingChaos skrev:
Når varmeren først har startet MÅ den gå en viss syklus før den stopper igjen. Ellers vil den bare sote ned, og du må overhale den ofte. Når det gjelder active now:

Denne skal kunne startes:
1. Når det er under 6 grader ute.
2. OG motoren må ikke holde over 60 grader.
3. OG varmeren må ikke ha startet en syklus.

Så hvis du har startet opp bilen, om så bare latt den gått i 5 sekunder, kan varmeren ha blitt initialisert, og du må vente en stund før du får startet den igjen ( ca 1 - 2 minutter)

Dersom disse kravene er oppfylt kan du prøve å holde inne OK knappen i 2-3 sekunder når du skal aktivere den.

Er feilen der fremdeles, anbefaler jeg deg å VISE dette på verkstedet. Ikke bare sett igjen bilen, for det er ikke sikkert feilen er der når mekanikeren skal se på den. Vis det til en kundemottaker fysisk.

. 2. at motoren ikke skal holde over 60 grader må jo bilen "vite". etter å kjørt 6-7 mil prøvde jeg a sette på aktiver nå, den gikk da i 25-30min og jeg kunne omtrent koke egg i bilen . Det som er sprøtt er at aktiver nå er død, setter jeg på programmet en halv time starter den . det virker som verkstedet tror jeg ikke kan bruke den , selv om den fungerte normalt i 2 halve vinterere før den begynte å fuske. Å holde ok knappen inne i 2-3 sekunder hjelper ikke, når jeg trykker ok kommer x på displayet og forsvinner etter 2 sek.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 19:50

Ja bilen vet at motoren ikke holder over 60 grader. Så sant det ikke er noe feil med temperatur føleren på motoren.

Du fikk skrudd den på etter 6 - 7 mil, men det er ikke dermed sagt at motoren er over 60 grader. Når den først starter går den som sagt en viss syklus. Koke egg kunne du nok ikke men ja den blir varm. for å være eksakt blir vannet 80 grader varmt.

Og active now er jo ikke død. Du sier jo selv at du får startet den med active now når motoren er "varm".

Vent til bilen blir kald. Sett på tenning og vent så i 20 - 30 sekunder. Prøv så å starte den. Og hold knappen inne i 2 - 3 sekunder. IKKE slipp den selv om krysset kommer på.

På min forrige ( '07 ) måtte jeg vente litt fra jeg sattpå tenningen til jeg kunne starte den. Prøvde jeg umiddelbart ville heller ikke denne starte. Men 20 -30 sekunder har du tid til å vente

Funker ikke dette, så vis det frem hos forhandler som jeg sa. Da må du i værste fall bli der litt til motoren blir kald, men hvis du skrur av ekstravarmeren når du skal dit er ikkemotoren veldig varm når du kommer dit, og nå som det blir kaldere ute, tar det ikke lang tid før den er kald.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 20:40

ja, skal prøve dette. er du ny mondeo eier?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 21:33

hei. da har jeg prøvd, satte på tenningen , ventet 20 sek ,gikk inn på aktiver nå, hold ok knappen inne, OG DEN STARTET!!! slo den av , gikk tur med gutten på bildet mitt, prøvde som før, rett på aktiver nå, helt død, slo av tenningen, på med tenning, ventet 20 sek, holdt ok knappen inne , DEN STARTET IGJEN!!! Så hvordan i huleste helvete vet du dette? ford i oslo har en spesialist på dette, han brukte bilen min som testkanin og endret programmet slik at vamnnet blir varmt før viften inni bilen begynner å gå, for å spare strøm. verkstedet har snakket med han flere ganger om mitt problem uten løsning. jeg var faktisk innom ford i dag og da sier en av kundemottakerne som har ny mondeo at hans brenner heller ikke virket på aktiver nå. jeg skal prøve noen dager før jeg sier no til ford, har avtale om å prøve et par uker så skal de se på brenneren igjen. så takk for tipset!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 21:47

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 21:51

tdci skrev:
Så hvordan i huleste helvete vet du dette? ford i oslo har en spesialist på dette

Jeg er Ford Mekaniker selv.

Hvem Ford forhandler i Oslo er dette?

Er forøvrig ikke ny mondeo eier nei....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 22:24

hei, dette er bergerkrysset auto på mysen. i dag sa verkmesteren at han regnet med at brenneren måtte byttes. min sønn er mekaniker/kundemottaker pån volvo/reanault, de har hatt en del trøbbel med brennere på volvo, vi har en 06 v50 som ikke har hatt noe tull med det. han har også prøvd mondeo brenneren uten å "få det til". Så den kunnskapen du har er ikke "allment" kjent hos ford? Men tusen takk!! Veldig hyggelig av deg!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   2/11/2009, 22:52

Bare å spørre om det er noe. Bedre å "hjelpe" her, enn å ta bilen inn på verkstedet, bruke masse tid på den uten å få betalt for det , og ikke ha til salt i såret en gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/11/2009, 07:16

Er ikke 4 grader nivået for om varmeren går på (kjørevarmer). ? Henger sammen med automatisk aktivisering av varmetråder. Varmeren skal jo "tennes" litt som en parafinbrenner, ikke alle forsøk er vellykkede som i virkeligheten. Har ikke selv hatt problemer, selv om noen forsøk resulterer i at krysset forsvinner. Hvis alternativet er gammel type motorvarmer, kan jeg leve med noen hick ups
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   3/11/2009, 15:56

6 grader på MK4.

En pumpe dusjer inn diesel i puljer, dieselen dusjes ut gjennom en sil og tennes når den treffer en glødeplugg. Så den fungerer som en sentralfyr brenner. (dieselbrenner)
Og jo. Alle forsøk SKAL være vellykket. Den tenner ikke i det du trykker på knappen. Da starter en syklus som igjen starter oppvarming av glødeplugg, som igjen... osv. osv.

Grunnet til at du bør vente litt etter tenning på er at bilen har en del moduler den skal snakke med før er klar.

Så 20 sek regelen har ALDRI sviktet meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   1/12/2009, 17:06

På min bil fungerar ikkje active now i det heile tatt. Den fungerte og starta med ein gang første gangen eg prøvde den i vår når bilen var ny, men etter dette har den aldri virka. Enten eg prøvar med ein gang eller ventar lenge etter tenninga er slått på, trykker raskt på knappen for å starte eller held den inne litt, og uansett kor mange gangar eg prøver, så forsvinn krysset igjen etter eit øyeblikk. Programmerar eg den til å vere varm ein halvtime etterpå derimot, startar den med ein gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   1/12/2009, 17:23

Har stort sett den samme opplevelsen av "Active now" som du (inbreak) har, desverre.

Men jobber med å finne ut av det....

PS. Programerbar oppvarming fungerer problemfritt på min bil hele tiden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   1/12/2009, 23:24

tdci skrev:
hei. da har jeg prøvd, satte på tenningen , ventet 20 sek ,gikk inn på aktiver nå, hold ok knappen inne, OG DEN STARTET!!! slo den av , gikk tur med gutten på bildet mitt, prøvde som før, rett på aktiver nå, helt død, slo av tenningen, på med tenning, ventet 20 sek, holdt ok knappen inne , DEN STARTET IGJEN!!! Så hvordan i huleste helvete vet du dette? ford i oslo har en spesialist på dette, han brukte bilen min som testkanin og endret programmet slik at vamnnet blir varmt før viften inni bilen begynner å gå, for å spare strøm. verkstedet har snakket med han flere ganger om mitt problem uten løsning. jeg var faktisk innom ford i dag og da sier en av kundemottakerne som har ny mondeo at hans brenner heller ikke virket på aktiver nå. jeg skal prøve noen dager før jeg sier no til ford, har avtale om å prøve et par uker så skal de se på brenneren igjen. så takk for tipset!!

jaja, dette fungerte en stund men nå virker det ikke lenger, aktiver nå er stein død. skal ha bilen på 40000km service til uken, de regner med at de bytter brenneren, før har de byttet temp føler uten resultat. en ansatt på ford har en ny mondeo hvor brenneren ikke går på aktiver nå. min gikk 2 halve vintere før den begynte å bli lei å starte. setter jeg på programmet start en gang går den helt fint, hver gang. hvorfor starte den på programmet og ikke på aktiver nå?? 1000kr spørsmålet??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: problemer med diesel varmer.   

Til Toppen Go down

problemer med diesel varmer.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 7Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» Treng et diesel panser fra en Ascona B..nån som har??.
» Bygge om K2500 pickup fra diesel til bensin
» GSX 1100 EF 1984 lade problemer
» Påvise vann i diesel
» hvilken diesel motor burde man velge.. i en Volvo 240