Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Drivstoff-forbruk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
erlends

Antall Innlegg : 6
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Drivstoff-forbruk   23/9/2007, 23:36

Manuell kontra Automatgir.
Jeg bestilte min Mondeo med 130 Tdci manuell pga at det oppgitte drivstoff-forbruket for automatgiret er en god del høyere.
Er det noen her med automatgir som kan si noe om dette. Bruker den virkelig nesten literen på småkjøring?
Jeg hadde i utgangspunktet lyst på automat, men tok manuell pga dette. Angrer meg litt..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   24/9/2007, 18:43

Jeg vet ikke hvordan disse fabrikktestene gjøres, men min erfaring etter 5400 km stemmer ikke med de publiserte forbrukstallene. scratch

Jeg har automat og klarer ikke å komme opp i en liter på mila.
Ifølge bilens computer bruker jeg ca. 0.68 på blandet kjøring. På ren landeveiskjøring hvor trafikken går i ca. 70-80 km og med noen få stopp, så bruker jeg ca. 0.48-0.49. På motorvei hvor jeg ligger i nesten 120 (håper det ikke er noen politifolk som leser dette! pig ), så går forbruket opp i ca. 0.66.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   24/9/2007, 20:45

Jeg har kun kjørt 1700 km. Totalt forbruk 0.64. Har ved pen kjøring fra hytta kjørt på 0.53 med 5 i bilen og fullt bak i bilen. Stasjonsvogn 130 auto. Har kjørt bilen pent / innkjøring. Bilen skal gå billigere når den har rullet noen tusen. Er superfornøyd med automat / diesel kombinasjonen. Er klar over at tallene blir enda lavere med manuell og da må den jo gå super billig ved pen kjøring. For meg så er alt billigere enn min forrige 3,3L bensin og da var ikke manuell tema under bilkjøpet. Har også entusiast bil med 5,8L bensin og da blir jo forbruk på under 0.7 på daglig bilen nesten gratis.(føles ihvertfall sånn) king
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   24/9/2007, 23:01

Har nettopp nå hatt min første langtur i bilen som nå står med 1800 km på telleren. 100-hesteren gikk på tur/retur Drammen-Kristiansand på 0,47 på mila. Da har jeg absolutt ikke spart på gassen og skal ikke engang skrive hva farten var på 4-feltsveien. Der gikk jo forbruket åpenbat litt opp kunne jeg se. Dette landeveisforbruket er jo 100% i henhold til spesifikasjonene for bilen og faktisk så er jeg litt overrasket over at dette nåes allerede ved så få kjørte km da jeg har hørt at dette blir bedre etter litt kjøring ...

Ellers var det en veldig behagelig opplevelse å kjøre en slik langtur - en tur jeg har prøvd med flere andre biltyper også uten å minnes at noen tok den så greit. Ikke antydning til sliten, så sportssetene passer ihvertfall meg utmerket. 100-hesters dieselen må jeg også si jeg fremdeles synes går overraskende greit. På min tur i dag var det ikke på noe som helst tidspunkt slik at jeg erget meg over å mangle skyv. Det er selvfølgelig ikke noen racerbil vi snakker om, men på de veiene vi har her i landet er det evig nok, spesielt om man kjører litt smart.

Skal jeg utsette noe som helst på bilen, må det være dekkstøyen som er hørbar på den ruglete asfalttypen. Når man kommer inn på mer "kontinental asfalttype" (eller nylagt asfalt), blir det helt stille i bilen.

Møtte ellers 3 stk Mondeo stasjonsvogn på min ferd. Føles fremdeles litt eksklusivt å eie en ... :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   25/9/2007, 07:57

erlends skrev:
Jeg bestilte min Mondeo med 130 Tdci manuell pga at det oppgitte drivstoff-forbruket for automatgiret er en god del høyere.
Er det noen her med automatgir som kan si noe om dette. Bruker den virkelig nesten literen på småkjøring?
Jeg hadde i utgangspunktet lyst på automat, men tok manuell pga dette. Angrer meg litt..

Har nå hatt bilen (130HK auto) i ca 2 mnd. og har ikke vært på noen skikkelig langtur enda, bare en liten svipp innom motorveien.. altså snakker vi kun om by og småkjøring (blir flau når jeg ser på gj.snittsfarten Embarassed). Forbruket ligger på 0,72! -noe det ikke kan klages på synes jeg, ved slik kjøring. Etter hva jeg har lest skal det vel skille ca 0.1L/mila med man kontra auto. Noen liter på mila er det hvertfall ikke snakk om!
Vil også legge til at jeg var på nippet til å velge manuell, men min daglige kjøring tilsier auto, og jeg er veldig glad jeg valgte det! Cool

Sist endret av den 25/9/2007, 11:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   25/9/2007, 10:58

erlends skrev:

Dersom det er aktuelt med å bytte til automat, kan du få endret dette nå eller er det for sent?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
erlends

Antall Innlegg : 6

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   25/9/2007, 13:01

Dallas skrev:
erlends skrev:

Dersom det er aktuelt med å bytte til automat, kan du få endret dette nå eller er det for sent?

Hei Dallas. Jeg sjekket igår ang produksjonsdata av min bil, men den har fortsatt ikke fått understellsnr. Skal vel derfor være mulig fortsatt og forandre på bilen..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pappa75
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   25/9/2007, 13:53

Pass på hva det evt. gjør med leveringstid også evt. Jeg prøvde å endre fra 8-veis førersete u/minne til m/minne på min bestilling (s-max tit), og da fikk jeg en telefon fra daglig leder om at bilen da ble tatt helt ut og satt tilbake 6-8 mnd...

Vil tro at skifte fra man til aut er en litt større endring enn minne på setet til og med...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   25/9/2007, 15:04

Enig med Pappa her. Kan fort havne veldig langt bak med en slik endring, og det har vært hevdet at de ikke har maktet å produsere tilstrekkelig med autmatgir tidligere. Men dette kan ha endret seg nå.
Det kan virke som om at det veldig vanskelig for forhandler å være konkret på endringer og evt forsinkelser.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Gjest

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   1/10/2007, 19:21

Har nå hatt min 130hk automat i snart 2 mnd.
som jeg skrev på den første forumsiden vi brukte så var jeg en tur/retur Elverum-Trondheim da bilen var bare en uke gml.
Dieselforbruk nordover med cruisecontroll nesten hele veien var
på 0,62 og sørover brukte jeg ikke cruisec. og dette resulterte i enda lavere forbruk, kun 0,58.
Kjørte ikke spesielt forsiktig så forbruket kunne nok presses ytterligere ned.
ellers ligger forbruk ved småkjøring på 0,67-0,71, og det er
utrolig bra på en 1600 kg bil.
Til Toppen Go down
SHF 200

Antall Innlegg : 4
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   8/10/2007, 23:38

erlends skrev:

Du skal ikke angre på dette. Jeg kjører i dag Passat med DSG (meget bra) intil jeg får min nye Mondeo med manuelt gir . Dobbel clutch er noe helt annet en Fords nåverende automatkasse. Intill lngnende kasse kommer på Mondeoen kan du glede deg over en helt grei manuell kasse. Neste Mondeo derimot... Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   9/10/2007, 18:01

Jeg valgte automat på min Mondeo og det er en av de mest kofortable automatene jeg har kjørt. Har erfaring fra Volvo, Mercedes, Honda, Mitsubishi, BMW og Lincoln LSS.

Jeg snakket med noen for en stund siden (et par år siden kanskje) som hadde kjøpt Touran med DSG. De syntes den var veldig "rykkete". Jeg skjønner av deg at dette kanskje ikke er noe problem på Passat DSG - eller?

Mondeo Aut. kan trekke hengere på opp til 2000 kg - 200 kg mer enn manuell. Er DSG-kassene like sterke?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   9/10/2007, 20:10

Min bil (140HK manuell) har nå snart ruslet 7000km og forbruket har gått en del ned siden den var ny. Kjørte i helgen atter en gang Bergen-Sandefjord og endte på 0,6 med 2 voksne og 2 barn og en del pikkpakk...har tidligere lagt over 0,7 på samme strekning. Så når motoren "slipper" litt etterhvert så vil man nok merke at den blir litt snillerer i forbruk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SHF 200

Antall Innlegg : 4
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Automat   11/10/2007, 01:24

Philip Marlowe skrev:
Jeg valgte automat på min Mondeo og det er en av de mest kofortable automatene jeg har kjørt. Har erfaring fra Volvo, Mercedes, Honda, Mitsubishi, BMW og Lincoln LSS.

Jeg snakket med noen for en stund siden (et par år siden kanskje) som hadde kjøpt Touran med DSG. De syntes den var veldig "rykkete". Jeg skjønner av deg at dette kanskje ikke er noe problem på Passat DSG - eller?

Mondeo Aut. kan trekke hengere på opp til 2000 kg - 200 kg mer enn manuell. Er DSG-kassene like sterke?

De nye automatkassene (DSG hos VW) er jo "manuelle" kasser med "dobbel clutch" og et ekstra sett med tannhjul. Her søler du ikke bort en mase effekt som i "gamle" automatkasser (Skovelhjul i 11 liter olje etc) med resultat, like rask aks som manuell og faktisk enda lavere forbruk. Brønnøysund til Vestby med fullastet Passat med 140 TDI og DSG i sommer - forbruk; 0,48 pr mil og jeg "lusekjørte ikke!! Blir spennende å se hva Ford får til
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Drivstoff-forbruk   Today at 04:38

Til Toppen Go down

Drivstoff-forbruk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vinn drivstoff for 10 000 Kr!
» Hilux "Tacoma" 85 mod.