Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: 29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.   6/10/2009, 23:51

Vil med dette innlegget fortelle om min tid som førstegangs Fordkunde hos R&S Ensjø.

I mars 2007 fikk jeg de første glimt av den nye Mondeoen som skulle komme i løpet av året.
Etter noen grublerier og regnestykker begynte jeg å hente inn tilbud på en godt utstyrt Mondeo.
Det sto til slutt mellom Bilia økern og Røhne&Selmer Ensjø. Valget ble R&S Ensjø siden de mente at de kunne levere rundt september forutsatt at jeg ikke valgte minne på setene og klimaseter. De kunne da love meg at min bestilling kom med på en kvote på 20 biler som var lovet levert ila september.

Kontrakt blev skrevet hos R&S Ensjø 18/5 2007.
Etter det var det sparsomt med informasjon. Tenker spesielt på levering og spørsmål ang. funksjoner på tilleggsutstyr.
Siden jeg mer eller mindre hadde bestillt en bil på prospekt, og få biler var kommet til landet, begynte jeg å søke på nettet for å finne ut av hva jeg egentlig fikk for pengene mine. Selgeren hadde ikke så mye å bidra med av informasjon. Kom da over disse nystartet forumene samt ett Engelsk. Her begynte folk å få bilene sine og tilbakemeldinger og erfaringer begynte å ta form.
Det som skremte meg mest var de som fikk biler uten det utstyret de hadde bestillt, samt de plutselig ikke kunne love noe som helst ang. levering.
Siden jeg hadde en BMW som skulle selges måtte jeg prøve å få samkjørt dette frem til den nye bilen kom i september.
Beregnet ca. 2 mnd. for å selge BMWen og verste fall 2 mnd. med leiebil. Dette gikk akkurat som planlagt, så nå var jeg klar til at ta imot nybilen i september.
Dette skulle vise seg at ble bare tull. Plutselig kunne de ikke love noen bil og hadde heller ikke noe system som kunne gi noen form for tracking av bilen.
Ryktene startet å florere om leveringer som var skjøvet til feb-mars 2008.
Fikk ett møte med selger og hans sjef ang. disse ryktene, noe de hverken kunne bekrefte eller avkrefte. Da sa jeg at jeg ville løses fra min kontrakt, så jeg kunne stå fritt til å handle hvis ikke bilen kom i september. Det var greit for dem mot at jeg betalte en hvis % siden jeg ikke hadde fått med meg en endelig dato for levering. DE påberopte seg vesentlig forsinkelse. Enden på visen ble at jeg fikk 1. prioritet samt vi satte en dato 30/10 2007 og en oppgradert lånebil som jeg måtte betale 1500.- for pr. mnd. i forsikring.

Dro på bilmessen høsten 2007 i håp om å treffe FMN for å få noen svar på mine spørsmål, siden min selger ikke hadde noen svar å komme med. Traff representanter fra FMN og fikk en god dialog med dem. De synes at min sak var spesiell og skulle se på saken så fort messen var avsluttet.
4 dager etter ringte FMN og sa at min bil skulle produseres 16/11 2007. Opprømt gikk jeg til min selger og spurte om alt var under kontroll for nå kom bilen snart. Ikke noe stress sa han, var ikke kommet noe data på min bil enda. Ba ham om å sjekke igjen, og der var den.
Spurte han om han nå var sikker på alt var med. Hadde hørt om 2 tilfeller hvor folk ikke hadde fått keyless entry og ville ikke risikere det samme. Spesielt keyless entry var høyt ønsket for meg og jeg spurte spesifikt om dette ved 3 anledninger. Hadde også bestillt vinterhjul på 17"ere som ryktene sa de var begynt å gå tomme for.
Ble forsikret om at alt var med og det ikke var noe å bekymre seg om.

11/12 2007 sto bilen hos Autolink og ventet på å bli fraktet til Oslo. Min selger påstod at han ikke hadde noen påvirkningskraft over for speditøren og der stod saken nå. Nå så jeg at det ikke ble noen bil i 2007. Skrev en mail til Autolink med VIN nummer og ba dem pent om de ikke kunne prøve å få min bil til Oslo så jeg slapp å kjøre rundt i en eldre lånebil. De svarte at de skulle prøve...
22/12 2007 ringte min nye selger meg og forkynte at bilen stod plutselig hos dem, om jeg ville komme opp å ta en titt før de klargjorde den. Må innrømme at turen opp var ny rekord. Endelig etter 7 mnd.
Der stod den, noe nediset men dog.
Det første jeg så var 16" og ikke 17". Det visste ikke min nye selger noe om, men de måtte jo bare skaffes en gang over juleferien, samt manglene naviDVD. Det som fikk det til å renne over var manglende keyless entry, som jeg spesifikt hadde spurt om ved flere annledninger.
Forlangte å snakke med noen som kunne gjøres ansvarlig for dette, siden selgeren som jeg hadde, sluttet noen dager før min bil skulle leveres. Etter en stund kom der en fyr som hørte på min beklagelse. Men det er ikke noe problem svarte han, jeg trengte ikke å ta bilen siden den ikke var registrert enda og det var ingen ting de kunne gjøre nå før juleferien allikevel...Hva...f.....jeg har ventet på den bilen +7mnd. OG han mente at det ikke var noe problem.
Kjente at jeg hatet at jeg noen gang hadde satt mine ben i den butikken. Etterhvert kom det en person som hadde litt mer pondus enn den første gjøken. Vi gikk igjennom kontrakten og fant feilen som min tidligere sløve selger hadde oversett, selv om jeg hadde minnet ham på det ved flere anledninger. Vi fant en løsning og vi fikk bil før hjul.
Etter det har det bare gått nedoverbakke. Feilene har bare stått i kø:
-Ripe i bakrute-Skiftet.
-Setevarmer kuttet 2 ganger-1.gang skiftet sikring, 2. gang flyttet ledning.
-Gummikloss under panser løsnet 2 ganger-Limt og erstattet.
-Løst teppe under hanskerom.
-Motor stoppet 5 ganger ved nedgiring fra 4.-3.gir-Byttet software.
-Naviskjerm fryst gjentatte ganger etter bruk av tlf.-Byttet software.
-Gummigardin soltak ble most ved førstegangsbruk- Erstattet.
-Nakkestøtte førersete løsnet i feste-Byttet.
-Feil på utetemp.føler-Føler flyttet.
-Parklys pære foran fallt ut med holdereren-Remontert.
-Mistet en skvetlapp, den andre er løs.
-Feil på tåkelys bak-?????
-Bakruteviskeren går ikke i null flere ganger.
-Advarsel low batteri-Sjekket ingen feil.
-Feil oljemelding ved 7000km-Kun melding fjernet, ikke olje og filterskift som egentlig skulle utføres.
-Nøkkel slutter i perioder å virke-Problem ikke løst.
-Hardt dørhåndtak-Skiftet låskasse, hjalp ikke. Ble løst med ny vaier.
-Bilen låste seg med min datter og nøkkel inne i bilen-Ford assistanse sa det ikke var assistanse men kunne sette over til Viking som ikke hadde tid. Ble løst av politi og Falken.

Ting som ikke er utbedret enda. Spissing på forhjulene. Spiser sidene på fordekkene, samt noen varmetråder i frontruten er gått.

September 2008 syntes min selger at jeg hadde hatt så mye strul med bilen, at vi trygt kunne kalle det en "mandagsbil" og lurte på om vi skulle prøve å få den omlevert.
Dette synes jeg hørtes ut som kunne være løsning på hele problemet. Vi gikk da igjennom spekket på min bil og han skulle få sendt en søknad til FMN om støtte til dette. Bilen hadde da rullet ca. 30.000km.
Etter en stund hørte jeg ikke noe mer, så jeg tok en tlf. for å høre hvor saken lå. Vi gikk igjennom alt på nytt og jeg skulle få en tilbakemelding så fort noe nytt kom opp.
Sånn fortsatte det helt frem til våren 2009. Ny kontakt, og vi ble enige om at jeg skulle komme til Oslo for så å sette oss sammen med hans sjef, siden det var han som hadde direkte kontakt med FMN. Dro inn til Oslo og var spent på dette møtet. Det ble ikke noe ordentlig møte som jeg hadde håpet på; jeg ble stående i butikken sammen med selger og hans sjef og hørte på en samtale de to imellom hvor de snakket om hvordan de skulle fylle ut søknadsskjemaer, samt hente all historikken fra verkstedet så de kunne få sendt det til FMN. (Dette var noe jeg trodde de hadde gjort for lenge siden)
Etter dette møtet begynte jeg at få SMSer som sa; "lys i tunellen" etc....
Etter at bilen låste seg med min datter i bilen, ringte jeg FMN teknisk for å få bekreftet at dette var en feil på bilen. Samtidig spurte jeg om de hadde hørt noe om min søknad om omlevering. Ble satt over til en annen avdeling hvor de søkte på reg. nummeret. De fant ingen opplysninger på dette nummeret, men skulle undersøke nærmere og ringe meg opp.
Etter den samtalen ringte jeg min selger hos R&S og spurte hvordan det gikk med søknaden. Fikk da til svar at FMN så ingen mulighet til noen økonomisk støtte i denne saken da det ikke var noe galt med drivlinja og de kunne utbedre feil X antall ganger osv. Da var saken avgjort tenkte jeg da.
1 time etter samtalen med R&S ringte de fra FMN og fortalte at de akkurat hadde mottat søknaden om omlevering på min bil.fra R&S Ensjø. Må innrømme jeg ble litt satt ut, siden min selger akkurat hadde fortalt meg at de hadde fått avslag. Damen fra FMN synes også dette hørtes rart ut, så hun satte meg over til en person som håndterte disse sakene.
Her fikk jeg enda en gang bekreftet at søknaden var kommet den samme dagen og ingenting var behandlet eller avgjort i denne saken.
Ringte da på nytt R&S og fortalte at jeg stilte meg undrende til hele denne saken, noe selgeren også gjorde. Han påsto at FMN hadde rotet og at saken var oversendt for lenge siden...Noen lyver her. Min selger skulle da ta en tlf. for å få avklart dette. Senere på dagen 7/5 2009 tikket det inn en SMS som sa " Work in progress" Etter ett par opp følgende SMSer fra selger stoppet alt 12/6 2009
Jeg dro innom R&S Ensjø 10/9 2009 for å få en avklaring. Selger trodde saken var avgjort, for hans sjef skulle ta tak i denne saken mens han var på ferie.
Siste mail jeg har fått fra selger er en kopi av spørsmål til sin sjef 18/9 2009.

Skrev en siste mail til R&S Ensjø 27/9 2009 og ga uttrykk for hva jeg mente om hele denne saken og vil legge historien ut på forumet etter høstferien. Har ikke hørt noe i skrivende stund.

Til syvende og sist betyr dette at jeg sitter med en bil som jeg ikke har noe tillit til og godt kunne tenke meg å selge.
Man må alltid beregne økonomisk tap ved salg av bruktbil, problemet med denne bilen er at den har en historikk som vil gjøre den svært vanskelig å selge.
På et tidspunkt vil denne bilen bli solgt, og jeg kommer antakelig ikke til å kjøpe Ford igjen.

-

Sist endret av pantherX den 8/10/2009, 15:31, endret 3 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: 29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.   7/10/2009, 08:05

Ingen referanse historie fra Ford dette. Føler nesten frustrasjonen selv.
Tenk deg om dette hadde vært en DVD spiller som du hadde klaget på, og en klar feil med enheten. Du hadde reist til Elkjøp, hadde fortalt at den har bare problemer. Kort tid etter hadde du fått en ny spiller eller en tilgodelapp og alt var såre vel. Går det an å sammenligne? Til en viss grad ja. Tydelig var den første bilen preget av hastverk i hele kjeden, men hadde de gitt deg en ny bil er sjansene store for at denne var anderledes og du kunne skrive en positiv opplevekse av R&S i stedet. Er noe småtteri med 08 Titanium også, men ikke værre en at det er løselig- og kanskje mer viktig, min fars Avensis har flere saker en min. Da hjelper det jo lite å bytte. Håper det løser seg og du burde bruke slike fora som dette som "trussel". Saken er så bra dokumentert at TV2 hjelper deg sikkert vil bruke den. Hør bare med Ford først og poengter at målet er å forhindre at andre opplever det samme som deg. Da vil ikke saken oppleves som "hevn", men de frykter dårlig publisistet og det vil nok få fart i saken
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hypnotic
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 109
Registration date : 15.11.2008

PosteTema: Re: 29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.   7/10/2009, 21:47

Har klundra fælt selv og vært 2 millimeter fra å kontakte både forbrukermyndigheter og TV2.

En omlevering avgjøres ikke av FMN, det er noe en forhandler kan og skal avgjøre, det ble jeg fortalt av representant fra FMN senest forrige uke og tidligere også fått beskjed om pr mail. I din sak har selgeren som er forhandlers representant ovenfor deg tatt initiativ til en omlevering og det mener jeg du skal kjøre hardt på. At forhandler søker økonomisk eller praktisk støtte fra FMN er noe som får være mellom dem og egentlig ikke skal vedkomme deg som kunde. Du er allerede forespeilet en omlevering og har dem sagt A får dem si B også! Send gjerne etter hvert som saken utvikler seg, kopi av korrespondanse til Ford Kundeservice, men viktigst av alt, gjør det også til administrerende direktør, daglig leder, ettermarkedssjef i hovedselskapet (R&S) osvosv, ikke la det bare bli andedamplasking mellom deg og en butikkselger, løft det høyere til de som har makt og myndighet!

Da vi fikk omlevering på vår forrige bil så ble det vurdert trekk på ca 1.50 - 2 kroner pr kjørte KM, men vi slapp da bilen bare hadde gått snaue 5000KM da de fikk den tilbake. Det blir en del penger når en bil har gått 30' ++ men er det bare klunder så kan det være greit likevel, uansett blir det jo et regnestykke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: 29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.   8/10/2009, 09:27

Ikke spesielt hyggelig lesning.
På min side tror jeg bilkjøp dreier seg veldig mye om butikk og verksted, og ikke ene og alene bilmerke.

Jeg har sikkert sagt det før her inne, men jeg kjøpte min forrige Mondeo fordi Ford har også før slit med ryktet sitt. Min Avensis (-04) opplevde jeg å ha hatt mer på verksted enn den gang jeg hadde Lada (som egentlig ikke var noe tull med..., men der tillot jeg jo kniriking:-)) Mondeo 1 ble nærmest kjøpt i protest, fordi ingenting kunne bli verre enn toyota'n.
Og den rakk ikke å ha nevneverdig tull i løpet av knapt 60.000 km.
Akkurat nå er min egen bil på verkstedet med brukken låsebolt på høyre bakhjul. Den ble brukket på verkstedet i går under gratis hjulskift. Derfor kjører jeg 115 hesters stasjonsvogn i dag.
Jeg ble ikke en gang irritert da bolten brakk (etter at versktedet var stengt, hjulskift på klargjøringen)
Faktum er at jeg kan klare noe småplunder så lenge forhandler og verksted oppfører seg hyggelig og redelig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
tuva

Antall Innlegg : 17
Registration date : 01.09.2009

PosteTema: Re: 29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.   8/10/2009, 09:38

Det som forundrer meg i slike saker er forhandler og importørs totale mangel på å ta ansvar, vise smidighet og fravær av vilje og evne til å "stå litt på" for en kunde som åpenbart har mer trøbbel med en ny bil enn det som er vanlig - og langt mer trøbbel enn det som er i nærheten av akseptabelt.
Slik jeg ser det ser det ut til at du har en meget god sak overfor forhandler/importør - og hjelper ikke noe annet er de nok smertelig klar over at denne saken ikke er noen god Fordreklame om den evt skulle "lekke" ut til VG, TV2 hjelper deg eller lignende....

PS! Jeg kjøpte selv en 2007 modell Mondeo brukt for en stund siden, men solgte den kjapt da det var endel småplukk med bilen. Etter å ha lest diverse erfaringer på dette forumet (selv om alle de feilene som fremkommer her neppe er representativt for alle Mondeoer) fikk jeg litt kalde føtter. Da garantien heller ikke gjaldt mer enn 8-9 måneder til + at det har fremkommet "varierende" erfaringer mht Ford sin evne til å takle reklamsjoner, fant jeg det best å kvitte meg med bilen. Synd; da kjøreegenskaper, plass, komfort og utstyr overgår de fleste andre biler i denne prisklassen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: 29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.   8/10/2009, 13:52

Helt riktig som hypnotic skriver. Forhandleren kan bestemme om det er grunnlag for omlevering. Pga. av det økonomiske tapet hos forhandleren, kan de søke om støtte hos importøren.
Jeg ble også forespeilet en motregning på ca. 1.50-2.00.- pr. kjørte kilometer.
Når selger spurte om vi skulle søke om omlevering hadde bilen gått ca. 30.000km. som ville gi en sum på 45.000-60.000.- Dette var en sum jeg regnet med vi kunne forhandle om hvis vi fikk en avtale.
Siden saken har trekkt ut ett helt år, og dagens kilometer på bilen er 55.000km. med påløpende feil, sier det seg selv at dette blir rimelig håpløst.

Det som ikke ble nevnt i mitt første innlegg, var at jeg var åpen for en bruktbil med ca. samme spec. og kilometer men med en annen historie.

RS synes sikkert ikke det er så festlig med sånne saker. Men jeg må innrømme at jeg synes ikke det var så festlig med død motor i fart uten brems og rattkontroll, for ikke nevne at min datter var innelåst i bilen.
Siden de foreslo dette løpet, hadde jeg regnet med litt mer handlekraft fra en så stor forhandler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: 29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.   

Til Toppen Go down

29 mnd. som Fordkunde hos R&S Ensjø.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1